Skocz do zawartości

silnik chłodzony powietrzem a jazda w upalne dni


bohen
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki chłopaki za rady 8) , duzo wyjasniliscie mi co do tej sprawy.

Ale tego że wieczorem i po decszczu moto lepiej jeżdzi to niewiedziałem!

Stare motocyklowe przysłowie mówi: jak się nie wywrócisz.....to se nie poleżysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki chłopaki za rady 8) Ale tego że wieczorem i po decszczu moto lepiej jeżdzi to niewiedziałem!

 

To sprawdź moto bardzo wczesnym rankiem, tak ok 5-6 godziny jak jest jeszcze rosa i dość chłodno. Przekonasz się sam o tym zjawisku.

Czarny, ciężki, szybki... Olympus E-3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

to chłopaki powiedzmy jaka temperatura oleju powinna być max zeby nie przegrzać silnika. adam wspomniało czujniku temperatury oleju. Chce takie cosik sobie zamontowac więc się pytam przy jakiej temperaturze oleju przerwac jazdę w razie totalniej gorączki w korku?

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potem zachodzą reakcje, które rozumiem tylko z grubsza (z chemii mam 1) tzn. H2O rozdziela sie na H i O2 co wzmaga procesy spalania i uzyskuje sie większą wydajność silnika

8O?

rozpad wody na wodór i tlen następuje przy temp. 2730 st. Celsjusza!

Nawet gdyby było to możliwe w zwykłym silniku tłokowym to w najlepszym przypadku tylko odzyskałbyś energię włożoną do rozbicia cząstek wody. Ale najlepszy przypadek nie istnieje :) i po drodze "gubisz" część energii bo nie ma maszyn o sprawności 100% tzn. 1 z wariantów perpetuum mobile.

Z termodynamiki pamiętam tyle, że im wyższa różnica gazów wpadających do silnika i spalin, tym wyższa sprawność silnika i stąd zastosowanie np. intercoolerów, które chłodzą gazy przed sprężarką. Druga zasada jest taka, że im wyższe ciśnienie w komorze spalania tym wyższa sprawność silnika. Wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie jednak temp. gazu, co z kolei obniża sprawność silnika; układ intercooler - sprężarka temu przeciwdziała: jedno obniżą temperaturę, drugie zwiększa ciśnienie. Podejrzewam, że wtrysk wody ma właśnie na celu obniżenie temperatury na wejściu, ale niech się wypowie ktoś kto w tym "siedzi" :P.

Co do samej zasady musiałbym sobie niestety odświeżyć pamięć, bo ostatnią lekcję fizyki zaliczyłem naście lat temu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
i stąd zastosowanie np. intercoolerów' date=' które chłodzą gazy przed sprężarką[/quote']

Tutaj chodzi o inną zasadę termodynamiki - zwiększając ciśnienie gazów, zwiększa się ich temperatura. Intercooler chłodzi powietrze za sprężarką, dzięki czemu powietrze wpadające do silnika ma mniejszą temperaturę i tym samym w jednostce pojemności zasysanego powietrza jest więcej tlenu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A bezpośredni wtrysk wody do cylindrów w Kawasaki zastosowal szwajcarski konstruktor Fritz Egli zwiększając w ten sposób moc silnika prawie dwukrotnie przy max obrotach. Jedynym minusem bylo radykalne zmniejszenie żywotności silnika ale czego się nie robi podczas wyścigu dragsterów i jak efektownie wyglądają eksplozje silników zwlaszcza w nocy?

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj chodzi o inną zasadę termodynamiki - zwiększając ciśnienie gazów' date=' zwiększa się ich temperatura. Intercooler chłodzi powietrze za sprężarką, dzięki czemu powietrze wpadające do silnika ma mniejszą temperaturę i tym samym w jednostce pojemności zasysanego powietrza jest więcej tlenu.[/quote']

 

 

Ponadto przy zwiększonym ciśnieniu zwiększa się tarcie między cząsteczkowe, a tam gdzie mamy tarcie mamy też wzrost temperatury!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj chodzi o inną zasadę termodynamiki - zwiększając ciśnienie gazów' date=' zwiększa się ich temperatura. Intercooler chłodzi powietrze za sprężarką, dzięki czemu powietrze wpadające do silnika ma mniejszą temperaturę i tym samym w jednostce pojemności zasysanego powietrza jest więcej tlenu.[/quote']

tak, intercooler jest za sprężarką, ale zasada pozostaje ta sama

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...