Michal D Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Cześć Wszystkim!Jestem tutaj nowy więc przepraszam, jeżeli wrzucam pytanie w niewłaściwy dział, ale nie znalazłem lepszego. Od 6 lat jeżdzę BMW - najpierw R850R, potem R1150R. Nadszedł czas na zmianę i od jakiegoś czasu przyglądałem się BMW K1200R i K1300R (wiem, że brzmię trochę jak zafiksowany maniak, ale po prostu podoba mi się stylistyka BMW). Dziś miałem okazję przejechać się K1200R z 2008 roku w całkiem fajnym stanie z przebiegiem lekko ponad 80000. Pojechaliśmy z właścicielem do serwisu BMW, aby go sprawdzić i serwisant po krótkich oględzinach powiedział, że sprzęgło jest już dość konkretnie zużyte i prawdopodobnie poprzedni właściciel "podsprzęglał" go podczas jazdy. Czy ktoś z doświadczonych użytkownikow/mechaników mógłby wytłumaczyć o co dokładnie chodziło? Czy jest to po prostu inna nazwa na jazdę na półsprzęgle? Z tego co zrozumiałem nie wolno tego robić w przypadku sprzęgła hydraulicznego. Czy wie ktoś dlaczego dokładnie nie wolno tego robić? Ogólnie sam jestem przyzwyczajony do jazdy z użyciem sprzęgła w ruchu miejskim, tak, żeby nie zatrzymywać się co metr, tylko powoli sobie "pyrkać" pomiędzy samochodami. Tak samo, gdy chcę jechać bardzo powoli - trochę sprzęgła, na granicy "klejenia" i trochę tylnego hamulca i można się "toczyć" 2km/h. Od dawna tak jeżdżę i nigdy nie miałem żadnego problemu ze sprzęgłem, ale wiadomo że boxery 850 i 1150 to totalnie inna konstrukcja. Czy w przypadku K1200R/K1300R nie można jeździć taką techniką? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Jeźdżąc w ten sposób zużywasz sprzęgło, niezależnie od rodzaju silnika. Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
żółf Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Jeźdżąc w ten sposób zużywasz sprzęgło, niezależnie od rodzaju silnika.Powiedziałbym więcej Jeżdżąc w jakikolwiek sposób zużywasz wszystkie mechanizmy niezależnie od rodzaju silnika:) A jeżeli chodzi o jazdę na półsprzęgle i hydraulicznym wysprzęgliku, to sposób sterowania sprzęgłem nie ma najmniejszego znaczenia, jedynie można doszukiwać się różnic w suchym i mokrym sprzęgle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek_1234 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Może serwisant chciał Ci dać do zrozumienia że gość walił z klamy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Powiedziałbym więcej Jeżdżąc w jakikolwiek sposób zużywasz wszystkie mechanizmy niezależnie od rodzaju silnika:) A jeżeli chodzi o jazdę na półsprzęgle i hydraulicznym wysprzęgliku, to sposób sterowania sprzęgłem nie ma najmniejszego znaczenia, jedynie można doszukiwać się różnic w suchym i mokrym sprzęgle. Racja, miałem na myśli że zużywa duuużo szybciej niż normalnie. Nawet walenie z klamy nie jest tak szkodliwe bo jest tylko chwilowe, a nie cały czas. Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
żużu77 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Michał, uważaj sobie na K12, bo tam jest problem z wadliwie zaprojektowanym sprzęgłem. Do tego, zanim zdecydujesz się na ten model, zorientuj się ile kosztuje sprzęgło, ale komplet z koszem, nie tylko tarczki... Do tego robota...Możesz się niechcący wpieprzyć na skarbonkę...Najbardziej trwałym rozwiązaniem jest suche sprzęgło R 1100 - 1200.W modelach drogowych szanowane dożywa 200 tys km. Żużu77, R12RT '05, Cieszyn Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wertyder Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Powiedziałbym więcej Jeżdżąc w jakikolwiek sposób zużywasz wszystkie mechanizmy niezależnie od rodzaju silnika:) A jeżeli chodzi o jazdę na półsprzęgle i hydraulicznym wysprzęgliku, to sposób sterowania sprzęgłem nie ma najmniejszego znaczenia, jedynie można doszukiwać się różnic w suchym i mokrym sprzęgle.Dokładnie, na mokrym możesz sobie podsprzęglać ile dusza zapragnie i nie zrobisz mu krzywdy, a że się zużywa - no cóż ludzie się też zużywają ;)... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michal D Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Dzięki za wyjaśnienie Panowie.Czyli po mojemu mówiąc podsprzęglanie to po prostu jazda na półsprzęgle? Jeźdżąc w ten sposób zużywasz sprzęgło, niezależnie od rodzaju silnika.Tak wiadomo, że bardziej się zużywa, ale chyba po to to sprzęgło po części jest :) Może serwisant chciał Ci dać do zrozumienia że gość walił z klamy...Nie mogę tego wykluczyć. Skoczę porozmawiać z nim jeszcze raz, bo wczoraj byłem w szoku po jeździe próbnej :P Poza tym to moto tak mi się podoba, że jak go widzę to sam szukam wymówki, żeby go kupić nie do końca myśląc racjonalnie :D Michał, uważaj sobie na K12, bo tam jest problem z wadliwie zaprojektowanym sprzęgłem. Do tego, zanim zdecydujesz się na ten model, zorientuj się ile kosztuje sprzęgło, ale komplet z koszem, nie tylko tarczki... Do tego robota...Możesz się niechcący wpieprzyć na skarbonkę...Tak, naczytałem się trochę o awaryjności sprzęgła w K12. Dlatego szukam raczej trochę nowszego rocznika (2007-2008) ponieważ w nich podobno problem został już rozwiązany. Poza tym jestem też trochę oswojony z myślą, że jeżeli moto byłoby w fajnym stanie, ale ze zjechanym sprzęgłem to jestem gotów go kupić i od razu zrobić sprzęgło - motocykl kupuję raczej na kilka lat, więc zaraz po zakupie i tak staram się ogarnąć wszystko co trzeba, więc trochę jestem na to przygotowany. Oczywiście najlepszą opcją byłby K1300R, ale jest spora różnica w cenie. Ogólnie moje pytania wzięły się stąd, że chcę uniknąć sytuacji, w której kupię motocykl w dobrym stanie i go zamęczę w miesiąc, a nawet nie będę wiedział dlaczego. Mam w takim razie jeszcze jedno pytanko - zakładając, że dla takiego sprzęgła mocno niezdrowe jest podsprzęglanie jaką techniką jeździć wolno, np w ciasnym ruchu miejskim, gdzie nie zawsze jest opcja wcisnąć się pomiędzy 2 pasy, tylko trzeba toczyć się razem z samochodami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Limo Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Tak wiadomo, że bardziej się zużywa, ale chyba po to to sprzęgło po części jest :) Poniekąd tak. Jeśli nie przeszkadza Ci częstsza wymiana i ryzyko że sprzęgło wyzionie ducha gdzieś w korku to więcej wad nie ma. Cytuj Why... So... Serious Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Quanti86 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Suche sprzęgło w motocyklu... Co te inżyniery w BMW wymyślili? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyWilk22 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 DUCATI też ma suche i co w tym złego? Przy zużywaniu się nie syfi oleju np. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Nie mowiac o suchym sprzegle w moim Triumph Trident z 73r.To w dodatku nie klekocze jak w Ducati :).Tak a'propos to za ile chesz sprzedac swoje BMW R1150 i ktory to rok ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
żużu77 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Suche sprzęgło w motocyklu... Co te inżyniery w BMW wymyślili?Od co najmniej 3 dekad jest suche wkładane.Nie wiedziałeś? Układ napędowy ma rozwiązanie typowo samochodowe: - silnik ma swój olej. Nie musi mieć dodatków umożliwiających poprawną pracę sprzęgła. Nie jest zanieczyszczany zużywającymi się okładzinami.- sprzęgło kilka razy trwalsze niż rozwiązanie "mokre".- skrzynia w oleju przekładniowym, a więc dedykowanym do przekładni. Tego oleju nie brudzą produkty spalania paliwa.- przekładnia główna również w oleju przekładniowym. Zalety, jak wyżej. Układ napędowy jest bardzo trwały i długowieczny, co nie równa się bezawaryjny i całkowicie bezobsługowy. Żużu77, R12RT '05, Cieszyn Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michal D Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2018 (edytowane) Poniekąd tak. Jeśli nie przeszkadza Ci częstsza wymiana i ryzyko że sprzęgło wyzionie ducha gdzieś w korku to więcej wad nie ma.Jasne. Nie chodzi też o to, że jeżdżę na sprzęgle po całym mieście, raczej chodzi o sytuacje, w których powoli się toczę razem z samochodami, czyli np 10-15s i postój :D Poza tym gdy tak jeżdzę to praktycznie nie używam gazu, a nie, że wykręcam silnik na 4000, trzymam na półsprzęgle i jadę :) Mimo wszystko używam takiego sposobu jazdy i po prostu serwisant mnie trochę zaskoczył. Dodam jeszcze, że jak robiłem prawo jazdy to pamiętam jak dziś, że instruktor mi mówił, aby w ten sposób kontrolować motocykl przy wolnej jeździe. Do tego widziałem milion filmów na youtube, w których mówią to samo. Oczywiście wiadomo, że każdy może sobie wrzucić filmik, ale jest sporo treści od instruktorów, którzy mówią to samo - sprzęgło w zakresie "klejenia" (friction zone) + hamulec. Stąd ten temat i moja mocna rozkmina po wczorajszym powrocie do domu :) Tak a'propos to za ile chesz sprzedac swoje BMW R1150 i ktory to rok ?Rok 2004, info wysłałem na priv, ponieważ nie chcę robić portalu ogłoszeniowego z forum :) Edytowane 24 Kwietnia 2018 przez Michal D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.