Skocz do zawartości

Luz zaworów


sorier
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

To może tak dla podgrzania atmosfery :wink: zapytam jak ustawić luzy , w silniku "ustawianym na gorąco" , kiedy silnik jest wyjęty z motocykla ? Na przykład po remoncie :icon_mrgreen:

 

Dla ostudzenia atmosfery podaj przykład takiego silnika motocyklowego gdzie producent zaleca ustawianie zaworów na gorącym silniku.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem sie z tym w aucie, producent podawał luzy zarówno na ciepłym i na zimnym. Auto to suza swift, ale nie mam siły teraz odkopywać manuala zeby udowodnić.

Moim zdaniem rozmawiamy o motocyklach.

Producenci podają w niektórych przypadkach podwójne parametry regulacji luzu zaworowego, na zimnym silniku i na rozgrzanym do 80st.C. (ale to raczej w samochodach, w motocyklach jeszcze się z tym nie spotkałem).

W GS500 luz powiększał się na nagrzanym silniku, po ostygnięciu zmniejszał się, rozrząd DOHC. Tam są luzy 0,03 - 0,08 na dolotowych i wydechowych. W innych motocyklach nie miałem niestety okazji sprawdzić na rozgrzanym silniku.

 

[Mały O.T. W samochodach Suzuki i Nissan można było również regulować luz zaworowy na nagrzanym silniku.]

Edytowane przez Raczek_6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem rozmawiamy o motocyklach.

Producenci podają w niektórych przypadkach podwójne parametry regulacji luzu zaworowego, na zimnym silniku i na rozgrzanym do 80st.C. (ale to raczej w samochodach, w motocyklach jeszcze się z tym nie spotkałem).

W GS500 luz powiększał się na nagrzanym silniku, po ostygnięciu zmniejszał się, rozrząd DOHC. Tam są luzy 0,03 - 0,08 na dolotowych i wydechowych. W innych motocyklach nie miałem niestety okazji sprawdzić na rozgrzanym silniku.

 

[Mały O.T. W samochodach Suzuki i Nissan można było również regulować luz zaworowy na nagrzanym silniku.]

dane dla rozgrzanego silnika sa raczej po to by sprawdzic luz na rozgrzanym silniku a nie po to by go regulowac

pozdr

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HD1940 - to może w takim wypadku należny luzy na zimnym silniku ustawiać na zero? To dlaczego ŻADEN producent tego nie zaleca?

 

A slyszales moze o rosyjskich producentach i rosyjskich bokserach ? :wink:

Kiedys w ksiazeczce od Urala przeczytalem o zaleceniach na temat luzow zaworowych i bylo tez wspomniane ze mozna ustawiac na 0 lecz wymaga to pewnego doswiadczenia.

 

Tak jak juz wczesniej wspomniano wszystko zalezy od konstrukcji silnika tj rodzaju rozrzadu, materialow uzytych, oraz sposobu chlodzenia silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BUBER napisał:

"HD1940 - to może w takim wypadku należny luzy na zimnym silniku ustawiać na zero? To dlaczego ŻADEN producent tego nie zaleca?"

 

I tutaj zrobiłeś ewidentny błąd , ponieważ w silniku motocykla AJS model 18 500cc OHV luz zaworów ustawia się bez szczelinomierza na tzw. luźne zero.

Jest jeszcze kilka innych silników w których regulacje zaworów odbiegają od standardów.

Bardzo nowatorskie rozwiązanie zastosowano w polskim silniku Junaka gdzie można było korygować luz zaworu na gorącym pracującym silniku ale do tej operacji potrzeba dużo wprawy.

Z kolei w silniku Honda VT750 z hydraulicznymi kasatorami luzu też ustawia się luz zaworów podczas montażu silnika.

Jedyny znany mi silnik w którym luzy zaworów nie ulegały zmianie bez względu na temperaturę silnika to silnik firmy JAP 500ccOHV z 1935 roku stosowany w motocyklach żużlowych gdzie głowica była wykonana jako monolityczny odlew z brązu.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BUBER napisał:

"HD1940 - to może w takim wypadku należny luzy na zimnym silniku ustawiać na zero? To dlaczego ŻADEN producent tego nie zaleca?"

 

I tutaj zrobiłeś ewidentny błąd , ponieważ w silniku motocykla AJS model 18 500cc OHV luz zaworów ustawia się bez szczelinomierza na tzw. luźne zero.

 

Jakby tak dobrze poszukać to w historii motoryzacji (a zwłaszcza w jej początkach) to wszystko można znaleźć, łącznie ze słynnym silnikiem wewnątrz piasty koła (nie pamiętam marki :) )

 

Pytanie - o co pyta Sorier? Wg. mnie pyta o ogólną zasadę ustawiania zaworów w nowoczesnych (po 80 roku) silnikach chłodzonych powietrzem (ma xjtę). I na takie pytanie jaka jest odpowiedź? Luzy W TAKICH SILNIKACH się zwiększają czy zmiejszają po rozgrzaniu? (aha - i nie chodzi tu o hydraulicznie regulowane, tak Sorier?)

 

Dla przypomnienia:

Chodzi o silniki górnozaworowe z wałkami rozrządu nad zaworami ( DOHC ) i szklankowymi popychaczami.

Czy ustawienie zbyt małego luzu zaworu na zimno grozi podwieszeniem go po zagrzaniu silnika? Czy wręcz przeciwnie, ustawiając luz na ciepłym silniku ryzykujemy podwieszeniem po ostygnięciu?

 

Czyli nie chodzi tu o zabytkowe moto, czy stare boksery. Wydaje mi się że konkretna odpowiedź na powyższe pytanie może być tylko jedna - mały luz na zimno grozi podwieszeniem zaworu na gorąco.

 

I co wy na to W TEJ kwestii?

 

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja powiem tak-spotkalem juz motocykle zepsute przez uzytkownikow ktorzy wyrzadzili im krzywde bo slyszeli ze "u kogos w moto to sie robi tak i tak" albo ze wydawalo im sie ze tak bedzie dobrze..

Po to sa serwisowki i dane regulacyjne zeby z nich korzystac i koniec. A dywagacje to mozna sobie prowadzic w barze przy piwie a nie w dziale mechanika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Motocykl o którym wspominasz to MEGOLA z gwiazdowym silnikiem 3 lub 5 cylindrów w przednim kole.

Dla konkretnego modelu czyli XJ 600 S / N producent przewiduje luz na ssaniu 0.11-0.15 oraz wydech 0.21-0.25 czyli w małym zakresie tolerancji. Jakiekolwiek większe odchyłki od tej tolerancji będą szkodliwe dla silnika. Ustawienie ich w dolnej granicy da optymalną moc silnika lecz zmusza do częstych kontroli luzów.

Mimo że w tym modelu silnik jest gorzej wykonany niż w jego protoplaście (stary idiotoodporny XJ600/750) to żaden nie lubi przekręcania na max przy zimnym silniku.

Ustawienie zbyt dużych luzów w tej konstrukcji powoduje bardzo głośną pracę zaworów ale i wpadanie w rezonans płytek regulacyjnych.

Dyskusja na ten temat powinna być poparta dobrymi przykładami i mieszanie do niej rosyjskich konstrukcji nie ma sensu ponieważ ostatnią ich rodzimą konstrukcją był PODOLSK a wszelkiego typu silniki motocyklowe są tylko kopiami niemieckich konstrukcji.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Kawasaki z tego co mi kiedyś doradzono a konkretnie Pan Piotr trzeba trzymać się w górnej tolerancji luzów zaworowych. Wniosek: luzy zaworowe się pomniejszają gdy silnik jest nagrzany a w kawasaki lubią padać gniazda zaworowe, wiadomo chyba przez co jest to spowodowane! Ale ciekawe co się stanie jeżeli luzy będą większe niż przewiduje producent? rezonans płytek, głośna praca rozrządu... co jeszcze może się dziać??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, sam się nad tym zastanawiałem. Robiłem też doświadczenia.

 

Pacjent - Yamaha XJ 600 Diversion. Okazało się, że po rozgrzaniu luzy zaworowe się zwiększają o około 0,02 - 0,04 mm. Podobnie było w Suzuki GS 500E.

 

 

Ale ...

 

No właśnie. Pomyslcie o jednym. Mamy taką sytuację - głowica ciepła = rozszerzona, jednak zawory mają mniejszą temperaturę niż w czasie pracy, kiedy "puchną" i luz się zmniejsza. Tak na prawdę okazuje się, że pomiar na ciepłym silniku nie jest wiarygodny, bo nie mamy zachowanego rozkładu temperatur jak w czasie pracy silnika. Zawór (szczególnie wydechowy) pracuje w bardzo ciężkich warunkach i bardzo wysokiej tempetraturze. Dolotowe są omywane przez wpadającą do cylindra mieszankę, dlatego rozszerzają się mniej (niższa temperatura) - stąd mniejszy luz.

 

Na koniec podsumowanie - konstruktorzy nie założyli norm luzów z "kapelusza". Powinno się do nich stosować i tyle.

 

Pawel

Edytowane przez Pawel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...