Skocz do zawartości

Hamowanie awaryjne bez ABS'u


Rekomendowane odpowiedzi

Jest to związane z przesyłem masy i przeniesieniem środka ciężkości motocykla.

 

Gdy jedziesz ze stałą prędkością, to środek ciężkości rozłożony jest na dwa punkty styku, tj. przednie i tylne koło, 50% dla każdego z nich.

 

Damian

 

Troche moim zdaniem niedokladne nazewnictwo, choc widac, ze wiesz o co chodzi.

 

Przeniesienie srodka ciezkosci zachodzi przy " kladzeniu " / pochylania motocykla ( prawo i lewo ), to o czym mowisz to dynamiczna zmiana mas ( przod i tyl ).

 

To czy jadac ze stala predkoscia ( czy stojac ) jest zalezne od tego jak producent zaprojektowal motocykl i jak mu to w praktyce wyszlo, bo 50 / 50 to ideal, w realu moze byc roznie, np 48 / 52 .

 

To Taki maly szczegol.

 

:crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może mi ktoś wytłumaczyć w jaki sposób hamowanie tylnym hamulcem dociąża przednie koło?

 

No to ja też odpowiem.

Wyobraź sobie trójkąt leżący którymś bokiem na ziemi. Na górnym wierzchołku przymocujmy ciężarek. Jeśli teraz pociągniesz za jeden z leżących wierzchołków (hamujący tył) bezwładność ciężarka spowoduje nacisk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Damian to taki chyba teoretyk ....... ciekawe jak w praktyce

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Żeby to była tylko teoria ale to są bzdury.

Potwierdza to pisząc, że od hamowania zmienia się środek ciężkości motocykla.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wygląda "przesył masy"? Chodzi jak rozumiem o Masę z Wołomina :D....

EDIT: przepraszam z Pruszkowa ;)

 

 

Aha i jeszcze: jak "środek ciężkości" może być rozłożony na dwa punkty skoro z definicji jest to punkt? :)

 

BTW: zawsze miałem tróję z fizyki więc może dlatego nie rozumiem tych wywodów ;)....

Edytowane przez Wertyder
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby to była tylko teoria ale to są bzdury.

Potwierdza to pisząc, że od hamowania zmienia się środek ciężkości motocykla.

fakt, coś tu jest w tej teorii nie tak, no chyba, że wezmiemy pod uwagę ruch paliwa w zbiorniku i oleju w misce. Ewentualnie można dorzucić przesunięcie płynu hamulcowego w zbiorniczkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fakt, coś tu jest w tej teorii nie tak, no chyba, że wezmiemy pod uwagę ruch paliwa w zbiorniku i oleju w misce. Ewentualnie można dorzucić przesunięcie płynu hamulcowego w zbiorniczkach.

A jak masz pełne zbiorniki i suchą miskę olejową?

fakt, coś tu jest w tej teorii nie tak, no chyba, że wezmiemy pod uwagę ruch paliwa w zbiorniku i oleju w misce. Ewentualnie można dorzucić przesunięcie płynu hamulcowego w zbiorniczkach.

Ale hamując tylnym kołem pompujesz więcej płynu na tył motocykla :)

 

Nie, środek ciężkości odnosi się tylko do siły grawitacji.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak masz pełne zbiorniki i suchą miskę olejową?

 

Ale hamując tylnym kołem pompujesz więcej płynu na tył motocykla :)

 

Nie, środek ciężkości odnosi się tylko do siły grawitacji.

No dobra, to dorzucę kierownika całującego w czasie hamowania owiewkę od środka :)

 

chyba, że to naked, to niech całuje zegary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby to była tylko teoria ale to są bzdury.
Potwierdza to pisząc, że od hamowania zmienia się środek ciężkości motocykla.

 

Nie, środek ciężkości odnosi się tylko do siły grawitacji.

 

Tommo

 

he, he a nie zmienia sie ? Bo ja stwierdze, ze zmienia, tylko pytanie jak mocno ? I jak mocno przy przyspieszeniu pozytywnym i negatywnym i jak ma sie do tego predkosc oraz nachylenie ? :icon_mrgreen:

 

Podczas przyplywu, czy podczas odplywu ? :icon_mrgreen:

 

 

 

Aha i jeszcze: jak "środek ciężkości" może być rozłożony na dwa punkty skoro z definicji jest to punkt? :)

BTW: zawsze miałem tróję z fizyki więc może dlatego nie rozumiem tych wywodów

 

Wertyder

 

To zadam Ci pytanie, czy srodek ciezkosci w kazdym momencie jest staly ?

Ciesz sie, za ja Cie fizyki nie uczylem :icon_mrgreen: Srodek ciezkosci jest to jeden punkt, tyle, ze musi on byc gdzies podparty, to taka podpowiedz :icon_mrgreen:

 

:crossy:

 

Edytowane przez ks-rider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie "śmieszki" i "heheszki", zatem jeszcze raz... : )

 

Przesył masy, transfer masy (w motosporcie chyba najczęściej używana fraza), czy jak to skorygował ks-rider - dynamiczna zmiana masy. To jest sekret. I nieważne, czy hamuje się silnikiem, tylnym hamulcem, czy przednim, to właśnie to występuje.

 

Gdy mamy maszynę, ktora waży 200 kilogramów, to podczas jazdy z jednostajną prędkością każde koło przyjmuje na siebie ok 100 kg (plus masa jeźdźca).

 

Przy ostrym hamowaniu przednie koło będzie obciążone przykładowo 160 kilogramami (ale tu trzeba użyć przedniego hebla, tył prędzej wpadnie w poślizg, niż doprowadzi do takiej zmiany masy), a tylne 40-stoma. Do rachunku dodać też trzeba wagę jeźdźca, która w większości W tym przypadku dociąży także przód. Powyższe liczby, tj. przeniesienie 80% ciężaru na przód to jak najbardziej realny wynik. W sportach (i nie tylko) można przenieść nawet 100% na przód (stoppie).

 

Co do tematu środka ciężkości, to jest on "ruchomy". Nawet jeździec szorując dupą po siedzeniu/baku (przód, tył) może przenieść środek ciężkości maszyny (gdyż dzieli z maszyną wspólny środek ciężkości).

 

Maszyna i jeździec stojąc osobno mają osobne środki ciężkości, ale podczas jazdy tworzą jeden wspólny.

 

Środek ciężkości to nie żadna stała. Zmienia się dynamicznie. Zalanie baku do pełna zmienia środek ciężkości. Wiezienie pasażera zmienia środek ciężkości. Przyśpieszenie i hamowanie także zmieniają środek ciężkości.

 

Ale... aby to wszystko (przenoszenie masy, środek ciężkości) dokładniej zrozumieć, trzeba kojarzyć takie wyrażenia jak "dynamika", "pęd", czy "energia kinetyczna".

 

Jednak przy hamowaniu skupiłbym się bardziej na dynamicznym przenoszeniu masy, w wielkim uproszczeniu... zmianach siły nacisku na poszczególne koła, co wpływa na pracę zawieszenia i oczywiście przyczepność. Wiedza, w którym miejscu w tym przypadku (hamowanie) znajduje się środek ciężkości, jest mniej istotna.

 

Świetnym przykładem są piloci, zanim zaczną praktykę z lotami, to najpierw przerabiają fizykę (szczególnie aerodynamikę) i matematykę. Bez zdanego egzaminu z fizyki i matematyki mogą o lataniu jedynie pomarzyć.

Gdy zasiadają za stery maszyn, to mają już bardzo dobre pojęcie o tym co się dzieje z samolotem w powietrzu.

 

Motocykliści takiego wymogu nie mają... ale i tak jest zajebiście, bo jeździmy dla frajdy. : )

 

I tego wszystkim życzę, Zgredziochy. : )

Edytowane przez Damian85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Motocykliści takiego wymogu nie mają... ale i tak jest zajebiście, bo jeździmy dla frajdy. : )

 

I tego wszystkim życzę, Zgredziochy. : )

Hehe, ponieważ za dwie godziny wyjeżdżam na samotny, dziewięciodniowy, motocyklowy urlop (lans na wybrzeżu, na Mazurach, a potem w Bieszczadach :) ), przećwiczę te tematy-hamowania, zmiany masy, skręcanie za pomocą podnożków (może niezbyt intensywnie, bo nie mam w planie przerywania urlopu :biggrin: ) i poinformuję po powrocie o spostrzeżeniach. A na razie życzę więcej wakacyjnego luzu i szerokości oraz przyczepności. Dla wszystkich. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grizzli,

 

zycze Ci milego urlopu, ale z ta zmiana kierunku poprzez nacisk na podnozki to potrajtuj to jako " pomocnicze ", nie chcialbym abys skonczyl wybieranie winkla w botanice !

 

:crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyśpieszenie i hamowanie także zmieniają środek ciężkości.

 

 

 

 

Środek ciężkości ciała określa nam siła w jednorodnym polu grawitacyjnym. Przykładowo jeśli masz pręt długości 1 metra o zmiennym przekroju, to jego środek ciężkości wyznaczysz podpierając go w punkcie równowagi ale kiedy jest w stanie spoczynku! A to, jak ten środek ciężkości będzie się zachowywał w danym ciele, podczas dynamicznych sił działających na niego (hamowanie, przyspieszanie), to już inna dziedzina praw fizycznych.

 

Uczymy się,czytamy, dopiero potem udajemy eksperta.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...