Skocz do zawartości

Podstawy które musisz umieć ! Zbiór wiedzy.


Pawel
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przeciwskręt nie polega na skręceniu koła w przeciwną stronę, ale na oddziaływaniu na kierownicę odwrotnie

Zaciekawia mnie Pan... fajny musisz mieć rower/motor, skoro skręcenie kiery w lewo nie powoduje skręcenia koła w lewo. Albo może po prostu za długo w Afryce siedziałem i nie możemy się dogadać w sprawie tego, co znaczy "skręcić kierownicę w lewo" :flesje:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaciekawia mnie Pan... fajny musisz mieć rower/motor, skoro skręcenie kiery w lewo nie powoduje skręcenia koła w lewo. Albo może po prostu za długo w Afryce siedziałem i nie możemy się dogadać w sprawie tego, co znaczy "skręcić kierownicę w lewo" :flesje:

 

Sherman, przecież jak skręcisz kierownicę w lewo, to koło też skręca w lewo :P Inną rzeczą jest jak zachowa się wtedy rower, ale ciężko żeby koło skręciło w prawo przy przekręceniu kierownicy w lewo, skoro to 'jeden kawałek metalu'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sherman, przecież jak skręcisz kierownicę w lewo, to koło też skręca w lewo

No właśnie też tak zawsze myślałem, ale patrz, czego się człowiek dowiaduje na starość. A może to jest tak, jak ze wskazówkami zegarka: chodzą w prawo, czy w lewo? Zależy, czy zaczyna się patrzeć od godziny 12:00, czy 6:00 :)

 

To jest zajebisty temat jak z prostej rzeczy można zrobić mega problem

Temat jest mega! To jak dyskusja o wyższości kombajnu nad traktorem ;)

Edytowane przez Sherman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za wypowiedzi :)

 

Jeśli chodzi o przeciwskręt to jak już pisałem używam go od jakiegoś czasu świadomie. Ciekawiło mnie jedynie to, czy przeciwskręt można używać przy mniejszych prędkościach, np. przy wykonywaniu egzaminacyjnej na prawko kat.A "ósemki" oraz podczas jazdy na rowerze.

Wczoraj jeździłem Simsonem SR50 (skuterem), rozpędziłem się na 1 biegu do ok.20km/h i o dziwo mój stary sprzęt reagował na przeciwskręt, ale bardzo nerwowo. Gdy zszedłem poniżej tej prędkości nie reagował już w ogóle, po prostu popchnięcie do przodu prawej rączki kierownicy prowadziło do skrętu w lewo.

 

Myślę, że wiem już o co chodzi. Tak jak napisał Tomek Kulik. Przeciwskręt jest zjawiskiem, a nie techniką jazdy. Jak sama nazwa sugeruje przeciwskręt to skręcenie koła w przeciwną stronę do planowanego skrętu. Pytanie tylko do czego to działanie prowadzi? Poruszając się motocyklem przy większych prędkościach możemy łatwiej utrzymać równowagę niż przy bardzo małych prędkościach np.15 km/h. Można to łatwo sprawdzić puszczając kierownicę przy 50km/h a potem przy 10 km/h. Zgodzicie się ze mną, że przy tej niższej wartości trudniej się utrzymuje równowagę. I tak sobie myślę, że to też może mieć związek z zachowaniem się motocykla przy użyciu przeciwskrętu. Przy większych prędkościach motocykl musi się przechylać aby pokonać zakręt. Stosujemy przeciwskręt, aby wyprowadzić motocykl z równowagi, czego konsekwencją jest pochylanie się. Przy małych prędkościach przeciwskręt tak jakby nie zachodził, być może jest to związane z tym, że przy takiej prędkości nie ma potrzeby tak znacznego pochylania motocykla.

 

W każdym bądź razie przy mniejszej prędkości niż 10-15 km/h na moim Simsonem przeciwskręt nie zachodzi. Jeśli ktoś wie dlaczego to niech napisze ;p

Edytowane przez PeterQ

Trzymam kciuki za Daniego Pedrosę i Mavericka Vinalesa w klasie MotoGP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciwskręt przy małej prędkości też działa. Tylko trudniej go zauważyć. Przy dużych prędkościach bezwładność/pęd motocykla jest większy dlatego bardziej go widać (pochylenie) i czuć(większy opór kierownicy). Przy małej prędkości, gdy wypchniesz kierownicę w lewo i nie zrekompensujesz balansem ciała, to motocykl poleci w prawo (stąd zapewne niezbyt fortunny przykład z kopnięciem powyżej).

 

Technika jazdy w ostrych zakrętach z małymi prędkościami jest dobrze opisana tutaj:

http://www.motogymkh...nika-jazdy.html

 

Wspomniany tam "przeciwsiad", jest używany właśnie po to, by zrównoważyć brak działania "siły odśrodkowej" przy małej prędkości w dużym pochyleniu. Ale żeby tak pochylić motocykl, trzeba użyć przeciwskrętu. Przy małej prędkości też.

 

Edit: Tylko przy małej prędkości nie musisz jakoś strasznie mocno dusić na kierownicę. Po prostu popychasz i prawie natychmiast odruchowo przestajesz, bo moto leci na bok.

Edytowane przez _Ra_

Wysyłane z mojego PCta za pomocą klawiatury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja tak dla paddzierżenja razgawora zapytam Was: czemu jazda bez trzymanki jest możliwa dopiero od pewnej prędkości?

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja tak dla paddzierżenja razgawora zapytam Was: czemu jazda bez trzymanki jest możliwa dopiero od pewnej prędkości?

 

Właśnie zastanawiam się, czy nie da się bez dotykania kierownicy utrzymywać motocykla w pionie podczas postoju nie dotykając stopami ziemi. To by wymagało super poczucia równowagi, ale podważyłoby zasadność pytania :D

 

Dlatego zapytałbym raczej nie czemu jest możliwa, ale czemu jest łatwa.

 

Moje rozumienie: Bo dopiero od pewnej prędkości przednie koło toczy się na tyle szybko, że nadąża samo wystarczająco szybko wężykować (czyli wjeżdżać pod motocykl). Wcześniej przeszkadza mu tarcie.

Wysyłane z mojego PCta za pomocą klawiatury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem bardzo fajne zdanie z ksiazki Motocyklista doskonały: "Przeciwskręt powinniśmy rozumieć jako działanie mające na celu przesunięcie PS (punkt styku opony z podłożem) w stronę przeciwną do zamierzonego kierunku skrętu niezależnie od tego, czy wymaga to pchnięcia do przodu, czy przyciągnięcia do siebie którejś z rączek kierownicy, czy jedziemy siedząc pionowo, czy w pochyleniu, szybko, czy wolno, niezależnie czy kierownicę skręcamy w prawo, czy w lewo. Inaczej mówiąc - przeciwskręt to przesunięcie PS w kierunku przeciwnym do planowanej linii jazdy motocykla."

 

 

I teraz drugie zdanie z tej samej książki: (chodzi o zawracanie motocykla przy małej prędkości - zakręt w prawo): " Jeśli motocykl jedzie po łuku szerszym niż planowaliśmy, trzeba pochylić go jeszcze bardziej. Do tego służy kierownica. Żeby uniknąc pomyłek - pchamy czy ciągnięmy dolną rączkę? - zapamiętaj, że ciągniemy obie rączki w kierunku skrętu, aby bardziej pochylić motocykl, albo w kierunku przeciwnym, aby go wyprostować lub uniknąć przewrócenia na ziemię. Wiemy już, że to przeciwskręt, choć przy małej prędkości konkretny motocykl może reagować nieco inaczej.

 

Tego drugiego zdania zbytnio nie kapuję. Jak możliwe, że przeciwskręt to skręcenie koła w tą stronę co chcemy jechać... Zresztą oto skan tej strony (obrazek nad ósemką pokazuje sytuację). Przecież według tej fotki nie przeciwstawiamy się planowanej linii jazdy motocykla, ponieważ mamy zamiar skręcić w prawo, więc skręcamy w prawo kierownicę...

 

Oto link do skanu: http://p1.bikepics.c...377752-full.jpg

 

Witam! Dzisiaj jeździłem na swoim rowerze typu MTB, i faktycznie przeciwskręt przy większych prędkościach zachodzi. Przy mniejszych prędkościach rower zachowuje się podobnie jak motocykl.

 

Ciekawy filmik, pokazuje jak wygląda przeciwskręt przy wysokich i niskich prędkościach:

 

Jak ktoś zna dobrze angielski to niech tutaj napisze co mówi lektor tego filmiku na temat przeciwskrętu przy niskich prędkościach

Edytowane przez PeterQ

Trzymam kciuki za Daniego Pedrosę i Mavericka Vinalesa w klasie MotoGP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lektor mowi ze jakkolwiek counter steering dziala przy kazdej szybkosci to nie jest dobra metoda

prowadzenai motocykla przy malej szybkosci.

Raz ze jest dosc trudny do wykonania, dwa - przez sama zmiane pozycji ciala na siedzeniu uzyskamy lepsze efekty

gdy predkosc motocykla nie przekracza 10 km/h.

Zupelnie co innego przy wysokiej szybkosci gdzie jest podstawowy dla szybkiego wrzucenia moto w skret.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy filmik, pokazuje jak wygląda przeciwskręt przy wysokich i niskich prędkościach: http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc

Jak ktoś zna dobrze angielski to niech tutaj napisze co mówi lektor tego filmiku na temat przeciwskrętu przy niskich prędkościach

Ciekawy i już był w tym temacie raz zamieszczony :)

...Gott weiss ich will kein Engel sein...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...