Skocz do zawartości

Poradnik "KUPOWANIE MOTOCYKLA"


Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 tygodnie później...

Ja dam sie tylko przejechac motocyklem jezeli koles zostawi jego rownowartosc. Sorry ale nigdy nie wiesz komu dajesz i czy koles umie jezdzic . Rozwali , ucieknie lub inne kwestie. Wiec sprawa jest prosta . poza tym od razu wykluczamy maruderow ktorzy wpadli zobaczyc i sie przejechac. JEzeli jest zainteresowany powaznie kupnem powinien miec kase .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zaczynamy wychodzić poza temat - i zaczynamy tworzyć poradnik "sprzedawanie motocykla" :icon_razz:

 

Ja też postanowiłem, że nie dam motocykla na jazdę testową osobie, która nie zostawi żądanej wartości.

 

Jeśli ktoś szuka SV650SK6 w doskonałym stanie - zapraszam :icon_rolleyes:

Edytowane przez Kirek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

czy ktoś mógłby podać kilka porad dotyczących zakupu motocykla.

Powiedzmy nie jestem ekspertem , nie mam znajomego eksperta , jade ogladać motocykl . Na co zwracać szczególna uwagę żeby zminimalizować zakup złomu ? Wiadomo najlepiej jechać z kimś kto sie zna , ale niestety nie zawsze jest to mozliwe. Proszę o porady doświadczonych motocyklistów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy ktoś mógłby podać kilka porad dotyczących zakupu motocykla.

 

tak. żeby było mało - już podał. na wstępie tego wątku :crossy:

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dochodzę do takiego wniosku, że aby kupić w miarę dobry motocykl czy samochód to jednak trzeba trochę więcej zapłacić ( choć to też nie norma ), a okazje typu, że stan igła, mały przebieg itd. a cena niższa od innych, to już jest podejrzenie, że coś jest nie tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

czy ktoś mógłby podać kilka porad dotyczących zakupu motocykla.

Powiedzmy nie jestem ekspertem , nie mam znajomego eksperta , jade ogladać motocykl . Na co zwracać szczególna uwagę żeby zminimalizować zakup złomu ? Wiadomo najlepiej jechać z kimś kto sie zna , ale niestety nie zawsze jest to mozliwe. Proszę o porady doświadczonych motocyklistów.

 

W zwiazku z tym, ze ostatnio 2 kolegow kupowalo swoje pierwsze motocykle i prosili mnie o pomoc przy ogledzinach mialem okazje ogladac 3 motocykle uzywane. Poniewaz nie mam duzego doswiadczenia, postanowilem zrobic sobie sciage, ktora zamieszczam ponizej. Bardzo sie przydala bo pozwolila z dystansem i na chlodno ocenic stan wszystkich "okazji".

 

pozdrawiam

Piotrek

 

 

 

Oględziny używanego motocykla

 

Najlepiej zawczasu zadzwonić do sprzedającego, umówić się na oględziny w ciągu dnia, kiedy jest jasno i w taki dzień, kiedy jest sucho, żeby można było porządnie sprawdzić hamulce, zachowanie w zakręcie, przyspieszenia. Wyszukać miejsce, gdzie będzie można bezpiecznie przetestować motocykl i poprosić o przyniesienie wszystkich dokumentów i rachunków a także zaznaczyć, że silnik ma być zimny i że będę chciał odbyć jazdę próbną.

 

Ogólne wrażenie na temat sprzedającego:

• Nie szukamy cwaniaczków ani ludzi nad wyraz uczynnych i miłych, którzy wciąż zapewniają, że motocykl na pewno jest ok ;)

• Dlaczego właściciel sprzedaje? Zmienia na coś większego/innego? Urodziło mu się dziecko? ;) Może ma więcej motocykli i z tego rzadko korzysta?

• Jaki styl prezentuje sprzedający? Czy jest świadomy technicznie? Napalony na ścigi małolat, jeżdżący po mieście, szpaner, turysta? Czy stan i przebieg motocykla, powód sprzedaży, plany motocyklowe na przyszłość i styl motocyklisty są zbieżne? (np. sprzedający ma sportowe kombi, twierdzi, że zrobił na bandicie w 1,5 roku 4 tys. Km i mówi, że chce zmienić w przyszłym sezonie na transalpa, a teraz sprzedaje bo chce samochód na zimę, przy czym mamy dopiero ½ sezonu).

 

Dokumenty:

• czy sprzedający jest jedynym właścicielem?

• dowód rejestracyjny, OC, inne ubezpieczenia?

• do kiedy jest OC i przegląd?

• karta pojazdu, jeśli jest

• czy jest umowa k/s z poprzednim właścicielem? Jak długo motocykl jest w posiadaniu obecnego właściciela? Najlepiej, żeby jeździł nim przynajmniej 1 cały sezon.

• paragony z serwisów (chwali się serwisami w ASO), czy na paragonach są wbite przebiegi?

 

Stan wizualny ogólny:

• Czy motocykl jest czysty jakby dopiero był umyty? Czy silnik jest aż za bardzo czysty? Powinien wyglądać jak po normalnym użytkowaniu.

• Dobrze zobaczyć jak wygląda np. samochód, którym jeździ sprzedający, albo jak jest ubrany – czy ma czyste buty, czy poziom czystości motocykla jest zbieżny z estetyką właściciela

• Czy silnik został rozgrzany przed oględzinami? Powinien być zimny.

 

Wiejski tuning:

• Czy są jakieś nieseryjne elementy? Kierownica, podnóżki, lusterka, wydech, ciężarki kierownicy, malowane elementy, dekle silnika, dziwne plastiki (błotniki, pługi itp.)

• Inne elementy mogące wskazywać na to, ze motocykl był naprawiany po wypadku lub maskowane są wady?

 

Szukamy śladów przewrotek(Sprzedawca powinien się z tego dokładnie wytłumaczyć):

• obtarcia lakieru, rysy, wgniecenia.

• jak wyglądają zegary? Czy są od tego modelu i rocznika?

• czy wahacz ma jakieś wady czy jest bez obtarć?

• nieoryginalne malowanie (czy wszystkie elementy mają ten sam odcień), nalepka na baku na lakierze a nie pod jedna z warstw.

• nieseryjne elementy lub nowe, które rzucają się w oczy na tle innych elementów, których wiek pokrywa się z wiekiem motocykla (innymi słowy wybiórcza wymiana elementów na nowe).

• obtarcia tłumika(czy od wewnętrznej strony nie ma śladów dogięć rury wydechowej przed tłumikiem lub blaszek ją trzymających), wygięcia podnóżków, ślady na ciężarkach kierownicy, lusterkach, kierunkowskazach, setach podnóżków (np. spawane), klamkach, dźwigniach nożnych, bardzo nowe manetki.

• czy elementy podwójne: lusterka, ciężarki, kierunkowskazy, podnóżki są po obu stronach takie same i równo zużyte?

• Czy śruby w kluczowych miejscach wyglądają inaczej od śrub mniej „strategicznych” np. na nowsze, niedawne przekręcane itp

 

Rama (wada ramy jak dla mnie dyskwalifikuje motocykl)

• czy główka i spawy wyglądają na seryjne? nie ma pęknięć, wgnieceń, malowania, dziwnych spawów, wygięć?

• czy kierownica z przednim kołem w powietrzu kreci się bez problemu?

• czy ograniczniki kierownicy są na swoich miejscach (czy kręci się w obie strony w prawidłowym zakresie nie uderzając o ramę)?

 

Silnik:

• czy nie ma wycieków, nie poci się na deklach, pokrywie zaworów?

• Jak wygląda chłodnica? Czy nie jest uszkodzona/naprawiana? Czy nie ma wycieków? Jaki jest poziom płynu?

• znajdź najbardziej zabrudzone miejsce w swoim silniku i zobacz jak będzie wyglądało to miejsce w egzemplarzu na sprzedaż (test czy silnik był faktycznie gruntownie czyszczony przed sprzedażą np. tydzień temu)

 

Zawieszenie:

• czy lagi nie są krzywe i nie maja rys?

• czy lagi są suche?

• czy półki nie noszą śladów naprawy?

• czy nie ma żadnych wygięć, wycieków, rys, spawów, śladów kombinowania?

• czy zawieszenie z przodu normalnie pracuje gdy zwiesimy się na kierownicy? czy nie wpada do końca?

• czy tylni amortyzator nie ma wycieków? czy nie był myty przed oglądaniem motocykla?

• czy po zajęciu pozycji na motocyklu nie jest zbyt nisko?

 

Kola:

• czy przednie i tylne kolo kręci się równomiernie bez oporów?

• czy felgi nie mają śladów wypadków? równe ranty?

• czy tarcze są w dobrym stanie (płaskie, bez rowków, grube, bez głębokich rys)?

 

Ogumienie:

• jaki jest bieżnik? głębokość na środku i po bokach

• jaki wzór bieżnika - czy nie wyglądają na przedpotopowe, czy opony nie są pocięte, jaki jest ogólny stan, czy nikt nie dorabiał w nich bieżnika?

• czy obie opony mają ten sam wiek, bieżnik, podobne zużycie?

• czy opony nie są starsze niż 3 lata? Spytać sprzedawcy a potem sprawdzić samemu

• czy opona tylnia jest pozamykana? jak wyglądają podnóżki?

 

Hamulce:

• jaki jest stan klocków hamulcowych

• jak wyglądają przewody? czy nie są stare? może maja jakąś datę produkcji? czy pokrywa się z wiekiem motocykla?

• czy klamka i nóżka hamulców nie są zbyt miękkie? czy pracują gładko w całym zakresie?

• czy poziom płynu jest ok? Spytać sprzedawcę kiedy był wymieniany.

 

Napęd:

• czy łańcuch i zębatki są markowej firmy?

• czy łańcuch i zębatki są w dobrym stanie?

• czy łańcuch jest naciągnięty? ile jeszcze zostało skali?

• czy jest nasmarowany? Czym? Czy nie przesadzono ze smarowaniem? Jeśli tak, to felga i okolice łańcucha powinny być pobrudzone. Czy nikt tego nie wyczyścił przed oględzinami?

• Czy łańcuch jest równo wyciągnięty? Jak obracasz tylne kolo na centralnym podnóżku, czy łańcuch nie zastyga w zgięciu, co mogłoby sugerować, że motor długo stał.

 

Praca silnika:

• przy odpalaniu zimnego silnika zrobić to 2-3 żeby sprawdzić czy odpala bez problemu i czy akumulator nie jest padnięty.

• niech trochę pochodzi i się rozgrzeje. Czy obroty są ok? Czy nie faluje na jałowym biegu? Nie krztusi się?

• spytać kiedy był wymieniany akumulator. Potem zdjąć siedzenie i sprawdzić wiek oraz markę.

 

Jazda próbna:

• Czy toczy się bez „szelestów” lub wyraźnego ocierania (np. krzywa tarcza o klocki).

• czy kierownica jest prosta

• sprawdzić wszystkie światła i klakson

• przejechać się sprawdzić jak pracuje skrzynia biegów, czy biegi wchodzą ok, czy biegi nie wyskakują przy dużym obciążeniu, jak przyspiesza, czy jedzie prosto, czy dobrze hamuje, jak zachowuje się zawieszenie przy hamowaniu, przyspieszaniu, skręcaniu.

• po powrocie postawić na centralnej stopce i po jakimś czasie sprawdzić poziom oleju

• później zobaczyć jak odpala na rozgrzanym silniku i jak się wkręca na obroty

 

Jakie bonusy sprzedawca chce przekazać razem z moto (to wskazuje, że koleś nie jest handlarzem):

• na jakim oleju jeździ motocykl? Czy ma zapas w butelce na ewentualną dolewkę?

• zabezpieczenia motocykla (łańcuch, disclock)

• pokrowiec na motocykl

• Spray do łańcucha?

• Kask, kurtka, rękawice?

 

Co jest nie tak (argumenty do zbicia ceny):

• Co trzeba będzie przy nim zrobić? Sprzęgło, regulacja/synchro gaźników, regulacja zaworów, naciąganie łańcucha, przewody, linki, opony, zawieszenie przód/tył jakie wymiany? (świece, olej, filtry oleju i powietrza, łańcuch i zębatki, akumulator, klocki.)

• Brak książki serwisowej -> trudny do udowodnienia nierealnie niski przebieg

• kosmetyka do zrobienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukamy śladów przewrotek(Sprzedawca powinien się z tego dokładnie wytłumaczyć):

 

zazwyczaj tlumaczy sie niedokladnie ; )

 

do tej listy mozna by dorzucic jeszcze pare rzeczy, ale jak ktos sie chce bawic w ginekologa, to - > mozna zabrac torbe na bak/magnes i obadac rejony zbiornika paliwa. w niektorych sytuacjach moze sie okazac, ze zbiornik sklada sie w ilus % ze szpachli ; )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Chciałem dodać testując motor na drodze (jeśli ktoś się nie boi) na spuszczonym gazie puścić kierownicę, utrzymując równocześnie równowagę i obserwować czy motor nie ucieka w którąś stronę. Jeśli tak jest to lepiej dać sobie spokój, tzn. że był bity.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

A jeśli juz Podoba Ci się motor Twojego Kolegi to weź go ze sobą na oględziny tego modelu

u kogoś zupełnie wam obcego! Kolega napewno Lepiej i fachowiej oceni jego stan, i na tym skończ interesy z rodziną i Kolegami po co ich potem stracić lub miec jakie kolwiek pretensje!!!!!!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Takie pytanie. Czy jeśli sprzedający chętnie podjedzie do ASO żeby motocykl sprawdzić to czy po takim przeglądzie można być w miarę spokojnym, że nie kupuje się kota w worku po pięciu wywrotkach, z krzywą ramą itd? Proszę o radę jutro jadę oglądać motocykl i nie mam nikogo kto się na tyle zna jednak sprzedający gdy zaproponowałem żebyśmy podjechali do ASO zgodził się od razu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz jesli mechanik nie jest jakimś cieciem co sie prawie wogole nie zna, i nie jest kumplem sprzedającego to podjechanie do aso jest całkiem dobrym pomysłem i na pewno wyjdzie tam jesli motocykl miał mocnego dzwona albo jest jakimś paździerzem.

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja ma pytanko takie, jeśli już zabiorę się za zakup używanego, bo niestety na nowy mnie nie stać jeszcze, to na co przede wszystkim zwracać uwagę jeśli chodzi o kwestie czysto techniczne, nie kosmetyczne. Na mechanice nie znam się kompletnie, a chciałbym mieć spokój ze sprzętem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pojechać na oględziny z kimś, kto się zna. albo zapłacić stówkę czy 2 mechanikowi za opinię - wydatek niewielki, a potencjalne oszczędności duże

jsz

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • grizzli odpiął/ęła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...