Pompka Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 Zmieniam w motocyklu przewody hamulcowe i przy okazji wypada zmienić płyn. Mam taką zagadkę: na pokrywie zbiornika płynu hamulcowego jest napisane "use only DOT 5". Niestety ten #%!!@$^!! płyn jest nie do znalezienia w mojej okolicy (wszyscy proponują DOT 5.1) :) . Wiem, że Dot 5 jest nie mieszlany z innymi płynami ale skoro mam osuszony układ to czy mogę zalać go płynem DOT 4? Czy pompa hamulca i zaciski nie wybuchną (konkretnie czy nie rozpuszczą się jakieś oringi, gumy itp - Dot 4 jest "agresywny") jak wleję Dot 4? Możesz zastąpić DOT 5 starszym DOT 4 ale nie odwrotnie. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Greedo Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 (edytowane) A tak z ciekawości, co się stanie jak zastąpię DOT 4 DOTem 5? Edytowane 6 Maja 2008 przez Greedo Cytuj Suzuki GSR 750, GS 400, GSX 750 S Katana, GS 850 G, DR 600 S Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartasarte Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 jesli zdecydowales sie to zrobic to prawdopodobnie bedzie to jeden z ostatnich postow na forum :) :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Greedo Opublikowano 6 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2008 Nie zdecydowałem, ale o tym akurat mało wiem :) Cytuj Suzuki GSR 750, GS 400, GSX 750 S Katana, GS 850 G, DR 600 S Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 7 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 Możesz zastąpić DOT 5 starszym DOT 4 ale nie odwrotnie. Dzięi Piotrze :) To mi zdecydowanie upraszcza sprawę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szafir Opublikowano 7 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.PSto moja teoria :icon_biggrin: Cytuj http://www.hdceleven.pl/index.php/pl/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arni Opublikowano 7 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 Gdzis wyczytałem, ze im wyzsze oznaczenie DOT, tym wyższa jego temperatura wrzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gizmucik Opublikowano 7 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 Ja jak się kiedyś pytałem sprzedawcy w sklepie motoryzacyjnym czym oprócz oznaczenia te płyny sie różnią, powiedzial mi że przeznaczeniem :wink: jak zacząłem go dalej męczyć to zapytał się mnie co jeszcze ma podać :icon_twisted:Kiedy zapytałem się go o pyn typu DOT5 to zacząl mnie pytać skąd to wziąłem i że takiego płynu nie ma w sprzedaży :biggrin: przynajmniej nie u niego :)Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 7 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 dot 5 silicon jest lany do HD chyba ze względu na temp wrzenia - a co za tym idzie - ze względu na pompy w HD. ostatnio obgadywałem temat zawsze gorących tarcz=> co ma znowu związek z powolnym odpuszczaniem zacisków (patrz konstrukcja pompy), itp...generalnie zaciski odpuszczają powoli, tarcze się mocniej grzeją i dlatego DOT 5 silicon.PSto moja teoria :crossy: Niewiem jak teoria ale praktyka wygląda tak, że modele '07 mają napis na zbiorniku "only dot 4" a zacisk i pompa wyglądają dokładnie tak samo jak w Twoim motocyklu (czyli w rocznikach '00-2006), starsze modele (do '99) mają też Dot 5 :D . Żeby było weselej Sportstery nadal mają Dot 5 (zarówno wersje z 1 tarczą jak i z 2). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qurim Opublikowano 7 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2008 (edytowane) Heh. Widzę ten sam dylemat macie co i ja. Robiłem hamulce w HD jak go kupiłem jesienią i też szukałem DOT5 wszędzie. Podbiłem do sklepu samochodowego i pytam czy maja a kolo mówi ze nie bo to rzadkość ale na jutro moze załatwic. Wiec zamówilem, wracam na drugi dzień i koles mi daje DOT5.1. Łożesz Ty %^&$##!! - sobie myślę. 20PLN w plecy i 1 dzień czekania na płyn który mogłem kupić na stacji beznynowej od razu.Wziąłem to co było i tyle. Koles mowi ze nie wie co to DOT5 i pewnie chodzi o 5.1 i taki tylko ma. Swietnie. Lukam w serwisówke a w niej wyraźnie pisze ze nie mieszac plynów bo bedzie lipa. Zauwazylem ze te plyny nie mieszają się z innymi więc osuszyłem cały układ i wlałem 5.1 i jest git. Jak do tej pory nic się nie dzieje, działa jak powinno i jest OK. DOT5 taki jak powinien być w HD to możesz kupic tylko na allegro od MałyHD. Ale prawie 50PLN za buteleczkę płynu to też porażka. A czy tarcze w HD się mocno grzeją to też wątpliwe. Czasem sprawdzam i są tylko ciepłe. Może dlatego że niewiele ich używam, przeważnie hamowanie silnikiem daje radę a heble to tylko aby dohamować na końcu. W Suzuki GS500E na kurierce niedawno zagotowałem hamulce, w przednim nawet puściła uszczelka na tłoczku od temperatury a tarcza fioletowa się zrobiła. Ale tak to jest jak dużo expresowych przesyłek na pokładzie a mało czasu. Edytowane 7 Maja 2008 przez qurim Cytuj MotorcycleStorehouse Dealer. Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla! Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Buber Opublikowano 8 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem...cytat: Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym momencie, np. gdy w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża. Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z dużej prędkości może być niebezpieczne. Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium. Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale 7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań, obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek. Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń. Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier. Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim stopniu płyn jest podatny na wilgoć. Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać. Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać. Pamiętaj o płynie - Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że producent auta ma inne zalecenia . - Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w starszych autach. - Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie. Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w dobrym stanie. - Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu. Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne: dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko. za AutoŚwiat In inglisz http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakefluid_1a.shtml A generalnie to DOT3, 4 i 5.1 mieszają się ze sobą - i są higroskopijne, czyli wchłaniaja wodę.DOT5 jest na bazie silikonu i wody nie wchłania, ale nie można go mieszać z innymi ołynami. Ot i wsio.... Cytuj Ponieważ racjonalne myślenie nie jest tym, na czym opiera się żaden z dyskutantów, nie ma co oczekiwać, że jakakolwiek argumentacja, która nie trafia do emocji, przekona go do przyjęcia lepszych zasad. David Hume, An Enquiry Concerning the Principles of Morals Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qurim Opublikowano 8 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Łożesz....to jest naukowe podejście do sprawy. Wystarczy mieć chęc i cierpliwość do szukania. Ale my chcielismy trochę pogdybać co by było gdyby.....a teraz zgasiłeś temat, wyjaśniłes wszytko i nie będzie o czym plotkować.. :biggrin: pozdro. Cytuj MotorcycleStorehouse Dealer. Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla! Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Buber Opublikowano 8 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 I'm sorry officer. I thought you needed information... :bigrazz: Spoko, jeszcze można dyskutować po co w ogóle płyn jest... ;) Cytuj Ponieważ racjonalne myślenie nie jest tym, na czym opiera się żaden z dyskutantów, nie ma co oczekiwać, że jakakolwiek argumentacja, która nie trafia do emocji, przekona go do przyjęcia lepszych zasad. David Hume, An Enquiry Concerning the Principles of Morals Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 No i gdzie problem? Google twoim przyjacielem.......Ot i wsio.... Nie chodzi o informację o temp. wrzenai płynu i czy go zmieniać i jakim płynem uzupełniac braki. Chodziło o to czy można zmienić cały płyn z dot 4 na dot 5 a to już jest zagadka i w necie niewiele na ten temat można wyczytać (poza informacją żeby nie mieszać płynów :bigrazz: ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.