michal1988 Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 (edytowane) Witam, Piotr Dudek chyba powinien zwrócić honor pani od fizyki :bigrazz: i samemu wysłać się do garów. Tak jak mówił bart3q, we wzorze określającym siłę tarcia nie ma mowy o powierzchni tylko o współczynniku tarcia (współczynnik materiałowy) i sile (siła nacisku). Tak więc siła tarcia zależy tylko od tych dwóch składowych. Moim zdaniem większa liczba tłoczków zwiększa siłę nacisku a nie siłę tarcia oraz poprawia (czytaj: zmniejsza) prędkość oddawania temperatury do płynu. Mówicie o zablokowaniu koła przy 200km/h.. przy takiej prędkości nie próbowałem ale przy około 100km/h idzie coś takiego zrobić nawet na mojej poczciwej F3. Pozdrawiam Edytowane 14 Czerwca 2010 przez michal1988 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 Większa powierzchnia styku klocka z tarczą daje mniejsze nagrzewanie, co pozwala utrzymać właściwą temperaturę. Przypalone klocki dużo słabiej hamują. Zaletą stosowania dwuch tarcz jest dodatkowo zrównoważenie sił działających na zawieszenie. Zauważyłem, że w mojej DR z jedną tarczą przy ostrym hamowaniu na asfalcie "wichruje" przód. W celu utrzymania kierunku jazdy muszę delikatnie kontrować kierownicą. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wiesuaf Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 Bardzo dziękuję, bart3q, za udzielenie jasnej i klarownej odpowiedzi. Rozumiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kamikazemario Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 To też prawda, że 2 tarcze stabilizują motocykl/zawieszenie podczas hamowania. Mi w Transalpie też leciutko skręcało podczas naprawdę mocnego hamowania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kko Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 (edytowane) Przy większej powierzchni docisku nie zwiększa się siła tarcia, ale zwiększa się skuteczność hamowania. Dokładnie tak jak z tą oponą - im jest szersza, tym większa powierzchnia dotyka asfaltu czyli większa powierzchnia jest używana do hamowania. Jak komuś to nie leży to niech założy do motorka koło od roweru i przy tej samej konfiguracji tłoczków, tarcz hamuje... Szkopuł też w tym, żeby mieć jak (czym) tą większą powierzchnię wykorzystać. Edytowane 14 Czerwca 2010 przez kko Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aivars Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 (edytowane) Chodzi o to aby taką panią odsunąć od uczenia młodzieży i wysłać do garów. Tej pani nie zależało na Twojej edukacji tylko na utrzymaniu się przy szkolnym korycie i miesięcznych poborach a resztę miała głęboko w ............................................... Czy Ty sie czlowieku kiedys ogarniesz, czy juz na stare lata calkowicie Cie po**********??? :banghead: :banghead: :banghead: Po prostu nie lubie ubierac oczywistych rzeczy w ladne slowka :] Edytowane 14 Czerwca 2010 przez Aivars Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 Czy Ty sie czlowieku kiedys ogarniesz, czy juz na stare lata calkowicie Cie po**********??? :banghead: :banghead: :banghead: Po prostu nie lubie ubierac oczywistych rzeczy w ladne slowka :] Pomyślę nad Twoją propozycją, dzięki za zwrócenie uwagi. Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekd Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 (edytowane) Duzo bzdor jak na razie ale nie ma co tego zkladac na kawalki. Kilka bazalnych spraw,zmniejszenie ciezaru tarcz hamulcowych jest jak najbardziej korzystne z kilku wzgledow i wysilek konstruktorow w ostatniem okresie sie w tym kierunku kierowal. Mniejszy ciezar tarczy to mniejsza masa nieresorowana a co za tym idzie poprawienie pracy zawieszenia. Druga rzecz to efekt zyroskopowy,podobnie,mniejsza masa rozmieszczona na mniejszym promieniu powoduje jego redukcje ulatwiejac gwaltowne pochylanie motocykla podczas agresywnej jazdy,aczkolwiek wazniejsze jest to w sportowych sprzetach. Z drugiej strony zacisk umieszczony na mniejszym promieniu,czy tez mniejsza srednica tarczy powoduje zmniejszenie skutecznosci dzialania ukladu hamulcowego,podejscie wymaga rozsadnego kompromisu. Czesto w zaleznosci od charakteru toru wyscigowego uzywane sa tarcze o innej sredniczy,moze zalezac to tez od upodoban zawodnika. Nastepny element to wplyw ciepla powstajecego podczas hamowanie na odksztalcenie sie tarczy hamulcowej.Tarcza ma naturalna tendencje do odksztalcania sie w kierunku stozka pod wplywam ciepla,innymi slowy,nie bedzie idealnie rownolegla do powierzchni klockow,czyli aplikujac hamulec wstepna czesc skoku klamki jest niejako zmarnowana na "splaszczenie sie" tarczy.Im wieksza roznica pomiedzy zawnetrznym a wewnetrznym promieniem tarczy tym tutaj gorzej. Reasumujac ,nalezy dazyc do zmniejszenia szerokosci tarczy ( i w konsekwencji wysokosci klocka hamulcowego) w celu wyeliminowania czy tez redukcji efektu odksztalcania sie tarczy pod wplywem ciepla. W celu uzyskania odpowiedzniej powierzchni docisku nie pozostaje nic innego jak zrobienie tarczy relatywnie waskiej z odpowiednie szerokim klockiem hamulcowy.Ksztalt klocka natomiast wymusza zastosowanie zaciskow z czteroma czy tez szescioma tloczkami. Przewagi zacisku z przeciwleglymi tloczkami nad plywajacym raczej chyba nie musze objasniac. I tyle w tym temacie. Edytowane 14 Czerwca 2010 przez tomekd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart3q Opublikowano 14 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2010 Tak więc siła tarcia zależy tylko od tych dwóch składowych. Moim zdaniem większa liczba tłoczków zwiększa siłę nacisku a nie siłę tarcia oraz poprawia (czytaj: zmniejsza) prędkość oddawania temperatury do płynu. Sam sobie zaprzeczasz. Siła nacisku wraz z siłą tarcia są ściśle ze sobą powiązane, wzrost jednej zawsze powoduje wzrost drugiej. Zupełnie też nie rozumiem w jaki sposób większa ilość tłoczków zmniejsza prędkość oddawania temperatury do płynu, może mi ktoś wyjaśnić? Nawet jeśli przyjąć że więcej tłoczków= mniejsze nagrzewanie się powierzchni pojedynczego tłoczka(co mi się nie za bardzo widzi), to i tak większa ich ilość transportuje więcej ciepła, w ostateczności na to samo wyjdzie... Bardzo dziękuję, bart3q, za udzielenie jasnej i klarownej odpowiedzi. Rozumiem. Proszę bardzo :) http://www.apanonar.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luca Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 Mówicie o zablokowaniu koła przy 200km/h.. przy takiej prędkości nie próbowałem ale przy około 100km/h idzie coś takiego zrobić nawet na mojej poczciwej F3. I przy stopniowym naciskaniu klamki masz uślizg na czystym asfalcie? Nie mówmy tu o gwałtownym naciśnięciu klamki przy 100km/h zanim przednie koło zostanie dociśnięte bo wtedy zapewne się da, ale nie jest to prawidłowe hamowanie, tylko proszenie się o nagłą utratę kontroli nad moto. Co do zwiększania ilości tłoczków bo sprawa została niewyjaśniona to wydaje mi się, że poprzez zwiększenie ilości tłoczków w zacisku nie zwiększa się siły nacisku bo powierzchnia na którą działa ciśnienie płynu się raczej nie zwiększa, tylko poprawia się rozkład działania siły dociskającej klocki. Klocki nie są dociskane punktowo, tylko w kilku miejscach jednocześnie i dzięki temu lepiej przylegają do tarczy i poprawiają charakterystykę hamowania. Kolejną zaletą zastosowania zacisków wielotłoczkowych jest możliwość zastosowania klocków o innych kształtach, bardziej skutecznych, np klocki mogą być bardziej wąskie i długie i dzięki temu można zastosować węższą i lżejszą tarczę o większej średnicy itp.itd ale to są już sprawy konstrukcyjne. Dwie tarcze z przodu i zaciski wielotłoczkowe biją pod każdym względem hamulec jednotarczowy z zaciskiem jednotłoczkowym, no może poza tym, gdy trzeba to wszystko wymienić na nowe bo się zużyło i mus wyskoczyć z kasy. Co do siły tarcia i powierzchni to nie zapominajmy, że istnieje siła tarcia statyczna i dynamiczna w której może się pojawić wiele zmiennych gdy dochodzi zmiana temperatury i zachowanie w danej temperaturze ocierających o siebie materiałów. Co do pola powierzchni klocków hamulcowyc, to jest ono podyktowane róenież wytrzymałością zastosowanych materiałów. No bo weźmy klocki o bardzo małej powierzchni 1cmx1cm i przy danej zadanej sile, hamowanie będzie skuteczne ale nacisk powierzchni będzie tak duży, że zaraz nam się to zetrze lub zacznie się topić z wysokiej temperatury. Teraz przypadek odwrotny klocek hamulcowy jest wielkości połowy tarczy i dociskany jest przez tłoczek tą samą siłą. Jednostkowa siła docisku klocka do tarczy rozłoży się na całą dużą powierzchnię i w efekcie powstała siła hamująca będzie kiepska ale za to klocki prędko się nie zetrą. Czyli reasumując wielkość klocków hamulcowych podyktowana jest siłą jaką możemy wytworzyć ręką poprzez naciśnięcie klamki i własnościami współpracujących materiałów (oczywiście jest w tym zawarty współczynnik tarcia). To chyba tyle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JanuszK30 Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 (edytowane) Czy Ty sie czlowieku kiedys ogarniesz, czy juz na stare lata calkowicie Cie po**********??? :banghead: :banghead: :banghead: stary sila tarcia owszem brdzie wieksza ale nijak ma sie to do skutecznosci hamowania, bo na hamowanie skuteczne wiekszy wplyw ma sila rozlozona na wieksza powierzchnie, poniewaz prawa fizyki opieraja sie na teorii i uwzglednione sa w warunkach tzw idealnych nie powinnismy ich twardo przekladac na teren forum motocyklistow, duzo jeszcze musisz czytac ze zrozumieniem, bo idac Twoim tropem rozumowania firmy zaczna zmniejszac powierzchnie hamowania.. P.S. zamontuj sobie opony rowerowe do motocykla pozdr Edytowane 15 Czerwca 2010 przez JanuszK30 Mechanika Motocyklowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal1988 Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 Tak więc siła tarcia zależy tylko od tych dwóch składowych. Moim zdaniem większa liczba tłoczków zwiększa siłę nacisku a nie siłę tarcia oraz poprawia (czytaj: zmniejsza) prędkość oddawania temperatury do płynu. Sam sobie zaprzeczasz. Siła nacisku wraz z siłą tarcia są ściśle ze sobą powiązane, wzrost jednej zawsze powoduje wzrost drugiej. zamieszałem trochę, co innego pomyślałem co innego napisałem :icon_rolleyes: Moim zdaniem większa liczba tłoczków zwiększa siłę nacisku, która zwiększa siłę tarcia oraz poprawia (czytaj: zmniejsza) prędkość oddawania temperatury do płynu. Dwa małe okrągłe tłoczki to mniejsza powierzchnia styku na granicy: płyn - rozgrzany od klocków tłoczek ale także to większy nacisk jednostkowy. I przy stopniowym naciskaniu klamki masz uślizg na czystym asfalcie? Nie mówmy tu o gwałtownym naciśnięciu klamki przy 100km/h zanim przednie koło zostanie dociśnięte bo wtedy zapewne się da, ale nie jest to prawidłowe hamowanie, tylko proszenie się o nagłą utratę kontroli nad moto. Mowa była o możliwości zablokowania i ja takową przy 100km/h widzę :wink: nie twierdzę, że gwałtowne hamowanie jest dobrą techniką ale bawiłem się tak, żeby wyczuć co jest gwałtownym hamowaniem i na jaką "gwałtowność" mogę sobie pozwolić. Chodziło mi bardziej o to, że wcale nie muszę używać dużej siły (na klamce) żeby zablokować koło przy tej setce czyli siła hamowania przy tej prędkości jest aż nadto wystarczająca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kko Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 zamieszałem trochę, co innego pomyślałem co innego napisałem icon_rolleyes.gif Moim zdaniem większa liczba tłoczków zwiększa siłę nacisku, która zwiększa siłę tarcia oraz poprawia (czytaj: zmniejsza) prędkość oddawania temperatury do płynu. Dwa małe okrągłe tłoczki to mniejsza powierzchnia styku na granicy: płyn - rozgrzany od klocków tłoczek ale także to większy nacisk jednostkowy. Dalej jest źle - Większa liczba tłoczków nie zwiększa siły nacisku, a wręcz ją zmniejsza, bo przy tej samej sile musisz działać na większą powierzchnię. Zwiększa się za to powierzchnia, która hamuje - przy tej samej sile tarcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lepi Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 Dalej jest źle - Większa liczba tłoczków nie zwiększa siły nacisku, a wręcz ją zmniejsza, bo przy tej samej sile musisz działać na większą powierzchnię. Zwiększa się za to powierzchnia, która hamuje - przy tej samej sile tarcia. Siła jest w tym przypadku iloczynem ciśnienia płynu i powierzchni tłoczka hamulcowego. Jeśli więcej tłoczków ma większą powierzchnię to oczywiście siła się zwiększy. Przy czym należy pamiętać, że przy wielu tłoczkach powierzchnia klocka hamulcowego jest większa wiec nacisk jednostkowy na tarcze może pozostać taki sam. Energia (ciepło) wydziela/rozprasza się jednak na większej powierzchni co obniża maksymalną temperaturę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brys Opublikowano 15 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2010 (...) poniewaz prawa fizyki opieraja sie na teorii i uwzglednione sa w warunkach tzw idealnych nie powinnismy ich twardo przekladac na teren forum motocyklistow, (...) Twierdzisz, że prawa fizyki nie obowiązują w praktyce? Ja twierdzę, że obowiązują i można się ich twardo trzymać, pod warunkiem, że się je rozumie i potrafi zastosować z uwzględnieniem różnych czynników. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi