Skocz do zawartości

Zmiana biegów 2-1 oraz 1-2


luqa90
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Preloading fajna rzecz. Stosuję od dawna, wyszło jakoś tak z lenistwa. Będąc kurierem i jeżdżąc cały dzień po mieście nie chciało mi się wciskać sprzegła. W górę jak i w dół. To samo potem przyszło do tylnego hamulca którego przestałem uzywać bo nie chciało mi się nogi na dźwignię przekładac, potem jeszcze lenistwo na przednim heblu, hamowanie silnikiem a hebel tylko do zatrzymania lub awaryjnych sytuacji.

 

Teraz latam w wolnej chwili piździkiem w postaci GPZ500 i tam skrzynia w ogóle bajecznie przyjmuje preloading i zmiane bez sprzęgła. Ani razu nie zgrzytnęła jeszcze, nawet przy redukcji. Tylko 1-2 i 2-1 używam sprzęgła, no i oczywiście zatrzymanie/ruszanie. A przy dojeździe do świateł luzik wpada z dwójki też bez sprzęgła, skrzynia bardziej prezycyjnie działa niż w GS500 i wymaga znacznie mniejszego nacisku bez sprzęgła i znacznie mniejszego odjęcia gazu. Tak jak Gs500 potrzebowała konkretnego odjęcia, wręcz "wstecznego" obciążenia na skrzyni żeby zapinać w górę "bez" tak GPZ wystarczy powstrzymanie progresu gazu, nieznaczne zresztą. Redukcja "bez" też fajna i to z między gazem a jednocześnie bez szarpnięć i zgrzytów.I to niezależnie czy jadę ostro czy raczej turlam się po cichu przez osiedla.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sherman, co do zmiany biegów od 2 górę no to też bez sprzęgła, zmiana biegów staje się czystą przyjemnością.

Zrzucanie biegów też już opanowałem na przyzwoitym poziomie, delikatnie sprzęgło>między-gaz>bieg>sprzęgło, cicho, płynnie.

co do 1-2 muszę po prostu potrenować na weekendzie i w końcu wytrenować tą technikę.

zx6rsygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Redukcja "bez" też fajna i to z między gazem a jednocześnie bez szarpnięć i zgrzytów

 

Właśnie, wytłumacz mi to proszę: jak można stosować międzygaz przy redukcji bez sprzęgła w motocyklu? Przykładowo między 5. a 4. biegiem przerzucanym bez sprzęgła nie ma fazy "luzu", więc niby kiedy ma być ten "międzygaz"? Jeżeli odwiniesz manetkę przed zmianą biegu, to zamiast zwalniać, przyspieszysz. Jeżeli odwiniesz po zrzuceniu biegu, to już jest musztarda po obiedzie... międzygaz czy "przygazówka" przy redukcji, wg mnie, zawsze miała służyć temu, żeby rozpędzić silnik w fazie WYSPRZĘGLENIA do większej prędkości obrotowej, żeby po włączeniu niższego biegu nie było szarpnięcia, które przy dużej różnicy prędkości obrotowych/śliskiej nawierzchni mogłoby spowodować zablokowanie tylnego koła. Ale jak można redukować bez sprzęgła bez szkody dla skrzyni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądałem kiedyś film instruktażowy anglojęzyczny, nie pamiętam tytułu, ale bardzo fajnie wszystko było opisane. I pamiętam też że było o zrzucaniu biegów w dół bez sprzęgła. Jest jakaś krótka faza w tej operacji podczas której należy zrobić między gaz. Ułamki sekundy ale ponoć jest to do wyczucia. Niestety nieumiejętne stosowanie tej metody skutkuje awarią skrzyni. Wydaje mi się że zrzucanie w dół to już dla torowej\sportowej jazdy gdzie każdy ułamek sekundy zaoszczędzony się liczy. Próbowałem z 8 razy nie udało się i zaprzestałem, może kiedyś wrócę do prób.

zx6rsygnatura.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że można redukować bez sprzęgła, ale w przeciwieństwie do zmian w górę nie wychodzi to szybciej niż z uzyciem sprzęgła.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano, nie ma większego sensu. Jak wspominałem - robiłem to z lenistwa. Z początku były zgrzyty ale potem już spoko. A międzygaz ma rację bytu, stosuje się go w momencie wciskania dźwigni, wtedy jest taki mini-luz :biggrin: między przełożeniami, akurat tyle że silnik lekko wejdzie w obroty, bieg wskoczy i całość wychodzi w miarę płynnie. Zdarza mi się korzystać z tego celowo i pozyskując pewną korzyść, gdy np. wyprzedzam i mam niby odpowiedni bieg ale w połowie manewru jest potrzeba jeszcze szybszego zakończenia a na hamowanie nie ma możliwości wtedy szybkie kopnięcie biegu w dół i ogień ile fabryka dała. Ostatnio miałem taką potrzebę, a czasu na przekładanie łapy na sprzęgło nie było. Wyprzedzałem ciężarówkę, za mną jakiś głupek od razu autem się sadził do wyprzedzania, jestem w połowie ciężarówki a przed sobą widzę że z lewej wyjeżdża auto w moją stronę. Nie ma czasu na nic, hamowanie = strzał w tył. Kopnięcie biegu i do odcięcia co by się zmieścić. Fakt że gacie miałem pełne po manewrze, ale udało się. W sumie to byłem zły na siebie za głupotę, że nie przewidziałem tego czy owego, ale z drugiej byłem jakby dumny że w taki akurat sposób zareagowałem. Morał z bajki jest taki że nie wyprzedzamy gdy jakiś pajac siedzi na ogonie, puści się za Tobą w manewr, tym samym odcinając Tobie jedną z dwóch dróg ucieczki w razie zagrożenia, a czasami nawet jedyną drogę...

 

 

Zaś kiedy będę miał chwilę czasu i chęci to może przypnę kamę do moto i polatam, pokażę jak to się u mnie robi. Ale po co to komu? Taka redukcja brzmi trochę jakby pojazd z automatyczną przekładnią, jedziesz sobie i silnik brzmi "muuuuuu-łiiiiiiiiiin" tak jakbyś w automacie odwinął gaz do końca.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W GS500 przy prędkościach ulicznych i obrotach nieznacznych zrzucanie biegu w dół bez sprzęgła było łatwiejsze, niż zapinanie wyższego - jedziesz tak w okolicach 4-5 tys. obrotów, chcesz zredukować to wywierasz nacisk na dźwignię zmiany biegów i delikatnie odpuszczasz gaz - pyk i wskoczyło, bez zgrzytów i szarpnięć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Ale jak można redukować bez sprzęgła bez szkody dla skrzyni?

Można, gdy mamy perfekcyjnie opanowaną maszynę, czyli tysiące kilometrów jazdy ze zrozumieniem maszyny i zjawisk w niej zachodzących.

Oczywiście że można redukować bez sprzęgła, ale w przeciwieństwie do zmian w górę nie wychodzi to szybciej niż z uzyciem sprzęgła.

Prawda!

Dlatego ze sprzęgłem redukują bo redukcja bez nie ma uzsadnienia.

Prawda!

 

Umiejętność zmiany biegów w obie strony bez sprzęgła przydaje się w bardzo prozaicznej sytuacji - gdy się linka zerwie. Pozwala to na kontynuowanie jazdy, w miarę bezpiecznie i dość skutecznie. Warto umieć.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak motocykl ma wiekszy moment obrotowy, to mocniej hamuje silnikiem? Ostatnio zamienilem maszyne na er5 i jest mega elastyczna, ale jakby mocniej silnikiem hamuje, przegazówke daje ale nie zawsze zgrywam sprzeglo i gaz z ruchem dzwigni biegów, wczesniej mialem rzędową 4ke i bylo latwiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana biegów 1-2, 2-1 w ZX-6R była problematyczna na początku, tj. pierwsze 2-3 tyś km, po oswojeniu się z "długością" sprzęgła, czułością gazu itd. wszystko zaczęło działać jaktalala.

 

Co do zmiany bez sprzęgła- ja na ten przykład łapię się na tym, że zmieniam bieg za wcześnie, tzn. już na początku ruchu manetką w celu zmniejszenia ilości gazu, wskakuje dobrze, ale delikatnie szarpie do przodu (występuje to tylko przy niskich obrotach <5 tyś). Mój brejn oddczytuje inicjację odpuszczenia gazu jako wciśnięcie sprzęgła i dlatego noga robi falstart. :P

"Generalnie rzecz biorąc, zdejmuję linkę tylko w niedzielę jak idę do kościoła..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...