Skocz do zawartości

Poradnik dla amatorów podróży motocyklowych


mario33
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ pojawiła się taka potrzeba, żeby zebrać w jednym miejscu trochę info praktycznego dla początkujących adeptów motocyklowego podrózowania, po uzgodnieniu z Pawłem przygotowałem wstępniaka na podstawie różnych tekstów :smile: moderatora proszę o przeniesienie do sekcji 'przyklejone'.

 

Wszystkich doświadczonych bardziej lub mniej upraszam o uwagi i dopisywanie uzytecznego info/linków etc. tylko bez spamu pls :)

 

Poradnik jest w kilku częściach:

1. Przygotowanie siebie

2. Przygotowanie motocykla

3. Co zabrać

4. Zestaw linków

 

Przygotowanie siebie

 

Nie wyjeżdżaj w trasę bez przygotowania ! Poznaj miejsca, które będziesz zwiedzał.

 

Polecam przygotowanie wg następujących punktów:

ˇ sprawdź formalne wymogi i porady polskiego MSZ jakie obowiązują w danym kraju w ‘Poradniku Polaka zagranicą’ (http://www.msz.gov.pl/Opisy,Krajow,1807.html); dokładnie zanotuj i miej przy sobie przez cały czas dane kontaktowe do najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej;

ˇ jeżeli mówisz po angielsku – OBOWIĄZKOWA LEKTURA/kompendium wiedzy to książka Chrisa Scott’a ‘Adventure Motorcycling Handbook’ (ok. 80-90 zł); alternatywnie/dodatkowo przejrzyj dostępne na Internecie porady/opisy wyjazdów (lista wybranych linków na końcu tego tekstu);

ˇ zgromadź możliwie dokładne mapy terenów, przez które będziesz przejeżdżał, oraz przewodniki po tym terenie; dobrze jest mieć mapę w języku, który obowiązuje na terenie, przez który będziesz jechał – łatwiej Ci będzie zapytać miejscowych o drogę;

ˇ dobrze zaplanuj trasę i dzienne przeloty – w razie potrzeby skorzystaj z route plannera (np. http://map24.interia.pl/ ); trasę dobrze jest mieć ze sobą, rozpisaną na kartce z wymienionymi miejscowościami i kilometrażem;

ˇ jeżeli używasz GPS-u nie zapomnij go zaprogramować przed wyjazdem; pamiętaj o ograniczeniach GPS-u:

o w niskich temperaturach szybko wyładowują się baterie;

o odbiornik może nie odbierać sygnału w gęstym lesie, głębokiej dolinie, wąwozie, pomiędzy drapaczami chmur;

o sygnał odbierany przez odbiorniki cywilne może być w każdej chwili zakłócony w ramach amerykańskiego Programu Wybiórczej Dostępności, który zmniejsza precyzję pomiaru.

ˇ naucz się podstawowych zwrotów w językach lokalnych oraz nazw głównych miejscowości, przez które będziesz przejeżdżał – pomoże Ci to w komunikacji;

ˇ pamiętaj o ewentualnych szczepieniach !! – mogą wymagać czasu, zadbaj o to odpowiednio wcześniej.

 

 

Przygotowanie motocykla

 

Przygotowanie motocykla – podstawowe zasady:

ˇ nie przesadzaj z masą maszyny ! – im mniejsza waga tym lepiej – poradnik jak odchudzić moto oraz wyposażyć go w akcesoria z głową, żeby nie przesadzić, znajdziesz tutaj (http://www.holan.pl/produkty.php?box=produkt&kid=208&pid=837)

ˇ planuj rozmieszczenie bagażu – jak najniżej położony środek ciężkości:

o rolka jest lepsza niż topcase,

o kufry – powinny być wodoszczelne, najlepiej nie plastikowe a metalowe; w kufry boczne rzeczy cięższe, w rolkę i torby na wierzchu rzeczy lżejsze; zwracaj uwagę na szerokość moto – lepsze kufry wąskie niż szerokie

ˇ czy na pewno pojemność zbiornika umożliwi Ci przeloty jakie zaplanowałeś ? Jeżeli nie, wyjściem mogą być dodatkowe zbiorniki paliwa – na ten temat poczytaj tu (http://www.holan.pl/produkty.php?box=produ...id=337&pid=1066)

 

Przed samym wyjazdem staranny przegląd, a w szczególności:

ˇ opony

ˇ klocki hamulcowe,

ˇ akumulator,

ˇ łańcuch

ˇ olej

ˇ płyn chłodniczy

 

Ze sobą zabierz zestaw części zapasowych/eksploatacyjnych:

ˇ łatki, dętka + łyżka albo zestaw do naprawy opon bezdętkowych,

ˇ spray do opon

ˇ smar do łańcucha,

ˇ olej silnikowy na dolewki

ˇ zapasowe żarówki

ˇ zapasowe świece

ˇ bezpieczniki

ˇ rękawiczki robocze

ˇ pompka do pompowania (może być jedna na kilka motocykli)

 

 

Co zabrać

Wyposażenie do motocykla:

ˇ kask motocyklowy (ewentualnie plus zapasowy wizjer)

ˇ gogle, okulary (dobrze zabrać dwie pary)

ˇ kurtka motocyklowa z ochraniaczami lub buzer pod spód

ˇ spodnie motocyklowe

ˇ ocieplacz pod spodnie i kurtkę

ˇ ubiór wodo- i wiatrochronny

ˇ rękawice motocyklowe

ˇ maska na twarz (neopren)

ˇ buty motocyklowe

ˇ zapasowe ‘pajączki’ i gumy towarowe

ˇ blokady zabezpieczające motocykl przed kradzieżą

 

Na deszcz

ˇ kombinezon przeciwdeszczowy, wygodniejszy jest dwuczęściowy

ˇ ochraniacze na rękawice i buty,

ˇ bagaż zapakować w worki z folii

 

Dokumenty

ˇ paszport

ˇ prawo jazdy

ˇ dowód rejestracyjny motocykla z aktualnym badaniem technicznym

ˇ polisa ubezpieczeniowa OC

ˇ zielona karta w krajach poza UE

ˇ w przypadku jazdy motocyklem pożyczonym, należy mieć upoważnienie (notarialnie poświadczone, najlepiej także przetłumaczone na języku lokalnym lub powszechnie używany na terenie przejazdu – rosyjski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański etc.)

 

Uwaga: na wypadek kradzieży lub zagubienia dokumentów, dobrze jest mieć ich kserokopie oddzielnie schowane (dla okazania policji i innym uprawnionym organom). Dokumenty właściwe dobrze jest trzymać w wodoodpornej saszetce.

 

Inne

ˇ apteczka !

ˇ czapka plus okulary przeciwsłoneczne

ˇ obuwie sportowe lub inne wygodne do zwiedzania

ˇ skarpety

ˇ bielizna osobista

ˇ przybory toaletowe + ręcznik

ˇ scyzoryk wielofunkcyjny

ˇ latarka + zapasowe baterie

ˇ kompas

ˇ mapnik

ˇ środki przeciw komarom

ˇ śpiwór (możliwie najlżejszy, zwróć uwagę na temperaturę komfortu – nie może być ani za zimno, ani za gorąco; jeżeli jedziesz z partnerką/partnerem wygodniej i przyjemniej :) jest kupić dwa takie śpiwory, które dadzą się połączyć ze sobą)

ˇ kubek blaszany

ˇ termos

ˇ niezbędnik

ˇ menażka

ˇ grzałka turystyczna 220V

ˇ płyn do mycia naczyń + zmywak

ˇ igła + nici

ˇ papier toaletowy

 

Miej na uwadze gdzie i jak będziesz spał. W razie potrzeby rozejrzyj się za namiotem – pamiętaj że im lżejszy tym lepszy; polecam przy tym stelaż aluminiowy bo lżejszy i bardziej wytrzymały.

 

 

Linki:

 

Planowanie podróży, informacje turystyczne:

ˇ route planner dla całej Europy i nie tylko http://map24.interia.pl/

ˇ podróże, wyprawy, relacje http://www.geozeta.pl/

ˇ dobra podróżnicza księgarnia internetowa plus serwis podróżniczy http://www.bezdroza.com.pl/

ˇ bogaty poradnik turystyczny http://www.odyssei.com/pl/

 

Podróże na motocyklach:

ˇ forum adventure riders http://www.advrider.com/ (angielskojęzyczne)

ˇ portal dla podróżników motocyklowych http://www.horizonsunlimited.com/ (angielskojęzyczny)

ˇ relacje z podróży http://www.adventure.gs/index.htm (angielskojęzyczne)

ˇ Long Way Round – czyli Ewan i Charley dookoła świata http://www.longwayround.com/intro.htm (angielskojęzyczne)

ˇ portal dla podrózników motocyklowych po polsku: porady, przygotowania, relacje, testy sprzętu http://motostrada.net/

ˇ strona wyprawy dookoła świata http://www.wimdookolaswiata.pl/home.htm

ˇ Piotr Buzar – podróże bliższe i dalsze na motocyklach i nie tylko http://www.buzar.skonet.pl/

 

Jeden z lepszych sklepów internetowych dla motocyklowych podróżników http://www.holan.pl/

Edytowane przez mario_BS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden z lepszych sklepów internetowych dla motocyklowych podróżników http://www.holan.pl/

 

 

Piszesz by nie spamować, a link do holana to co? poza tym ta firma to sie nadaje na profesjonalne przygotowanie rometów na ryby, a nie motocykli do podróży. takie moje zdanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Piszesz by nie spamować, a link do holana to co? poza tym ta firma to sie nadaje na profesjonalne przygotowanie rometów na ryby, a nie motocykli do podróży. takie moje zdanie

taaa, sprzet touratecha i african queens to tylko do tuningu rometow, buhaha, ale dales Rambo...

fajnie, ze Ci sie chcialo Mario. zeby nie bylo, ze spamuje polecam lancuchowcom: http://www.scottoiler.com/

a tym, co nie lubia grzyba na stopach polecam japonki lub jakies inne lekkie klapki na akcje prysznicowe (a na wyjazd w cieple kraje/w lato po prostu do chodzenia)

kilka fajnych opisow wypraw jest tez na http://www.africatwin.prv.pl

Szacunek,

dub

Edytowane przez dubey
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj panocki. na tej stronce africa twin co daleś link wpisz w wyszukiwarke holan. zobacza ile ludzi wiesza na nim h**e. to że ktoś ma w ofecie drogie pierdoły do gs1200 adv to nie jest równowarte z tym że na byle gmole do afri twin sie czeka 3 miesiace i przychodzą i nie takie jak zamawialismy. jak dla mnie ta firma powinna sie na cukiernie przebranżowić. a co do stronki africa twin to polecam pozycje wyjazdy. a szczegolnie pozycje BAŁKANY 2006.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł dzieki.

 

Panie i Panowie - nie mam nic przeciwko krytyce - nawet wprost przeciwnie, liczę na głosy bardziej doświadczonych - w tym krytyczne. Jeden warunek - dobrze byłoby, gdyby to była krytyka konstruktywna.

 

Sparzyłeś się na sklepie Holan ? To ważna informacja - czy to Twoje osobiste doświadczenie czy z drugiej ręki ? podaj w to miejsce alternatywę - inne miejsce, inny sklep ? To tylko przykład, ale tak widzę rozwój tego wątku.

 

Czekam na zdanie bardziej doświadczonych moto-podrózników :icon_evil: Co pominąłem ? Co zbyt powierzchownie opisałem ?

 

Moim zdaniem brak m.in. następujących wątków:

- dobór ogumienia;

- co i gdzie jeść, co zabrać z produktów spożywczych ze sobą ( i ile), a co lepiej kupić po drodze; gotować ? czy nie gotować ? na czym ?

- jak zaplanować koszty ?

- taktyka jazdy samemu i w grupce

- co brać na 'prezenty' dla przypadkowo spotkanych osób, dawać dzieciom jakieś drobiazgi czy nie etc etc

Edytowane przez mario_BS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

długu by mi wymieniać moich przygód nieprzyjemnych z firmą HOLAN. ale i moi znajomi, posiadacze Africa Twin mieli jeszcze gorsze doznania. jako alternatywe polecam firme o bardzo podobnym asortymencie, również z wrocławia: motoracer.pl acz z goła odmiennym podejściu do klienta :crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem fantastyczną stronę dla wyjeżdżających w kierunkach azjatyckich (plus Rosja i Ukraina):

 

http://www.transazja.pl/pl-1.html

 

Polecam działy: 'zdrowie' (w tym o szczepieniach); 'ceny i kosztorysy' (bardzo szczegółowe !) ale nie tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam - co do planowania kosztów to sprawa jest skomplikowana, każdy ma inne wymagania, potrzeby i możliwości choć generalnie na dłuższych wypadach koszty determinuje paliwo. Żarcie to też sprawa dyskusyjna, Ja nie zabieram z sobą nic za wyjątkiem żelaznego zapasu kawy i herbaty /Polska nie jest tania więc nieraz tam gdzie jedziecie będzie taniej a degustacja miejscowych "specjałów" jest dodatkową atrakcją z którą jednak nie wolno przesadzać - najlepiej wcześniej poszukać w necie lub przewodnikach typu Pascal co i gdzie można skonsumować w miarę bezboleśnie dla żołądka/ . Konieczna jest ZAWSZE apteczka dostosowana do trasy/miejsc, które odwiedzicie /co innego na zimną północ a co innego w tropiki/. Dętki zapasowe też, szczególnie jeśli walicie w teren "mało motocyklowy" - może i komplet opon być konieczny choć najprościej to dobierać tak sprzęty aby ogumienie pasowało do kilku, np. jeden zabiera przednią a drugi tylną gumę. Suweniry to rzecz moim zdaniem oczywista - czym dalej i w bardziej "ekstremalne" miejsca lecisz tym stają się one bardziej niezbędne. W tym sezonie hitem okazały się być długopisy, zapalniczki jednorazowe i bryloki do kluczyków z tak zwanym "laserkiem" czyli tym "strumieniem" światła najlepiej w kolorze czerwonym :biggrin: choć w kilku miejscach proszono nas nawet o zwykłą wodę a brudny i wypłowiały ręcznik oraz śmierdzące skarpety funfla okazały się PRZEBOJEM /większe firmy jeżeli zwrócimy się do nich o przekazanie drobnych gadżetów na cele reklamowe i zaproponujemy ciekawą trasę zazwyczaj nie odmówią - Ja dostałem takie drobiazgi w tym roku od LOTOSU/. Niemal wszędzie uniwersalnym choć nie uzasadnionym z punktu widzenia medycznego "podarunkiem" dla starszej gawiedzi są szlugi - najlepiej Camel lub Malboro :)

Dobór opon to też sprawa indywidualna. W tym roku postawiłem głównie na trasy off i dlatego używałem i nadal używam /sezon trwa/ kostki Majtasa E09 /niemal wszyscy odradzali/, które akurat w ciepłym afrykańskim klimacie się sprawdziły w 100% ale na przyszły sezon, który planujemy ukoronować wyjazdem w stronę Pik Komunizma czyli Kirgistanu właśnie zapodałem kostkę Michelina T63 na tył i Metzelerka Karo na przód - one przy niższych temp. i większej ilości mokrych nawierzchni będą pewnie lepsze choć niekoniecznie /kupiłem okazyjnie a przy okazji sam się przekonam czy nie są aby przereklamowane/. Generalnie opony trzeba przed dłuższym wyjazdem "stestować" i nabrać do nich szacunku - na wiosnę zjeździłem komplet Majtasów E09 i potem już nie miałem dylematów: ile one wytrzymają??? jak spisują się w terenie a jak na asfalcie??? czy wierzyć wszystkim tym którzy odradzają ich założenie???

Najważniejsze jest zabranie z domu pozytywnego nastawienia i wiary, że wszystko się uda a cała reszta jakoś się sama ułoży :lalag:

Aha - zawsze i tak się okazało, że o czymś zapomniałem - w tym roku zabraliśmy z fumflem na " wyjazd sezonu" ekstra cyfrówkę ale zapomnieliśmy o akumulatorku /do ostatniej chwili ładował się w kuchni gdzie też został/ i cały wyjazd został uwieczniony na wysłużonym ale uniwersalnym i na szczęście zabranym jako zapas w razie awarii "wiodącego sprzęta" z domu - Canonie A510 ;)

 

Ps.

Z własnego /niestety/ doświadczenia wiem, że na dalszych wyjazdach w kraje o odmiennej florze i faunie oraz wątpliwej higienie należy absolutnie wystrzegać się bagatelizowania najdrobniejszych choćby skaleczeń, w październiku leczyłem dłuższy czas zastrzykami w miejsce poniżej pleców oraz innymi specyfikami stan zapalny-zakażenie kolana :P - jodyna i "spirytus modens" nie służą tylko do picia :D a Ja głupi o tym nie wiedziałem - POZDRAWIAM

Edytowane przez Pawel_z_Jasla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. zagranica - druk E-111 wydany przez NFOZ

 

 

Hun, teraz już nie druk E-111, tylko EKUZ - Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Kawałek plastyku z NADRUKOWANYMI paroma danymi osobistymi. Ważna 3 miesiące :icon_arrow:

 

Dla młodzieży uczącej się - do września (do początku nast. roku szkolnego)

Dla emerytów - dożywotnio (a może na 10 lat, ale to praktycznie to samo)

Nie ma co płakać nad rozlanym szambem. Wsiąknie i smród minie [michoa]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz moje kilka groszy dotyczących wyposażenia na wyjazd.

Chodzi mi o sprawę często bagatelizowaną, mianowicie przechowywanie dokumentów i gotówki podczas wyjazdu. Zalecam korzystanie ze szczelnie zamykanych torebek foilowych w które wkładamy paszport, dowód rejestracyjny z ubezpieczeniem, prawko (choć plastikowe nie jest wrażliwe na wodę), gotówkę.

Nosimy to na szyji w płaskiej saszetce na tasiemce (jak "smycz"), nie na sznureczku. Sznurek wpija się w kark i nie poprawia komfortu.

Korzyści są następujące:

- mamy zawsze przy sobie dokumenty, nawet gdy zdejmujemy spodnie i kładziemy sie do śpiwora,

- są zabezpieczone przed wilgocią, czy to podczas jazdy w deszczu, czy nieplanowanej kąpieli,

- kieszonkowiec może nam naskoczyć, gdy saszetka jest pod choćby "tiszertem".

Jeśli chodzi o gotówkę, to nie trzymamy jej w jednym miejscu, lecz rozłożoną (w torebeczkach) w kilku miejscach. Zaś w jednej kieszeni z której nie korzystamy (najlepiej ją potem zaszyć) chowamy żelaznego zaskórniaka z kserokopiami paszportu, prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Takie kserokopie można (nie zawsze) poświadczać pieczatką ambasady kraju do którego wyjeźdżamy.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Oprócz karty EKUZ

http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=...=1&szukana=EKUZ

o której wspmniano we wcześniejszych postach, można (należy) wykupić sobie dodatkowe ubezpieczenie (zalecają to podobno nawet w NFZ), które obejmuje m.in.

- koszty leczenia (zazwyczaj obligatoryjne);

- assistance - czyli pomoc w czasie podróży obejmującą np. transport do kraju w przypadku choroby, wypadku itp.

- odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym, co oznacza, że TU ponosi odpowiedzialność za "szkody osobowe i rzeczowe wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywaniem czynności życia prywatnego" - nie mylić z OC komunikacyjnym;

- ubezpieczenie bagażu;

- NNW;

- koszty ratownictwa.

Oczywiście w każdym TU wygląda to inaczej, więc przed wykupieniem takiego ubezpieczenia należałoby "porównać oferty" pod kątem motocyklowym. Niektóre firmy np. w NNW mają w OWU, że nie ponoszą odpowiedzialności jeżeli szkoda nastąpiła w wyniku jazdy motocyklem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Oczywiście w każdym TU wygląda to inaczej, więc przed wykupieniem takiego ubezpieczenia należałoby "porównać oferty" pod kątem motocyklowym. Niektóre firmy np. w NNW mają w OWU, że nie ponoszą odpowiedzialności jeżeli szkoda nastąpiła w wyniku jazdy motocyklem...

 

A możesz wskazać jakieś TU ponoszące tę odpowiedzialność?

 

Pozdrawiam

 

Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dziale dokumenty:

- ubezpieczenie medyczne:

1. kraj - ważna legitymacja ubezpieczeniowa ..........

2. zagranica - druk E-111 wydany przez NFOZ

 

 

 

 

 

Hun, teraz już nie druk E-111, tylko EKUZ - Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Kawałek plastyku z NADRUKOWANYMI paroma danymi osobistymi. Ważna 3 miesiące :crossy:

 

Dla młodzieży uczącej się - do września (do początku nast. roku szkolnego)

Dla emerytów - dożywotnio (a może na 10 lat, ale to praktycznie to samo)

 

 

 

Gdzie to się załatwia ? W TU ? W NFOZ ? :buttrock:

Edytowane przez Prot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...