mario33 Opublikowano 26 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2006 (edytowane) Ponieważ pojawiła się taka potrzeba, żeby zebrać w jednym miejscu trochę info praktycznego dla początkujących adeptów motocyklowego podrózowania, po uzgodnieniu z Pawłem przygotowałem wstępniaka na podstawie różnych tekstów :smile: moderatora proszę o przeniesienie do sekcji 'przyklejone'. Wszystkich doświadczonych bardziej lub mniej upraszam o uwagi i dopisywanie uzytecznego info/linków etc. tylko bez spamu pls :) Poradnik jest w kilku częściach:1. Przygotowanie siebie2. Przygotowanie motocykla3. Co zabrać4. Zestaw linków Przygotowanie siebie Nie wyjeżdżaj w trasę bez przygotowania ! Poznaj miejsca, które będziesz zwiedzał. Polecam przygotowanie wg następujących punktów: ˇ sprawdź formalne wymogi i porady polskiego MSZ jakie obowiązują w danym kraju w ‘Poradniku Polaka zagranicą’ (http://www.msz.gov.pl/Opisy,Krajow,1807.html); dokładnie zanotuj i miej przy sobie przez cały czas dane kontaktowe do najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej; ˇ jeżeli mówisz po angielsku – OBOWIĄZKOWA LEKTURA/kompendium wiedzy to książka Chrisa Scott’a ‘Adventure Motorcycling Handbook’ (ok. 80-90 zł); alternatywnie/dodatkowo przejrzyj dostępne na Internecie porady/opisy wyjazdów (lista wybranych linków na końcu tego tekstu); ˇ zgromadź możliwie dokładne mapy terenów, przez które będziesz przejeżdżał, oraz przewodniki po tym terenie; dobrze jest mieć mapę w języku, który obowiązuje na terenie, przez który będziesz jechał – łatwiej Ci będzie zapytać miejscowych o drogę; ˇ dobrze zaplanuj trasę i dzienne przeloty – w razie potrzeby skorzystaj z route plannera (np. http://map24.interia.pl/ ); trasę dobrze jest mieć ze sobą, rozpisaną na kartce z wymienionymi miejscowościami i kilometrażem; ˇ jeżeli używasz GPS-u nie zapomnij go zaprogramować przed wyjazdem; pamiętaj o ograniczeniach GPS-u: o w niskich temperaturach szybko wyładowują się baterie; o odbiornik może nie odbierać sygnału w gęstym lesie, głębokiej dolinie, wąwozie, pomiędzy drapaczami chmur; o sygnał odbierany przez odbiorniki cywilne może być w każdej chwili zakłócony w ramach amerykańskiego Programu Wybiórczej Dostępności, który zmniejsza precyzję pomiaru. ˇ naucz się podstawowych zwrotów w językach lokalnych oraz nazw głównych miejscowości, przez które będziesz przejeżdżał – pomoże Ci to w komunikacji; ˇ pamiętaj o ewentualnych szczepieniach !! – mogą wymagać czasu, zadbaj o to odpowiednio wcześniej. Przygotowanie motocykla Przygotowanie motocykla – podstawowe zasady: ˇ nie przesadzaj z masą maszyny ! – im mniejsza waga tym lepiej – poradnik jak odchudzić moto oraz wyposażyć go w akcesoria z głową, żeby nie przesadzić, znajdziesz tutaj (http://www.holan.pl/produkty.php?box=produkt&kid=208&pid=837) ˇ planuj rozmieszczenie bagażu – jak najniżej położony środek ciężkości: o rolka jest lepsza niż topcase, o kufry – powinny być wodoszczelne, najlepiej nie plastikowe a metalowe; w kufry boczne rzeczy cięższe, w rolkę i torby na wierzchu rzeczy lżejsze; zwracaj uwagę na szerokość moto – lepsze kufry wąskie niż szerokie ˇ czy na pewno pojemność zbiornika umożliwi Ci przeloty jakie zaplanowałeś ? Jeżeli nie, wyjściem mogą być dodatkowe zbiorniki paliwa – na ten temat poczytaj tu (http://www.holan.pl/produkty.php?box=produ...id=337&pid=1066) Przed samym wyjazdem staranny przegląd, a w szczególności: ˇ opony ˇ klocki hamulcowe, ˇ akumulator, ˇ łańcuch ˇ olej ˇ płyn chłodniczy Ze sobą zabierz zestaw części zapasowych/eksploatacyjnych: ˇ łatki, dętka + łyżka albo zestaw do naprawy opon bezdętkowych, ˇ spray do opon ˇ smar do łańcucha, ˇ olej silnikowy na dolewki ˇ zapasowe żarówki ˇ zapasowe świece ˇ bezpieczniki ˇ rękawiczki robocze ˇ pompka do pompowania (może być jedna na kilka motocykli) Co zabrać Wyposażenie do motocykla: ˇ kask motocyklowy (ewentualnie plus zapasowy wizjer) ˇ gogle, okulary (dobrze zabrać dwie pary) ˇ kurtka motocyklowa z ochraniaczami lub buzer pod spód ˇ spodnie motocyklowe ˇ ocieplacz pod spodnie i kurtkę ˇ ubiór wodo- i wiatrochronny ˇ rękawice motocyklowe ˇ maska na twarz (neopren) ˇ buty motocyklowe ˇ zapasowe ‘pajączki’ i gumy towarowe ˇ blokady zabezpieczające motocykl przed kradzieżą Na deszcz ˇ kombinezon przeciwdeszczowy, wygodniejszy jest dwuczęściowy ˇ ochraniacze na rękawice i buty, ˇ bagaż zapakować w worki z folii Dokumenty ˇ paszport ˇ prawo jazdy ˇ dowód rejestracyjny motocykla z aktualnym badaniem technicznym ˇ polisa ubezpieczeniowa OC ˇ zielona karta w krajach poza UE ˇ w przypadku jazdy motocyklem pożyczonym, należy mieć upoważnienie (notarialnie poświadczone, najlepiej także przetłumaczone na języku lokalnym lub powszechnie używany na terenie przejazdu – rosyjski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański etc.) Uwaga: na wypadek kradzieży lub zagubienia dokumentów, dobrze jest mieć ich kserokopie oddzielnie schowane (dla okazania policji i innym uprawnionym organom). Dokumenty właściwe dobrze jest trzymać w wodoodpornej saszetce. Inne ˇ apteczka ! ˇ czapka plus okulary przeciwsłoneczne ˇ obuwie sportowe lub inne wygodne do zwiedzania ˇ skarpety ˇ bielizna osobista ˇ przybory toaletowe + ręcznik ˇ scyzoryk wielofunkcyjny ˇ latarka + zapasowe baterie ˇ kompas ˇ mapnik ˇ środki przeciw komarom ˇ śpiwór (możliwie najlżejszy, zwróć uwagę na temperaturę komfortu – nie może być ani za zimno, ani za gorąco; jeżeli jedziesz z partnerką/partnerem wygodniej i przyjemniej :) jest kupić dwa takie śpiwory, które dadzą się połączyć ze sobą) ˇ kubek blaszany ˇ termos ˇ niezbędnik ˇ menażka ˇ grzałka turystyczna 220V ˇ płyn do mycia naczyń + zmywak ˇ igła + nici ˇ papier toaletowy Miej na uwadze gdzie i jak będziesz spał. W razie potrzeby rozejrzyj się za namiotem – pamiętaj że im lżejszy tym lepszy; polecam przy tym stelaż aluminiowy bo lżejszy i bardziej wytrzymały. Linki: Planowanie podróży, informacje turystyczne: ˇ route planner dla całej Europy i nie tylko http://map24.interia.pl/ ˇ podróże, wyprawy, relacje http://www.geozeta.pl/ ˇ dobra podróżnicza księgarnia internetowa plus serwis podróżniczy http://www.bezdroza.com.pl/ ˇ bogaty poradnik turystyczny http://www.odyssei.com/pl/ Podróże na motocyklach: ˇ forum adventure riders http://www.advrider.com/ (angielskojęzyczne) ˇ portal dla podróżników motocyklowych http://www.horizonsunlimited.com/ (angielskojęzyczny) ˇ relacje z podróży http://www.adventure.gs/index.htm (angielskojęzyczne) ˇ Long Way Round – czyli Ewan i Charley dookoła świata http://www.longwayround.com/intro.htm (angielskojęzyczne) ˇ portal dla podrózników motocyklowych po polsku: porady, przygotowania, relacje, testy sprzętu http://motostrada.net/ ˇ strona wyprawy dookoła świata http://www.wimdookolaswiata.pl/home.htmˇ Piotr Buzar – podróże bliższe i dalsze na motocyklach i nie tylko http://www.buzar.skonet.pl/ Jeden z lepszych sklepów internetowych dla motocyklowych podróżników http://www.holan.pl/ Edytowane 27 Listopada 2006 przez mario_BS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rambo54 Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Jeden z lepszych sklepów internetowych dla motocyklowych podróżników http://www.holan.pl/ Piszesz by nie spamować, a link do holana to co? poza tym ta firma to sie nadaje na profesjonalne przygotowanie rometów na ryby, a nie motocykli do podróży. takie moje zdanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dubey Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 (edytowane) Piszesz by nie spamować, a link do holana to co? poza tym ta firma to sie nadaje na profesjonalne przygotowanie rometów na ryby, a nie motocykli do podróży. takie moje zdanietaaa, sprzet touratecha i african queens to tylko do tuningu rometow, buhaha, ale dales Rambo...fajnie, ze Ci sie chcialo Mario. zeby nie bylo, ze spamuje polecam lancuchowcom: http://www.scottoiler.com/ a tym, co nie lubia grzyba na stopach polecam japonki lub jakies inne lekkie klapki na akcje prysznicowe (a na wyjazd w cieple kraje/w lato po prostu do chodzenia)kilka fajnych opisow wypraw jest tez na http://www.africatwin.prv.plSzacunek,dub Edytowane 27 Listopada 2006 przez dubey Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rambo54 Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 oj panocki. na tej stronce africa twin co daleś link wpisz w wyszukiwarke holan. zobacza ile ludzi wiesza na nim h**e. to że ktoś ma w ofecie drogie pierdoły do gs1200 adv to nie jest równowarte z tym że na byle gmole do afri twin sie czeka 3 miesiace i przychodzą i nie takie jak zamawialismy. jak dla mnie ta firma powinna sie na cukiernie przebranżowić. a co do stronki africa twin to polecam pozycje wyjazdy. a szczegolnie pozycje BAŁKANY 2006. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 27 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 Panie i Panowie, zachowajmy ład w temacie, nie zepsujmy go prywatnymi wycieczkami. Temat przyklejam, tak jak z Mario ustaliliśmy przyda się :icon_evil:. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mario33 Opublikowano 27 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2006 (edytowane) Paweł dzieki. Panie i Panowie - nie mam nic przeciwko krytyce - nawet wprost przeciwnie, liczę na głosy bardziej doświadczonych - w tym krytyczne. Jeden warunek - dobrze byłoby, gdyby to była krytyka konstruktywna. Sparzyłeś się na sklepie Holan ? To ważna informacja - czy to Twoje osobiste doświadczenie czy z drugiej ręki ? podaj w to miejsce alternatywę - inne miejsce, inny sklep ? To tylko przykład, ale tak widzę rozwój tego wątku. Czekam na zdanie bardziej doświadczonych moto-podrózników :icon_evil: Co pominąłem ? Co zbyt powierzchownie opisałem ? Moim zdaniem brak m.in. następujących wątków:- dobór ogumienia;- co i gdzie jeść, co zabrać z produktów spożywczych ze sobą ( i ile), a co lepiej kupić po drodze; gotować ? czy nie gotować ? na czym ?- jak zaplanować koszty ?- taktyka jazdy samemu i w grupce - co brać na 'prezenty' dla przypadkowo spotkanych osób, dawać dzieciom jakieś drobiazgi czy nie etc etc Edytowane 27 Listopada 2006 przez mario_BS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rambo54 Opublikowano 28 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2006 długu by mi wymieniać moich przygód nieprzyjemnych z firmą HOLAN. ale i moi znajomi, posiadacze Africa Twin mieli jeszcze gorsze doznania. jako alternatywe polecam firme o bardzo podobnym asortymencie, również z wrocławia: motoracer.pl acz z goła odmiennym podejściu do klienta :crossy: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mario33 Opublikowano 29 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Listopada 2006 Znalazłem fantastyczną stronę dla wyjeżdżających w kierunkach azjatyckich (plus Rosja i Ukraina): http://www.transazja.pl/pl-1.html Polecam działy: 'zdrowie' (w tym o szczepieniach); 'ceny i kosztorysy' (bardzo szczegółowe !) ale nie tylko... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 5 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2006 (edytowane) W dziale dokumenty:- ubezpieczenie medyczne:1. kraj - ważna legitymacja ubezpieczeniowa ( wskazany też ostatni druk RMUA ).2. zagranica - druk E-111 wydany przez NFOZ Edytowane 5 Grudnia 2006 przez Hun996 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel_z_Jasla Opublikowano 7 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2006 (edytowane) Witam - co do planowania kosztów to sprawa jest skomplikowana, każdy ma inne wymagania, potrzeby i możliwości choć generalnie na dłuższych wypadach koszty determinuje paliwo. Żarcie to też sprawa dyskusyjna, Ja nie zabieram z sobą nic za wyjątkiem żelaznego zapasu kawy i herbaty /Polska nie jest tania więc nieraz tam gdzie jedziecie będzie taniej a degustacja miejscowych "specjałów" jest dodatkową atrakcją z którą jednak nie wolno przesadzać - najlepiej wcześniej poszukać w necie lub przewodnikach typu Pascal co i gdzie można skonsumować w miarę bezboleśnie dla żołądka/ . Konieczna jest ZAWSZE apteczka dostosowana do trasy/miejsc, które odwiedzicie /co innego na zimną północ a co innego w tropiki/. Dętki zapasowe też, szczególnie jeśli walicie w teren "mało motocyklowy" - może i komplet opon być konieczny choć najprościej to dobierać tak sprzęty aby ogumienie pasowało do kilku, np. jeden zabiera przednią a drugi tylną gumę. Suweniry to rzecz moim zdaniem oczywista - czym dalej i w bardziej "ekstremalne" miejsca lecisz tym stają się one bardziej niezbędne. W tym sezonie hitem okazały się być długopisy, zapalniczki jednorazowe i bryloki do kluczyków z tak zwanym "laserkiem" czyli tym "strumieniem" światła najlepiej w kolorze czerwonym :biggrin: choć w kilku miejscach proszono nas nawet o zwykłą wodę a brudny i wypłowiały ręcznik oraz śmierdzące skarpety funfla okazały się PRZEBOJEM /większe firmy jeżeli zwrócimy się do nich o przekazanie drobnych gadżetów na cele reklamowe i zaproponujemy ciekawą trasę zazwyczaj nie odmówią - Ja dostałem takie drobiazgi w tym roku od LOTOSU/. Niemal wszędzie uniwersalnym choć nie uzasadnionym z punktu widzenia medycznego "podarunkiem" dla starszej gawiedzi są szlugi - najlepiej Camel lub Malboro :) Dobór opon to też sprawa indywidualna. W tym roku postawiłem głównie na trasy off i dlatego używałem i nadal używam /sezon trwa/ kostki Majtasa E09 /niemal wszyscy odradzali/, które akurat w ciepłym afrykańskim klimacie się sprawdziły w 100% ale na przyszły sezon, który planujemy ukoronować wyjazdem w stronę Pik Komunizma czyli Kirgistanu właśnie zapodałem kostkę Michelina T63 na tył i Metzelerka Karo na przód - one przy niższych temp. i większej ilości mokrych nawierzchni będą pewnie lepsze choć niekoniecznie /kupiłem okazyjnie a przy okazji sam się przekonam czy nie są aby przereklamowane/. Generalnie opony trzeba przed dłuższym wyjazdem "stestować" i nabrać do nich szacunku - na wiosnę zjeździłem komplet Majtasów E09 i potem już nie miałem dylematów: ile one wytrzymają??? jak spisują się w terenie a jak na asfalcie??? czy wierzyć wszystkim tym którzy odradzają ich założenie???Najważniejsze jest zabranie z domu pozytywnego nastawienia i wiary, że wszystko się uda a cała reszta jakoś się sama ułoży :lalag: Aha - zawsze i tak się okazało, że o czymś zapomniałem - w tym roku zabraliśmy z fumflem na " wyjazd sezonu" ekstra cyfrówkę ale zapomnieliśmy o akumulatorku /do ostatniej chwili ładował się w kuchni gdzie też został/ i cały wyjazd został uwieczniony na wysłużonym ale uniwersalnym i na szczęście zabranym jako zapas w razie awarii "wiodącego sprzęta" z domu - Canonie A510 ;) Ps.Z własnego /niestety/ doświadczenia wiem, że na dalszych wyjazdach w kraje o odmiennej florze i faunie oraz wątpliwej higienie należy absolutnie wystrzegać się bagatelizowania najdrobniejszych choćby skaleczeń, w październiku leczyłem dłuższy czas zastrzykami w miejsce poniżej pleców oraz innymi specyfikami stan zapalny-zakażenie kolana :P - jodyna i "spirytus modens" nie służą tylko do picia :D a Ja głupi o tym nie wiedziałem - POZDRAWIAM Edytowane 7 Grudnia 2006 przez Pawel_z_Jasla Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarianKa Opublikowano 7 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2006 2. zagranica - druk E-111 wydany przez NFOZ Hun, teraz już nie druk E-111, tylko EKUZ - Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego. Kawałek plastyku z NADRUKOWANYMI paroma danymi osobistymi. Ważna 3 miesiące :icon_arrow: Dla młodzieży uczącej się - do września (do początku nast. roku szkolnego)Dla emerytów - dożywotnio (a może na 10 lat, ale to praktycznie to samo) Cytuj Nie ma co płakać nad rozlanym szambem. Wsiąknie i smród minie [michoa] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Kulik Opublikowano 8 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2006 A teraz moje kilka groszy dotyczących wyposażenia na wyjazd. Chodzi mi o sprawę często bagatelizowaną, mianowicie przechowywanie dokumentów i gotówki podczas wyjazdu. Zalecam korzystanie ze szczelnie zamykanych torebek foilowych w które wkładamy paszport, dowód rejestracyjny z ubezpieczeniem, prawko (choć plastikowe nie jest wrażliwe na wodę), gotówkę.Nosimy to na szyji w płaskiej saszetce na tasiemce (jak "smycz"), nie na sznureczku. Sznurek wpija się w kark i nie poprawia komfortu.Korzyści są następujące:- mamy zawsze przy sobie dokumenty, nawet gdy zdejmujemy spodnie i kładziemy sie do śpiwora,- są zabezpieczone przed wilgocią, czy to podczas jazdy w deszczu, czy nieplanowanej kąpieli,- kieszonkowiec może nam naskoczyć, gdy saszetka jest pod choćby "tiszertem".Jeśli chodzi o gotówkę, to nie trzymamy jej w jednym miejscu, lecz rozłożoną (w torebeczkach) w kilku miejscach. Zaś w jednej kieszeni z której nie korzystamy (najlepiej ją potem zaszyć) chowamy żelaznego zaskórniaka z kserokopiami paszportu, prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Takie kserokopie można (nie zawsze) poświadczać pieczatką ambasady kraju do którego wyjeźdżamy. Cytuj kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKOUwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy: teoria: Mokotów-Służewpraktyka: Ursus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lysy600 Opublikowano 17 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2006 Oprócz karty EKUZhttp://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=...=1&szukana=EKUZo której wspmniano we wcześniejszych postach, można (należy) wykupić sobie dodatkowe ubezpieczenie (zalecają to podobno nawet w NFZ), które obejmuje m.in.- koszty leczenia (zazwyczaj obligatoryjne);- assistance - czyli pomoc w czasie podróży obejmującą np. transport do kraju w przypadku choroby, wypadku itp.- odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym, co oznacza, że TU ponosi odpowiedzialność za "szkody osobowe i rzeczowe wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywaniem czynności życia prywatnego" - nie mylić z OC komunikacyjnym;- ubezpieczenie bagażu;- NNW;- koszty ratownictwa.Oczywiście w każdym TU wygląda to inaczej, więc przed wykupieniem takiego ubezpieczenia należałoby "porównać oferty" pod kątem motocyklowym. Niektóre firmy np. w NNW mają w OWU, że nie ponoszą odpowiedzialności jeżeli szkoda nastąpiła w wyniku jazdy motocyklem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arturXJ Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 Oczywiście w każdym TU wygląda to inaczej, więc przed wykupieniem takiego ubezpieczenia należałoby "porównać oferty" pod kątem motocyklowym. Niektóre firmy np. w NNW mają w OWU, że nie ponoszą odpowiedzialności jeżeli szkoda nastąpiła w wyniku jazdy motocyklem... A możesz wskazać jakieś TU ponoszące tę odpowiedzialność? Pozdrawiam Artur Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Prot Opublikowano 3 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2007 (edytowane) W dziale dokumenty:- ubezpieczenie medyczne:1. kraj - ważna legitymacja ubezpieczeniowa ..........2. zagranica - druk E-111 wydany przez NFOZ Hun, teraz już nie druk E-111, tylko EKUZ - Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego. Kawałek plastyku z NADRUKOWANYMI paroma danymi osobistymi. Ważna 3 miesiące :crossy: Dla młodzieży uczącej się - do września (do początku nast. roku szkolnego)Dla emerytów - dożywotnio (a może na 10 lat, ale to praktycznie to samo) Gdzie to się załatwia ? W TU ? W NFOZ ? :buttrock: Edytowane 3 Stycznia 2007 przez Prot Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.