Jump to content
robik64

Światła do jazdy dziennej

Recommended Posts

Witam!

Chciałbym poruszyć temat i zasięgnąć opinii osób(profesjonalistów) mających do czynienia z prawem, a najlepiej Prawem Drogowym. Zostałem w ostatnim czasie zagadniętym przez swojego byłego kursanta, dziś już zaawansowanego motocyklisty o możliwośc montażu w swoim motocyklu świateł do jazdy dziennej. Dokładnie chodziło mu o homologowane światła w technice LED. Trochę zaskoczony, mało spotykanym pytaniem przyznałem się do niewiedzy w tym temacie w stosunku do motocykli, obiecałem, że sprawdzę i dam odpowiedź. Przewertowałem ostatni w tym temacie Dziennik Ustaw nr 72/2009 i jestem w kropce. Odniosłem wrażenie, że istnieje tu dziura prawna niechcący odkryta. Nie jestem prawnikiem stąd nie chcąc wpuszczać człowieka na minę postanowiłem otworzyć ten temat na forum. Dziennik Ustaw o którym piszę generalnie nie stwierdza jako zakazanego czynu montażu oświetlenia do jazdy dziennej w motocyklu, jednak w poz.9 mówiącej o załączniku nr 6 do rozporządzenia paragrafu 2 wyszczególniającej warunki stosowania oświetlenia w pojazdach samochodowych(tabela z rodzajami pojazdów samochodowych) w kolumnie ,,motocykl'' przy wersie ,,światła do jazdy dziennej'' jest kreseczka. W jaki sposób to rozumieć? Czy to oznacza że czynność jest niedopuszczona, czy też oznacza to, że nie ma jakiś szczególnych warunków dotyczących tych świateł(chodzi o sposób mocowania, odległości, wysokości, czy pod, czy nad reflektorem)? Jednocześnie motocykl w myśl przepisów jest pojazdem samochodowym i Prawo Drogowe umożliwia stosowanie tych świateł w takich pojazdach nigdzie nie wykluczjąc motocykli(art51 pkt1,2,4). Czy treść art.51 pkt4 można uznać za zakaz stosowania świateł do jazdy dziennej lub jak on się ma do wcześniejszego pkt.2? Proszę o rzeczowe wypowiedzi nie o gdybanie, że przykładowo ktoś ma to gdzieś i po prostu tak jeździ. Jak wcześniej pisałem nie znam się na kruczkach prawnych, jednak prawo takie jakie jest staram się stosować i tłumaczyć w sposób jak najbardziej dostępny i prosty. A tu trafiłem na przysłowiowy kamień kosą.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeśli Ci to pomoże znalazłem kilka wątków na innych forach:

 

http://forumprawne.org/prawo-cywilne/68049-swiatla-do-jazdy-dziennej-w-motocyklu.html

 

http://www.fuy.com.pl/printview.php?t=1257&start=0&sid=e4d9a02223d41ef22ab351f294a40de9

 

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=2077

 

http://forum.jednoslad.pl/viewtopic.php?t=8700&sid=5b5015d0d2cceb98080ff2da90143766

 

http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=284968468&page=3&fpart=1&vc=1

 

 

ii cytat jednego z nich gdyby nie chciało Ci się czytać wszystkiego:

 

hm... też mnie to zastanawia... wg mnie nie można tylko z jednego powodu, w przepisach samochodów jest min 60 cm odstępu między światłami (40 w przypadku gdy pojazd ma mniej niż 120 cm)... i pewnie tutaj pies pogrzebany


Dlaczego na świecie żył i czego chciał, dokąd dążył, komu służył - sam nie wiedział. Służył stepom, wichrom, wojnie, miłości i własnej fantazji.

 

 

Primum non nocere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te 60cm i 40cm jeśli się nie mylę dotyczy również świateł mijania, ale nie ma zastosowania z oczywistych względów w motocyklu.


Yamaha XJ600

Honda CBF 1000A

Honda VFR1200F DCT

BMW K1300R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystkie podane linki również wcześniej przejrzałem, i fakt, że nikt z forumowiczów do końca nie jest pewny swoich wypowiedzi. Po przanalizowaniu wielu za i przeciw stosowania takich świateł w motocyklu, dochodzę do wniosku, że jednak światła w technice LED mogłyby skutecznie poprawić widoczność motocykli w gąszczu innych pojazdów. Obowiązek jazdy na światłach mijania w dzień, wg mnie nie spełnia oczekiwań, bo po pierwsze motocykliści przestają być zauważani, po drugie, światła mijania są przystosowane do oświetlenia nawierzchni drogi, ich światlo pada w dół i teoretycznie już poza granicą ustawienia(przepisy mówią o 40m) mogą byc bardzo słabo widoczne, szczególnie w dzień słoneczny, gdy motocyklista jedzie wraz ze słońcem. Po prostu ginie w poświacie słońca. Oświetlenie dzienne w technice LED jest bardziej skuteczne gdyż ich światło ustawione jest na wprost, jest ono na tyle intensywne, że jest doskonale widoczne przez innych uczestników dróg, a jednocześnie nie oślepia. Na podstawie niepewnych sformułowań naszych przepisów boję się doradzać ich montaż w motocyklach, jednak posiadacze aut mają tu wolną rękę, mogą instalować je do woli. Instalują je jako standartowe wyposażenie producenci nowych aut. Zatem powstaje pewien paradoks. Samochody wyposażone w oświetlenie dzienne LED są lepiej widoczni, niż motocykliści skazani na nie do końca skuteczne światła mijania. Według mnie powinno być trochę inaczej, bo w tym wypadku prawodawstwo ignoruje posiadaczy innych pojazdów niż samochody, skazując ich na używanie świateł drogowych niezgodnych z przepisami do jazdy w dzień, jednak używających ich celem podniesienia wlasnego bezpieczeństwa (i przy okazji podnoszenia ciśnienia oślepianym kierowcom aut, a co za tym idzie częstej agresji w stronę motocyklistów).

Share this post


Link to post
Share on other sites

w kolumnie ,,motocykl'' przy wersie ,,światła do jazdy dziennej'' jest kreseczka. W jaki sposób to rozumieć? Czy to oznacza że czynność jest niedopuszczona, czy też oznacza to, że nie ma jakiś szczególnych warunków dotyczących tych świateł?

 

wykreślenie generalnie oznacza brak możliwości. czyli IMvHO motocykl nie może mieć _wyłącznie_ światła dziennego, bez zapalonego światła mijania; taką opcję dopuszczają ww. przepisy dla samochodów

 

natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby zainstalować odpowiednie oświetlenie do jazdy dziennej jako _dodatkowe_, na normalnych określonych w przepisach zasadach

jsz


bezmotocyklowy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak na szybko co mi przychodzi do głowy. To początek problemu polega na fakcie braku posiadania homologacji na dane światła. Ustawodawca nie przewidział możliwości wyposażenia motocykli w światła do jazdy dziennej, więc i zamontowanie samodzielnie takich świateł odpada zgodnie z przepisami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak mimo wszystko jest coś na rzeczy w kwestii oświetlenia dziennego do motocykli u naszych zachodnich sąsiadów. Wpadł mi w ręce nr 9/2011 ,,Świata motocykli'', a tam w artykule Szymona Dziawera pt: ,,Spojrzenie w przyszłość'' opis i fotki z prezentacji nowego motocykla BMW. I tu cyt: ,,Nowością są także światła do jazdy dziennej, które przy dobrej widoczności za dnia, generowałyby światło służące bardziej do podkreślenia obecności motocykla na drodze, niż jej oświetlenia''. Więc jednak można i jak z artykułu wynika jest to pożądane, przynajmniej za naszą zachdnią granicą. Wniosek: jeżeli BMW chciałoby wejść z nowym motocyklem na nasz rynek, należy shomologować motocykl do naszych przepisów(zubożyć go o te światła) lub dostosować nasze prawo. Przyszłośc pokaże co wygra. Czy bezpieczeństwo motocyklisty czy posunięcia(a właściwie brak posunięć) naszych organów ustawodawczych.

Edited by robik64

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Orientuje się ktoś czy mogę legalnie poruszać się motocyklem w ciągu dnia mając jedynie światła do jazdy dziennej, tzn. bez tradycyjnej lampy ze światłami mijania i drogowymi? Czy raczej podczas kontroli mogę się pożegnać z dowodem? Chodzi o to żeby dojechać na tor w owiewkach torowych.


Why... So... Serious

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie możesz, zamontuj sobie soczewki ze skutera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No taki był plan w innym temacie, ale ogólnie to są mi zbędne, stąd taki pomysł. Przepis mówi że w przejrzystych warunkach można używać takich świateł zamiast mijania, pewnie kwestia interpretacji.


Why... So... Serious

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

odgrzeje temat

mam na to swoją teorię ale naczytałem się już różnych opinii na ten temat i chętnie przeczytałbym Waszą interpretację :)

montował ktoś w motocyklu światła do jazdy dziennej? miał ktoś nieprzyjemność z milicją bądź na SKP przy przeglądzie?

Edited by konrad1f

Share this post


Link to post
Share on other sites

odgrzewam po raz kolejny 😄

pojawiło się nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i co zauważyłem? - w tabeli załącznika nr 2  (strona 18) w końcu zamiast "wykreskowania" dla motocykli pojawiła się ilość świateł dziennych  🙂 (pamiętam, że kilka lat temu jak to sprawdzałem stało jak wół "-")

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2560/1

edit: a jednak w 2016 już było 1 lub 2 🙂

Edited by konrad1f

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...