Skocz do zawartości

Dot 4 vs Dot 5


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4?

 

Możesz zastąpić DOT 5 starszym DOT 4 ale nie odwrotnie.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...

generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.

PS

to moja teoria :icon_biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak się kiedyś pytałem sprzedawcy w sklepie motoryzacyjnym czym oprócz oznaczenia te płyny sie różnią, powiedzial mi że przeznaczeniem :wink: jak zacząłem go dalej męczyć to zapytał się mnie co jeszcze ma podać :icon_twisted:

Kiedy zapytałem się go o pyn typu DOT5 to zacząl mnie pytać skąd to wziąłem i że takiego płynu nie ma w sprzedaży :biggrin: przynajmniej nie u niego :)

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...

generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.

PS

to moja teoria :crossy:

 

Niewiem jak teoria ale praktyka wygląda tak, że modele '07 mają napis na zbiorniku "only dot 4" a zacisk i pompa wyglądają dokładnie tak samo jak w Twoim motocyklu (czyli w rocznikach '00-2006), starsze modele (do '99) mają też Dot 5 :D . Żeby było weselej Sportstery nadal mają Dot 5 (zarówno wersje z 1 tarczą jak i z 2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh. Widzę ten sam dylemat macie co i ja. Robiłem hamulce w HD jak go kupiłem jesienią i też szukałem DOT5 wszędzie. Podbiłem do sklepu samochodowego i pytam czy maja a kolo mówi ze nie bo to rzadkość ale na jutro moze załatwic. Wiec zamówilem, wracam na drugi dzień i koles mi daje DOT5.1.

Łożesz Ty %^&$##!! - sobie myślę. 20PLN w plecy i 1 dzień czekania na płyn który mogłem kupić na stacji beznynowej od razu.

Wziąłem to co było i tyle. Koles mowi ze nie wie co to DOT5 i pewnie chodzi o 5.1 i taki tylko ma. Swietnie. Lukam w serwisówke a w niej wyraźnie pisze ze nie mieszac plynów bo bedzie lipa. Zauwazylem ze te plyny nie mieszają się z innymi więc osuszyłem cały układ i wlałem 5.1 i jest git. Jak do tej pory nic się nie dzieje, działa jak powinno i jest OK.

 

DOT5 taki jak powinien być w HD to możesz kupic tylko na allegro od MałyHD. Ale prawie 50PLN za buteleczkę płynu to też porażka.

 

A czy tarcze w HD się mocno grzeją to też wątpliwe. Czasem sprawdzam i są tylko ciepłe. Może dlatego że niewiele ich używam, przeważnie hamowanie silnikiem daje radę a heble to tylko aby dohamować na końcu. W Suzuki GS500E na kurierce niedawno zagotowałem hamulce, w przednim nawet puściła uszczelka na tłoczku od temperatury a tarcza fioletowa się zrobiła. Ale tak to jest jak dużo expresowych przesyłek na pokładzie a mało czasu.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem...

cytat:

 

Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia

Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał

hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno

hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym

momencie, np. gdy

w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy

po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa

temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać

co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn

hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to

odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża.

Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z

dużej prędkości może być niebezpieczne.

Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy

DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych

płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium.

Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale

7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego

płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w

temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań,

obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek.

Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób

kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń.

Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas

ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier.

Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu

zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim

stopniu płyn jest podatny na wilgoć.

Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości

znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela

Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są

jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela

TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i

dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden

płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać.

Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać

nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które

robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy

DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu

i częściej trzeba go wymieniać.

 

Pamiętaj o płynie

- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że

producent auta ma inne zalecenia .

- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy

niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w

starszych autach.

- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie.

Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w

dobrym stanie.

- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu.

Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne:

dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno

z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko.

 

za AutoŚwiat

 

In inglisz http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakefluid_1a.shtml

 

A generalnie to DOT3, 4 i 5.1 mieszają się ze sobą - i są higroskopijne, czyli wchłaniaja wodę.

DOT5 jest na bazie silikonu i wody nie wchłania, ale nie można go mieszać z innymi ołynami.

 

Ot i wsio....

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożesz....to jest naukowe podejście do sprawy. Wystarczy mieć chęc i cierpliwość do szukania. Ale my chcielismy trochę pogdybać co by było gdyby.....a teraz zgasiłeś temat, wyjaśniłes wszytko i nie będzie o czym plotkować.. :biggrin: pozdro.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I'm sorry officer. I thought you needed information... :bigrazz:

 

Spoko, jeszcze można dyskutować po co w ogóle płyn jest... ;)

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem...

....Ot i wsio....

 

Nie chodzi o informację o temp. wrzenai płynu i czy go zmieniać i jakim płynem uzupełniac braki. Chodziło o to czy można zmienić cały płyn z dot 4 na dot 5 a to już jest zagadka i w necie niewiele na ten temat można wyczytać (poza informacją żeby nie mieszać płynów :bigrazz: ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...