Skocz do zawartości

Sucha czy mokra miska?


Marlew
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ok. żeby wszyscy wiedzieli o co chodzi wytłumaczę na czym polegają różnice pomiędzy systemem smarowania z mokrą miską olejową a suchą.

W tradycyjnym układzie ( mokra miska olejowa) olej znajduje się w misce. Jest ona zbiornikiem oleju. Stąd pobierany jest on poprzez smok do pompy która tłoczy go przez cały układ docierając do odpowiednich miejsc. ( po drodze jest jeszcze filtr ale to mało ważne). Po spełnieniu swojego zadania olej s powrotem trafia do miski, i tak na okrągło ;)

System z suchą miską jest bardziej skomplikowany, pompy oleju sa dwie albo jedna dwusekcyjna.

Olej wypływający z w silniku trafia do miski, tyle że jest ona dużo mniejsza. Nie stanowi ona zbiornika oleju ponieważ wszystko to co do nie spłynie jest zaraz odsysane przed pompę oleju( stąd nazwa sucha , ponieważ jest jakby „osuszana” przez pierwszą pompę )

Pierwsza sekcja czy pompa ma większa wydajność, pompuje ona spieniony olej do właściwego zbiornika oleju który jest najczęściej poza silnikiem, czasem jest on na silniku ( np. taki garb na silniku TDM850 to właśnie zbiornik oleju).

W zbiorniku olej ulega częściowemu schłodzeniu i uspokojeniu. Stąd pobierany jest ( nie spieniony i schłodzony ) przed drugą pompę lub sekcje która jest właściwą pompa smarującą silnik.

A wiec zalety systemu z sucha miska olejową:

Duża odporność całego systemu smarowania na zmiany położenia , nachylenia, wstrząsy itp. ( jazda na gumie przy tym systemie nie jest żadnym problemem dla silnika)

Niższa wysokość silnika, ponieważ sucha miska jest praktycznie płaściusieńka ( jest to ważna cecha w motocyklach enduro gdzie liczy się prześwit )

I trzecia sprawa, zasysany olej jest zawsze odpieniony i uspokojony.

Jest jeszcze jedna sprawa, przy wstrząsach w tradycyjnym silniku olej z miski może być rozbryzgnięty poprzez wał na cały silnik co może spowodować chwilowe zwiększenie zużycie oleju oraz niebieskie zabarwienie spalin ( np. przy skokach na motocyklu)

Przy suchej misce tak nie ma ponieważ ilość oleju w silniku jest mała

 

Wada to oczywiście koszt i skomplikowanie całego systemu smarowania.

Najczęściej występuje on w motocyklach enduro gdzie przy jeździe na gumie i przy wstrząsach oraz lotach mogło by spowodować zakłócenia smarowania. Także mniejsza wysokość silnika jest tu bardzo korzystną cechą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

 

Mam pytanko!

 

Czy klienci co ekstremalnie uprawiają jazde na gumię... na ścigach typu R1, GSX.... i inne, przerabiają ukłąd smarowania z mokrej miski na suchą? Dla mnie takie rozwiązanie wydaje się najrozsądniejsze, gdyż przy naprawde długich pionach przy mokrej misce, dochodzić może do niezasysania oleju przez smoka z racji jego odpływu do tylniej cześci silnika i może dojśc nawet do zatarć.

 

Czy spotkaliście się już z takimi przeróbkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! No ja własnie mam sucha , le jakbym CB-kiem zaczał dawac gume, chyba wczesniej łancuch owinąlby sie wokól szyi. IdaHo rzeczywiscie widzialem przerobki motocykli(GSXR, Bandit 1200) z dodatkowymi przewodami dochodzacymi do glowicy, ale wychodzily z korka wlewu oleju, wiec chyba nie przerabiaja na sucha?... Janek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. żeby wszyscy wiedzieli o co chodzi ....

 

Pipcyk :P :P :P

 

właśnie o cos takiego mi chodziło i wreszcie to zrozumiałem :P

Jeszcze jedno- czy zawsze sprawdzanie oleju w sprzetach z suchą miską jest tak problematyczne jak nieraz w opisach - zapalić, niech pracuje 5 min. zgasić i po 2minutach wyjąc bagnet - dla mnie tragedia i w życiu bym na to czasu nie miał ... :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to jeszcze jedna wada systemu.

Sprawdzanie jest dosyć problematyczne.

W układzie z suchą miską olejowa silnik trzeba rozgrzać do około 60 stopni potem na pracującym silniku trzeba go wyprostować do pionu ( podnieść z bocznej podstawki) , poczekać z 15 sekund i wyłączyć. Dopiero po tym sprawdzamy poziom oleju.

 

Nie wiem jak jest z przerabianymi maszynami , może maja gdzie indziej zasysanie oleju do pompy ?

W każdym razie Buell który którego używa Craig Jones ma właśnie sucha miskę olejową, i dlatego stawienie do pionu tego motocykla nie jest dla silnika żadną przeszkodą

Z reszta wszystkie Buelle maja suche miski olejowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety pomiar poziomu oleju wygląda tak jak Marlew opisał. No może te dwie minuty czekania to przesada. Na początku psuło mi to sporo krwi - miałem nawet trochę problemów (czy ten niskawy poziom na bagnecie to dlatego, że się jeszcze moto nie rozgrzało, czy już muszę dolewać?). W końcu się przyzwyczaiłem :? Coś za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, dzięki za odpowiedzi na moje pytanie.

 

Troszkę się pozastanawiałem i doszedłem do wniosku, że zapomnieliśmy o jednej bardzo ważnej rzeczy, iż przy suchej misce olejowej bardzo rozwinięta jest sieć kanałów natryskujących olej na łożyska toczne krzyni biuęgów, tryby skrzyni oraz gładz cvylindrów i denko tłoka. W normalnym sprzęcie na ogół smarowane jest to mgłą olejową, a w suchej misce jest jej dużo, dużo mniej. No i co ze smarowaniem sprzęgłą? No chyba ze jest jakaś odzielna komora z koszem sprzęgłowym, lub suche sprzęgło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IdaHo rzeczywiscie widzialem przerobki motocykli(GSXR' date=' Bandit 1200) z dodatkowymi przewodami dochodzacymi do glowicy, ale wychodzily z korka wlewu oleju,

.[/quote']

to jest rodzaj odpowietrzania skrzyni , sprzegla , praktycznie co 2 olejok w londynie ma taki bajer koszt tez niewielki (zwykly stalowy przewod)

WERA#111

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musi być tak wiele kanałów, przynajmniej w samym silniku . Postaram się wstawić tu schemat smarowania Yamahy XTZ750 dla przykładu.

Oprócz tych pomp i dodatkowego zbiornika oleju silniki praktycznie się nie różnią.

Obecnie do smarowania gładzi cylindrowych nie używa się oleju z miski olejowej rozbryzgiwanego wałem. Jest on po prostu mało dokładny ( zależy od poziomu oleju w misce, oraz od położenia pojazdu)

Zarówno w silnikach z suchą miską olejową jak i tradycyjną gładź cylindrowa smarowana jest olejem wypływającym z łożysk ślizgowych czopów korbowych- czyli inaczej mówiąc olejem który smaruje panewki korbowodów.

Tylko w wysilonych maszynach , czy chłodzonych powietrzem stosuje się dodatkowe dysze natryskujące olej na denka tłoków. W praktyce jest to jeszcze jeden sposób- w korbowodzie jest dysza która podaje olej z łożyska ( które jak wiadomo smarowane jest pod ciśnieniem ).

Smarowanie sprzęgła jest rozwiązane w ten sposób że pracuje ono w jakby kieszeni gdzie ciągle napływa olej a nadmiar się po prostu przelewa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

cześć!

 

Odświeżę trochę temat:P, Będzie troszkę ni z gruszki ni z pitruszki ale forum po to jest by znaleźć odpowiedz na nurtujące pytania.... chyba?

 

Z tego co poczytałem i starałem sie zrozumieć sucha miska działa na takiej zasadzie 2 selekcji:

1-sza selekcja: olej jest odsysany z dna miski przez pompę osuszającą do jakiegoś bufora,zbiornika z którego to z kolei zasysa pompa drugiej selekcji i tłoczy gdzies tam dalej. Kształt zbiornika i smoka 2giej pompy jest tak wymyślony by umożliwić zasysanie oleju z maksymalnie wielu pozycji....?

 

Tylko gdzie do cholery jest ten drugi zbiornik w motocyklach enduro? W np. XL 600 i TT-R 600 mamy zbiorniki albo obieg w ramie.. ale czy to one robią za "bufory" dla oleju? Wydaje mi sie że nie. Albo: w XT 500, albo ktm lc4, w paru wyczynowych 4T, mamy suchą miskę i żadnych zewnętrznych zbiorników... To co robi za ten bufor? Skrzynia? Dobrze kombinuje?

 

A akurat mam schemat od LC4 pod ręką to zarzucę:

http://img206.imageshack.us/img206/5528/btdw7.png

 

Skąd zasysa pompa NR1?? W XR 600 po rozpołowieniu karterów nie zauważyłem tez jakiego zbiornika przystosowanego do przechowywania oleju...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XL/XR 600 ma właśnie olej przechowywany w ramie przecież tam właśnie bagnet jest

TTR600 ma zbiorniczek oleju umieszczony pod gaźnikiem z lewej strony

 

umieszczenie zbiornika oleju w silniku byłoby bez sensu strata lekkości lepiej jak jest z cieniutkiej blachy umieszczenie oleju poza silnikiem sprzyja jego chłodzeniu

 

na tym schemacie LC4 albo nie narysowali drugiego obiegu albo niema suchej miski

Edytowane przez teslasim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok!

 

A jeszcze takie pytania:

1) Niektóre lc4 mają chłodzenie oleju w ramie. Tyle że w przeciwieństwie do XR, pompy nie tłoczą, a potem "zaciąga" z ramy, tylko tylko jedna pompa tłoczy ro ramy, a druga robi coś tam innego (osusza dno miski i pompuje do skrzyni)... Nie nazwiemy tego suchą miską prawda?

 

2) Niektóre moto w tym Suzuki M109R, ktm 690, chyba suza RMZ, mają smarowanie: semi-dry....? (półwytrawne hehe) Na czym ono polegać może?

Edytowane przez Lucass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to jeszcze jedna wada systemu.

Sprawdzanie jest dosyć problematyczne.

W układzie z suchą miską olejowa silnik trzeba rozgrzać do około 60 stopni potem na pracującym silniku trzeba go wyprostować do pionu ( podnieść z bocznej podstawki) , poczekać z 15 sekund i wyłączyć. Dopiero po tym sprawdzamy poziom oleju.

(...)

 

Mam pytanie, po wylaczeniu silnika od razu lapac sie za bagnet, czy jeszcze moment poczekac ? I po okolo ilu minutach pracy na jalowym biegu bez obciazenia silnik zlapie ta temperature ? :icon_mrgreen:

 

A i takie pytanie z ciekawosci. Jak podejde i na zimnym silniku bede sprawdzal ilosc oleju, to bedzie go wiecej czy mniej na bagnecie ? :notworthy:

 

Obydwa pytania dotycza xl'ki :icon_razz: Zwlaszcza to drugie :biggrin:

 

Pzdr

Edytowane przez Techniacz

Simson SR 50 > Honda Transcity NX 125 > Honda XL 600 RM > Honda CBR 1000f SC 25 > Suzuki GSX-R 750 K1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...