Skocz do zawartości

Odcięcie zaplonu, czemu fabryka "przegina"


samolot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

A ja tam czuje, ze samolot po czesci ma racje

 

Po części tak. Znalazłem podobne wykresy w literaturzem, dla .. Fiata 126p :buttrock:. Konkretnie w kontekście zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchnii. Z drugiej strony doskonale pamiętam "kopniaka" włączajacego się przy 10 tys.obr w Yamasze R6, wyczuwalnego także na wyższych biegach, pomimo oporu powietrza itp. Im mocnieszy będzie motocykl i im bardziej jego moment obrotowy będzie się stromo zwiększał, tym ten szczytowy punkt będzie następował później.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli chodzi o przyspieszenia (na jednym stalym i niezmiennym biegu) - to najwyzsze przyspieszenie uzyskuje sie w okolicach max momentu obrotowego. (moment obrotowy silnika pomnozony przez wszystkie przelozenia daje moment na kole, a ten podzielony przez promien daje sile napedowa. Wszyscy znamy z fizyki wzor na sile F=m*a => a=F/m - stad widac ze najwyzsze przyspieszenia sa przy max sile napedowej czyli przy max momencie silnika - na danym biegu). Natomiast jezeli chodzi o uzyskanie okreslonej predkosci pojazdu (w tym przypadku motocykla) w jak najkrotszym czasie to zwykle jest tak ze nalezy dazyc do rozpedzania pojazdu na kazdym biegu do jak najwyzszych predkosci obrotowych silnika - obszar max mocy silnika. (choc roznie to bywa - zalezy od zestopniowania skrzyni, no i charakterystyki silnika (w dzisiejszych czasach mozna sie nieco zdziwic gdy sie spojrzy na charakterystyke zewnetrzna i okazuje sie ze jest ona od silnika spalinowego)).

Samolot - co do tego obrotomierza - uczelnia ma hamownie podwoziowa, a nie ma diagnoskopu :icon_eek: Wystarczy sie podpiac tym, pstryknac odpowienia ilosc cylindrow i sparwa zalatwiona (przynajmniej my tak robilsmy z samochodami na uczelni ktora ja konczylem). W ten spsob samochody bez obrotomierza nie stanowia klopotu na hamowni przy kalibracji.

 

Co do tej analizy spalania l/100km to niestety trzeba miec, badz sobie zrobic (mozna na hamowni podwoziowej) wykresy najlepiej jednostkowego zuzycia paliwa w zaleznosci od obciazenia, a nastepnie w oparciu o charakterystyki mocy czesciowej silnika oraz innych charakterystyk trakcyjnych pojazdu sobie to poprzeliczac na l/100km. Jest to wykonalne bo cos takiego w ramach cwiczen kiedys musialem robic.

 

Odnosnie jeszcze spalania - sa rozne zuzycia paliwa np l/100km, g/kWh, g/h,... . Nalezy sobie zdac z tego sprawe iz nie mozna tego w zaden sposob ze soba porownywac. Dajmy na to samochod moze duzo palic w przeliczeniu l/100km, ale moze calkiem dobrze wypasc gdy bedziemy go porownywac z innym pojazdem pod wzgledem jednostkowego zuzycia paliwa (g/kWh) - (bo ma bardzo duza moc). W ten sposob obecnie "zalatwia" sie po czesci ekologie - spalania sie zbytnio nie obniza, ale moc podwyzsza.

 

I na koniec cos o wysokich obrotach. Silniki japonskie, ktore sa przystosowane do wysokich obrotow (takie maja charaktersyki) - znosza bardzo wysokie obroty i wg mnie maja jeszcze zapas (lekko ponad czerwone pole) - tylko ze tam juz mocy nie ma - wiec w jakim celu je tak wysoko krecic.

Niedawno mialem przyjemnosc remontowac silnik diesla Scanii (na pompowtryskiwaczach), ktory sie rozbiegl :biggrin: . Obroty zebraly swoje zniwo - korbowody pogiete, panewki i czopy poprzycierane, z tlokami nie lepiej. Dzwiek jaki wydaje taki rozbiegajacy sie silnik jest ciekawym zjawiskiem :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I na koniec cos o wysokich obrotach. Silniki japonskie, ktore sa przystosowane do wysokich obrotow (takie maja charaktersyki) - znosza bardzo wysokie obroty i wg mnie maja jeszcze zapas (lekko ponad czerwone pole) - tylko ze tam juz mocy nie ma - wiec w jakim celu je tak wysoko krecic.

 

W zupełności się z Tobą tutaj zgadzam. Czerwone pole nie oznacza,że silnik w tym miejscu będzie miał maksymalna moc czy moment,albo pojedzie najlepiej na gumie... To czerwone pole to tylko zakres niebezpiecznie wysokich obrotów dla silnika. Po to on jest, by jak kolega napisał, silnik sie nie uszkodził. Można popatrzeć na charakterystyki silników, w którym miejscu maja największą moc i moment. Nie zawsze pałowanie po czerwonym polu daje największe przyspieszenia,prędkości. Przecież charakterystyka w pewnym punkcie opada, zwiększaja się tylko i wyłącznie obroty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie studiowałem dokładnie tych wykresów, ale skrócę te całe wywody samolota.

Na niższych biegach motocykl lepiej przyspiesza względem wyższych.

Wzór na dynamikę: Dynamika jazdy = moment obrotowy - opór powietrza - opory silnika i toczenia się po drodze

Może się zdarzyć (uzależnione to jest od charakterystyki silnika) że dynamika jazdy przy 90km/h ( gdy opór powietrza jak i opory związane z nepędem silnika i całego motocykla) jest większa, niż przy 160km/h (gdzie większą część mocy spożyta jest na opór powietrza).

 

Paweł ten kopniak powodowany jest gwałtownym skokiem mocy i momentu obrotowego przy niewielkich zmianach prędkości. Dlatego wydaje się że motocykl nagle ma duże przyspieszenie.

Oczywiście dynamika jazdy jak i przyspieszenie są inne dla różnych motocykli.

Można porównywać dynamikę przy 90 i 160 dla starego poczciwego ZZR z 91r, natomiast R6 ze względu na większą moc i moment może mieć porównanie przy 90 i 190.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze Krxzysiek ze jestes w temacie i mam wrazenie ze masz cos wspolnego z jakas uczelnia techniczna. Jesli nie to dym bardzie gratuleje wiedzy :cool:

Bardzo dobrze i prosto wytlumaczles ten kopniak w R6 powyzej 10 tys obr...

ZbyszekM czytalem ten artykul: Niestety przyspieszenie bedzie najwieksze w okolicach najwiekszego momentu tylko na 1 biegu gdzie opory powietrza sa bardzo male, pozniej jest juz inaczej. Z duzej mocy za pomoca przelozenia mozna zawsze zrobic duzy moment obrotowy, niestetu nie mozemy uksztaltowac jego przebiegu. Wiec jesli chodzi zarowno o przyspieszenia jak i predkosc to moc rzadzi!!

To dwa razace bledy jakie znalazlem w tym artykule. Prawde mowiac to spodziewalem sie lepszego podejscia do tematu.

 

Krzysiek8104 podal dobry wzor na dynamike pojazdu:)

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

naszym problemem są dwie rzeczy

większość nie potrafi czytac ze zrozumieniem (a może próbą zrozumienia -nastawiając się od razu "na nie"do Samolota) a sam Samolot nie potrafi precyzyjnie przekazać lizniętych na polibudzie tematów strasznie mącąc na początku swoich wypocin które są wiadome każdemu logicznie myślącemu człowiekowi

na szczeście chyba doszliśmy do konsensusu i wreszcie wiadomo o co chodzi Samolotowi

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie śledzę tego tematu więc sorry jeżeli coś powtarzam...

 

Był swego czasu w ŚM artykuł na ten temat, bardzo dokładnie wyjaśniał dlaczego maksymalne przyspieszenia uzyskuje się przy obrotach oscylujących w granicach mocy maksymalnej a nie momentu maksymalnego.

 

W razie zainteresowania mogę wygrzebać ten artykuł i zrobić skana.

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł ten kopniak powodowany jest gwałtownym skokiem mocy i momentu obrotowego przy niewielkich zmianach prędkości.

 

Taaaaa, a to że przednie koło ledwo się trzyma asfaltu to też wrażernie? W R6 Bardzo fajnie się to objawia, kiera potrafi zatrzepotać nawet w okolicach 200 jak się mozno odkręci na nierównościach. To też wrażenie czy może wmawiam sobie bo głośniej się robi? A może wiatr odciąża przód, a nie przyspieszenie?

 

Pawel

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taaaaa, a to że przednie koło ledwo się trzyma asfaltu to też wrażernie? W R6 Bardzo fajnie się to objawia, kiera potrafi zatrzepotać nawet w okolicach 200 jak się mozno odkręci na nierównościach. To też wrażenie czy może wmawiam sobie bo głośniej się robi? A może wiatr odciąża przód, a nie przyspieszenie?

 

Pawel

 

Pozdrawiam

 

Nie zrozumiałeś mnie Pawle.

"Kopniak" jest przy 10 tys obr bo "erszóstce" gwałtownie przybywa mocy. Stąd nagłe większe przyspieszenie, które może podnieść koło. Napisałem że może się zdarzyć (ale nie musi) że przy np. 90km/h może pojawić się lepsza dynamika. . Wszystko zależy od motocykla. W R6 być może dynamika przy 10 tys. obr/min jest większa (nie wiem jaka jest prędkość przy tych obrotach, a moto jest bardziej opływowy).

Bardziej odczuwalne może być to w naked'ach w szczególności w widlakach. Tam elastyczność przy niższych obrotach jest większa w porównaniu z rzędówkami, a przy dużych prędkościach jest większy opór powietrza. Tam może się zdarzyć że przy 90 dynamika jest lepsza niż przy 160.

Ale do każdego motocykla należy podejść osobno.

Edytowane przez krzysiek8104
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygrzeb ten artykul i zrob skana.

Ale podejrzewam ze zawarte w nim informacje nie bdea do konca prawqdziwe, nie pozostanie mi nic innego jak napisac maila do mojego wykladowcy ktory by to wrscie raz na zawsze wyjanil i bede mial 100% pewnosc ze sie nie myli bo ten czlowiek juz zdobyl wszystko jesli chodzi o wiedze motoryzacyjna w polsce ( ma tyle tytulo, prac badawczych itd ze trudno zliczyc).

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozesz pisac. Ja studiuje 3 rok i zauwazylem ze im wyzszy tytul tym bardziej zryty czlowiek wiec dla mnie taki mail nic nie bedzie znaczyl choc sa wyjatki bycmoze. Jak jest taki madry to czemu siedzi na uczelni a nie robi konkretna kase w jakim duzym koncernie samochodowym. To ze zdobyl wszystko w polskiej motoryzacji jest mozliwe a biorac po uwage jak rozwinieta jest polska motoryzacja to rzeczywiscie osiagniecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakis czas temu dosc ostro krecilem swoja CBR F2 i zauwazylem ze odcinka zaplonu nastepuje gdy wskazowka znajdzie sie w czerwonym polu obrotomierza ( z angielskiego -redline ). Nie przygladalem sie dokladnie bo i wskazowka drgala jak opetana, a po drugie na takich obrotach zbyt dlugo nie mozna jezdzic ale szacuje ze to bylo okolo 13,5 tys obr.

Zawsze myslalem ze odciecie zaplonu jest po to aby uchronic silnik przed zbyt duzymi obrotami, niefarasobilwoscia uzytkownika itd i aby nie dposuscic do znisczenia silnika. W instrukcji obslugi napisano zeby nigdy nie wchodzic na "czerwony zakres obrotow", w takim razie czemu producent tak nie ustalil odcinki na poczatku czeronego pola (13 tys obr) ale nieco wyzej (ok 13,5)???

Podobna sytuacja ma miejce w innych motocyklach sportowych. Jak mam to rozumiec?

A to ci te 13 tysięcy obrotów nie wystarczy :clap: przecież nawet przy 12 tysiacach obrotów tam maszyna to diabeł prawie wiec po co krecić wiecej przeciez to nie jest dobre dla silnika jeszcze na biegu jałowym to juz w ogóle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...