Skocz do zawartości

PYTANIE O OLEJ


BU?KA
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ja do swojej Kawy leje Olej Motul 5100 ester 15W50 taki olej był lany od nowości we Włoszech, potem 2 właściciel w Polsce kontynuował i mi nic innego nie pozostało jak tez go lać. A z opini wiem ze to bardzo dobry olej pól syntetyczny do 4T chłodzonych powietrzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ltd 454 czyli ten sam silnik lałem mobil 10w40 zwykły samochodowy, nic się nie działo złego, sprzęgło nie ślizgało się, tempereatura w normie, motorek nie dymił, nie brał oleju, jednym słowem w porządku. Do fzr ostatnio kupilem aral 20w50 mineralny motocyklowy, ale na ten sezon chyba spowrotem wrócę do mobila :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie bardzo rozumiem tylko tego:

Po pierwsze: jeśli dbamy o swój sprzęt, to dlaczego używać oleju przeznaczonego do samochodów. W czym będzie lepszy od motocyklowego ?

Po drugie: zastosowanie syntetyku po długim używaniu mineralnego rodzi ryzyko uszkodzenia silnika lub przedwczesnego zużycia. Tak napisałem. To nie znaczy, że tak będzie. Ale może tak być. Więc po co ryzykować

Pozdr.

 

witam,

po pierwsze nie bedzie lepszy ani nie będzie gorszy - będzie dokładnie taki sam czyli różnic się może lepkością i jakoscią w zależności od producenta.

 

po drugie nie rodzi - w 20 letnim motocyklu (GS550M) po rozebraniu na części pierwsze nie było sladu żadnego szlamu a był eksploatowany na najgorszym minerlanym świństwie lanym przez poprzedniego właściciela.

 

Teraz jestem po 4500 km zrobionych na syntetycznym SAMOCHODOWYM 5W40 w klasyfikacji SL (kupa dodatków obniżających tarcie), jezdzę motocyklem o momencie ponad 100 Nm i jakoś mimo ostrej jazdy sprzęgło się nie ślizga a zużycie oleju w olejaku spadło w porównaniu z Motulem Ester 4 krotnie z 0,5l/1000 do ok. 100-150 ml/1000.

Ja zostaje przy samochodowym :icon_twisted:

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja powiem tak, w tym roku przeskoczyłem na samochodowy, pełen syntetyk MOBIL-a 5w-50 i co... zesrało się sprzęgło! Ślizgało się niemiłosiernie! Syntetyk obnażył najsłabsze ogniwo w tym elemencie, stanowiące o jakości jego pracy. Po rozebraniu okazało się, że tarcze są ok, przekładki są ok. jedynie sprężyny nie mieściły się w granicach tolerancji. Po złożeniu, całosć daje radę jak nigdy wcześniej!

Wniosek, samochodowy tak, ale do sprawnego sprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja powiem tak, w tym roku przeskoczyłem na samochodowy, pełen syntetyk MOBIL-a 5w-50 i co... zesrało się sprzęgło! Ślizgało się niemiłosiernie! Syntetyk obnażył najsłabsze ogniwo w tym elemencie, stanowiące o jakości jego pracy. Po rozebraniu okazało się, że tarcze są ok, przekładki są ok. jedynie sprężyny nie mieściły się w granicach tolerancji. Po złożeniu, całosć daje radę jak nigdy wcześniej!

Wniosek, samochodowy tak, ale do sprawnego sprzętu.

 

To wiele wyjaśnia :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny temat, w którym piszecie legendy. Widzieliście kiedyś rozłożony silnik motocyklowy? Gdzie tam syf i szlam, który ma być podobno rozpuszczony???

Pamiętajcie co znaczą konkretne oznaczenia oleju. XXWXX oznacza zakres temperatur, w którym olej zachowuje swoje właściwości. Motocykle rzadko kiedy śmigają w zimie więc pierwsza cyfa może być np 20 (ciężko znaleźć taki olej, zwłaszcza półsyntetyczny) Dla nas ważna jest druga wartość. Przy silnikach chłodzonych cieczą 40 wystarczy ale dla silników chłodzonych powietrzem lub olejem i powietrzem to 60 nie zaszkodzi. Poza tym należy sprawdzac klasę jakościową. Czyli czy jest to np olej klasy SG czy np SJ.

Poczytajcie strony producentów środków smarnych to nie będziecie takich farmazonów pisać.

Kolejna sprawa to olej samochodowy w silnikach motocyklowych.... Może AdamowiM będzie sie chciało... coś napisać. on już drugi sezon śmiga na samochodowym i jest cudnie.

 

ano ano chodzi tutaj o jeszcze jedna sprawe oleje posiadaja dodatek ktory ma wplyw na ich wlasciwosci plukajace "za to sie placi" dzieki temu caly nagar powstajacy w silniku zostaje rozpuszczany i opuszcza silnik przy wymianie oleju przy wlasciwym serwisowaniu w zakresie wymiany oleju nawet w stary silnik samochodowy moze byc pozbawiony calego tego syfu wlasciwosci plukajace oleju sa wyjatkowo wazne w silnikach diesela

to tyle jesli sie myle to prosze mnie poprawic heja!

Moto Psycho

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wniosek, samochodowy tak, ale do sprawnego sprzętu.

 

100% racji, jak cos chce sie zaczac slizgac albo poci w silniku to na syntetyku zacznie sie slizgac i cieknac.

Sprzet musi byc w pelni sprawny.

Moje Suzuki GS 1150 z 84r na samochodowym syntetyku Mobil1 15W50 daje rade juz trzeci sezon.

W sprzegle sprezyny Barnetta ( co druga ).

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Koledzy nie zapominajcie o lepkści np SAE 5W/50

i klasie jakości oleju np API CE/SE C-diesel S-silnik benzynowy druga litera w tym przypadku E-im dalsza litera alfabetu tym lepszy jakosciowo olej.Poza tym jeśli producent motocykla zaleca olej np 15W/40 i wymiane co 5000 to NIE szalałbym z syntetykami typu 0W/50 i wymieniał po przebiegu np 8000(co jest niestety czesto praktykowane ...bo syntetyk...) Po pierwsze silniki mają pasowania którym bedzie "najlepiej" z daną lepkością oleju - patrz instrukcja motocykla.Po drugie wydłużanie przebiegów miedzy wymianą ....bo syntetyk to mozna... grozi zatkaniem magistrali i przewodów olejowych "opiłkami" tarcz sprzegłowych - przy motocyklach ze zblokowaną skrzynią biegów

 

Marka i nazwa oleju jest rzeczą drugoplanową najważniejsze są specyfikacje-lepkościowa i jakościowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tej grozby jakos dziwnie bym sie nie obawial. W rozbieranych przeze mnie silnikach na przestrzeni ostatnich 10 lat jedyne slady osadow i szlamu znalazlem w mojej 36 letniej BSA - w filtrze odsrodkowym zamontowanym w czopie korbowodowym walu korbowego.

A chialbym zauwazyc ze jest to silnik bez pelnoprzeplywowego filtra, tylko z filtrami siatkowymi typu Junak, ktore tylko co wieksze kamienie moga zatrzymac :D

W 20 letnich silnikach starej japonii nie ma sladu zadnych opilkow, szlamow czy osadow, chyba ze wlasciciel nigdy oleju i filtra nie zmienil.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze silniki mają pasowania którym bedzie "najlepiej" z daną lepkością oleju

... 15W/40 to nie jest oznaczenie lepkości oleju, tylko zakres utrzymywania mniej więcej wartości zgodnej z wymaganiami technicznymi. Zatem 5w/50 ma szerszy zakres, więc jakość pracy w skrajnych warunkach jest znacznie pewniejsza i właśnie chodzi głównie o wspomniane pasowania i trwałośc filmu olejowego. Tak jak Adam M. kiedyś napisał, że przy zastosowaniu takiego oleju (np 15W/40 ma mineralny LOTOS) w niektórych sprzętach o lepszej kondycji są duże problemy z pracą sprzęgła na zimnym silniku - duża tendencja do sklejania się. Dotyczy to głównie olejaków Suzuki, przy pracy w temp. poniżej 10 st. C, gdy prawie nie można ich rozgrzać do właściwej temp.

Osobiście stosuję nie węższy zakres lapkości niż 10w/40, a najbardziej optymalnie 10w/50 - to już niestety są syntetyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

przeczytałem wątek i chciałbym jeszcze uzyskać od Was kilka sprostowań lub informacji:

- oznaczenie 10/40 oznacza zakres tempertaur? tylko czego, bo chyba nie oleju, te są przecież wyższe, ale czy nie jest tak, że im ta pierwsza wartość wyższa, tym olej gęstszy?

- w katalogu Louisa wyczytałem, iż CASTROL oferuje olej "specjalnie" dla v-ek o dużej pojemności (chyba półsyntetyk) - zakres temperatur 20/50, czyli pierwsza wartość dość wysoka... Rozumiem iż chodzi tu o to, że takie silniki sa generalnie chłodzone powietrzem, niektóre nie mają też chłodnicy oleju, więc "przesunięcie" całego zakresu temperatur wyżej sugeruje większą odporność na przegrzanie?

- jak ma się ten podział oleju wg zakresu temperatur do pracy skrzyni biegów - jest jakiś związek czy nie?

pzdr

Edytowane przez Staszek_s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

przeczytałem wątek i chciałbym jeszcze uzyskać od Was kilka sprostowań lub informacji:

- oznaczenie 10/40 oznacza zakres tempertaur?

 

Po prostu w zależności od lepkości w róznych temperaturach olej ma różne oznaczenia lepkości.Podstawą podziału oleju według klasyfikacji SAE czyli właśnie XXWYY są:

-lepkość oleju w niskiej temperaturze

-lepkość oleju w temp. 100st. C

-temperatura pompowalności

-lepkość w wysokiej temp.(150st. C) i przy szybkiej szybkości ścinania

Górna liczba(ta po literze W) jest ustalana w głównie w zależności od lepkości w temp. 100st.C czyli jeżeli lepkośc w tej temp. wynosi np. między 12,5 a 16,3 mm2/s to olej jest XXW40 itp.Liczba przed W głównie świadczy o lepkości w niskich temp. i granicy pompowalności(im wyższa liczba przed W tym większa lepkość w niskich temp. i tym szybciej pojawia się granica pompowalności.

Czyli o odporności na przegrzanie głównie świadczy ta druga liczba po W-ale nie oznacza że olej 20W50 będzie inaczej się zachowywał w wysokich temp.niż np.10W50

Edytowane przez Domel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1998 JASO (Japanese Automotive Standard Organization) wprowadziła nową normę jakości olejów dla silników 4T, w odpowiedzi dla OEM na rosnącą liczbą zarejestrowanych problemów z olejami do motocykli. Nowa norma JASO T903 ustanowiła minimalny poziom jakości olejów do silników motocyklowych 4T, ze szczególnym uwydatnieniem problemów poślizgu sprzęgła. JASO T903 ustanawia limity charakterystyk fizyczno-chemicznych i minimalnych poziomów sprawności o tyle w silniku(bazując generalnie na specyfikacji API i ILSAC) co do sprzęgieł pracujących w kąpieli olejowej. W tym drugim przypadku sprawdza się współczynnik smarowalności – test SAE nr 2, sklasyfikowano oleje jako MA, do użytku w silnik+sprzęgło w kąpieli olejowej i MB nie nadające się do sprzęgieł w kąpieli olejowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam wazne pytnie czy mozna pomieszac zadki olej syntetyczny z gestym mineralem ?? czy olej zacznie sie pienic ?? oleje to samochodowy shell 5W40 Syntetic i 15W40 Mineral

KomaRR -->Simson S51-->2 x ETZ 250 i 251--->KLR 650 A1--> XR 600R - 94--->Obecnie VFR 800 Fi -98 oraz KTM LC4 620 GS - 98 na FCR 41

 

http://www.bikepics.com/members/rysiek24/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...