Skocz do zawartości

Jak przejchać zakręt?


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

O w końcu coś nowego. A skąd mam wiedzieć, że w danej sytuacji miałem prawie glebę?

 

np. zwieracz puscil i trzeba bylo przedterminowo majty prac :icon_mrgreen:

 

tak mi się wydaje ze moto się wślizguje

 

Co rozumiesz poprzez " wślizguje "

 

:crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z wślizgiwaniem chodzi bardziej o uślizg :)

Temat założyłem "przy piwie" :)

co do techniki jazdy czytałem forum i coś wiem.

Lecz ciekaw jestem czy zakręty są tak niebezpieczne jak to jest opisywane, i jak można już w zakręcie reagować by zmniejszyć kat.

Poza tym temat uważam za otwarty, nie chodzi tylko o zakręty ale ogólna technikę i Aquaplaning.

Ankieta jest po to by dowiedzieć sie ilu motocyklistów miało rzeczywisty problem z zakrętami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o hamowanie w zakręcie - na stan mojej wiedzy:

W zakręcie możemy używać hamulca tylnego - oczywiście z umiarem, aby nie zablokować tylnego koła. Dzięki użyciu tego hamulca stabilizuje się tor jazdy, tylne zawieszenie się skraca (przednie myślę że również). Dzięki temu obniża się środek ciężkości motocykla, co pozwala wejść w zakręt stabilniej i pewniej.

 

Jeśli chodzi o użycie przedniego hamulca - również można go wykorzystywać w zakręcie. Powoduje on skrócenie się tylko przedniego zawieszenia. Pozwala on uzyskać dużo większą skuteczność hamowania. Jednak jego użycie wiąże się z powstaniem pewnego momentu na kierownicy, który powoduje "wstawanie" motocykla i wynoszenie go na zewnątrz zakrętu. Trzeba temu zapobiec używając odpowiednio większego nacisku na tą stronę kierownicy, która znajduje się po stronie wnętrza zakrętu (odpychamy ją do przodu). Czyli stosujemy świadomy przeciwskręt.

 

Za każdym razem hamując w zakręcie należy pamiętać o tym, że opona oprócz siły hamowania, przenosi również siły boczne dzięki którym skręcamy, i na nie idzie część przyczepności którą opona dysponuje. Czyli że w zakręcie nigdy nie zahamujemy tak mocno jak na prostej drodze. (zakładam że przy każdym kącie pochylenia mamy równą powierzchnię styku opony z asfaltem, a to rzadko jest prawda, wszystko zależy od kształtu profilu opony.)

Zablokowanie przedniego koła w zakręcie grozi upadkiem typu lowside, a zablokowanie koła tylnego upadkiem typu highside.

 

Oczywiście można w zakręcie reagować i zwiększyć kąt pochylenia motocykla, aby to uzyskać również stosujemy przeciwskręt.

Zakręty są na tyle niebezpieczne, na ile nie potrafi się ich pokonywać oraz nie ma się świadomości na jak wiele pozwalają nam opony i motocykl. Jeśli to wiemy, w sytuacji awaryjnej możemy się ratować wykorzystując motocykl do granic jego możliwości. Ale to wszystko wymaga treningu. Często bywa tak, że ludzie nie potrafią pokonywać zakrętów, panikują, i zakręt który mogliby bezpiecznie pokonać nagle ich przerasta. Dlatego warto jeździć świadomie.

 

Jeśli się w którymś momencie mylę proszę o poprawienie mnie.

Edytowane przez bart3q
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o hamowanie w zakręcie - na stan mojej wiedzy:

W zakręcie możemy używać hamulca tylnego - oczywiście z umiarem, aby nie zablokować tylnego koła. Dzięki użyciu tego hamulca stabilizuje się tor jazdy, tylne zawieszenie się skraca (przednie myślę że również). Dzięki temu obniża się środek ciężkości motocykla, co pozwala wejść w zakręt stabilniej i pewniej.

 

Kompletna bzdura.

Przeanalizuj sobie jaki wpływ na geometrie motocykla ma hamowanie tylnym hamulcem, a jaki przednim.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na logikę:

Hamowanie przednim: Ciężar motocykla przenosi się na przód, przednie zawieszenie się skraca, a tylne (z uwagi na odciążenie tyłu) wydłuża.

Hamowanie tylnym: Ciężar motocykla znów troszkę przenosi się na przód, więc przednie zawieszenie powinno się skrócić.

Co do tylnego zawieszenia:

Na koło tyle podczas hamowania działają 3 siły które mogą mieć wpływ na długość zawieszenia. Siła pochodząca od wpływu hamowania na oponę, siła nacisku motocykla na oponę oraz reakcja podłoża na generowany na nie nacisk. Żeby sprawdzić czy wahacz podniesie się w górę czy w dół sprawdźmy jakie momenty względem osi obrotu wachacza te poszczególne siły generują:

Nacisk motocykla na koło oraz reakcja podłoża powinny znosić się wzajemnie (składowa pionowa nacisku będzie takiej samej wartości jak siła reakcji podłoża, tylko z przeciwnym zwrotem.)

Siła hamowania generuje moment względem osi obrotu wachacza. Moment ten pragnie podnieść wahacz do góry. Tak więc po mojemu podczas hamowania tylnym hamulcem zawieszenie tylnego koła powinno się skrócić.

kolotylne.jpg

Za to podczas hamowania silnikiem łańcuch będzie generował dodatkową siłę, która będzie się znosiła z siła hamowania (zakładając że będą do siebie równoległe), więc hamowanie silnikiem nie powinno mieć wpływu na długość tylnego zawieszenia.

Oczywiście mogę się mylić, to tylko moje przemyślenia i teoria wymyślana na szybko. Jeśli są gdzieś błędy lub czegoś nie uwzględniłem proszę o poprawienie. We wcześniejszym poście napisałem o tym skróceniu dlatego, że na forum kilka osób się chwaliło, że podczas pokonywania zakrętów lekko wciskają tylny hamulec i te zakręty pokonuje im się pewniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. co do techniki jazdy czytałem forum i coś wiem..

2. jak można już w zakręcie reagować by zmniejszyć kat.

3. ogólna technikę i Aquaplaning.

 

1. czyli wiesz, ze dzwonia, moze wiesz w jakim kosciele, ale na pewno nie wiesz w jakiej parafi.

 

2. jezeli silnik jest juz rozgrzany to nie da sie zmniejszyc kat'u - na to potrzeba czasu czyli silnik mzsi osygnac :icon_mrgreen:

 

3. Jaki aquaplaning ? Wydaje mi sie, ze pomyliles pojazdy :icon_mrgreen:

 

Myślę że nie ma motocyklisty który by nie miał w przeszłości problemu z zakrętami.

 

Zgadza sie, tylko jedno male ale,

 

Tobie i wiekszosci ludzi ktora bywa na torze, moze i nie ale to wlasnie daje tor - bezpieczne pokonywanie zakretow z duza predkoscia. Mimo tego i na torze adrenalina moze podskoczyc, zwlaszcza gdy cos sie lekko przegnie.

 

po co hamowac jak mozna sie glebiej zlozyc? :cool:

 

Szramer, to samo do Ciebie. To co dla Ciebie jest oczywiste, niekoniecznie bedzie oczywiste dla swiezaka. skladanie sie w zakretach powiazane jest z obawa / lekiem, co wiaze sie z jego przezwyciezeniem, na to trzeba czasu i treningu.

 

Bart3q

 

czytam, i czytam i ciez sie czyta to co piszesz, w wiekszosci tego co napisales nie jest tak jak piszesz, mylisz polecia.

 

Dynamiczne przeniesienie srodka ciezkosci nie skraca i nie wydluza calego motocykla, przynajmniej nie tak, jak Tobie sie to wydaje. Owszem sily dzialaja w zaleznosci od vektorow sil. Proponuje zaznajomic sie z okregiem Kamm'a, to wiele wyjasnia.

 

:crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Szramer, to samo do Ciebie. To co dla Ciebie jest oczywiste, niekoniecznie bedzie oczywiste dla swiezaka. skladanie sie w zakretach powiazane jest z obawa / lekiem, co wiaze sie z jego przezwyciezeniem, na to trzeba czasu i treningu.

 

mam paru kumpli ktorym tlumacze to od paru lat , ale jak glowa w sciane , a na tor to sie boja jechac ze niby sie rozwala i jezdza na tych wylansowanych 1098 i wygladaja jak pokraki ze na 250 ninji ich objade :D

WERA#111

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ ziomek 30 tak, przeciwskręt działa tak samo, niezależnie od tego jakim typem motocykla jedziesz. Grunt aby miał dwa koła;)

 

Ogólnie dziwi mnie wasza postawa. Zamiast merytorycznie odpowiedzieć świeżakom na pytania, odsyłacie ich nie wiadomo gdzie (brak linka czy choćby nazwy tematu), i robicie sobie jaja tam gdzie są zadawane poważne pytania. Skutkiem czego po założeniu poważnego tematu facet i tak się nic nie dowie. To nie jest dział "przy piwie"...

 

 

@ ks-rider

" w większości przypadków nie jest tak jak piszesz" - mógłbyś podać jakieś konkrety? Chętnie wyprostowałbym swoją wiedzę :)

Edytowane przez bart3q
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...