Skocz do zawartości

Podstawy które musisz umieć ! Zbiór wiedzy.


Pawel
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, Tommo napisał:

Nie buahahaha tylko polecam przypomnieć sobie kilka podstaw fizyki 😉

Właśnie podstawy Fizyki mówią jasno że na zakręcie trzyma nas wypadkowa wszystkich sił a nie tylko siła odśrodkowa. Skoro zagłębiamy się tak w szczegóły, należy takie rzeczy doprecyzowywać. Siła odśrodkowa to nas bardziej trzyma przed wywrotką na bok. Grawitacja jest tu właśnie kluczowa i to dzięki niej siła odśrodkowa nie zrywa nam trakcji.

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Croowab napisał:

Buahahahaha 

Buhahahahahaha, to kazdy potrafi ale z plastycznym i przejrzystym wyjasnieniem bedzie juz znacznie trudniej  🤣

 

15 godzin temu, Tommo napisał:

Nie buahahaha tylko polecam przypomnieć sobie kilka podstaw fizyki 😉

Dokladnie ! 

 

14 godzin temu, KLAUDIUSZ napisał:

Niw ma to jak „motocyklsta teoretyk” czerpiący uciechę z rozpisywania sie na temat jazdy, techniki itd ……..

 

Klod, przyszlo by co do czego, to Damian zagnie Cie wszedzie, i o kazdej porze dnia i nocy jak tylko bedzie chcial. Umowmy sie, ze o technice jazdy i teori duzo nie jestes w stanie powiedziec, choc sam mozesz dobrze jezdzic ! 

 

 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Klod, przyszlo by co do czego, to Damian zagnie Cie wszedzie, i o kazdej porze dnia i nocy jak tylko bedzie chcial. Umowmy sie, ze o technice jazdy i teori duzo nie jestes w stanie powiedziec, choc sam mozesz dobrze jezdzic ! 
 
 

Technike jazdy w teorii zostawiamy Tobie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Croowab napisał:

Wroc na lekcje fizyki bo sila odsrodkowa nie dociska opony do afsfaltu a jak sama nazwa wskazuje dziala od srodka na zewnatrz.. 

to co dziala na opone to wypadkowa sil dzialajacych na ta opone w tym tez sila odsrodkowa.. ale ta sila nie fociska a wrecz przeciwnie..

Spytaj dzieci z podstawowki

He, he, no jak nie, jak tak ? 🤣

Mowiac potocznie to wlasnie ta sila dociska opone donawierzchni pod danym katem w jakim w dynym momencie motocykl pokonuje zakret. 

Arek, siory Winetu, ale Damian ma pod tym wzgledem wieksze pojecie niz TY.

Uwazam, ze jezdzisz swietnielub nawetlepiej niz swietnie, ale to niestety nie czyni faktu, ze nie do konca wiesz o co chodzi, czemu juz kilkakrotnie dales pokaz w innych tematach zwiazanych z fizyka czy technika jazdy. 

Tak wiec z tym pytaniem dzieci z podstawowki troche za bardzo wysunales sie z okna. 

 

🙂 

3 minuty temu, KLAUDIUSZ napisał:

Technike jazdy w teorii zostawiamy Tobie emoji1787.pngemoji1787.pngemoji1787.png

Moja technike jazdy mozna przynajmniej obejrzec. Twoja to taka od Don Pedro z krainy deszczowcow emoji1787.png emoji1787.pngemoji1787.pngemoji1787.pngemoji1787.png

 

🙂

1 godzinę temu, IZO napisał:

Właśnie podstawy Fizyki mówią jasno że na zakręcie trzyma nas wypadkowa wszystkich sił a nie tylko siła odśrodkowa. Skoro zagłębiamy się tak w szczegóły, należy takie rzeczy doprecyzowywać. Siła odśrodkowa to nas bardziej trzyma przed wywrotką na bok. Grawitacja jest tu właśnie kluczowa i to dzięki niej siła odśrodkowa nie zrywa nam trakcji.

IZO, ja przynajmniej sie tu z Toba calkowicie zgadzam !  

A tak miedzy nami na luzie. Moze poogladajcie sobie w przyszla ( chyba ) lub ktoras Niedziele wyscigi Moto GP. 

Jezeli mowicie tu o trial - breaking to z tego co kumam wykonuje sie go tylnym ( noznym ) hamulcem. Mnie wiec co najwyzej dziwi, ze zaden z zawodnikow Moto GP podczas pokonywania winkla nie hamuje.

Moze  nie umia jezdzic  🤣 , albo ktos zapomnial im o tym powiedziec ? 🤣

 

No chyba, ze maja gdzies na kierze przelacznik ktory odcina prund od tylnej lampy hamulca  

No chyba, ze juz do konca osleplem  🤣 , bo ogluchlem juz dawno !  🤣

Czymta siem !

 

🙂

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ks-rider napisał:

Jezeli mowicie tu o trial - breaking to z tego co kumam wykonuje sie go tylnym ( noznym ) hamulcem. Mnie wiec co najwyzej dziwi, ze zaden z zawodnikow Moto GP podczas pokonywania winkla nie hamuje.

Moze  nie umia jezdzic  🤣 , albo ktos zapomnial im o tym powiedziec ? 🤣

KS, w MotoGP hamują przodem i tylem, aby mieć jak najlepszą skuteczność - tam walczą o milisekundy.

Tylny hamulec jest tez dobry, aby łagodnie odprężyć zawieszenie. Jak sobie usiądziesz na motocyklu i zawieszenie sie skompresuje, to wciśnij tylny hamulec i zejdź z siedzenia - zawiecha zostanie na takim samym poziomie. 

Tylem zaczynaja hamowanie, ale przod jest głównym hamulcem. Nie sugeruj sie światełkami, bo one nie działają - są tylko na jazdę w deszczu (hamulec się nie zapala). ; )

1 godzinę temu, ks-rider napisał:

No chyba, ze maja gdzies na kierze przelacznik ktory odcina prund od tylnej lampy hamulca  

Tak, maja dźwignie/przyciski na kierownicy, aby mogli hamować tyłem, gdy składają się w prawo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Damian KS 

skoro sila odsrodkowa dociska opone do powierzchni to w waszym rozumowaniu czym wieksza sila odsrodkowa tym wieksza sila dociskajaca opone do nawierzchni.. (oczywiscie prawda) 

problem w tym ze ta sila nie dziala od srodka ciezkosci pojazdu w strone opony dociakajac ja do powierzchni tylko dziala na srodek ciezkosci pojazdu z wektorem przeciwnym do srodka luku po ktorym pojzd jedzie

niech Wam bedzie, nie jestem tu po to aby nauczac..

Ale skoro zaczalem od buahahah to na szybko napisze tylko ze na opone poruszajaca sie po luku dziala sila odsrodkowa i przyciaganie ziemskie.

vektor tych sil jest wypadkowa ktora dziala na ta opone. 
inne zmienne jak masa opony (pojazdu), tarcie (zerwanie) sa wazne aby dobrac sile dosrodkawa dla zrownowazenia sily odsrdkowej…

 

Edytowane przez Croowab

Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, IZO napisał:

Skoro siła odśrodkowa dociska nas do asfaltu, to która mistyczna siła nas w takim razie z tego zakrętu wyrzuca, bądź zrywa nam trakcje ?

IZO, jak masz układ słoneczny, to masz realna sile dośrodkową (grawitację), która rzeczywiście przyciaga planety w kierunku słońca. 

W jeździe motocyklem masz tylko przyspieszenie (siła odsrodkowa, która chce motocykl wyrzucić z zakrętu), a także umownie sila dośrodkowa spowodowana tarciem pomiędzy asfaltem i oponą.

6 minut temu, Croowab napisał:

Damian KS 

skoro sila odsrodkowa dociska opone do powierzchni to w waszym rozumowaniu czym wieksza sila odsrodkowa tym wieksza sila dociskajaca opone do nawierzchni..

Bo tak jest. Czym szybciej jedziesz, tym większa sila odśrodkowa - aż do momentu, kiedy tarcie się skończy i stracisz przyczepność (czyli sila odsrodkowa przeważa sile dosrodkową).

Jedno bez drugiego nie istnieje, w zależności od prędkości i pochylenia motocykla różne są proporcje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Croowab napisał:

Ja dziekuje. 
pozdrawiam

To na koniec tylko powiedz jak te zakręty robić, jak się za grubo wpadnie w jakiś.

Trzymasz się klasyka, że hamulec = mogiła i że trzeba się bardziej złożyć i dowalić do pieca, czy masz inne zdanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Damian, w zakręcie na motocykl działa pionowo w dół, siła równa masie sprzętu razy przyśpieszenie ziemskie. Do zewnątrz zakrętu działa na motocykl siła równa masie sprzętu, razy przyśpieszenie wynikające z prędkości i toru jazdy. i wypadkowa tych sił to jest właśnie ta siła która trzyma opone przy asfalcie. W skrócie, grawitacja nas wciska w asfalt, siłą odśrodkowa nas wywala na zewnątrz, i wypadkowa tych sił spotyka się na styku opony i asflatu i decyduje o trakcji. Słowo klucz "wypadkowa", to co ty nazywasz siłami odśrodkowymi i dośrodkowymi to jest w rzeczywistości ta sama siła z tym samym wektorem, i oprócz tych dwóch sił włączając w to grawitacje, nic tam więcej nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@IZO, wydaje mi się, że wchodzimy w coraz większe szczegóły.

Zgadzam się z tym co opisujesz, zastanawiam się tylko, czy potrzebne jest rozbijanie tego na szczegóły (gdy zaczynasz mówić o grawitacji, to jest to znak, ze coraz bardziej rozbijamy temat).

Idąc narzuconym torem, zaraz dojdziemy do inercji i będziemy obrzucać się równaniami biorącymi pod uwagę temperaturę otoczenia i wilgotność powietrza - to wszystko wpływa na przyczepność nawierzchni.

Pytanie czy tego chcemy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, IZO napisał:

Skoro siła odśrodkowa dociska nas do asfaltu, to która mistyczna siła nas w takim razie z tego zakrętu wyrzuca, bądź zrywa nam trakcje ?

Odśrodkowa.

Stoi człowiek na wadze o masie X. Włączamy dmuchawę z coraz większą siłą skierowaną na tego człowieka. Ten żeby nie spaść z wagi pochyla ciało w kierunku pędu powietrza. Waga pokazuje coraz wyższe wartości wraz z coraz większą siłą pędu powietrza.  Człowiek pochylając ciało i mając tylko jeden punkt podparcia (stopy) przekierowuje wypadkową wektora siły pędu powietrza w kierunku podłoża o wartości widoczną na skali wagi.

Analogicznie jest w sytuacji jazdy po łuku kiedyś motocyklista pochylając motocykl rozkłada część siły odśrodkowej w kierunku asfaltu zwiększając docisk do podłoża. Tyle w temacie.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Tommo napisał:

Odśrodkowa.

Stoi człowiek na wadze o masie X. Włączamy dmuchawę z coraz większą siłą skierowaną na tego człowieka. Ten żeby nie spaść z wagi pochyla ciało w kierunku pędu powietrza. Waga pokazuje coraz wyższe wartości wraz z coraz większą siłą pędu powietrza.  Człowiek pochylając ciało i mając tylko jeden punkt podparcia (stopy) przekierowuje wypadkową wektora siły pędu powietrza w kierunku podłoża o wartości widoczną na skali wagi.

Analogicznie jest w sytuacji jazdy po łuku kiedyś motocyklista pochylając motocykl rozkłada część siły odśrodkowej w kierunku asfaltu zwiększając docisk do podłoża. Tyle w temacie.

Zależy to od położenia wagi i kierunku działania dmuchawy. Jeśli dmuchawa jest poziomo a waga działa w kierunku pionowym wskazanie wagi się nie zmieni.

Kierunki działania bezwładności i grawitacji przy jeździe w łuku na poziomej nawierzchni są prostopadłe.  Chyba, że pochylimy asfalt/drogę. Wtedy to już zupełnie inna para kaloszy.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...