Skocz do zawartości

Pb95 czy Pb98 - co lejecie?


Rekomendowane odpowiedzi

Do Bandziora leję zazwyczaj Pb 95, bom kutwa, chociaż czasem, od święta, przepłukuję go Pb 98. Do skutera zaś wlewam wyłącznie Pb 98, gdyż tego wymaga producent kitu tuningowego - stopień sprężania wynosi ok. 12 i zaleca się lać paliwo wysokooktanowe.

Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha ha a to dobre...to uważasz że jakby ta sama ilośc spalała się minute(co i tak by powodowało obrót o określoną ilość stopni wału)to by mniej paliło na 100km??Wał musi się obkręcić określoną ilośc razy żeby przejechać daną odległość i oktany nie mają tu nic do rzeczy!!Teoretycznie może powodować jedynie gorsze wkręcanie się na obroty(w praktyce różnice sa na tyle małe że nie widać różnicy)

 

Im większa liczba oktanów tym paliwo bardziej wybuchowe. Im paliwo bardziej wybuchowe tym mniejsza jego ilość jest potrzebna do spowodowania eksplozji o sile równej eksplozji z paliwem o mniejszej liczbie oktanowej (troche to zamotane ale zrozumiałe :buttrock: ). Także sorry, ale różnica w spalaniu na pewno jest !!!

 

:biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im większa liczba oktanów tym paliwo bardziej wybuchowe.

 

Wydaje mi się, że dokładnie odwrotnie. Im wyższa liczba oktanowa tym paliwo bardziej odporne na samozapłon. Ale energii w jednostce (masy lub objętości) tyle samo :biggrin:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im większa liczba oktanów tym paliwo bardziej wybuchowe. Im paliwo bardziej wybuchowe tym mniejsza jego ilość jest potrzebna do spowodowania eksplozji o sile równej eksplozji z paliwem o mniejszej liczbie oktanowej (troche to zamotane ale zrozumiałe :buttrock: ). Także sorry, ale różnica w spalaniu na pewno jest !!!

 

:biggrin:

To jakieś własne przemyślenia??Wartość opałową itp 95 i 98 mają podobne!Różnice polegają na odporności na spalanie stukowe.W twoim rozumiieniu to gazu powinno niewiele palić bo ma liczbe oktanową ok 110 a jednak pali więcej !I dodam mały cytat - "Wartość opałowa jest jedną z podstawowych cech każdego paliwa. Definicyjnie jest to ilość ciepła (energii), które wydzieli się ze spalenia 1 kilograma danego paliwa. Im większa wartość opałowa paliwa, tym łatwiej osiągnąć wyższą moc, aczkolwiek jest to tylko jeden z czynników paliwowych decydujących o mocy silnika. Dlaczego silniki zasilane gazem mają o około 10% mniejszą moc niż na benzynie? Właśnie dlatego, że gaz LPG ma mniejszą wartość opałową od benzyny (3660 kJ/m3 zamiast 3860 kJ/m3). Aby osiągnąć taką samą moc trzeba więc ilość gazu proporcjonalnie zwiększyć."

Edytowane przez Domel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co przeplacac za jakies 98 czy V-powery - wszystko to taki sam oszukany syf. MIalem porownanie naszych paliw z rumunska benzyna. Jezdzac po rumuni zawsze lalem 91 i motocykl mial lepsze osiagi, lepiej wkrecal sie na obroty i rowniej chodzil niz na polskiej 98. Malo tego to spalanie przy kazdym tankowaniu spadlo o ok 1-1,5l/100km. Wiec teoretycznie gorsza benzyna (91) ma w rumuni lepsze parametry niz u nas "lepsza" 95 lub 98.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co przeplacac za jakies 98 czy V-powery - wszystko to taki sam oszukany syf. MIalem porownanie naszych paliw z rumunska benzyna. Jezdzac po rumuni zawsze lalem 91 i motocykl mial lepsze osiagi, lepiej wkrecal sie na obroty i rowniej chodzil niz na polskiej 98. Malo tego to spalanie przy kazdym tankowaniu spadlo o ok 1-1,5l/100km. Wiec teoretycznie gorsza benzyna (91) ma w rumuni lepsze parametry niz u nas "lepsza" 95 lub 98.

 

nie dziwota :buttrock:

 

Ludzie przyjmijcie wkońcu do wiadomości że im mniej oktan ma paliwo tym jest bardziej wybuchowe i tym osiągi powinny być nieco lepsze z tym, że silnikowi nie zawsze to na dobre wychodzi :biggrin: :buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jakieś własne przemyślenia??Wartość opałową itp 95 i 98 mają podobne!Różnice polegają na odporności na spalanie stukowe.W twoim rozumiieniu to gazu powinno niewiele palić bo ma liczbe oktanową ok 110 a jednak pali więcej !

 

Uff, już myślałem że nikt tego nie napisze ;-) Tyle jeździcie a piszecie takie dziwne rzeczy! Liczba oktanowa, jak napisał Domel, jak twierdzą zgodnie encyklopedie oraz

wiedza chemiczna nie ma wiele wspólnego z mocą/momentem. Po prostu lejąc niżej okatnową benzynę można się bardziej zdziwić przy ostrym wałku rozrządu...

 

Zawsze myślałem, że producent w podręczniku ustala jaką benzynę się leje i koniec. A tu widzę jakiś domorosły tuning paliwem... Wstyd!

 

Ktoś wspomniał o normach w USA. Odsyłam do linku do wikipedii wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie dziwota :icon_exclaim:

 

Ludzie przyjmijcie wkońcu do wiadomości że im mniej oktan ma paliwo tym jest bardziej wybuchowe i tym osiągi powinny być nieco lepsze z tym, że silnikowi nie zawsze to na dobre wychodzi :D :D

Co to zywotnosci silnika to nie sadze aby ta rumunska 91 miala negatywny wplyw na zywotnosc silnika - w trasie spadlo mi zuzycie oleju do "0" - a zazwyczaj robilem jakies male dolewki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak znajde to wkleje caly wyklad nt/ beny 98 i 95. kiedys w jakims magazynie czytalem testy.. bardziej w benie wazniejsza jest zawartosc siarki niz oktanow. roznice te nie sa jednak widoczne/wyczowalne... to sie da sprawdzic dopiero na dluzsza mete uzytkowania takiego a nie innego paliwa. jesli chodzi o ilosc oktanow to tam byla kwestia spalania stukowego. ze paliwo paliło sie przed komora spalania itd. problem taki byl jednak w starych silnikach i wtedy taka bena mogła nawet zamuluc. obecnie montowany jest jakis bajer odpowiedzialny za to zeby bena w zaleznosci od lb oktanow spalana byla wtedy kiedy trzeba i gdzie trzeba.

jak juz powiedzialem to jak znajde ten test to wkleje. Acha - test przeprowadzany byl na samochodach.

 

Przy okazji paliw - jakie macie doswiadczenia ze stacja paliw neste. Tam 98 jest tansza od 95 na BP czy innej. To jest stacja bezobsługowa. Ja do auta leje caly czas 98 bo wychodze z załozenia ze moze akurat wtedy leje normalna pełowartosciowa 95. Nie narzekam. Choc kiedy pierwszy raz nalalem 98 z NESTE - wczesniej starszy nalewal przez dlugi okrs czasu jakies siki 95 ze stacji CARREFOUR (???) - to jak ze stacji wyjezdzalem to poczulem wyraznego kopa.

 

Acha wszelkie inf opieram na doswiadczeniach samochodowych - poki co moto jeszcze nie posiadam

Edytowane przez popek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie montowany jest jakis bajer odpowiedzialny za to zeby bena w zaleznosci od lb oktanow spalana byla wtedy kiedy trzeba i gdzie trzeba.

 

 

i nzaywa się to "czujnik spalania stukowego" Montowany jest na bloku silnika i reaguje na określoną częstotliwość drgań jakie powstają w czasie takiego spalania. Na postawie jego wskazań jest regulowany kąt wyprzedzenia zapłonu. Mają go już nawet stare samochody, np mój Szkodnik z '97 :D

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co przeplacac za jakies 98 czy V-powery - wszystko to taki sam oszukany syf. MIalem porownanie naszych paliw z rumunska benzyna. Jezdzac po rumuni zawsze lalem 91 i motocykl mial lepsze osiagi, lepiej wkrecal sie na obroty i rowniej chodzil niz na polskiej 98. Malo tego to spalanie przy kazdym tankowaniu spadlo o ok 1-1,5l/100km. Wiec teoretycznie gorsza benzyna (91) ma w rumuni lepsze parametry niz u nas "lepsza" 95 lub 98.

 

Bo tak sie składa że Rumunia ma własne rafinerie i paliwa nigdy tam sie nie rozcieńczało. Faktycznie najgorsza rumuńska benzyna jest lepsza niż najlepsza polska albo niż najlepsza obok w Bułgarii. Żadnego spalania stukowego, szarpania itd. Ja leje raz lub dwa w sezonie jakiegoś v-powera lub sam dodatek czyszczący gaźniki a poza tym jezdze głównie na 95 z Neste. Żadnych uwag.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok znalazlem

 

"Jesli chodzi o paliwa to pozwole sobie strescic artykul zamieszczony kiedys w auto swiecie dot paliw. UWAGA!!! Artukul byl napisany na podstawie testow przeprowadzonych na samochodach osobowych - jak to sie ma do motocykli ciezko powiedziec, ale wydaj mi sie ze podobnie

 

Liczba oktanow okresla odpornosc benzyny na niekontrolowane spalanie detonacyjne.Im jest wyzsza tym benzyna pali sie spokojniej i bardziej rownomiernie. ten parametr powinien byc dostosowany do charakterystyki silnika. Jesli lb oktanow jest za niska paliwo spala sie w komorze spalania zatem tlok osiognie gorne polozenie i jego ruch jest hamowany - tzw spalanie stukowe. Wowczas dochodzi do niebezpiecznych przeciazen i spadku mocy. Najlepsze osiagi ma silnik wtedy gdy mieszanka paliwowa spala sie w momencie gdy tlok osiaga gorne polozenie. Jesli benzyna ma zbyt wysoka lib oktanow pali sie zbyt dlugo. Nie ma wtedy groznych przeciazen dla silnika ale i moc nie rosnie. Nowoczesne silniki wyposazone sa w czujniki spalania stukowego ktore na biezaco koryguja moment zaplonu.Dzieki czujnikom paliwa zaplon paliwa nast w optymalnym momencie - 98 wczesniej, 96 pozniej.

Inny wazny parametr to zawartosc siarki. Ta substancja dziala szkodliwie nie tylko na silnik ale i na srodowisko. Przede wszystkim wywoluje ona korozje (wew elem silnika jak i wydechu) oraz przyspiesza zuzycie katalizatora. w praktyce zmniejszona ilosc siarki nie jest odczuwalna w codziennej eksploatacji, natomist efekty moga sie pojawic po kilku latach: czystsze wnetrze silnika i mniej skorodowany wydech.

(...)

Po wielokrotnych pomiarach stwierdzono ze zasilanie pojazdu ulepszonymi paliwami stwierdzono roznice w stos do zwyklego paliwa jednak ta roznica byla zalosnie mala. Wiekszy wplyw na osiagi auta moze miec zmiana pogody niz paliwa. Trzeba powiedziec wyraznie ze reklamy przesadzaja. Mozemy miec jedynie pretensje do producentow ze przescigajac sie w obietnicach zapominaja o prawach fizyki.

W testach samochodow w ktorych prod zaleca tankowanie 98-oktanowej benzyny roznice przyrostu mocy w stos do zwyklego paliwa (95 bez dodatkow) miescil sie w granicach bledu pomiarowego. "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...