imak Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Dwa lata temu Kupiłem Aku żelowy i padł po miesiącu Dostał zwarcia w celach. Wymieniłem go na zwykły ala różnicy kasy nie oddali.Przy agregacie prądotwórczym też Mi padł.W Moim przypadku wnioski nasówają się same. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ks-rider Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Panowie, aku żelowe to wyższa pólka, Jezeli chodzi o cene to napewno. Cena jadnak nijak ma sie do jakosci czy innych duzo wazniejszych parametrow samego akumulatora, zwlaszcza rozruchu w niskich temperaturach. i z reguły te dedykowane do motocykli mają duży prąd rozruchowy. Akurat jest dokladnie odwrotnie :icon_mrgreen: :crossy: Cytuj <p><a href="https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos">https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos</a></p> <p> </p> <p><a href="http://picasaweb.google.com/ksrider/">http://picasaweb.google.com/ksrider/</a>[/url]</p> Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaroz Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Akumulatory żelowe - informacje - instrukcja obsługi Akumulatory bezobsługowe: nie wymagają uzupełniania wody i ciągłej konserwacji elektrolitu (pomiary gęstości, poziomu itp.), są szczelne - mogą więc pracować w dowolnej pozycji i w normalnych warunkach eksploatacji nie wydzielają gazów, dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i nieszkodliwe dla otoczenia (nie ma kwaśnych oparów i niebezpieczeństwa poparzenia kwasem siarkowym) a także nie wymagają pomieszczeń ze specjalną, wymuszoną wentylacją, w porównaniu z klasycznymi akumulatorami mają niższą oporność wewnętrzną i są średnio o 70 [%] mniejsze i o 50 [%] lżejsze przy danej pojemności. Każde ogniwo akumulatora bezobsługowego (6 woltowy - 3 ogniwa, 12 woltowy - 6 ogniw) posiada jednokierunkowy, samouszczelniający się zawór, który otwiera się w przypadku wzrostu ciśnienia wewnątrz akumulatora (np. przy przeładowaniu) i wypuszcza gazy na zewnątrz chroniąc pojemnik przed rozsadzeniem. Akumulatory bezobsługowe wykorzystują proces rekombinacji czyli reakcje chemiczne, dzięki którym tlen i wodór powstające przy przeładowaniu i w klasycznym ogniwie wydalane do atmosfery, pozostają w akumulatorze w postaci wody i eliminują konieczność jej uzupełniania. Temperatura pracy Znamionowa temperatura pracy akumulatorów żelowych wynosi 20 [°C]. Praca akumulatorów bezobsługowych w podwyższonych temperaturach powoduje dramatyczne skrócenie ich żywotności. Żywotność zmniejsza się o połowę na każdy wzrost temperatury o 8 [°C] powyżej znamionowej temperatury pracy. Oznacza to, że akumulator eksploatowany w 28 [°C] zachowa 50 [%] a w 36 [°C] tylko 25 [%] projektowanej żywotności. Dla uzyskania maksymalnej żywotności akumulatora pracującego buforowo należy: umieszczać akumulator z dala od urządzeń będących źródłem ciepła (np. transformator, radiator), zachować przynajmniej 1,5 cm odstępu wokół akumulatora oraz stosować urządzenia z otworami wentylacyjnymi w obudowie dla zapewnienia swobodnej cyrkulacji powietrza, zastosować efektywną naturalną lub wymuszoną wentylację, stosować zasilacz z kompensacją temperaturową napięcia ładowania jeśli temperatura pracy będzie znacznie przekraczać 20 [°C] . Podczas pracy w niskich temperaturach należy uwzględnić spadek pojemności akumulatora i dobierać ją z odpowiednim zapasem. W temperaturze 0 [°C] pozostaje do dyspozycji ok. 85 [%] a w minus 10 [°C] i minus 20 [°C] odpowiednio 75 i 65 [%] pojemności znamionowej. Parametry ładowania - Producent zaleca ładowanie akumulatorów żelowych metodą stałonapięciową z ograniczeniem prądowym (charakterystyka IU, Rys. 1). Początkowy prąd ładowania nie powinien być większy niż 0,3 C [A] (zalecany 0,1 C [A] gdzie C - pojemność akumulatora). Napięcie ładowania podczas pracy buforowej powinno zawierać się w zakresie od 2,25 do 2,30 [V/ogniwo] (zalecane 2,275 [V/ogniwo]) czyli od 13,5 do 13,8 [V] dla akumulatorów 12-to woltowych. Przy dużych wahaniach temperatury pracy należy zastosować zasilacz z układem kompensacji temperaturowej napięcia ładowania, który zmniejsza napięcie ładowania przy wzroście temperatury. Współczynnik kompensacji temperaturowej wynosi minus 3,3 [mV/ °C/ogniwo] od 20 [°C]. Napięcie ładowania powinno być dobrze stabilizowane a jego tętnienia nie powinny przekraczać 1,5 [%]. Małe i lekkie zasilacze impulsowe o dużej sprawności spełniają te wymagania z zapasem. Głębokość rozładowania Szczelne akumulatory ołowiowo-kwasowe są wrażliwe na powtarzające się nadmierne (zbyt głębokie) rozładowania. Nadmierne rozładowanie akumulatora powoduje ograniczenie jego możliwości magazynowania energii, zmniejszenie pojemności i skrócenie żywotności. Przyczyną nadmiernego rozładowania może być również pozostawienie rozładowanego akumulatora przez dłuższy czas bez ładowania. Zbyt głęboko rozładowywane akumulatory ulegają zasiarczeniu, które objawia się częściową, nieodwracalną utratą dostępnej pojemności. Związek pomiędzy prądem rozładowania a końcowym napięciem rozładowania został przedstawiony w tabeli 1. Nie należy rozładowywać akumulatora do napięć niższych niż podane w tabeli 1. Na przykład końcowe napięcie rozładowania 12-to woltowego akumulatora o pojemności 7 Ah, z którego pobierany jest prąd o wartości 0,7 A (0,1 C [A]) wynosi 10,5 [V] (6 ogniw * 1,75 [V/ogniwo]). rozładowania Końcowe napięcie rozładowania [A] [V/ogniwo] I < 0,2 C 1,75 0,2 C< I < 0,5 C 1,70 0,5 C< I < 1,0 C 1,55 1,0 C> I 1,30 Chociaż niebezpieczeństwo nadmiernego rozładowania występuje głównie podczas pracy cyklicznej to również w czasie pracy buforowej należy zabezpieczyć się przed zbytnim obniżeniem napięcia akumulatora w czasie długich przerw w zasilaniu z sieci energetycznej, przez zastosowanie układu odłączającego akumulator od obciążenia gdy napięcie na jego zaciskach osiągnie minimalny, dopuszczalny poziom. poniższy tekst zapożyczony z innego forum autorstwa AYO007 ..takie memento dla stosujących akumulatory żelowe: ..Baterie żelowe uszkadzają się przy dużych poborach ( takich jak rozruch silnika) w trakcie dużego poboru następuje miejscowe podgrzanie elektrolitu uwięzionego w żelu, a za tym gazowanie elektrolitu i odsunięcie żelu od płyty. Wiadomo ze przestrzeń powstała na płycie staje sie izolatorem i zmniejsza emisje elektronów z elektrolitu do płyty baterii. W wyniku czego następuje zmniejszenie pojemności baterii. W kwasówkach zdatnych do dużych poborów elektrolit jest płynny i przy miejscowym podgrzaniu gaz odsuwa płyn, który zaraz wraca na swoje miejsce... ..no a poza tym w niektórych typach akumulatorów żelowych istnieje tzw "efekt pamięci", i z czasem szybko zaczynają tracic swoją pojemność, w wiekszości z nich głebokie rozładowanie poniżej 10,5V powoduje nieodwracalne uszkodzenia , wręcz w niektórych urządzeniach w których stosuje się akumulatory żelowe są specjalne wyłączniki odcinające prąd gdy napięcie spadnie poniżej 10,5 V. Dalsza sprawa, akumulatory żelowe wymagają specjalnych ładowarek których max prąd ładowania wynosi ok. 13,5V, w akumulatorach kwasowych napięcie ładowania nie powinno przekroczyć 14.4-14,8 V (ok. 2.4 V na ogniwo). Dodatkowo, wskazane jest aby prąd ładowania był zmniejszony przy wzroście temperatury otoczenia. Tak że nie da się tak wprost zamienić akumulatora kwasowego na żelowy pozostawiając dotychczasowe elementy układu ładowania...tyle pisma swiętego na dzień dzisiejszy :twisted: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
YAGO Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 (edytowane) Akumulatory żelowe - informacje - instrukcja obsługi Akumulatory bezobsługowe: [...] niby tak ale tez nie do knca, w etz mialem akumlatorzelowy z upsa, nie bylo z nim zadnych problemow przez 3 lata, choc moze ja ich poprostu nie zauwazylem :) tak czy siak ten post to wg mnie amen w tematach oo zelowkach z ups ii stosowaniu ich w motocyklach, kurde moze by w mechanice zrobic FAQ? Edytowane 1 Lutego 2009 przez YAGO Cytuj Usługi IT - www.tricori.com Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Raczek_6 Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Z tego co pamiętam w motocyklach Yamaha YZF R6, R1, Fazer 600 i 1000, TDM, i paru innych Honda CBR 600RR i 1000RR fabrycznie są montowane akumulatory żelowe (do Hond niestety zamienników nie ma tylko oryginał za około 430PLN). To ile wytrzyma zależy od wielu czynników, jednak zaletą jest to że taki akumulator może pracować w każdej pozycji pion, poziom, ukos. Często akumulatory bezobsługowe (takie które fabrycznie są zalane elektrolitem i zamknięte) są mylone z akumulatorami żelowymi. (często można zakupić akumulator bezobsługowy który zalewamy dołączonym elektrolitem przed montażem w motocyklu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zajc Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Z tego co pamiętam w motocyklach Yamaha YZF R6, R1, Fazer 600 i 1000, TDM, i paru innych Honda CBR 600RR i 1000RR fabrycznie są montowane akumulatory żelowe (do Hond niestety zamienników nie ma tylko oryginał za około 430PLN). To co piszesz wydaje mi sie dziwne-bo u mnie w FZ1 byl oryginalnie "maintenance free" ale elektrolitowy, patrzylem na stronie Yuasa, i wszystkie wymienione przez Ciebie modele maja dokladnie taki sam typ akumulatora montowany-zelowego nie ma zaden... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Koledzy, przede wszystkim jak odpowiadacie pod czyims postem to nie musicie go calego jeszcze raz cytowac, specjalnie jak jest dlugi. Poza tym cala sprawa jest krotka - zelowki sie do motocykli nie bardzo nadaja, natomiast bardzo dobrze nadaja sie aku robione w technologii AGM, ktore maja wszystkie zalety zelowek a zadnych wad. To te wlasnie aku sa b.drogie ale: - maja bardzo niskie opory wewnetrzne, - prawie sie nie rozladowuja, - wytrzymuja wysoki prad ladowania, - maja wysoki prad rozruchowy. Wydaje mi sie ze czesc z was myli je z normalnymi zelowkami i stad nie mozecie sie dogadac. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BANANvanDYK Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Warto wiedzieć czym się różnią akumulatory "żelowe": http://en.wikipedia.org/wiki/Gel_battery Cytuj 7,352 osób lubi to. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paffcio Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 To i ja swoje trzy grosze, dorzucę. Jeżdżę hondą cb 500, i jak ją kupowałem w styczniu 2006 miała zamontowany taki akumulator: http://moto.allegro.pl/item534740092_nowy_...cja_okazja.html właściciel zapewniał że jest nowy. Jak do tej pory przejeździłem na tym aku trzy pełne sezony (od marca do grudnia dojeżdżam codziennie do pracy plus wypady weekendowe) i nie zauważyłem jakichkolwiek problemów - może dlatego że nie mam porównania z ze zwykłym akumulatorem. Moto pali bez żadnych problemów, tylko jak dłużej postoi (tydzień lub dwa) w niskich temperaturach to nie nie zawsze pali za pierwszym razem, ale to chyba bardziej wina paliwa, bo rozrusznik kręci bez problemów. Nikogo nie namawiam do kupna takiego akumulatora chciałem tylko podzielić się własnym doświadczeniem w tym temacie. Wiem że wiele osób skrytykuje ten patent, ale jest to sposób sprawdzony i jak do tej pory działa bez problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 Poza tym cala sprawa jest krotka - zelowki sie do motocykli nie bardzo nadaja, natomiast bardzo dobrze nadaja sie aku robione w technologii AGM, ktore maja wszystkie zalety zelowek a zadnych wad. Adam - rozrozniamy jeszcze akumulatory zelowe takie jak np w UPS i akumulatory zelowe produkowane specjalnie np do motocykli (np do BMW znam dwie firmy, ktore takie robia: Exide i Varta) np http://cgi.ebay.pl/Exide-Batterie-BMW-Moto...A1%7C240%3A1318 http://cgi.ebay.pl/BATTERIE-MOTORRAD-GEL-5...A1%7C240%3A1318 Te baterie maja wlasciwe prady rozruchowe, a wyprowadzenia sa tych samych rozmiarow co w kwasowkach. Nie sa to zadne baterie bezobslugowe czy tez AGM. Te zelowki z UPS i podobne maja cieniutkie koncoweczki (zwykle na wsuwki) i az dziwi mnie ze rozrusznik na tym kreci :eek: http://moto.allegro.pl/item534740092_nowy_...cja_okazja.html Jakiej mocy rozrusznik jest w tej Hondzie cb 500 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomaszB Opublikowano 1 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2009 http://www.emu.com.pl/pl_,baza_wiedzy_odp_...lowiowe,_Sa.php ... Akumulatory bezobsługowe wykonywane są obecnie w dwóch technologiach: AGM (Absorbed Glass Mat) - cały elektrolit uwięziony jest (wchłonięty) w separatorach z włókna szklanego o dużej porowatości, znajdujących się między płytami.żelowej - elektrolit uwięziony jest w postaci żelu. Akumulatory wykonane w technologii AGM mają niższą rezystancję wewnętrzną co oznacza wyższe napięcie na zaciskach i dłuższy czas pracy, szczególnie przy rozładowaniu dużym prądem. Przy tych samych gabarytach mają również nieco większą pojemność gdyż część elektrolitu w akumulatorach żelowych stanowi czynnik żelujący. Akumulatory żelowe lepiej odprowadzają ciepło wytwarzane w akumulatorze przy przepływie prądu. Są również bardziej odporne na wibracje i wstrząsy. Ta zaleta ma znaczenie w zastosowaniach mobilnych i przenośnych. ... Co do akumulatorów przeznaczonych do UPS-ów i systemów alarmowych, takich jak na wspomnianych aukcjach z Allegro to wytrzymują one krótkotrwały prą rozładowania do 15C, czyli dla 8Ah to 120A, i dla takiej 50ccm to w zupełności wystarcza. I dlatego te UPS-owe akumulatory w praktyce się czasami sprawdzają, oczywiście o ile nie upalą się styki :icon_biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JohnR80 Opublikowano 13 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2009 Te żelówki chyba nadają się do motocykli ? Mam zamiar taki nabyć !?!? http://www.boxer-motor.com/sklep/product_i...products_id=238 http://www.boxer-motor.com/sklep/product_i...products_id=236 Czy to dobry pomysł ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 13 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2009 Tak, dobry :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lukasz Opublikowano 13 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2009 (edytowane) W swojej hondzie CB500 mam jeszcze oryginalny akumulator żelowy z datą 29 kwiecień 1997, nigdy nie było problemu z rozruchem, moto zawsze w nienagannym stanie, nowe świece co sezon, paliwo dobre, aku na zime w domu pod ładowarką do aku żelowych i tak od 2004 roku kiedy kupiłem tą hondę nie mam też problemów z jej akumulatorem. linki do foto aku: klik1 klik2 Edytowane 13 Lutego 2009 przez Lukasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 14 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2009 "do not open" ? cos mi sie zdaje ze to nie jest zelowy. Sproboj to "open-ować" i sie przekonasz ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.