Skocz do zawartości

JAKI OLEJ ???


Rekomendowane odpowiedzi

dlaczego w chlodzonych powietrzem nie stosuje sie 10w/50 np chodzi mi o 50 ??

Bo w naszych warunkach klimatycznych przy normalnej eksploatacji silnika i jego dobrej sprawności [pierścienie i inne uszczelniacze] optymalny jest ...W/40. Dotyczy to wszystkich motocykli i samochodów oprócz Turbo - [5W30]. Bowiem ...W50 i wyżej stawia większy opór przy rozruchu [krótsza żywotność akumulatora] i większe zużycie paliwa do czasu osiągnięcia odpowiedniej temperatury-lub jej nie osiągnie wcale - wtedy jeszcze smarowanie???.

Powyższe nie dotyczy pracy silnika w ekstremalnych warunkach - tor wyścigowy, crosowy, przeprawy quadowe.

Edytowane przez mirek_VN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOC -podziwiam twoja cierpliwosc. :lalag:

 

 

Ludziska-przestancie wypisywac bzdury i dorabiac teorie odnosnie oleju na poczekaniu poniewaz efekt koncowy moze byc zalosny,ale nie bede wytukac palcami.

 

Prosze sobie otwozyc instrukcje i tak jest napisane jakie oleje nalezy uzywac.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a literka "W" oznacza jedynie - wielosezonowy.

 

MOC - nie mieszaj ludziom w głowach. "W" oznacza "winter" czyli SYMBOL przy tej literze oznacza przydatność do stosowania w warunkach niskich temperatur. Najprościej ujmując im niższa wartość tego symbolu tym lepsze właściwości smarne i pompowalność w niskich temperaturach.

 

Słyszałeś o olejach oznaczonych np. SAE 10W lub SAE 15W ? Czyli właśnie o olejach sezonowych - do stosowania w warunkach zimowych, w przeciwieństwie do olejów oznaczonych SAE ...W-...., czyli olejów wielosezonowych, umożliwiających eksploatację silnika zarówno w warunkach zimowych jak i letnich.

 

Idąc dalej istnieją jeszcze oleje wyłącze letnie, stosowane np. w sportach motorowych np. SAE 50 lub SAE 60. Wiadomo, po wyścigu wymiana i tyle.

I basta ! Nie wracajmy już do tego.

Jacek

Edytowane przez jacekj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posluchaj mnie "mechaniku" uwaznie bo nie bede dwa razy powtarzal za ten post masz juz zgloszenie do moderatora raz, ze nie masz pojecia o czym piszesz dwa ze obrazasz ludzi nie majac podstaw do tego, trzy ze piszesz kompletnie nie na temat i wtracasz swoje trzy grosze kompletnie nie czytajac tematu i poruszanego tu zagadnienia.

W olejach z jedno liczbowym oznaczeniem tj. olejach jednosezonowych, ktore odeszly wlasciwie bezpowrotnie do lamusa poza sportami specjalistycznymi np. 10W literka W oznacza zimowy, w przypadku oleji dwuczlonowych o ktorych mowa w tym temacie np. 10W30 literka W oznacza wielosezonowy i wbij sobie to do glowy do konca swoich dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOC - nie mieszaj ludziom w głowach. "W" oznacza "winter" czyli SYMBOL przy tej literze oznacza przydatność do stosowania w warunkach niskich temperatur. Najprościej ujmując im niższa wartość tego symbolu tym lepsze właściwości smarne i pompowalność w niskich temperaturach.

 

Słyszałeś o olejach oznaczonych np. SAE 10W lub SAE 15W ? Czyli właśnie o olejach sezonowych - do stosowania w warunkach zimowych, w przeciwieństwie do olejów oznaczonych SAE ...W-...., czyli olejów wielosezonowych, umożliwiających eksploatację silnika zarówno w warunkach zimowych jak i letnich.

 

Idąc dalej istnieją jeszcze oleje wyłącze letnie, stosowane np. w sportach motorowych np. SAE 50 lub SAE 60. Wiadomo, po wyścigu wymiana i tyle.

I basta ! Nie wracajmy już do tego.

Jacek

Mistrzu takie prywatne wycieczki są nie na miejscu i grozi to karami typu %.

Chcesz się pochwalić wiedzą na temat smarowania silników to najpierw przygotuj się przynajmniej teoretycznie u źródła albo poczytaj ŚM bo tam był dobry artykuł na powyższy temat.

Odpisz mi na PW co masz na myśli używając słowa "pompowalność"

 

Witajcie.

Podepnę sie do tematu.

Zakupiłem motocykl Kymco Stryker 125 z Niemcowni - rocznik 2002. Mały przebieg - 6000km.

 

parametry motocykla:

- mokre sprzęgło.

- chłodzony powietrzem.

- filtr oleju - siateczkowy (wygląda jak naparstek) - wiec zapewne prymitywny i mało skuteczny (?)

 

Nie wiem, jaki olej był wcześniej w motocyklu :(

 

Producent zaleca olej 15W40, jednak nie widzę takiego oleju motocyklowego (są tylko mineralne do Diesli).

 

Dodatkowo producent podkreśla, że NIE MOżNA stosować olejów 100% syntetycznych (zapewne z uwagi na rodzaj filtra oleju),

 

Czy Mobil 5100 15W50 będzie odpowiedni?

Jest to olej półsyntetyczny - jeżeli poprzedni właściciel używał np. minerala, to czy nie narobię w ten sposób problemów, a może przy tym wieku/przebiegu nie ma to znaczenia).

Czy jednak szukać mineralnego (10W40 lub 20W40/50)????

Minerał 20W50 i wymiana co 1000 mil lub 1600 km.

 

Witajcie.

Podepnę sie do tematu.

Zakupiłem motocykl Kymco Stryker 125 z Niemcowni - rocznik 2002. Mały przebieg - 6000km.

 

parametry motocykla:

- mokre sprzęgło.

- chłodzony powietrzem.

- filtr oleju - siateczkowy (wygląda jak naparstek) - wiec zapewne prymitywny i mało skuteczny (?)

 

Nie wiem, jaki olej był wcześniej w motocyklu :(

 

Producent zaleca olej 15W40, jednak nie widzę takiego oleju motocyklowego (są tylko mineralne do Diesli).

 

Dodatkowo producent podkreśla, że NIE MOżNA stosować olejów 100% syntetycznych (zapewne z uwagi na rodzaj filtra oleju),

 

Czy Mobil 5100 15W50 będzie odpowiedni?

Jest to olej półsyntetyczny - jeżeli poprzedni właściciel używał np. minerala, to czy nie narobię w ten sposób problemów, a może przy tym wieku/przebiegu nie ma to znaczenia).

Czy jednak szukać mineralnego (10W40 lub 20W40/50)????

Minerał 20W50 i wymiana co 1000 mil lub 1600 km.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale koledzy, prawda jest taka ze Jacekj ma racje.

W w tych oznaczeniach znaczy winter / zima - pamietajcie ze sa to oznaczenia w jezyku angielskim, gdzie pierwsza litera slowa wielosezonowy jest litera "m".

Rozumiem Moca bo to sie dobrze kojarzy ale po prostu sie mylisz.

No i nie ma co sie z tego powodu unosic pomylki zdarzaja sie kazdemu a mnie najczesciej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie nie przystoi Tobie i w twoim wieku popelniac tak radykalnych pomylek, w olejach o oznaczeniach np 10W30 - litera W oznacza wielosezonowy. W olejach jednosezonowych np. 10W oznacza - zimowy, ale nie o tym tu mowa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

MOC - przeczytaj kilka wynikow z google :

http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/oleje.html

 

"Sama litera "W" oznacza że olej jest olejem zimowym (od "winter").

 

http://www.otopr.pl/pr/tajemnicze-etykiety...tac-oznaczenia-

oleju,art,4196.html

"Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze."

 

Naszego jezyka niestety nie mozna nazwac miedzynarodowym :P. A "wielozezonowy" po angielsku to "multiseason".

 

Pzdr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie udało mi się ustalić w niemieckim serwisie dealerskim, (w którym był serwisowany mój Kymco), że ten model zalewali tam "od zawsze" Motulem 5100 10W40.

 

Olej był zmieniony 7 lat i tysiąc kilometrów temu - motocykl od 5 lat stał (wyrejestrowany) w garażu.

 

Tak więc znając z grubsza (potwierdzoną papierami) historię pojazdu powinienem chyba zalewać go olejem, jaki był mu podawany w serwisie(?).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalej bledny tok myslenia :bigrazz:

 

W przypadku oleju jednozesonowego:

 

"Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku („Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba „W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po „uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni."

Druga liczba...po liczbie „W"

np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze.

Także tu obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu, tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta liczba - tym bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik przed zatarciem (film olejowy).

Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE W30, SAE 40 albo SAE W40 itd.

 

W przypadku oleju wielosezonowego, owczesnie najczesniej i wlasciwie wylacznie uzywanego:

 

"Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40. Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie (pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze (druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego wynikają oznaczenia jak np.:

SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60"

 

http://www.commaoil.pl/olej_warto_wiedziec/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...