Skocz do zawartości

Problemy porady techniczne


Rekomendowane odpowiedzi

Ponoć sie je myje. Ale ja je wyrzucam do śmieci.

 

Dzięki Fis

 

Z tego co się orientowałem kiedyś filtry SE były papierowe i ich rzeczywiście się nie myło, tylko wymiana. Teraz są bawełniane i można je myć tylko nie stosuje się oleju. Mam zamiar zastosować K&N Air cleaner (degreaser) + woda.

 

To jest dokładnie filtr o którym mowa:

 

http://www.harley-davidson.com/app-content/service/isheets/-J04164.PDF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem Ci wyraźnie, a Ty swoje. :biggrin:

Ja wiem co piszę i o czym.

Wiec jeszcze raz.

Ja te bawełniane SE też wyrzucam. To jest kicha, a nie filtr.

 

Potem weż książki Johna Lingenfeltera do ręki - z nich sie dowiesz jaką obietość powietrza przepuszcza przez siebie silnik spalinowy i jak ważna jest dobra jakosć tegoż powietrza.

Jesli nadal chcesz go czyscić lub odkurzać to zastanów sie zanim odpiszesz- nowy filtr K&Na kosztuje dwie stówy - motor 30- 40 000.

Więc zaoszczędzisz jak sam skurwensyn... :biggrin:

 

Aha, jesli chcesz dowiedzieć sie coś wiecej na temat kaena to poszukaj w sieci (w sieci- nie tu) mego postu opisującego pomiary zużycia cylindrów po przebiegu 70 000 km własnie na filtrach kaena.

I przestańcie w końcu piać legendy o "superowatości" tajli SE lub reanimowac to gówno za wszeklą cene. Wystarczy wziąć katalog HD "Akcesories" 2015- przeglądnąć, zrozumieć, a wnioski sie same wysuną co to tak naprawde jest SE.

 

P.S.

Takie moje skromne zdanie, a Ty rób jak uwazasz. ;)

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia.''

Autoryzowany dealer S&S Cycle

site-logo-badge.png

https://harley-parts.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie napisałem że chcę zaoszczędzić, filtr ten jest z założenia wielokrotnego użytku, czyszcząc go zamierzałem zastosować się do instrukcji producenta, a nie reanimować.

2. Nie napisałem że ten filtr jest super, już z takim kupiłem moto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

Zatem skoro uwazasz, ze ten filtr jest wieokrotnego uzytku to napisz jak go czyscic (pielegnowac) bo:

jedni mówia ze tylko trzepać (aha, akurat, chyba gruche)

inni, tak jak Ty myc wodą i uzytkowac na sucho

Sa tez tacy co twierdza, że jest jednorazowy

A jeszcze inni ze robić z nim to samo co z K&Nem

 

To ostatnie to tez bzdura, bo jest za gesty na taka zabawe.

A suchy filtr bawełniany jakoś do mnie nie przemawia.

Kluczem tu do sedna sprawy jest ten cholerny (niewysychajacy) olejek! to on zatrzymuje gro drobin kurzu i piachu który szczególnie zalega na naszych "pieknych" drogach.

Pisze jak uwazam, szkoda by mi było męczyc silnik suchym uzywanym filtrem bawełnianym watpliwej jakosci skoro za cos koło 2 stówy mam nówke K&Na.

I tymsamym podpowiadam Ci co bym zrobił... a juz szczególnie nie chciałoby mi sie drązyc tematu i tracic na to czas.

 

A teraz wejdzmy szczewgólowo w problem. tak szczególowo, ze chyba tu na tym forum jeszcze tak mocno czegoś nie "entklarowałem".

Otóz instrukcja degreasera k&Na mówi, zeby go nie trzymać na filtrze dłuzej jak 5 czy tam 15 minut (nie wazne w sumie teraz ile- do tego ile każdy sobie dojdzie czytajac instrukcję) zatem, nalezy sie spodziewać ze degreaser jakos tam działa na ta bawełne, olej silnikowy i olejek K&Na stary oraz klej montazowy filtra. Obaj wiemy, ze filtr SE jest zbudowny ordobine inaczej. skad zatem pewnosć, że czas preferowany dla K&Na nie zniszczy filtra SE? Albo nie bedzie dla niego za krótki? Bo filtr SE jest gestszy przecież. Jestes tego pewny? Bo ja nie. Mozliwe też, ze przesadzam, w tym przypadku, ale wole przy takich sprawach przesdzac, niz miec potem cylindry do roboty.

 

Kiedys miałem ten sam problem co Ty i obdzwoniłem kilku dealerów HD. Po podsumowaniu zużytego na to czasu, kasy wydanej na telefon i otrzymanych jakze niespójnych informacji- filtr SE wykonał lot koszący w kierunku smietnika...

Nie ma konkretnych informacji jak go uzytkowac, nie ma płynow w sprzedazy do niego przeznaczonych (bo płyny K&Na nie sa do niego - tylko do K&Na - prawda?) wiec po co kombinowac jak na Polaka przystało? Jest sens? Ekonomiczny? Praktyczny? Jakikolwiek?

Stosowanie srodków - w stylu "bo mi sie wydaje" jest chore, przy cenie filtra w stosunku do wartosci motocykla i szkód jakie mozna sobie tym wyrządzić.

I to chyba tyle co mam w tym temacie do powiedzenia i tak chyba za duzo o 2 posty.

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia.''

Autoryzowany dealer S&S Cycle

site-logo-badge.png

https://harley-parts.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

Zatem skoro uwazasz, ze ten filtr jest wieokrotnego uzytku to napisz jak go czyscic (pielegnowac)

 

Według mnie najlepiej zgodnie z instrukcją producenta:

 

http://www.harley-davidson.com/app-content/service/isheets/-J04164.PDF

 

 

 

 

Kiedys miałem ten sam problem co Ty i obdzwoniłem kilku dealerów HD. Po podsumowaniu zużytego na to czasu, kasy wydanej na telefon i otrzymanych jakze niespójnych informacji- filtr SE wykonał lot koszący w kierunku smietnika...

Nie ma konkretnych informacji jak go uzytkowac, nie ma płynow w sprzedazy do niego przeznaczonych (bo płyny K&Na nie sa do niego - tylko do K&Na - prawda?)

I to chyba tyle co mam w tym temacie do powiedzenia i tak chyba za duzo o 2 posty.

 

No i to jest konkretna odpowiedź na moje pytanie i zgodzę się że choć pouczający, to może niepotrzebny powyższy wykład :)

 

Nie znalazłem odpowiedzi w sieci jak i czym go czyścić, stąd moje pytanie tutaj. NIe otrzymawszy odpowiedzi (do dzisiaj) pomyślałem że płyn k&n jest jakimiś sensownym rozwiązaniem. Choć nie mam pewności myslę że ten płyn jest na tyle neutralny że nie powinien uszkodzić tego filtra.

 

Tak czy inaczej idąc za sugestią rozważę zamianę filtra SE (suchego) na K&N zachowując parametry filtra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel, trochę zagłębiłem temat, i tak:

 

Nie znam filtrów SE, ale ori filtr bawełniany wyczyszczony K&Nem in zalany olejkiem spowodował kulawiznę silnika, po zdiagnozowaniu problemu filtr wylądował w śmietniku, zastąpił go K&N.

Manual, który załączyłeś mówi o czyszczeniu cleanerem/ degreaserem, czyli środkiem czyszczącym/odtłuszczaczem... Taki środek nie uwolni zanieczyszczeń, jedynie usunie olej, który wydmuchało z odmy. I konia z rzędem temu, kto powie jaki dokładnie ma to być środek.... A jeden drugiemu nierówny, i to bardzo.

 

Środek czyszczący K&N jest dość zjadliwy, pięknie rozkleił filtr ori. Używam tego środka do czyszczenia filtrów metalowych od okapu kuchennego, nie ma nic lepszego...

 

Kolejny temat: jako, że pracuję w firmie, która zajmuje się filtracją, porozmawiałem dzisiaj z jednym z technologów - twierdzenie o bawełnie jako materiale filtracyjnym wielokrotnego użytku jest nadużyciem. W przypadku suchej bawełny drobiny wnikają w strukturę bawełny systematycznie ograniczając jej przepustowość. Jedyna możliwość to czyszczenie mechaniczne, ale nie stosuje się go w takich rozwiązaniach.

Filtry K&N działają inaczej - struktura materiału filtracyjnego jest inna, a olej jest używany jako tzw precoating, jego zadanie to zatrzymanie drobin. Mycie środkiem K&N powoduje rozpuszczenie tego oleju i zluzowanie drobin, jeśli zanieczyszczenia mają kleisty charakter (głownie tłusty) środek je suszy i ułatwia usunięcie. Co istotne - filtr K&N pracujący na sucho jest jeszcze gorszy niż bawełniany i bardzo szybko nadaje się tylko na śmietnik.

 

A wykład Fisa jest potrzebny dla potomnych - kilka osób może sobie oszczędzić problemów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Fisu,

Olej właśnie wymieniłem na amsoil syntetyk.

Czy trzeba już się do tego zabierać czy można polatać, szczególnie że dopiero co odebrałem moto od mechanika.

I jutro lecę na pierwszy zlocik.

Na czym polegać ma naprawa.

Proszę o poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... czytaj ze zrozumieniem.

Domyslam sie, że po wymianie oliwy - stuka.

Wiec skoro stuka to czeka Cie przegląd - nie jazda.

Stukajacy popychacz ogranicza smarowanie tego co za nim, czyli roskersa.

Zas przyczyna tego stuku (jesli popychacz jest dobry) powoduje niedosmarowanie wału i tłoków.

System smarowania HD jest stopniowy, dopiero jak I stopień otrzyma to czego potrzebuje, oliwe dostaje stopień II.

Stuk swiadczy o tym, ze I stopien nie dostał tego co potrzebuje.

To w przypadku, gdy popychacz jest sprawny ale stuka.

Gdy popychacz padł i dlatego stuka - problem nie jest az tak bardzo znaczacy.

A teraz zrobie tak:

 

sennik-wrozka-znaczenie-snu-wrozka_22447

 

I jak tylko zobacze to w kuli - od razu napiszę Ci dlaczego stuka i czy mozesz jechac na zlot. ;)

Edytowane przez FIS

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia.''

Autoryzowany dealer S&S Cycle

site-logo-badge.png

https://harley-parts.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki rozumiem że na początek należy sprawdzić czy źródłem stuku jest popychacz.

Jeżeli nie to rozbieramy górę i szukamy przyczyny.

Fajnie gdyby kula zadziałała

:)

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując zdecydowanie lepszym będzie filtr nasączany olejem i tak jak pisałem najprawdopodobniej się na taki zdecyduje.

 

Wally, odnosząc się do tego co napisałeś nie skreślałbym jednak tak do końca filtra SE uznając że na pewno nie nadaje się on do wielokrotnego użytku, tym bardziej ze nie podajesz konkretnych faktów które podważały by to co pisze producent. Warto nadmienić iż zastosowanie tegoż filtra i użytkując go zgodnie z zaleceniami nie tracisz gwarancji motocykla.

 

Manual, który załączyłeś mówi o czyszczeniu cleanerem/ degreaserem, czyli środkiem czyszczącym/odtłuszczaczem... Taki środek nie uwolni zanieczyszczeń, jedynie usunie olej, który wydmuchało z odmy. I konia z rzędem temu, kto powie jaki dokładnie ma to być środek.... A jeden drugiemu nierówny, i to bardzo.

 

Idąc za przytaczaną instrukcją:

 

"... This kit requires the separate purchase of Air Cleaner/Degreaser (99883-88T) which is available from a Harley-Davidson dealer.."

 

A więc jest jakiś konkretny środek przeznaczony do tych filtrów (pomijamy już kwestie czy jest on dostępny u dilera, przy okazji odpowiedziałem sobie na pytanie czym go myć)

 

"....Air Cleaner Element Maintenance....Remove filter element from cleaner/degreaser and allow five minutes for the cleaner to dissolve the dirt....From the inside out, rinse the element with cold water..."

 

A wiec środek ten powinien jednak rozpuścić również zanieczyszczenia, a nie tylko rozpuścić olej oraz uwolnić je poprzez płukanie wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używając K&Na też nie tracisz gwarancji :). Ja tam do wszystkich swoich pojazdów zakładam K&Na. sprawdza się w szosowym motocyklu i terenowym samochodzie. Kosztuje w sumie niewiele. A filterek SE zostawiłbym sobie na momenty gdy trzeba K&N wyczyścić i wysuszyc po myciu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... czytaj ze zrozumieniem.

Domyslam sie, że po wymianie oliwy - stuka.

Wiec skoro stuka to czeka Cie przegląd - nie jazda.

Stukajacy popychacz ogranicza smarowanie tego co za nim, czyli roskersa.

Zas przyczyna tego stuku (jesli popychacz jest dobry) powoduje niedosmarowanie wału i tłoków.

System smarowania HD jest stopniowy, dopiero jak I stopień otrzyma to czego potrzebuje, oliwe dostaje stopień II.

Stuk swiadczy o tym, ze I stopien nie dostał tego co potrzebuje.

To w przypadku, gdy popychacz jest sprawny ale stuka.

Gdy popychacz padł i dlatego stuka - problem nie jest az tak bardzo znaczacy.

A teraz zrobie tak:

 

sennik-wrozka-znaczenie-snu-wrozka_22447

 

I jak tylko zobacze to w kuli - od razu napiszę Ci dlaczego stuka i czy mozesz jechac na zlot. ;)

Fisu :clap: jeszcze przed wyjazdem mozna zadwonić na infolinie do jasnowidza z TVN-u :biggrin: może z tarotta co wyjdzie albo z fusów z kawy :buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

 

Wracają do tematu stukania zaworu.

Fisu - zapomniałem dodać że przed wymianą oleju nie słyszałem stukania zaworu/ów.

Po wymianie na syntetyk stuka, czy problem nie może być błahy np. olej powinien być minerał a nie syntetyk.

Czy to nie ma znaczenia!!!!!!!!

 

z góry dziękuję za pomoc.

 

pozdrawiam:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz? Jak zalaleś 20W-50 to czy to syntetyk czy minerał - jak silnik jest Ok to nie powinno stukac na jednym czy na drugim.

Jak silnik ma juz polatane to na syntetyku sobie stuka, a na minerale nie. Bywa tez czasami, ze sobie stuka na jednym minerale a na innym tez nie, ale to nie zmienia faktu, ze cisnienie w tym silniku zasluguje na uwage lub nawet bardziej jak na uwage.

Możesz wrócić do minerala i cieszyc sie niestukaniem, ale podejrzewam, ze krotko - bo w warunkach pełnego rozgrzania silnik i tak bedzie niedosmarowany i tak.

GENERALNIE - pisze o standardowej sytuacji, mozliwe, ze tkwi tam inny problem, ale to bez oblukania sprzeta na 100% nie powiem.

Ogólnie sprawa wygląda tak jak napisałem... czyli jak stuka to jest chu*owo.

Edytowane przez FIS

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia.''

Autoryzowany dealer S&S Cycle

site-logo-badge.png

https://harley-parts.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...