Skocz do zawartości

Dot 4 vs Dot 5


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4?

 

Możesz zastąpić DOT 5 starszym DOT 4 ale nie odwrotnie.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...

generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.

PS

to moja teoria :icon_biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak się kiedyś pytałem sprzedawcy w sklepie motoryzacyjnym czym oprócz oznaczenia te płyny sie różnią, powiedzial mi że przeznaczeniem :wink: jak zacząłem go dalej męczyć to zapytał się mnie co jeszcze ma podać :icon_twisted:

Kiedy zapytałem się go o pyn typu DOT5 to zacząl mnie pytać skąd to wziąłem i że takiego płynu nie ma w sprzedaży :biggrin: przynajmniej nie u niego :)

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...

generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.

PS

to moja teoria :crossy:

 

Niewiem jak teoria ale praktyka wygląda tak, że modele '07 mają napis na zbiorniku "only dot 4" a zacisk i pompa wyglądają dokładnie tak samo jak w Twoim motocyklu (czyli w rocznikach '00-2006), starsze modele (do '99) mają też Dot 5 :D . Żeby było weselej Sportstery nadal mają Dot 5 (zarówno wersje z 1 tarczą jak i z 2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh. Widzę ten sam dylemat macie co i ja. Robiłem hamulce w HD jak go kupiłem jesienią i też szukałem DOT5 wszędzie. Podbiłem do sklepu samochodowego i pytam czy maja a kolo mówi ze nie bo to rzadkość ale na jutro moze załatwic. Wiec zamówilem, wracam na drugi dzień i koles mi daje DOT5.1.

Łożesz Ty %^&$##!! - sobie myślę. 20PLN w plecy i 1 dzień czekania na płyn który mogłem kupić na stacji beznynowej od razu.

Wziąłem to co było i tyle. Koles mowi ze nie wie co to DOT5 i pewnie chodzi o 5.1 i taki tylko ma. Swietnie. Lukam w serwisówke a w niej wyraźnie pisze ze nie mieszac plynów bo bedzie lipa. Zauwazylem ze te plyny nie mieszają się z innymi więc osuszyłem cały układ i wlałem 5.1 i jest git. Jak do tej pory nic się nie dzieje, działa jak powinno i jest OK.

 

DOT5 taki jak powinien być w HD to możesz kupic tylko na allegro od MałyHD. Ale prawie 50PLN za buteleczkę płynu to też porażka.

 

A czy tarcze w HD się mocno grzeją to też wątpliwe. Czasem sprawdzam i są tylko ciepłe. Może dlatego że niewiele ich używam, przeważnie hamowanie silnikiem daje radę a heble to tylko aby dohamować na końcu. W Suzuki GS500E na kurierce niedawno zagotowałem hamulce, w przednim nawet puściła uszczelka na tłoczku od temperatury a tarcza fioletowa się zrobiła. Ale tak to jest jak dużo expresowych przesyłek na pokładzie a mało czasu.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem...

cytat:

 

Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia

Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał

hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno

hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym

momencie, np. gdy

w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy

po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa

temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać

co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn

hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to

odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża.

Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z

dużej prędkości może być niebezpieczne.

Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy

DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych

płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium.

Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale

7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego

płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w

temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań,

obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek.

Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób

kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń.

Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas

ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier.

Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu

zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim

stopniu płyn jest podatny na wilgoć.

Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości

znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela

Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są

jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela

TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i

dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden

płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać.

Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać

nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które

robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy

DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu

i częściej trzeba go wymieniać.

 

Pamiętaj o płynie

- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że

producent auta ma inne zalecenia .

- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy

niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w

starszych autach.

- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie.

Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w

dobrym stanie.

- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu.

Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne:

dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno

z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko.

 

za AutoŚwiat

 

In inglisz http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakefluid_1a.shtml

 

A generalnie to DOT3, 4 i 5.1 mieszają się ze sobą - i są higroskopijne, czyli wchłaniaja wodę.

DOT5 jest na bazie silikonu i wody nie wchłania, ale nie można go mieszać z innymi ołynami.

 

Ot i wsio....

Ponieważ racjonalne myślenie nie jest tym, na czym opiera się żaden z dyskutantów, nie ma co oczekiwać, że jakakolwiek argumentacja, która nie trafia do emocji, przekona go do przyjęcia lepszych zasad. David Hume, An Enquiry Concerning the Principles of Morals

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożesz....to jest naukowe podejście do sprawy. Wystarczy mieć chęc i cierpliwość do szukania. Ale my chcielismy trochę pogdybać co by było gdyby.....a teraz zgasiłeś temat, wyjaśniłes wszytko i nie będzie o czym plotkować.. :biggrin: pozdro.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I'm sorry officer. I thought you needed information... :bigrazz:

 

Spoko, jeszcze można dyskutować po co w ogóle płyn jest... ;)

Ponieważ racjonalne myślenie nie jest tym, na czym opiera się żaden z dyskutantów, nie ma co oczekiwać, że jakakolwiek argumentacja, która nie trafia do emocji, przekona go do przyjęcia lepszych zasad. David Hume, An Enquiry Concerning the Principles of Morals

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem...

....Ot i wsio....

 

Nie chodzi o informację o temp. wrzenai płynu i czy go zmieniać i jakim płynem uzupełniac braki. Chodziło o to czy można zmienić cały płyn z dot 4 na dot 5 a to już jest zagadka i w necie niewiele na ten temat można wyczytać (poza informacją żeby nie mieszać płynów :bigrazz: ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...