Tak, szacunek za wlozenie czasu, pracy i pieniedzy w ten test. Jednak jako czlowiek skladajacy silniki swoich klasycznych angielskich i japonskich motocykli od lat 40 a od lat 15 stosujacy "ostre docieranie" w tych motocyklach mam kilka uwag co do wnioskow z niego wysnutych:
1. Wlozenie walu do co ktorego obrobki byly od poczatku zastrzerzenia neguje calkowicie wnioski o wplywie ostrego docierania na uszkodzenie panewek. Jasne jest ze to blad obrobki walu byl powodem porysowania panewek, a robiac taki test trzeba stosowac zamienniki na poziomie fabrycznych.
2. Drugi problem to skladanie calosci. Nie wiemy jak to zostalo zrobione i czy zachowana zostala procedura mycia cylindra po szlifie i honowaniu, ktora jest podstawowa dla prawidlowego dotarcia tych elementow.
3.Trzeci problem to samo docieranie - calosc powinna objac jakies 250 - 300 km i 2 wymiany oleju, jako ze robiona byla nie tylko gora silnika ale wal z jego lozyskami. Podstawowym bledem jesli chodzi o sposob docierania bylo trzymanie silnika na wolnych obrotach przez 20 min bez zadnego obciazenia zaraz po zlozeniu i odpaleniu. Natychmiast po odpaleniu trzeba bylo wyjechac, spokojna jazda rozgrzac silnik do temperatury pracy i dopiero zaczac docierac. ( co wyraznie jest napisane w tekstach Motomana ).
4.Czwarty problem - pomiary mocy. Warto pamietac ze fabryczny pomiar mocy maksymalnej robiony jest na hamowni silnikowej bez oporow generowanych przez skrzynie biegow i elementy napedu auta i przyjmuje sie ze ten pomiar jest od 10 do 15% wyzszy od pomiaru na hamowni bezwladnosciowej odczytujacej moc z kol napedowych samochodu. Wiele zalezy od wykorzystanego oprogramowania tak ze porownywanie tych wielkosci jest bezprzedmiotowe. Najlepiej jest porownac moc silnika przed i po remoncie na tej samej hamowni, co zostalo zrobione.
5.I wreszcie wnioski. Celem ostrego docierania nie jest zwiekszenie mocy tylko powrot do mocy fabrycznej i zabezpieczenie silnika przed osadzeniem sie zeszklonego oleju na sciankach cylindra, czyli spadkiem rzeczywistej mocy silnika w stosunku do jego mozliwosci. W tym celu staramy sie obciazyc silnik jak najszybciej po uruchomieniu i rozgrzaniu przez doscisniecie pierscieni cisnieniem gazow pracujacego silnika do scianek cylindra. To wszystko dotyczy tylko tego zespolu czesci, reszta jesli byla wymieniana dociera sie w swoim czasie, o wiele dluzszym od gory silnika. Stawierdzenie ze przez ostre docieranie zwiekszymy moc silnika jest przekreceniem, lub raczej nieprawidlowym tlumaczeniem tekstow Motomana. Tyle ode mnie.:)