samolot Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 W niektórych samochodach nadwozia są tak mało sztywne, że po postawieniu jednym kołem na krawężnik są trudności z zamknięciem klapy bagażnika lub drzwi. Nadwozia samochodów typu kabriolet uginają się nawet 3mm przy gwałtownym najechaniu na poprzeczną nierówność. Jak sprawa wygląda w przypadku motocykli? Chodzi mi np o wartości odkształceń sprężystych przednich teleskopów, elementów ramy, tylnego wahacza podczas gwałtownego przyspieszania czy też hamowania. Jakiego rzędu są to wartości? Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 Co ty ćpasz chłopie samochód który ugioł by sie 3mm nie przeszedł by zadnego badania technicznego bo kazda nowa dziura w drodze powodowała by zmiane ustawień zbieżności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szynszyll Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 nie zrozumieliscie sie panowie. pytanie dotyczy dynamicznych odkształcen a nie tych pozostajacych na trwale - chociaz i takie wystepuja (kto nie wierzy niech pojezdzi ostrzej w terenie Musso lub Cheerokiem - oba te auta pomimo w pelni terenowego charakteru maja nadwozia samonosne). co do pytania o motocykle - od wielu lat inzynierowie projektujacy maszyny staraja sie usztywniac konstrukcje - jakiego rzedu kiedys byly to odksztalcenia a jakiego sa dzisiaj trudno powiedziec - musialbys sie dogrzebac do opracowan badawczych - a nie wiem czy ktoras z firm opublikowala je w sieci. kiedys trafilem na youtube na film przedstawiajacy odksztalcenia w czasie jazdy ramy rowerowej w miejscu mocowania suportu - szczeka mi opadla - przy duzych obciazeniach to wszystko wrecz 'plywa'. a tak na marginesie: do czego ci ta wiedza potrzebna? p.s. ugiął nie ugioł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zazzu Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 (edytowane) gdzieś wyczytałem, że wsiadając na motocykl zmieniamy kąt główki ramy o około 2stopnie, przy ostrym hamowaniu o kolejne 2 stopnie. jesli będziesz potrzebował jakieś źródło, chętnie poszukam (gdzieś w zakładkach na pewno mam) OK - nie przemyślałem. pozdro Edytowane 8 Lipca 2009 przez zazzu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolot Opublikowano 8 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 (edytowane) O 2stopnie zmienia się kąt główki ramy przy wsiadaniu, bo sprężyna w tylnym zawiasie ugina się więcej niż w przednich teleskopach. Nie ma to jednak nic wspólnego z odkształceniami sprężystymi. To samo przy hamowaniu gdzie tył sie podnosi a przód przysiada - to nie ma nic wspólnego z tematem. Edytowane 8 Lipca 2009 przez samolot Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krokodyl Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 temat bardzo mądry!! widze,ze wiekrzosc nie jest w stanie udzwignąc swoją wyobraznią wagi tematu!:):) wszystko zaczyna być bardzo wazne w ultra wyczynowych moto typu cross gdzie waga (jej brak :) ) jest waznym parametrem przy tym wytrzymalosc elementow ramy jest ekstremelnie dopracowana.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vector Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 O 2stopnie zmienia się kąt główki ramy przy wsiadaniu, bo sprężyna w tylnym zawiasie ugina się więcej niż w przednich teleskopach. Nie ma to jednak nic wspólnego z odkształceniami sprężystymi. To samo przy hamowaniu gdzie tył sie podnosi a przód przysiada - to nie ma nic wspólnego z tematem. Zapomniałes dodać, że względem ziemi a nie tylnej sprężyny :icon_razz: No chyba, że myślisz, że materiału :icon_razz: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arni Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 temat bardzo mądry!! widze,ze wiekrzosc nie jest w stanie udzwignąc swoją wyobraznią wagi tematu!:):) wszystko zaczyna być bardzo wazne w ultra wyczynowych moto typu cross gdzie waga (jej brak :) ) jest waznym parametrem przy tym wytrzymalosc elementow ramy jest ekstremelnie dopracowana.... Racja, i jest to raz dopracowane w fabryce, i poza nia nikogo wiecej te dane nie uszczesliwią. Chocby nie wiem jak super hiper ultra wyczynowe było by moto o ktorym mowisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 Witam! Samolot jest taki fajny prosty program do obliczeń statycznych. Namietnie go używam do obliczania statyki konstr. budowlanych. Do prostego przeliczenia dowolnej ramy (2D) powinien wystarczyć. Jeśli chcesz się bawić "bardziej" to możesz sobie dodać jakieś ekstrymalne obciążenia jako wyjątkowe i wtedy popatrz jak to się zmienia. Do takiej naprawdę zaawansowanej zabawy to polecam Catia lub Ansys. Na Catii były robione obliczenia motocykli Cagiva więc powinien dać radę :). Tu na forum mimo iż są ludzie łebscy i obeznani w temacie motocykli, to trzeba by szukać profesora wytrzymałości materiałów i mechaniki w jednym żeby ci odpowiedział. PS Ten program co ja używam to RM-Win. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
LORD VADER Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 Do takiej naprawdę zaawansowanej zabawy to polecam Catia lub Ansys. Na Catii były robione obliczenia motocykli Cagiva więc powinien dać radę :). Tu na forum mimo iż są ludzie łebscy i obeznani w temacie motocykli, to trzeba by szukać profesora wytrzymałości materiałów i mechaniki w jednym żeby ci odpowiedział. PS Ten program co ja używam to RM-Win. Ty chcesz człowieka do załamania nerwowego doprowadzić :bigrazz: Nie kazy sie z nimi musiał pałować na studiach. A symulacje naprężeń w Ansysie to tylko z prowadzacym qrwa wychodziły. :icon_razz: Cytuj Kochany pamiętniczku , właśnie spadł śnieg . I dlatego postanowiłem sobie kupić nowy motocykl :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 8 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2009 A symulacje naprężeń w Ansysie to tylko z prowadzacym qrwa wychodziły. :icon_razz: Słusznie prawisz Janosik :D , ja je tylko za przykład podałem. Nie żebym sam był aż tak zboczony ... Ale patrząc z drugiej strony... notatki gdzieś mam jeszcze z KWP, Ansys też gdzieś się "wala" więc jakbym się trochę nudził.... eeeeeeeeee, po co mi to.. no chyba żebym swój motocykl projektował ... :D Kto wie , kto wie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 9 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2009 Zmiana odkształceń w jeździe jest bardzo skomplikowana, motocykl nie jedźie prosto a cały czas kreśli ślad weża do tego asfalt nie jest idealny silnik drga itp. Generalnie to obliczenia ramy motocyklowej sa tak cholernie przyblizone ze nie da sie ich zasymulowac. Pewnie z tego powodu tworzy sie prototypy. Wartości ugieć sprezystych balansuja w okolicach dopuszczalnych dla materiału jak sobie to pomnozysz(o ile dobrze pamietam) razy długość belki i nabierzesz mniej wiecej poprawke na usztywnienia i konstrukcje wyjdzie ci ile to cholerstwo sie wydłuza. Pytanie tylko po co? Chesz wiedzieć kiedy mniej wiecej twoja rama wpada w rezonans czy co? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 9 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2009 A według mnie temat akurat jest ciekawy. Może niekoniecznie potrzebny w praktyce, ale interesujący. W każdym razie ja bym chciał wiedzieć takie ciekawostki :), sam się nie raz nad tym zastanawiałem, jak jechałem wiotkim motocyklem, co się z nim dzieje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Yosarian Opublikowano 9 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2009 Najprostszym sposobem na stwierdzenie jak bardzo odkształcają się elementy konstrukcjyne naszego motocykla jest pomiar tensometryczny. Wystarczy nakleić tensometr/y np. na wahacz a rejestrator wsadzić do kufra i wybrać się na jazdę próbną. Oczywiście jeśli posiadamy taki sprzęt. Można także bawić się na komputerach w MES np. we wspomnianej wyżej Catii, co kto lubi :icon_mrgreen: Dla ciekawostki dodam, że wystraczy iż położymy ręce na manetkach a już zginamy naszą kierownicę :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek Karlik Opublikowano 9 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Lipca 2009 Myślę, że pouczająca w tych kwestiach mogłaby okazać się lektura "Motorcycle Handling & Chassis Design" Tony'ego Foale ;-)) http://www.tonyfoale.com/book.htm - jedyne 69 euro za wersję papierową lub 50 euro za elektroniczą ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.