Pawel Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 Ciekawe - wykresy samolota potwierdzają jego "tezy". Musze je gdzieś wrzucić w sieć. A Ty samolot opisz dokładnie metodę tych badań - czy jest to teoretyczne wyliczenie, czy realny test drogowy? Szkoda, ze na wykresie nie ma wartości obrotowej silnika, to także duzo by dodało. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Browarny Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 Nie jestem teoretykiem w tym temacie, praktykiem zresztą też nie bo spalanie na ogół mi zwisa, ale czytałem kiedyś dużo o konstruowaniu ciągników siodłowych i okazuje się że priorytetem jest tam przyspieszenie gdyż najniższe spalania uzyskuje się właśnie poprzez dynamiczne, maksymalne przyspieszenie i jak najszybsze uzyskanie prędkości przelotowej. Cytuj SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 Tu Browarny są dwie szkoły. Ja jestem zwolennikiem jazdy na zasadzie "szybko do danej prędkości" i potem spokojne toczenie się. Ale sposób Pompki też jest skuteczny, sprawdzałem w samochodzie z komputerem wskazującym chwilowe zużycie paliwa. Najgorsze co można zrobić to jazda z pedałem w podłogę, ale w za niskim zakresie obrotów. Tak robi wielu kierowców w kapeluszu :-). Wyudaje im się, że jak przy 50 zapną czwórkę, to będzie ekonomicznie. Tylko potem bez redukcji zabierają się za wyprzedzanie. Potem zdziwienie że ich Daewoo (kapelusznicy lubią espero) pali 11 w mieście, a moje "kręcone" ale z głową nie przekracza 8 !!! Pawel A oto wykresy samolota: http://img288.imageshack.us/my.php?image=golfyk2.jpg - VW Golf http://img513.imageshack.us/my.php?image=cbr600ct5.jpg - CBR od 2 do 6 biegu. samolot do tablicy !! Jeśli nikt nie podważy tych rysunków i metod ich uzyskania to trzeba będzie przyznać samolotowi rację, hehehe. W tej sprawie oczywiście :-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolot Opublikowano 4 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 To sa teoretyczne wyliczenia powstale na podswaie takich danych jak:- charakterystyka mocy i momentu ( wykres z hamowni-do CBR sciagnolem akurat z netu, GOLFem bylem na hamowni )- masy pojazdu- wspolczynnika oporu powietrzaTu nie majac takich danych dobralem taki, saby predkosc maksymalna motocykla byla taka jak w katalogach ok 235i stad moga wynikac niewielkie ochylki- strat w przekazywaniu napeduFizyki nie sposob oszukac i w realnym tescie wyniki beda podobne.Co do wartosci obrotowej silnika to moge sporzadzic odpowiednie wykresy dla kazdego biegu, lecz mysle ze moze byc pomocne jak powiem ze poczatek kazdej lini w wykresach od CBR 600 to 3tys obrotow a koniec to 13. Podziel na 10 czesci ta odleglosc i wyjdzie po tysiuac obrotow :biggrin:Pawel a powiedz mi w jakiej oczywistej sytuacvji nie misalem racji bo nie moge sobie przpomniec........ Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 No i właśnie może owa "teoretyczność" powoduje, że nie podobają mi sie te krzywe. Ja bym widział te "górne punkty" przy wyższych obrotach, odnosze wrażenie, że przeceniasz wpływ oporu powietrza na przyspieszanie. Owszem, przy 180 km/h jest to ważne i oczywiste, wiem, że opór rośnie w kwadracie prędkości, ale ... Krzywa mocy i momentu w CBR też jest stroma i nie wydaje mi się, że najlepsze przyspieszanie nastepuje przy tak niskich obrotach i prędkości, szczególnie na niższych biegach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolot Opublikowano 4 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 Mnie tez sie zawsze wydawalo ze te "gorne punkty" beda przy wyzszych obrorotach. A tu niespodzianka bo dla golfa 2 ten najwyzszy punkt na 5 biegu jest juz przy 80 (rzeczywistym a nie predkosciomierza!!!)a ja mialem zawsze wrazenie ze samochod dusil sie wlasnymi spalinami zamiast przyspieszac (ale to tylko takie subiektywne odczucia -cicho burczy -slabo jedzie, mocno burczy-super przyspiesza). I dla golfa nie ma juz zadnej teori bo i wykres jest bezposrednio z hamowni ( a nie od producenta), masa, wspolczynnik oporu powietrza, powierzchnia czolowa jak i wspolczynnik wypelnienia zaczerpniety z oficjalnej strony internetowe volkswagena. Wiec tu o pomylkach nie moze byc mowy. Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Lukass Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 Hmmm, co tu podważać, wykresy są ok, Samolot dobrze gada. Poprostu "Teoria ruchu pojazdu". Przerabiałem to w zeszłym semestrze dokładniej i wszystko się potwierdza w rzeczywistości. Wiele zalezy od siły napędowej na kołach, a szczegółowiej od momentu wytwarzanego przez silnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pack84 Opublikowano 4 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2006 (edytowane) no to jak to chcecie powiedziec ze na wyzszym biegu przyspiesza lepiej... ? no przeciez idzie wyczuc ze tak nie jest. kazdy bieg ma pewien zakres i chyba sprawa jest logiczna ze w zakresie wyzszych obrotow tam gdzie moment obrotowy jest najwiekszy pojazd przyspiesza lepiej. to dlatego po przekroczeniu obrotow np 8 tyś w typowej 600tce-plastiku czuc wyraznego kopa i wcale to nie jest zludzenie ze glosniej buczy=lepiej przyspiesza. to czuć na gołej skórze na kazdym biegu. przykladowo dlatego motocykl osiaga predkosc maks na biegu 5 a nie 6tym bo 5 sie kreci zawsze szybciej niz 6tym i zanim 6tka wejdzie w swoja maksymalna moc to opor powietrza ostudzi jej zapał. juz sie pogubilem... jak to rozumieć.jak to jest ze badajac elestycznosc pojazdow na wyzszych biegach widac ewidentnie jaka jest roznica w przyspieszeniu 0-100km/h gdzie korzystac trzeba z zakresu wyzszych obrotów i zmieniac bieg przed czerwonym polem a np z 60-100 km/h na biegu czwartym. dla przykladu podam dane zaczerpniete z internetu: fabia 1,4 ma od 0-100km/h okolo 12,1 sek przy czym od 60-100 na 4 biegu przyspiesza w 12,2 czyli zmiana predkosci na jednym biegu zaledwie o 40km/h trwa tyle samo co rozpedzenie auta do 100km/h. mozna tez porownac predkosc na 5tym biegu 80-120, fabia robi to w prawie 20 sekund. wg mnie od 0 do 120 zrobila by przy kreceniu do czerwonego w okolo 15-16 sekund maks. danych motocyklowych nie mialem dletgo podalem samochodu. te wykresy mozna owszem zastosowac do motocykli o duzej pojemnosci gdzie moment obrotowy jest bardzo nisko czyli przykladowo przy 5-6 tyś i ma plaski przebieg ale chyba nie przy plastikach... Edytowane 4 Listopada 2006 przez pack84 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bekriss Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 (edytowane) Pewnie dlatego tez nazywa zie to teoria ruchu pojazdu. Wystarczy zrobic maly test. Jadac cbr 600 100km/h na 6 biegu zmierzyc czas przyspieszenia do 160 a potem zrobic probe na 3 biegu tez do 160km/h. Nie wiem jak wy ale ja obstawiam ze na 3 rozpedzi sie szybciej :) Moze ta teoria ma zastosowanie do silnikow 8 zaworowych i diesli ale napewno w przypadku cbr 600 sie nie sprawdzi jesli chodzi o przyspiesznie. Edytowane 5 Listopada 2006 przez bekriss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartic Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 a ja popieram wszystkie prace badawcze. i ten temat mnie zaciekawił, a że staram się robić pewne rzeczy perfekcyjnie, to może czegoś się tu dowiem. dla większości z nas tematy samolota może nie są najważniejsze, ale mówię wam, że ten człowiek jeszcze będzie pracować w jakiejś 'stajni'. pozdro samolot. obawiam się, że jeszcze nam utrzesz nosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 Pociągnę offtopic o oszczednej jeździe. Na szkoleniach dla kierowców organizowanych przez MAN zalecają delikatne przyśpieszenia, możliwie najwcześniejsze zmienianie biegów a nawet "omijanie" biegów (tzn, z 3 na 5 potem na 7). W motocyklu i samochodzie osobowym (przynajmiej w moim :icon_rolleyes: ) też się to sprawdza (tyle, ze nie omijam biegów :icon_biggrin: ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolot Opublikowano 5 Listopada 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 Koledzy nie umiecie czytac wykresow.Pewnie ze na 3 biegu bedzie lepiej moto lepiej przyspieszac od 120 niz na 6 biegu, co tez potwierdza pozwyzszy wykres.A przyspiezenie w okolicach 8 tys obrotow w 600ccm bedzie bardzo dobre na pierwszym biegu, natomist na ostatnim 6 biegu najlepsze bedzie przy 5 tys obrotow (100km/h) a nie jak by sie moglo wydawac powyzej 8 tys ( 160km/h) gdzie silnik mocno "burczy" co sprawia wrazenie ze dobrze jedzie.Patrz wykres > Wyzsze punkty na kazdej lini to lepsze przyspieszenie. Ostatnia linia to 6 bieg przedaostatnia to 5 itd, z tym ze na wykresie do CBR 600 nie ma pierwszego biegu....... Cytuj Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tuzmen Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 (edytowane) Koledzy nie umiecie czytac wykresow.Pewnie ze na 3 biegu bedzie lepiej moto lepiej przyspieszac od 120 niz na 6 biegu, co tez potwierdza pozwyzszy wykres.A przyspiezenie w okolicach 8 tys obrotow w 600ccm bedzie bardzo dobre na pierwszym biegu, natomist na ostatnim 6 biegu najlepsze bedzie przy 5 tys obrotow (100km/h) a nie jak by sie moglo wydawac powyzej 8 tys ( 160km/h) gdzie silnik mocno "burczy" co sprawia wrazenie ze dobrze jedzie.Patrz wykres > Wyzsze punkty na kazdej lini to lepsze przyspieszenie. Ostatnia linia to 6 bieg przedaostatnia to 5 itd, z tym ze na wykresie do CBR 600 nie ma pierwszego biegu....... Panie SAMOLOCIE, przyglądam sie tej dyskusji i nie wierze wlasnym oczom że z takiej glupoty robicie wielką aferę. Skoro Pan Samolot i tak wie wszystko lepiej to może niech nie zadaje pytan tylko opracuje wyklad w PPS i wysle, kazdy z chęcią poczyta. Wszystko na temat przyspieszania CBR na 6 biegu: przyspiesza szybciej przy 100km/h (5kobr/min) niż przy 140km/h. Ale wolniej niz na 4 przy 100km/h(nie wiem ile obr nie mam cbr). Dlatego zdradze wam sekret, kozystajcie ze skrzyni biegów, to naprawde dziala. Niestety nie mam zadnych wykresów. PS. tak wogule to temat byl o odcięciu zapłonu pozdrawiam Edytowane 5 Listopada 2006 przez Tuzmen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 koledzy!! (i ew. koleżanki)a czy przypadkiem nie jest tak że moto (jak i każda inna maszyna napędzana silnikiem jakimkolwiek) najlepiej przyśpiesza w zakresie obrotów przy maks. momencie obrotowym??CBR jak sądze ma max.moment w okolicach 9000rpm, więc w tym zakresie najlepiej bedzie przyśpieszać, a poczciwa golfina ta z przykładu kolegi samolot ma go znacznie niżej wyczytałem na jednej stronie że właśnie tak jest. MOMENT OBROTOWY RZĄDZI a moc liczona jest jako funkcja obrotów i właśnie momentu obrotowego. Na poparcie swojej tezy podaje link do strony na której to znalazłem.Prosze można CZYTAĆ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbyhu Opublikowano 5 Listopada 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2006 (edytowane) Czolem! A ja tam czuje, ze samolot po czesci ma racje. Tez nie podoba mi sie, ze wartosci najwiekszych przyspieszen sa tak nisko, ale qrde cos w tym jest. Owszem, silnik sam w sobie osiaga najwieksza sprawnosc przy maksymalnej mocy i momencie obrotowym, ale to sa dane dotyczace samego silnika. Prawda jest taka, ze owszem wraz z obrotami moc i moment rosna, ale jednoczesnie wzzmagaja sie opory toczenia i opory powietrza, wiec wzrost mocy i momentu jest niwelowany przez te wlasnie opory. Rezultatem jest przyspieszenie motocykla w warunkach rzeczywistych, czyli przyrost predkosci w czasie...Mysle, ze kazdy z nas jest w stanie zrobic prosty test. Wykulac sie swoim samochodem na droge, wrzucic najwyzszy bieg i ze stoperem w reku (przyda sie druga osoba) sprawdzic ile czasu zajmuje przyspieszenie samochodowi kazdorazowo o np. 10km/h poczynajac od roznych predkosci poczatkowych - 70km/h, potem 80km/h, 90km/h itd. Najkrotszy czas bedzie odpowiadal najwiekszej wartosci przyspieszenia.Zaobserwujcie tez sobie wedrowke wskazowki po predkoscimierzu jadac ciagle na najwyzszym biegu - kiedy bedzie sie przesuwala najszybciej (najlepiej radio wlaczyc na maksa, lub wsadzic stopery w uszy, zeby dzwiek silnika nie powodowal sugestywnego odbioru bodzcow). Ja mysle, ze samolot ma tu racje. Pierwszy raz sie musze z nim zgodzic :icon_biggrin:. Pozdrawiam Edytowane 5 Listopada 2006 przez zbyhu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.