Skocz do zawartości

Bitsa


Adam M.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak nazywamy motocykle zlozone z czesci roznych modeli i rocznikow, najlepszym tlumaczeniem byloby chyba slowo "kawalkowiec'.
Cala historia zaczela sie w momencie sprzedazy BSA, jako ze sprzedawalem ja w oryginale jako model 70 Thunderbolt, w zwiazku z czym zostalo mi duzo roznych kawalkow ktore dodawalem przez 10 lat jezdzenia na niej, a niektore czesci musialem zdjac, jako ze nie byly czesciami tego modelu.
Wowczas wymyslilem ze zamiast sprzedawac niepotrzebne czesci postaram sie zbudowac jeszcze jedna BSA, podobna w charakterze do mojej, ale tym razem zbudowana z czesci ktore mi zostaly + jakiejs ramy ktora uda mi sie dokupic.
Jednak przez dluzszy czas zakup ramy jakos nie mogl sie zmaterializowac az do ostatniego weekendu, gdy niespodziewanie dla siebie zobaczylem i kupilem ta kupke zlomu :
P8280011.jpg

Bylismy ze Stevem na corocznym zlocie weteranow w Paris, ON i tam wlasnie ktos wylozyl na sprzedaz to cudo.
Cudo, bo wcale nie jest to gola rama, ale czego moze nie widac jest tam kompletne tylne kolo z rozbierana piasta, bebnem hamulcowym i caly mechanizmem tylnego hamulca, do tego zbiornik oleju, tylny blotnik i kanapa.
Ta ostatnia wyglada czerstwo ale gdy dotknalem jej reka to zadziwila mnie miekka gabka i okladzina z dwoma malymi przecieciami. Moja oryginalna kanapa z poprzedniej BSA byla 3 x twardsza i pekala na kazdym szwie.
Posuwajac sie do przodu mamy tam oryginalne podnozki kierowcy, centralna podstawke i lacznik z grubego plaskownika wspawany i laczacy dolne rury ramy przechodzacy w solidna podstawe bocznej podstawki, co wszystko jest inwencja ktoregos z poprzednich wlascicieli. Calos wiencza polki przedniego zawieszenia z kompletnym mechanizmem ciernego amortyzatora w srodku.
Jako kwiatek do kozucha jest oska z dystansami tylnego kola i napedem szybkosciomierza + linka, oraz lampa z oryginalnym przelacznikiem swiatel z 67r i cala wewnetrzna instalacja elektryczna. Jest nawet resztka instalacji idaca do tylnej lampy i automatu stop, razem z tym oryginalnym automatem.
Calosc jest z 67r i wyglada jakby co najmniej kilka lat spedzila na swierzym powietrzu.
 

Ja do tego projektu mam prawie caly silnik 650 z moja bardzo specjalna glowica i gaznikami Amal 32 mm w b.dobrym stanie ( co wazne w przypadku tych gaznikow ), 1.5 skrzyni biegow, swietny duzy zbiornik z modelu Rocket Lightning i plastikowe boczki. Nie mam przodu i przedniego kola, ale mam najwazniejsza czesc przodu czyli nowe slidery ( golenie) od przodu z 70r. W zwiazku z tym ze przod z 67r byl na poziomie mniej wiecej junakowskim chce zbudowac duzo lepszy przod z 69 / 70r z podwojnym tlumieniem i porzadnym przednim hamulcem, takim jak mialem w poprzedniej BSA. Oprocz tego projekt bedzie mial uklad ladowania z prawdziwego zdarzenia oparty o 3 fazowy alternator i nowoczesny regler i halogen H4 w przedniej lampie.

P8280005.jpg

P8280010.jpg

Po skonczeniu calosc ma tak mniej wiecej wygladac ;

BSA%20Johns%20bobber%20001_zpsqxawyhls.j

To bedzie projekt robiony dosc wolno, bo brakuje masy drobnych czesci ale kiedys sie zrobi :).

Poza tym bedzie robiony na sprzedaz, wiec kazdy chetny bedzie mogl sobie zajrzec w ten watek i sprawdzic jak wszystko bylo robione.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Polsce najczęściej powstają Emasy czyli M72 z częściami od nowszych modeli, np. skrzyniami od Dniepra, głowicami od K750 i widelcami przednimi kombinowanymi z osłon M72 i lag K750. Do tego nowsze części obudów dyfrów, koła z Urala, kierownice z BMW R12, gaźniki od wszelkich bokserów i nie tylko, prądnice z samochodów itp. Często efekt jest równie fajny co na zdjęciu poglądowym BSA, które zamieściłeś powyżej. Trzymam kciuki za powodzenie w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki.

W nastepna niedziele wyprawa do czlowieka sprzedajacego czesci w celu skompletowania przodu i ew przedniego kola.

Rama zostala rozebrana i pojdzie do spawacza w celu przyspawania podstawy nozki bocznej i odspawania dziwnej poprzeczki dolnej a potem czyszczenie i malowanie proszkowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

No minelo troche czasu w trakcie ktorego zrobilismy remont gory naszego domku i przyszedl znowu czas powrotu do projektu BSA nad ktorym znowu pracuje od kilku tygodni. Wiele sie zmienilo i przekroczylem juz polowe budzetu zalozonego na wybudowanie motocykla ale konca na razie nie widac i wlasciwie ani jeden z glownych elelmentow nie zostal jeszcze ukonczony. Jednakowoz cos juz widac i niektore elementy zaczynaja sie materializowac.

Skonczony tylny beben z wymienionymi lozyskami, zebatka i oska tylnego kola + rama i inne lementy pomalowane proszkowo:

20191213-163415.jpg

Zestaw tylnego hamulca tez juz jest blisko dokonczenia to samo z mocowaniami tylnego blotnika:

20191213-163431.jpg

Prace nad przodem tez sa dosc daleko posuniete, wlasciwie do zlozenia go brakuje tylki kilku malych elementow:

20191127-184207.jpg

To samo z kolami do ktorych glownie brakuje nowych szprych ze stali nierdzewnej, ktore maja sie pojawic przed Swietami:

20191127-183943.jpg

Moj bardzo ladny od strony blacharskiej i oryginalny tylny blotnik pojdzie do spawania i malowania jako ze byl nieprawidlowo zamontowany do ramy i popekal w killu newralgicznych miejscach, kest do niego rowniez ladna oryginalna tylna lampa z polerowanego aluminium ( ktora bede musial znowu wypolerowac ), ale jest kompletna z reflektorami bocznymi i z kloszem co sie rzadko zdarza.

Wiekszosc czasu poswieconego na remont domu poswiecilem na zakup roznych czesci i mozna powiedziec ze jezeli chodzi o kompletowanie moto to zostal tylko zaplon elektroniczny do kupienia. Nastepnym etapem prac bedzie budowa silnika, jako ze skrzynia i sprzeglo bylo w przyzwoitym stanie.

Wynika to stad ze caly dol silnika ktory kupilem pochodzi z modelu A50, ktory mimo wymiarow i wagi A65 ma o polowe mniej mocy co przelozylo sie na bardzo male zuzycie czesci.:)

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zrobilem kilka nowych zdjec z okazji pasowania mocowan tylnego blotnika, tylnej lampy i prac przy instalacji elelktrycznej, ktorej glowna czesc z przelacznikiem swiatel i wlacznikiem zaplonu zostanie oryginalna. Udalo mi sie uruchomic oba przelaczniki, zaplonu przez podmianke bebenka "Yale" na nowy z kluczami, swiatel przez rozbiorke i smarowanie wnetrza. Najtrudniejszy okazal sie oryginalny wlacznik swiatla stop, ale tez jakos dalem rade go uzdatnic. Okazal sie  zbyt skomplikowany jak na prosta funkcje ktora spelnia, na szczescie jeden z dwu ktore mialem mial nie skorodowane calkowicie wnetrze.

Uratowane przelaczniki:

20191222-155910.jpg

20200121-121631.jpg

Prace przy instalacji elektrycznej beda polegaly glownie na dodaniu trzeciego przewodu miedzy alternatorem i reglerem, w zwiazku z zastosowaniem alternatora 3 fazowego, odbudowa przewodow idacych pod tylnym blotnikiem do lampy i oczyszczeniem i zabezpieczeniem wszystkich zlaczek Lucasa.

Pracujac przy instalalcji stwierdzilem ze jej jakosc jest o klase wyzsza od produktow rzemieslniczych robionych obecnie, a wszystki narzekania na to ze Lucas to ksiaze ciemnosci wynikaly z niedostatkow wiedzy uzyszkodnikow, ktorzy w wuekszosci nie mieli pojecia jak taka instalacja pracuje i ze tak jak inne czesci motocykla trzeba ja konserwowac. Pasowanie tylnego blotnika z lampa okazalo sie dosc skomplikowane:

20200119-190754.jpg

Niektore czesci tak jakby od innych modeli?

20200119-190834.jpg

Postanowilem zostawic tylni blotnik w czarnym kolorze, zdjecie pogladawe jak to bedzie wygladalo:

20200121-115552.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje, uwielbiam rozbierać "nierozbieralne" i naprawiać "nienaprawialne" więc zdaje sobie sprawę z Twojej satysfakcji

 

  • Dzięki! 1

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, ja jestem pelen podziwu, ( dla Twojej Zony ! Moja by mnie juz za sam pomysl spakowala ! 🤣 wiem, wiem ZUA kobieta jest ! 🤣 )

Niemniej podziwiam, ze masz tyle zapalu i Ci sie chce.

 

No ale Hobby rzadzi sie swoimi prawami ! 🤣 

Powodzenia i wstawiaj foty z opisami ! 

🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wyjechalismy na Kube na tydzien i staralem sie wszystko zgromadzic w prawie jednym miejscu.

Ciezko sobie wyobrazic ze ma z tego powstac jeden niewielki motocykl:

20200216-185628.jpg

To chyba nie wymaga opisu.:)

20200216-185646.jpg

Mechanika czesciowo.

20200216-185720.jpg

Niektore gotowe czesci, a obok mniejsze gotowe czesci:

20200216-185739.jpg

20200216-185803.jpg

Srupki.

20200216-185817.jpg

Zrobiony cylinder z korbowodami i tlokami, sprzeglo, skrzynia biegow.

Jak wyzdrowieje to znowu sie biore do pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Wyzdrowialem juz dawno, a do pracy sie nie wzialem, bo czesci zablokowane w roznych warsztatach, ktore stanely na czas epidemii. Dostalem co prawda zrobiony caly wal korbowy, ale natychmiast musialem go zawiezc do nastepnego magika w celu przehonowania tulei lozyska glownego. Tak ze nawet zdjecia nie ma.

Zamiast tego kawalek filmu z produkcji Triumpha z poczatku lat 60 tych dla pokazania jak wowczas robiono, ramy, skrzynie begow i silniki:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dalej grzebie troszke przy roznych problemach zwiazanych z nadwoziem i podwoziem BSA, ostatnie zadanie to skladanie hamulcow i dopasowywanie ich do bebnow hamulcowych, co powinno byc automatyczne, ale nie jest, skladanie przodu i pasowanie mocowan tylnego blotnika.

Tak to teraz wyglada:

20200726-195355.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

No troche sie dzieje, silnik sie sklada w zolwim tempie nadwozie takoz uzyskalo wiekszosc instalacji elektrycznej, przod z przednim kolem i filtr oleju, a wahacz  i tylne kolo czekaja juz gotowe. Tak ze wkrotce stanie na kolach i dol silnika rowniez zostanie tam wmontowany. W miedzyczasie zrobiona zostala glowica i wal korbowy, oraz pasowanie walu w karterach.

20210207_104526.jpg

20210625_193417.jpg

20210625_193439.jpg

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Nastepnym krokiem do przodu bylo zlozenie polowek silnika w calosc:

20210727_125419.jpg

20210803_175806.jpg

Z lekka tylko skucha gdy okazalo sie ze male lozysko rolkowe trzymajace walek posredni skrzyni, ktore z duza trudnoscia wymienilem na nowe nie przyjmuje oski tegoz walka. Przy okazji okazalo sie dlaczego tak trudno bylo je wcisnac - najwyrazniej mialo kod mniejszego luzu niz powinno miec. W zwiazku z tym musialem jeszcze raz wszystko rozebrac, wymienic lozysko na wlasciwe i zlozyc. przy czym za drugim razem jak zawsze wszystko szlo 2 x szybciej. W ramie mocowania silnika z filtrem tez trzeba bylo troche podpasowac, ale w koncu mozna wkladac dol silnika:

20210803_172323.jpg

No i wlozony ale zdjecia nie zrobilem jeszcze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stopien sprezania typowy dla tych silnikow czyli okolo, czy troche ponad 9 : 1. W poprzednim silniku mialem tylko 7.5 : 1, co wcale nie przeszkadzalo mu w zapieprzaniu a redukowalo troche wibracje. Nie ma mowy o "odpuszczeniu tematu", natomiast w zwiazku z obowiazkami rodzinnymi wszystko posuwa sie w zolwim tempie. Drugim problemem jest to ze nie jest to motocykl z "jednego kawalka" no i teraz okazalo sie ze blachy mocujace tyl silnika i swietnie pasujace do innej polowki karteru nie pasuja za dobrze do obecnego silnika, wiec znowu musza zostac zdjete i dopasowane. Tak ze silnik znowu wyjedzie z ramy i bede dokonywal roznych przymiarek, a dopiero potem wroci do ramy. No ale pamiatkowe zdjecia z poczatku walki zrobilem:

20210820-120519.jpg

20210820-120544.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...