Skocz do zawartości

Który sposób jazdy jest bardziej oszczędny??


bohen
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Dziś zastanawiałem sie nad jednym problemem. Załóżmy że mamy do pokonaia dystans 300km

(autostrada). Chce go pokonać na 2 sposoby: 1 - z prędkością 80km/h, a 2- z prędkością 140km/h.

Jak powszechnie wiadomo jadąc z większą prędkością (140km/h) moto zużywa więcej benzyny. Ale też przejechanie tego dystansu zajmuje o wiele mniej czasu, czyli silnik pracuje krócej. Natomiast jadąc z mniejszą prędkością (80km/h) silnik zużyje mniej paliwa ale przejechanie tego dystansu zajmnie więcej czasu, czyli silnik będzie dłużej pracował. I teraz pytanie. Dzięki któremu sposobowi jazdy można zużyć mniej paliwa?? Czy "zaoszczędzone" paliwo przy jeździe z pr. 80km/h zużyje sie w "dodatkowym- starconym" czasie w stosunku do czasu gdy jechałbym 140km/h?? A może wyjdzie na jedno?? Jak myslicie. A może ktoś już wie bo takie coś przerabiał??

Pozdro

Stare motocyklowe przysłowie mówi: jak się nie wywrócisz.....to se nie poleżysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóżmy, że przy 80km/h moto pali 5 l/100km a przy 140 km/h 7l/100km. Jadąc 80 kph bedziesz jechał 3:45 h i zużyjesz 15 l paliwka. Jadąc 140 km/h zrobisz całą traskę w nieco ponad 2 h i zużyjesz 21l paliwka. Teraz sie zastanów jak barzo się śpieszysz i czy mozesz sobie jechac godzinkę dłużej :lapad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dziś zastanawiałem sie nad jednym problemem. Załóżmy że mamy do pokonaia dystans 300km

(autostrada). Chce go pokonać na 2 sposoby: 1 - z prędkością 80km/h, a 2- z prędkością 140km/h.

Jak powszechnie wiadomo jadąc z większą prędkością (140km/h) moto zużywa więcej benzyny. Ale też przejechanie tego dystansu zajmuje o wiele mniej czasu, czyli silnik pracuje krócej. Natomiast jadąc z mniejszą prędkością (80km/h) silnik zużyje mniej paliwa ale przejechanie tego dystansu zajmnie więcej czasu, czyli silnik będzie dłużej pracował. I teraz pytanie. Dzięki któremu sposobowi jazdy można zużyć mniej paliwa?? Czy "zaoszczędzone" paliwo przy jeździe z pr. 80km/h zużyje sie w "dodatkowym- starconym" czasie w stosunku do czasu gdy jechałbym 140km/h?? A może wyjdzie na jedno?? Jak myslicie. A może ktoś już wie bo takie coś przerabiał??

Pozdro

 

Dziwne pytanie.

 

Zawsze jak jeździsz z większą prędkością, to zużywasz więcej paliwa. Czas jazdy nie ma tu nic do rzeczy.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem przekonany, czy na to pytanie da się udzielić jednoznacznej teoretycznej odpowiedzi prawdziwej dla wszelkich możliwych pojazdów - bądź tylko motocykli

innymi słowy: dla mnie na pewno bardziej ekonomiczna byłaby jazda z v=140kmh. dla jakiegoś nawet średniej klasy choppera, który tą wartość ma blisko (dużo bliżej) v-max, a przy tym notuje szybciej znaczący wzrost oporów powietrza - ekonomiczna prędkość będzie leżała dużo niżej

hmm... właśnie sobie przypomniałem, że była mowa przy ocenie ekonomiki jazdy o optymalnych obrotach przy maksimum momentu... mam rację..? bo to by znaczyło, że dla mnie najbardziej ekomonicznie jest latać powyżej kodeksowej nawet na autostradzie ;>

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od rodzaju(modelu)motocykla, u mnie przy 80 jest mulenie niewiadomo na jakim biegu jechać, natomiast 140 jest ok.I u mnie ten problem nie istnieje ,bo jadąc 140 moto pali prawie najmniej i też szybciej jestem na miejscu. Ale patrząc po Twojemu jechać 80 jest lepiej(pod warunkiem ,że nigdzie się nie spieszysz)Zaoszczędzisz na paliwo i będziesz mógł podziwiać widoki :lapad:

A jeżeli chodzi o silnik ,to wszystko wychodzi na to samo, bo mimo, że pracuje krócej ,to na wyższych obrotach, a jadąc wolniej pracuje sobie silniczek spokojnie.

Wnioski:

Dystans pokonujesz ten sam, jeżeli się nie spieszysz, to jedziesz powoli a na końcu trasy możesz spokojnie dziewczynie postawić jakiegoś mcdonalda albo coś tam za zaoszczędzone paliwko(niech na każde 100km przypadnie 1,5litra więcej, to masz 4,5 litra końcowy wynik) :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem przekonany, czy na to pytanie da się udzielić jednoznacznej teoretycznej odpowiedzi prawdziwej dla wszelkich możliwych pojazdów - bądź tylko motocykli

innymi słowy: dla mnie na pewno bardziej ekonomiczna byłaby jazda z v=140kmh. dla jakiegoś nawet średniej klasy choppera, który tą wartość ma blisko (dużo bliżej) v-max, a przy tym notuje szybciej znaczący wzrost oporów powietrza - ekonomiczna prędkość będzie leżała dużo niżej

hmm... właśnie sobie przypomniałem, że była mowa przy ocenie ekonomiki jazdy o optymalnych obrotach przy maksimum momentu... mam rację..? bo to by znaczyło, że dla mnie najbardziej ekomonicznie jest latać powyżej kodeksowej nawet na autostradzie ;>

jsz

 

Podane prędkości są przykładowe i nie odnosza się do konkretnego modelu.

Jeśli jeździsz z większą prędkością, to musisz zużywać więcej paliwa, bo pojazd ma do pokonania większe opory toczenia i powietrza.

 

Wystarczy popatrzeć na podawane przez producentów samochodów przykładowe zużycia paliwa według dawnej normy ECE. 90/120/miasto. Wartości podawane przy 120 km/h są zawsze większe od 90 km/h.

 

Z motorami jest podobnie.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chcesz przenieść obiekt o jakiejś masie na jakąś odległośćm, to musisz wykonać nad nim prace. Im szybciej ta praca będzie wykonana tym większej mocy będziesz potrtzebował. Więcej mocy to więcej zużytego paliwa.

To tak ogólnie, bo zakładam, że będziesz jechał głównie na najwyższym biegu. Generalnie im szybciej jedziesz, pojazd więcej pali. Co do ekonomii to rózne to bywa, może ta godzina mniej jest dla Ciebie warta więcej niż koszt dodatkowo zużytego paliwa, wtedy jazda szybsza będzię bardziej ekonomiczna :lapad:

 

pozdr

Edytowane przez jurjuszi

"Łudududududududududuuuu... Łudududududududduddddd" - Theodor (Zegrze 2010)

"Hondy mają taki dziwny dźwięk..." - Autor nieznany (Udrzyn 2010)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najoszczędniejsza jest jazda płynna, można jechać 140 cały czas ale gdzie???? zawsze jakiś trupek bedzie pomykał 50 lewym pasem.

Chodzi o to żeby jechac możliwie z jak najmniejszą iloscia przyspieszeń i hamowań.

I to cała filozofia, chyba że ktos chce ekonomicznie 80 po torze smigać :-)

Edytowane przez Konował
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konował masz racje bo gdy utrzymujesz stałą prędkość jest spoko ta sama ilość paliwa jest wtryskiwana!

A tak to ciągle jakieś zmiany, redukcje przyspieszenia to zużycie jest dużo większe. najlepiej trzymać w granicach niskich obrotów bo możesz jechać np 100 km na 6 tyś jak i np na 4 przeciez 2tyś to duża różnica

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konował masz racje bo gdy utrzymujesz stałą prędkość jest spoko ta sama ilość paliwa jest wtryskiwana!

A tak to ciągle jakieś zmiany, redukcje przyspieszenia to zużycie jest dużo większe. najlepiej trzymać w granicach niskich obrotów bo możesz jechać np 100 km na 6 tyś jak i np na 4 przeciez 2tyś to duża różnica

 

bujda

mogę udowonić, że przy danej prędkości będzie różne zużycie paliwa. w tym samym pojeździe. proponuję dowolnego katamarana z wyświetlaczem podającym chwilowe zużycie. zakład o kwotę dowolną :banghead:

drugie twierdzenie nie jest precyzyjnie zapisane, więc będzie trudniejsze do obalenia :icon_biggrin:

zasadniczo podtrzymuję pierwotne twierdzenie: zużycie paliwa w większym stopniu zależy od silnika (mocy) i przełożenia (skrzyni) niż prędkości, przynajmniej w podanym zakresie 80-140kmh

jsz

 

Najoszczędniejsza jest jazda płynna, można jechać 140 cały czas ale gdzie???? zawsze jakiś trupek bedzie pomykał 50 lewym pasem

 

proponuję powrót do szkoły podstawowej, bo jeszcze tam teoretycznie uczy się czytania ze zrozumieniem :cool:

jako założenie pytający zapisał "300km (autostrada)

jsz

Edytowane przez jeszua
„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pytanie bohena jest jedna odpowiedź - szybciej znaczy drożej. Zużycia paliwa w motocyklu nie liczymy na czas, tylko na przejechany dystans. Jadąc ten sam dystans w warunkach kiedy średnie zużycie paliwa jest większe (v 140 km/h) zużywamy na całym odcinku więcej paliwa niż jadąc 80km/h, bo tak jakl pisałem liczy się dystans, nie czas przejazdu.

Jeszua zadał ciekawszy problem - czy w podobnych warunkach jazdy mniej spali pojazd z silnikiem o mniejszej pojemności, czy posiadający silnik o większej pojemności??

Z mojego doświadczenia wynika, że jednak ten o mniejszej pojemności zawsze pali mniej (oczywiście odrzucam przyp[adek jazdy z dużą prędkością, która fdla słabszego pojazdu bliska jest Vmax, a dla dużego połową możliwości - wtedy większy pali mniej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze jedna kwestia dochodzi:jak bardzo cenisz swój czas:P

 

jesli mam zaoszczędzić litr paliwa kosztem godzinę dłuzszej jazdy to znaczy, ze zarabiam 4zł za godzinę pracy :clap: :icon_biggrin: .nie wiem czy warto :cool:

 

to była taka moja refleksja ostatnio :banghead: (kalkulacje oparte na trasie 400km).

 

 

 

ale oczywiście: im wolniej jedziesz-dalej zajedziesz... jak to mawiaja starożytni indianie...

więc- na ile czasu wyceniasz swoje zycie? czyli o ile wolniej pojedziesz,zeby zwiększyć szanse swoje na przezycie :clap: ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

im sz szybciej tym drozej a optymalnie w przypadku platików to chyba 6 biek i predkosc w okolicach 90-100 - wtedy prawie nic nie pali :icon_biggrin:

 

 

a tak oftopic ale coś podobnego

 

kiedys oglądałem Top Gear i Jeremy podał ze jak jedziesz np 100 km/h i wrzucasz luz to samochód zuzywa wiecej paliwa niz gdybyś zdjął noge z gazu, poniewaz samochód hamuje silnikiem i wtedy zużywa duzo mniej paliwka - a nawet powiedział ze wcale niz zużywa hehe.

Moim zdaniem to chyba bujda bo jak masz luzz to samochód pracuje na obrotach 1 - 1,5 tyś a jak jedziesz 100km/h i np masz 3 tys obr. i zdejmujesz noge z gazu to silnik pracuje na 3 tys i potem obroty spadaja ale cały czas sa wyższe niż na luzie.

Wiec to chyba ściema , ale moze sie myle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie jest bujda, i ma większe znaczenie w silnikach gaźnikowych niż z wtryskiem (czy na odwrót, nie pamiętam). hamując silnikiem całkowicie odcina się dopływ paliwa i jest to jedna z metod oszczędnej jazdy. Ja jednak, jeżeli już o oszczędności mowa, uważam, że bardziej skuteczna jest jazda na luzie. Np dojeżdżając do świateł mogę dużo wcześniej wrzucić luz i auto mi się dotoczy paląc ~0,5 l/100km, a hamując silnikiem co prawda zużycie będzie 0,0/100km, ale na krótszym odcinku i w krótszym okresie czasu, co wpłynie jednak ostatecznie wzrost średniego zużycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w swoim motocyklu w czasie jazdy w dwie osoby, zużyję więcej paliwa przy 80 km/h niż przy 140 km/h. Spowodowane to jest jazdą na 4 i 5 biegu, gdy mam 140 km/h. to jadę na 6 biegu i silnik nie ma wcale dużych obrotów więc i paliwka nie spala za dużo. Przykład z dnia wczorajszego, gdy jechaliśmy na trasie, motocykl spalił 6,3 l, a gdy jeździliśmy wolniej i nie miałem jak wrzuci 6 biegu to spalił 7 l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...