Jump to content

Suzuki GS 1000 GL - ciężki rozruch


Recommended Posts

Też jestem ciekaw co z tego wyjdzie? Nawet jak uda się odtworzyć odpowiednie kształty, to co z elastycznością? One muszą być na tyle elastyczne, żeby się nie oberwały przy drganiach jakie występują.Problem w tym, że te drgania nie są od ściany do sciany ale z taką częstotliwością, że potrafią oberwać aluminiowe króćce, co osobiście sprawdzone w innym moto. Tam pewnie swoje zrobiła też waga gaźników.

Link to comment
Share on other sites

Co do elastyczności to tutaj okazuje się że mam szerokie pole manewru, zamówiłem specjalny filament który pozwala teoretycznie na uzyskanie różnych parametrów elastyczności (w funkcji temperatury dyszy i flow rate), mogę w razie czego wydrukować detal bardziej miękki jeśli pierwszy egzemplarz wyjdzie zbyt twardy. Trik polega na tym że filament ten spienia się przy wyższych temperaturach. Temat rozwinięty w  conajmniej kilku filmach na yt,  dla ciekawskich podaje link : 

Jutro powinienem mieć drukarkę, plus dzień dwa na testy i będę już coś wiedzieć więcej jaki będzie efekt końcowy

Link to comment
Share on other sites

Po kilku dniach testów udało mi się wyprodukować jedną sztukę z przesunięciem w osi 5mm. Stopień miękkości i gęstości różni się mocno od gumy, ale elastyczność jest podobna, i to na tyle że nie powinno być problemu z założeniem tego do airboxa i gaźnika. Jest znacznie lepiej niż to co uzyskałem od drukarza na zamówienie. Jak zwykle jak chce się dobrze trzeba wszystko robić samemu... Dla porównania na zdjęciach : po lewej, oryginalny króciec do symetrycznej wersji airbox-gaźniki wykonany z gumy, po prawej wydruk 3d z przesunięciem w osi 5mm. Wydrukowany króciec jest znacznie lżejszy gdyż uzyskana elastyczność, jest kosztem gęstości, materiał jest spieniany żeby właśnie to uzyskać. Niedługo dam aktualizację po próbie montażu

photo_2024-01-19_16-06-54.jpg

photo_2024-01-19_16-07-18.jpg

photo_2024-01-19_16-07-21.jpg

photo_2024-01-19_16-07-24.jpg

Edited by vaultboyd16y3
błąd logiczny w zdaniu
Link to comment
Share on other sites

W pomiarach wyszło że dwa środkowe powinny być przesunięte o 5mm, jeszcze to by się dało naciągnąć, ale dwa skrajne, zewnętrzne, muszą mieć przesunięcie w osi o 10mm, z tym był największy problem. Właśnie drukuje mi się testowy z przesunięciem 10 i będę sprawdzał jak to leży.

Link to comment
Share on other sites

Ciekaw jestem jak odpornością na benzynę okarze się ten materiał. Nie każda guma wytrzymuje nawet niebezpośrednie (jak w tym przypadku) oddziaływanie paliwa

Link to comment
Share on other sites

To niby nie jest guma, bo to było pierwsze co sprawdzałem. TPU jest  odporne na benzynę, oleje i smary, ten jest akurat trochę inny niż typowe TPU (właściwości), ale czas pokaże. Jak będzie możliwość to będę tez eksperymentował z innymi elastycznymi materiałami, do druku, ale w Norwegii jest trochę gorszy dostęp do tego więc na razie musi wystarczyć to

Krótka aktualizacja, zamontowałem dwa rodzaje króćców z drukarki (5 i 10 mm przesunięcia w osi) i okazuje się że "siedzi" to bardzo dobrze, czyli było dobrze zwymiarowane. Bardzo się cieszę, bo jedna tuleja to 8 godzin drukowania.... Widoczne pojedyncze linie na wydruku to tylko pierwsza warstwa, całość w środku jest lita i solidna. Na zdjęciach ciemne króćce mojej produkcji i jeden niebieski zamówiony komercyjnie który nie spełnił zadania. Teraz tylko drukować dodatkowe dwa do kompletu i mogę składać i testować.

photo_2024-01-20_16-19-06.jpg

photo_2024-01-20_16-19-12.jpg

photo_2024-01-20_16-19-15.jpg

photo_2024-01-20_16-19-18.jpg

photo_2024-01-20_16-19-55.jpg

photo_2024-01-20_16-19-59.jpg

Link to comment
Share on other sites

Już o opłacalności żadnej to tu nie można mówić zdecydowanie, ale akurat drukarka się przyda... 

Założyłem wszystko, airbox, krócce, podciśnienie w układzie gaźniki-kranik. Wszystko pasuje 😀.  Motocykl po długim postoju odpalił, równo trzyma obroty i je podnosi, ale nie mam jak sprawdzić mocy na drodze, obecnie wszystko jest tutaj przysypane grubą warstwą śniegu. Więc dowiem się dopiero na 100% jakie efekty będą na wiosnę.

Jak zwykle pojawił się kolejny problem, jak to w 40 letnich zabytkach, prawdopodobnie oringi między dwoma gaźnikami się rozpadły bo lekko podcieka w tym miejscu benzyna, przerabiałem to już w tych rocznikach. Także i tak czeka mnie rozbiórka wszystkich gaźników i ponowna synchronizacja, eh... Oczywiście po znalezieniu/zamówieniu odpowiednich..

 

P_20240121_175305.jpg

P_20240121_175310.jpg

Link to comment
Share on other sites

Twoj motocykl to fajny przykład jak brak wiedzy u tunerow-amatorow może spaprać to co fabryka wymyśliła. A pro po o-ringow to szukaj odpiwiednich wymiarow nie tylko w sklepach motocyklowych ale i takich ogolnomechanicznych. Sam kupowałem gumki do gaźników Bing z mojego BMW R80RT za grosze w porównaniu z ceną serwisową wyższą często kikla czy wręcz kilkadziesiąt razy wyższą. Warto też przed zamówieniem sprawdzić jakie rzeczywiste wymiary powinien mieć o-ring. U mnie np gumka na śrubie wolnych obrotów musiała być grubsza bo otwor w którym miała pracować został wytarty przez kilkadziesiąt lat regulacji i drgań.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 19.01.2024 o 17:10, vaultboyd16y3 napisał:

(...)

Krótka aktualizacja, zamontowałem dwa rodzaje króćców z drukarki (5 i 10 mm przesunięcia w osi) i okazuje się że "siedzi" to bardzo dobrze, czyli było dobrze zwymiarowane. Bardzo się cieszę, bo jedna tuleja to 8 godzin drukowania.... Widoczne pojedyncze linie na wydruku to tylko pierwsza warstwa, całość w środku jest lita i solidna. Na zdjęciach ciemne króćce mojej produkcji i jeden niebieski zamówiony komercyjnie który nie spełnił zadania. Teraz tylko drukować dodatkowe dwa do kompletu i mogę składać i testować.

photo_2024-01-20_16-19-06.jpg

photo_2024-01-20_16-19-12.jpg

photo_2024-01-20_16-19-15.jpg

photo_2024-01-20_16-19-18.jpg

 

 

Brawo, szczęka w podłodze, wygląda to bardzo dobrze. Popracowałbym może nieco bardziej nad geometrią wnętrza dolotów. Jestem bardzo ciekawy rezultatów. Jest dość dużo modeli motocykli, które zabił brak dostępu do filtrów powietrza (zwykle integrowanych z dolotami). Do tej pory byłem przekonany, że należy dbać o dolot, a puszkę można dodrukować. Jak widać, nawet problem z dolotem można rozwiązać. Gratuluję

Link to comment
Share on other sites

To jeszcze nie koniec walki ale dzięki, nie powiem bo satysfakcja jakaś jest 🙂. Zawsze jeden problem z głowy. Co do wymiany oringów to tez w ten sam sposób wymieniałem, na wymiar w ogólnych sklepach, z naciskiem na odporność na benzynę, tylko tutaj musiałbym zamówić od razu hurtem cały zestaw różnych wymiarów z polski, żeby mieć na sprawdzenie. Ale teraz jak patrzę na schemat, stare zdjęcia i przypominam sobie z rozbiórki to tam ich zwyczajnie chyba nie ma. Są małe rurki, które były wtykane po prostu w korpus i w miarę ciasno to siedziało, bez oringów (pewnie bym je wymienił jakby mi wpadły w ręce przy rozbieraniu), akurat chyba mi się trafiło że się może poluzowała jedna.. spróbuję jeszcze je docisnąć, może rozwiąże to problem.

Link to comment
Share on other sites

Pięknie, gratki. Tak, tam nie ma oringow tylko takie krótkie przelotki. Ja to kiedyś ciałem z jakiej ryj aluminiowej. Problem jest taki, z są bardzo cienko ścienne i trudno znaleźć odpowiedni materiał.

Link to comment
Share on other sites

fajnie, że drukowanie wyszło

tak sobie jednak myślę, że chyba łatwiej byłoby przerobić airbox aby otwory wypadały współosiowo do wlotu gaźników

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...