Skocz do zawartości

Czyzby rozwianie watpliowsci olej Samochodowy w motocyklu


Nitomen
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Adam- w Polsce bańka 4 litry bardzo dobrego markowego syntetyku do moto stoi ok. 130-160 PLN, do auta bardzo podobnie, może z 10-20 PLN mniej.

U mnie wychodzi to tak:

Za Midlanda do auta (5W/40) płacę 14 PLN brutto /litr jak biorę w beczce 60 litrów.

Za Midlanda 10W/50 do motocykla płacę 24 PLN brutto/litr-cena przy przy 2 opakowaniach po 12 sztuk.

Midland nie jest tak znaną marka, stąd może i ceny bardziej "normalne".

A jak to jest u Ciebie z olejami Petro-Canada? U nas w Polsce pojechali strasznie w dół z cenami, mocno starają sie wejść na rynek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dla zwolenników teorii "to dlaczego produkują różne oleje" podam przykład z komputerów

Karty grafiki Nvidia - idzie seria, powiedzmy 5 różnych kart i cen. Tylko że one idą wszystkie na tej samej tasmie i tylko wewnętrzne oprogamowanie je różni. Więc kupujesz tańszą kartę, wgrywasz szybszy firmware i działa! To jest fakt i tego się nie dysktuje. To się wykorzystuje :)

podobnie w przemysle spozywczym. znam przypadki ze tan sam produkt z tej samej tasmy tylko innej pory dnia i w innym opakowaniu idzie po 6zl w marketach jako towar z wyzszej polki i po 3 zl w biedronce jako "dobre i tanie". jeden i drugi sprzedaje sie swietnie.

 

Mam tylko jedno przemyślenie-to typowy Polski odruch. Że jesteśmy cwansi i mądrzejsi od stada inżynierów, marketingowców, i że to My ich, a nie oni nas będą robić w trąbę. A że w skali roku będziemy ew. do przodu kilkadziesiąt PLN/ Nieważne, ważna idea że wyruchaliśmy olejowych mądrali.

skoro sa oczywiste przyklady na takie dzialania w przemysle hightech i spozywczym to czemu tak mialo by nie byc z olejami? tylko do tego trzeba miec wiedze. jesli ją posiadamy czemu tego nie wykorzystywac. a dzieki tej dyskusji moze poznamy ukrywana prawde o olejach;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja może trochę z innej beczki zacznę: jaki olej zalać do jednocylindrowca chłodzonego powietrzem? (125ccm,~14KM). narazie wlałem Castrol Racing 10W-50. myślę że będzie dobry, wyskoki górny ineks lepkości. silniczek. max. do 11 tys. się kręci.

 

co do tematu wyżej to uważam że oleje motocyklowe są przystosowane do bardziej wysilonych silników i nie warto się bawić w oleje samochodowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale gdzie tu sens i logika rozlewania do 2 różnych flaszek tego samego oleju i sprzedawanie go po praktycznie takich samych cenach?

No jak to? :) Na tych droższych butelkach więcej zarabiasz ;-)

 

Nie zawsze mamy doczynienia z wolnym rynkiem. Tą wolność, bardzo korzystną dla klienta, zachwiać może niepełna informacja. Jeśli klient się na czymś nie zna (a ja np. o chemii olejów wiem bardzo mało), to można mu "wepchnąć" coś drożej. I to się robi. Jedyna rada na to, to (do tej pory) czy urzędy regulacyjne - mogące coś nakazać albo ukarać.

Teraz, w dobie internetu, producenci mają więcej pecha. Informacje szybko się rozchodzą i można skorzystać z wiedzy i doświadczeń większych grup klientów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ja powtórzę pytanie:

Jaki cel (zysk) może mieć producent nalewając ten sam olej do dwóch różnych flaszek, i sprzedając go praktycznie ZA TĄ SAMĄ CENĘ. Skoro brak różnicy w cenie, to gdzie interes?

Dodatkowo wyjaśniam-cena litra oleju renomowanej marki do auta=cenie podobnego oleju do zastosowań motocyklowych.

Ekonomią średnio się interesuję, ale sensu w tym nie widzę. Chyba że mnie ktoś oświeci.

Jeśli kupię 100 kg masła w hurcie i będę ja paczkował po 250 gram i ustalę na nie cenę w wysokości 3 PLN/kostka, to czy będę pakował to w jeden typ opakowania, czy w 5, to pieniądz zawsze będzie ten sam-bo ta sama cena, a im więcej rodzajów tym większe koszty produkcji, logistyki i marketingu. Prawda?

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki cel (zysk) może mieć producent nalewając ten sam olej do dwóch różnych flaszek

Wyjaśnienie jest prozaiczne, nie są to te same oleje lecz mają tą samą bazę. Motocyklowe są tańsze w produkcji (mniejszej jakości) od samochodwych stąd ten zysk producenta. Tłumaczenia o większym wysileniu są mgliste, bo doładowane benzyniaki w samochodach są bardziej obciążone cieplnie od NA w motocyklach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumaczenia o większym wysileniu są mgliste, bo doładowane benzyniaki w samochodach są bardziej obciążone cieplnie od NA w motocyklach.

 

 

nie zgodzę się. np. doładowany renault megane coupe 2.0 ma 200KM, czyli 100KM z litra. a np. taka yamaha R1 niechby miała 170KM z litra. czyli motocykl jest bardziej wysilony. to samo np. gs500 ma chyba 57KM, więc z litra ma ok 114 KM. a większość silników motocyklowych ma taki stosunek 100KM/1L, a turbo w samochodach to raczej mniejszość.

 

Co do mojego wcześniejszego pytania to odp. ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, trzeba tu wrzucic parę konkretów:

Weźmy na tapetę olej samochodowy Texeco 10W/40:

HAVOLINE EXTRA 10W-40 Jednostka Wielkość

Gęstość w temp. 15st.C kg/l 0,88

Lepkość kinematyczna w temp. 40st.C mm2/s 91

Lepkość kinematyczna w temp. 100st.C mm2/s 13,9

Wskaźnik lepkości - 156

Lepkość dynamiczna w temp. -25st.C mPa.s 6400

Lepkość dynamiczna w temp. -20st.C mPa.s 3370

Odporność na ścinanie

- lepkość kinematyczna w temp. 100st.C po 30 cyklach ścinania 12,5 mm2/s

- spadek lepkość po 30 cyklach ścinania % 10,1

Lepkość HTHS w temp. 150st.C mPa.s 3,8

Lepkość dynamiczna w temp. -30st.C mPa.s 32800

Temperatura płynięcia st.C -30

Temperatura zapłonu st.C 226

Odparowalność wg Noacka % m 12,8

Całkowita liczba zasadowa mgKOH/g 10,1

Popiół siarczanowy % m 1,2

 

Bierzemy teraz w obroty motocyklowy 10W/40

Motex 4T-X 10W-40 Jednostka Wartość

Gęstość w temperaturze 15C kg/L 0,88

Temperatura zapłonu (COC) st.C 226

Temperatura płynięcia st.C -30

Lepkość kinematyczna w temp. 40st.C mm2/s 91

Lepkość kinematyczna w temp. 100st.C mm2/s 13,9

Wskaźnik lepkości - 156

Lepkość HTHS w temp. 150st.C mPas 3,8

Odporność na ścinanie :

- lepkość kinematyczna w temp. 100st.C po 30 cyklach ścinania 12,5 mm2/s

- strata lepkości po 30 cyklach ścinania 10,1%

Odparowalność wg Noacka % 12,8

Całkowita liczba zasadowa mgKOH/g 10,1

Popiół siarczanowy % m 1,2

 

Teoretycznie-to samo, tyle że nie wgłębiłem się w rodzaj użytych dodatków. Jedyny parametr różnicujący w karcie technicznej oleju motocyklowego to brak parametru "lepkośc dynamiczna". Temat mnie wciągnąl, i poszperam dalej, zrobię dla nas wszystkich takie małe śledztwo, oczywiście na miare posiadanego wolnego czasu i materiałów źródłowych-które mam.

Dono: na swoje pytanie masz odpowiedź w linku który podałem wcześniej. Jak nie chcesz używac Castrola, klikasz w charakterystykę techniczną produktu Castrola, spisujesz normy i dane, i szukasz w/g tych danych olej dowolnej konkurencyjnej firmy.

Wrzuciłem tu konkrety, bo fakt że temat mi bliski, i jak ktos wrzuca tezę że na pewno koncerny sprzedają nam samochodowy olej gorszej jakości jako extra towar dla motocykli, to...Osłabia mnie to, bo raz-na jakiej podstawie takie rzeczy się wygaduje (laboratorium masz w piwnicy, czy zleciłeś badanie próbki?), a dwa że to trzeba udowodnić, co niniejszym uczynię.

Na razie według tych parametrów co mam-widac że olej jakościowo nie jest gorszy, dokładnie ta sama jakość.

 

Pzdr.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jarek s, fajnie że się znasz i porównasz oleje.

co do tego castrola to nie chodziło mi o to czy mam lać castrol czy może valvoline albo belray, tylko o to czy rodzaj oleju jest dobry (gęstość itp.) bo może by do chłodzonego powietrzem silnika nalać gęstszego oleju (np. 15W) i co oznacza ta liczba po xW np. 30,40,50. jest to chyba jakis górny indeks lepkości, co nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Darek, miło czytać że robi się coś pożytecznego:)

Z drugiej strony-jaki olej, czyli ile xW/x (10W/50, 20W/40 czy t.p) zobaczysz dokładnie na tej stronie Castrola do której masz link. Tak samo możesz Ty kliknąć i wybrać dane i zalecenia do Twojego motocykla, jak i ja mogę kliknąć. Ale różnica jest taka że to Twój motocykl, a nie mój, więc i kliknięcie/sprawdzenie należy do Ciebie. Zobaczysz jaka lepkośc i jakość jest właściwa do Twojej sztuki, która na pewno na liście doboru figuruje.

Pzdr.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak mniemam, wypowiedź skierowana była do mnie, lecz nie wiem czemu "Darek" :) jestem Adrian, xywa - dono, witam, miło mi :bigrazz:

co do oleju to oczywiście nie znalazłem modelu cbz, jak zwykle zresztą. spojrzałem na olej do xr125 (podobny silnik, mój brat ma ten motor) i zalecany jest olej 10W40. myślę że jak zaleję cbz-kę albo xr-kę 10W50 to nic się nie stanie, wkońcu "50" jest odporniejsza na wysokie temperatury, mniejsze ryzyko przegrzania silnika/oleju. tak na chłopski rozum patrząc. pytanie prozaiczne, chciałem się tylko upewnić cz olej będzie dobry. "prawdziwy motocykl" mam dopiero od 3 miesięcy więc pytam. wcześniej męczyłem simsony, więc wiesz. dobra, już kończę marudzić.

swoją drogą to naprawdę robisz coś pożytecznego. rozwiejesz wątpliwości. chociaż by nawet te oleje były takie same to uważam że jeśli pisze samochodowy to się go do samochodu leje, a jeśli motocyklowy to do motocykla. jeśli np. przekładniowy to do przekładni, a jeśli do amortyzatorów to do amortyzatorów :crossy: ale nie każdy tak myśli. pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki Dono-zamieszałem się z ksywkami, bo akurat teraz godzinami siedzę na kompie i robie nudne i monotonne rzeczy, stąd jakoś tak się machnąłem:)

Faktycznie-10W/50, będzie moim zdaniem jak najbardziej o.k, choć prywatnie bym nie szalał z tak wypasionym olejem, lałbym 10W/40. Chyba że w góry, latem, na jakieś sakramenckie upały.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiec z lekkim opoznieniem spowodowanym wycieczka na motocyklowy swapmeet odpowiadam Jarkowi. Przede wszystkim nawet nie interesowalem sie olejami robionymi przez PetroCanada, musialbym dopiero pojsc na ich strone i sprawdzic co i za ile sprzedaja. W swoim Suzuki ( 84r ) i Subaru ( 95r ) uzywam oleju samochodowego Mobil 1 15W50 a ostatnio 5W50 co spowodowane bylo klejeniem sie sprzegla Suzuki na zimnym silniku. Ten olej jest syntetykiem samochodowym i kupuje go za $ 7.50 / litr w porownaniu do syntetyka motocyklowego, ktorego cena za litr zaczyna sie od $ 13. ( nie mowie tu nawet o Mobilu ). Przeliczajac to na zl po kursie srednim 2.5 zl za 1 $ CDN mamy 18.75 zl za litr samochodowego i 32.5 zl za litr motocyklowego syntetyka sredniej jakosci.

Porownujac to do liczb podanych przez ciebie widzimy ze w Polsce oleje syntetyczne sprzedawane sa w cenie motocyklowych syntetykow na rynku kanadyjskim, bez specjalnej roznicy w cenach miedzy motocyklami czy samochodami. W tej sytuacji twoje pytanie o sens wlewania oleju samochodowego jest w 100% trafne, ale sytuacja na rynku amerykanskim jest diametralnie inna. Najtanszy samochodowy olej mineralny, mozesz kupic w Walmart z $1 z jakimis groszami, i wiele osob to robi i wymienia czesciej ( albo nie ).

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam M. ja ma u siebie zalany własnie petro kanady Duron XL poł syntetyk i jak narazie w porownaniu z poprzednimi czarnymi sikami ktore sposciłem zaraz po zakupie moto ten olej po przejechaniu jak narazie jakis 400 km jest dalej jak nowy a do tego skrzynia zaczeła jakos bardziej po ludzku pracowac niz na poprzednim oleju :) a kumpel ma zalanego castrola jakiegos specjalnie do 4T motocyklowych w takim samym moto i po jakis 500 km jego olej był czarny jak smoła :/

ale tak jak juz wczesniej było to pisane tez uwarzam ze poprostu trzeba patrzec co się kupuje bo w kazdej serwisowce jest napisana klasa jakosci oleju jaki powinien byc lany do danego moto i lac taki jak jest w serwisowce lub z wyzszej kalsy jakosci :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...