Skocz do zawartości

Nowy tor


Maciek PO
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Moje podsumowanie:

 

Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji.

 

 

 

W dniu 12 maja wziąłem udział w drugiej już konferencji nt. budowy NCSMiR w Gdańsku.

Zacznijmy jednak od odpowiedzi na pytanie – czym ma być Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji? Wielu dziennikarzy widać nie do końca zrozumiało przekaz konferencji. Pojawiły się jakże banalne tytuły w prasie: np. „Tor F1 w Polsce?”

Otóż nie! Musi minąć wiele lat zanim uda się ściągnąć F1 czy Moto GP do Polski, jeśli w ogóle jest to wykonalne. Obiekt ten to nie tylko sam tor do ścigania się.

Na centrum składać się będzie:

  • tor wyścigowy
  • tor do motocrossu
  • tor żużlowy
  • tor off road’owy
  • tor kartingowy
  • tor do nauki jazdy
  • tor testowy
  • aleja dilerska/komercyjna
  • hotele i spa
  • park technologiczny
  • plac zabaw z parkiem
  • park zimowy

Podczas konferencji odbyły się panele dyskusyjne:

  1. Samorządowy - odziaływanie obiektu na otoczenie, funkcjonalność, etapowanie prac, skomunikowanie
  2. bezpieczeństwa drogowego i doskonalenia technik jazdy
  3. finansowania – określenie źródeł i możliwości pozyskania środków finansowych

 

 

Uważam, że z wielu względów taki obiekt powinien powstać. Dla mnie głównym powodem jest bezpieczeństwo. Koszt wypadków w Polsce to kwota ok 30 miliardów złotych rocznie! Zatem jeśli uda się dzięki tylko doskonaleniu techniki jazdy spowodować zmniejszenie liczby wypadków to już warto! Projekt wykonała znana na całym świecie z budowy tego typu obiektów - firma Tilke z Austrii. Projektanci wspomnieli, że podobnych obiektów jest w Austrii 16. Tam praktycznie każdy kierowca podnosi swoje kwalifikacje na takim obiekcie, dzięki czemu Austriacy mogą się pochwalić bardzo niską liczbą wypadków jak i ofiar śmiertelnych.

Chciałbym też nawiązać do panelu związanego z samorządem, gdzie głos zabrali mieszkańcy gmin, na terenie których ma powstać obiekt. Rzeczą istotną są głosy może nie tyle sprzeciwu ale obaw o hałas i nadmierny ruch. Bardzo rzeczowo udało się pokazać mieszkańcom korzyści jakie niesie za sobą budowa takiego obiektu. Jak nastąpi szybki rozwój tych gmin, a ewentualny hałas nie będzie notoryczny tylko czasowy. Ponadto trwają uzgodnienia środowiskowe nt. emisji ewentualnego hałasu. Warto też jednak wspomnieć, że od lat teren ten jest wpisany w plan zagospodarowania przestrzennego jako budowa centrum sportów motorowych.

Na koniec rzecz chyba najważniejsza, czyli finansowanie. Bez inwestorów i wsparcia budżetów gminnych, rządowych nie mowy o budowie tego obiektu.

Oszacowany koszt budowy to 100mln € czyli ok. 400mln złotych. W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na pewien fakt. Otóż mamy w Polsce stadiony budowane na Euro 2012 gdzie ich koszt budowy był kilka razy wyższy (PGE Arena Gdańsk ok 800 mln, Poznań 900mln, podobnie Wrocław i 2mld Stadion Narodowy). Na obiektach tych odbyły się po 2-3 mecze, a później było tylko gorzej. Brak pomysłów na ich wykorzystanie, brak chętnych operatorów do przejęcia obiektów spowodowały dodatkowe koszty.

Przy realizacji NCSMiR nie ma mowy aby zaistniała taka sytuacja. Tego typu obiekty praktycznie na całym świecie na siebie zarabiają i przynoszą ogromne dochody. Gdybyśmy chcieli wynająć podobny obiekt gdzieś w Europie na tą chwilę najbliższy wolny termin byłby w okolicach listopada. To pokazuje jak te obiekty są intensywnie wykorzystywane.

Jako Poseł, motocyklista, miłośnik motoryzacji, członek Sejmowej Komisji Infrastruktury, walczący o bezpieczeństwo na naszych drogach będę robił wszystko aby w końcu w naszym kraju powstało Centrum Sportów Motorowych. Jesteśmy niechlubnym wyjątkiem na mapie Europy, który nie posiada tej klasy obiektu.

Edytowane przez Maciek PO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym też nawiązać do panelu związanego z samorządem, gdzie głos zabrali mieszkańcy gmin, na terenie których ma powstać obiekt. Rzeczą istotną są głosy może nie tyle sprzeciwu ale obaw o hałas i nadmierny ruch. Bardzo rzeczowo udało się pokazać mieszkańcom korzyści jakie niesie za sobą budowa takiego obiektu. Jak nastąpi szybki rozwój tych gmin, a ewentualny hałas nie będzie notoryczny tylko czasowy.

 

 

 

Jeśli niezbędna jest zgoda okolicznych mieszkańców to nic z tego nie będzie. Hałas właśnie będzie notoryczny.

Why... So... Serious

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o hałas w nocy. Tego nie będzie. Poza tym mieszkańcy za wiele nie wskórają swoimi ewentualnymi protestami, ponieważ od lat jest tam uzgodniony plan zagospodarawania przestrzennego na budowę toru jak pisałem wcześniej. Bardziej się obawiam eko terrorystów, którzy znajdą tam zaraz jakieś chronione ślimaczki wielkość łebka od szpilki jak to miało miejsce przy budowie obwodnicy Poznania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tam nie wskórają. W Poznaniu jest nie tylko plan ale i już wybudowany tor, który pojawił się przed domami. Obok jest lotnisko a mieszkańcy i tak bardzo wiele wskórali. Tory trzeba budować na zadupiu albo czekać na rozwój elektryków :) .

Edytowane przez heniek128
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam dwa pytania. Dlaczego lokalizacją dla tej przyszłej mekki sportów motorowych naszego ukochanego kraju ma być Gdańsk? Czy dlatego, że 50% społeczeństwa motocyklowego równie daleko będzie miało do takich obiektów jak: Brno, Slovakiaring, Pannoniaring czy inne tory za naszą zachodnią granicą ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sherman

Jako obywatel/motocyklista szukam logiki w tych działaniach, a nie układów politycznych. Jednak jako płatnik podatków oraz obywatel naszego kraju mam prawo stawiać tego typu pytania.

Jestem ostatnią osobą , która chciałaby depresjonować ideę budowy tego typu centrum. Jednak ja mam 600km, a ty około 400km. Południe naszego kraju "oleje" ten obiekt, albo pojedzie w celach krajoznawczych.

W mojej ocenie to absurd- ale to moje prywatne zdanie z którym można się nie zgadzać.

 

Tyle w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko super, jak ktoś jest w ogóle zainteresowany jakimkolwiek torem to tak: Warszawa coś tam ma, Radom, Jastrząb, Wrocław ma WallVR, Lublin jest, Poznań ok. A wystarczy postawić tor gdzieś w okolicach śląska i gwarantuję, że chętnych będzie mnóstwo. Śląsk i małopolska to przecież zmotoryzowane województwa, które muszą zawsze ruszać na torowanie gdzieś dalej...

Only biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

9870161755102c474227ea.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym kraju od tak dawna ma być WSZYSTKO, a póki co mam wrażenie, wciąż nie ma NIC ....

 

Ja czekam, aż najpierw Michael Jackson wybuduje park rozrywki, potem pejser tor Pionki aż w końcu tor w Gdańsku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko super, jak ktoś jest w ogóle zainteresowany jakimkolwiek torem to tak: Warszawa coś tam ma, Radom, Jastrząb, Wrocław ma WallVR, Lublin jest, Poznań ok. A wystarczy postawić tor gdzieś w okolicach śląska i gwarantuję, że chętnych będzie mnóstwo. Śląsk i małopolska to przecież zmotoryzowane województwa, które muszą zawsze ruszać na torowanie gdzieś dalej...

 

Wrocław ma WallRav tak samo jak Szczecin, bo to gdzieś tak w połowie drogi jest :P

Wysyłane z mojego PCta za pomocą klawiatury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...