Skocz do zawartości

Luzy zaworowe


Konik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam lekko nieprawidlowe luzy zaworowe - slychac leciutkie cykanie (mechanik mowi ze trzeba je ustawic ale nieprawidlowosc jest minimalna).

Regulacje i tak zrobie ale jest pytanie: czy jesli to niewielka roznica od prawidlowych luzow to czy moge zrobic jeszcze pareset km zanim oddam moto do regulacji? Czy nie powinienem do tego czasu w ogole jezdzic?

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Generalnie ocena "na ucho" jest trudna i mało miarodajna. Tym niemniej tak się składa, że i Eskimos i Yahoo z HRG tak zawsze osłuchają silnik, że są w stanie powiedzieć, czy zawory mocno klepią., czy też nie.

Także jeżeli masz zaufanie do mechanika - nie ma problemu. Delikatny luz zaworowy tudzież zbyt ciasne zawory to nie wielka tragedia, o ile w końcu zawory te się zrobi...

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to reguła, takie obsłuchiwanie sprawdza się tylko, jak zawory są za luźne (sam to robię Dominik,:-), ale nie traktuję jako wyroczni, bajdziej szukam potwierdzenia co wyjdzie z pomiarów). Ale co jak są ustawione za ciasno? Silnik zazwyczaj pracuje bardzo ładnie, cichutko. Szczególnie jest to ważne w Kawasaki, gdzie gniazda się sklepują.

 

A nawet jak postukuje, to też nie oznacza to tragedii. Przykłąd - Yamaha XJ 600 Diversion. Ma na wydachu luz 0,21 - 0,25. Jak jest na zewnętrznym zakresie, to cyka (na bocznych garach, nigdy na srodkowych !). Nawet w serwisówce Yamahy jesy napisane małym drukiem, ze dla zachowania cichej pracy dopuszcza się ustawienie tego luzu na 0,18 mm. Teraz zawsze zewnętrzne gary w Yamahach typu XJ ustawiam w normie, ale na granicy. Tak więc, po tym przydługawym wywodzie mogę powiedzieć, że prawodłowe sprawdzenie luzów zaworowych polega na ... sprawdzeniu luzów zaworowych.

 

Pozdro, Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisówkach wielu firm jest wyraźnie napisane " kontrola" a nie konieczność regulacji i tutaj Idaho ma rację a reszta zależy od uczciwości mechanika czy do pozycji kontrola dopisuje regulację bo i z takimi przypadkami się spotkałem. Widziałem fakturę wystawioną przez firmę motocyklową na wymianę oleju i filtra oleju w motocyklu Honda CMX250 Rebel i teraz nic mnie nie dziwi. Za taką fakturą poszedł długi smród.

Kontrolować należy nawet wcześniej a regulować w miarę potrzeby bo nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu.

Pozdro

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może jeszcze ja dorzucę pytanko;). Czy ustawiając luzy zaworowe należy bezwzględnie ustawić te same wartości(podane przez producenta) na wszystkich ssaniach i wydechach. Czy niewielkie różnice pomiędzy np. zaworami ssącymi, lecz mieszczące się w normie, nie są szkodliwe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U ciebie są srubki, więc jaki problem wszystko ustawić w normie? Ja jeśli przeprowadzam regulacje luzów na płytkach, to staram się ustawiać wszystkie na taką samą przerwe, natomiast te które mieszczą się w normie zostawiam... Jeśli sprawa tyczy się rozwidlonych dzwigienek zaworowych tak jak w twoim przypadku, to powinny być ustawione tak samo dla każdej dzwigienki, gdyż różnice w luzie powodują skręcanie dzwigienki podczas wywierania nacisku na zawór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko że zwiększone luzy zaworowe ( oprócz hałasu ) mogą przyczynić się do szybszego zużycia gniazd zaworowych.

Dzieje się tak dlatego że ruch zaworu do przodu wywoływany jest poprzez krzywkę , natomiast ruch powrotny nadaje sprężyna a hamulcem jest krzywka.

Jeżeli luz jest zwiększony pod koniec ruchu powrotnego zawór jest niehamowany i cała nagromadzona energia kinetyczna idzie w odkształcenie sprężyste i plastyczne grzybka zaworu i gniazda.

Są to zjawiska w skali makro, ale powtarzane w milionach cykli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez musiałbym wyregulowac zawory w mojej w Virówce. Czy ktoś sie orientuje jakie sa wartość luzow podawane przez producenta?? A w ogole, jezeli ktos zna jakies fajne tricki typu "jak to dobrze zrobic - zeby sie nie narobic", to bede zobowiazany:).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w ogole' date=' jezeli ktos zna jakies fajne tricki typu "jak to dobrze zrobic - zeby sie nie narobic"[/quote']

 

Zlecić robotę serwisowi :-). Na pewno się nie napracujesz.

 

pozdro' date=' Pawel[/quote']

 

Szkoda mi kasy:P, z regulacja zaworow powinien dac sobie rade samemu. Po za tym fajnie jest cos pogrzebac przy moto. Raczej chodzilo mi o rade kogos kto juz to robil i np. odkryl jakis algorytm jak to zrobic bez zbednych zabiegow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idaho to bardzo brutalna naprawa ja bym poradził nalać do silnika oleju Aeroshell 120 i po zabawie. Jeszcze nie słyszałem głośno pracującego silnika na tym oleju.

A co do algorytmu to taniej wychodzi zabawa z budzikami kupowanymi na bazarze i zabawa podobna.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parafrazując wypowiedzi kolegów - trzeba wszystko zrobić tak, jak w serwisówce. Z racji tego że kiedyś sam regulowałem zawory w mojej virówce mogę napisać, że tak na prawdę łatwo jest wyregulować tylko zawór wylotowy w przednim cylindrze. Dostęp do pozostałych jest trudny i trzeba do tego zdjąć bak i gaźniki. Dostęp do wylotowego w drugim cylindrze jest najgorszy i tutaj trzeba się trochę pogimnastykować żeby zrobić regulację. Dodatkowa trudność to powtórne założenie gaźników - tutaj też trzeba mieć jakieś doświadczenie, bo przez nieuwagę można rozszczelnić króćce ssące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...