Skocz do zawartości

Problemy porady techniczne


Rekomendowane odpowiedzi

ojoj, ale ładny FXR



Widziałem skomplikowane felgi do samochodu po polerowaniu "wibracyjnym" droga metoda, ale gałki mi wyszły ;-)

 

https://www.google.pl/search?q=polerowaniu+%22wibracyjnym%22&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj37ubPxNzJAhWh_XIKHV8qD08Q_AUIBygB&biw=1280&bih=865

Edytowane przez buba1340
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich – podepnę się pod to subforum, by nie zakładać nowego. Mam pytania do bardziej doświadczonych użytkowników motóra marki H-D.

1. Przy okazji przeglądu i drobnych napraw rzucił mi się w oczy i uszy pewien fakt związany z przednim pulley’em. Otóż luz mierzony od oporu do oporu (przy zapiętym 1 biegu i zdjętym pasku napędowym, czego nie widać na ss-ie) wynosi plus minus 15˚ czyli w przeliczeniu na centymetry około 2 (oczywiście z drobną tolerancją). Bardziej lub mniej udolnie zaznaczyłem to na załączonym screenie – to, o co mi chodzi, wskazuje ciemnoniebieska strzałka:

http://scr.hu/3xpl/c3gru

Zacząłem się tym interesować pod koniec sezonu, gdy czułem szarpnięcia na wyższych biegach przy zmniejszonych obrotach. Zmniejszonych – nie minimalnych i nie w jakichś skrajnych warunkach. Oczywiście – przy przełączeniu na niższy bieg problem znikał, więc jakoś się tym nie przejmowałem. Przyszedł czas na przegląd po sezonie i zacząłem nad tym dumać. Moje pytanie jest takie – taki luz jest do przyjęcia czy szykować się na remont? Jeśli remont – co typujecie do wymiany - serwisówka, którą aktualnie posiadam chyba milczy na ten (ile luzu na wałku pulleya) temat albo ja się nie doszukałem, inna sprawa, że mój angielski nie jest wysokich lotów. Sama skrzynia chodzi płynnie na luzie międzybiegowym, nie ma żadnych podejrzanych odgłosów, biegi wskakują zupełnie przyzwoicie. Macie może jakieś sugestie, co począć?

2. Czy smarowanie nakrętki zabezpieczającej pulley klejem (Loctite albo podobnym) ma sens, jeśli jest możliwe ustawienie blokady nakrętki bez problemów i wkręcenie śrub zabezpieczających nie nastręcza żadnych kłopotów?

Wszystkim życzę Wesołych Świąt, Szczęśliwego Nowego 2016 Roku no i tylu powrotów do domu ilu wyjazdów w trasę.

Edytowane przez LordElrond

1. Nigdy nie kłóć się z głupcem. Ludzie mogą nie dostrzec różnicy

2. Jeśli podejmiemy walkę, możemy przegrać. Jeśli jej nie podejmiemy - już przegraliśmy. Leonidas - król Spartan

3. "Czasem wygrywasz, czasem przegrywasz, ale zwycięstwa nie mogą być powodem do wywyższania się a porażki powodem do załamywania, bo wygrywać i przegrywać trzeba umieć z klasą"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Może nieprecyzyjnie się wyraziłem ale wydaje mi się, że jałowy skok pulley'a (czyli jak ja to nazwałem luz - może jest na to jakaś bardziej fachowa nazwa - tego nie wiem) przy zapiętej jedynce wynosi (mierząc po największym obwodzie) jest zbyt duży. Trzy obserwacje mnie trochę zaniepokoiły a nie jestem znowuż jakimś specem, dlatego pytam tutaj mądrzejszych od siebie.

Sprawa pierwsza.

Skok jałowy (czyli obrót o te stopnie lub centymetry bez wyczuwalnego oporu) mierzony od jednego oporu do drugiego oporu to te wspomniane centymetry lub stopnie - zaznaczam że samo mocowanie pulleya jest mocne i stabilne (z jednym "ale" do czego przejdę później) . Na screenie to pokazuje strzałeczka. Boję się po prostu, że tak duży jałowy skok pulleya może w przypadku hamowania silnikiem lub jakiegoś gwałtownego i nieprzewidzianego zdarzenia na drodze (gwałtowne przyśpieszenie po hamowaniu na przykład) zerwać pasek napędowy a w drodze to mały kłopot będzie. Być może przesadzam i cuduję - może i tak, ale o ile wiem istnieje jakiś dopuszczalny luz na kołach zębatych, jest tez oczywiste, że im dalej od zębów to obwód będzie się zwiększał - zgodnie z matematyką i zdrowym rozsądkiem. Niemniej aż taki skok jałowy pulleya wydaje mi się dość duży - mogę się mylić - dlatego pytam. Podejrzewam wyrobienie zębów trybów w skrzyni biegów - podejrzewam, a nie jestem pewien niczego.

Sprawa druga.

Płytka zabezpieczająca nakrętkę ma (niewiele ale bez problemu zauważalne) wyrobione/wybite/wyszlifowane prawe krawędzie - tak, jakby śruba zabezpieczająca pulley uderzała w nią - mniej więcej tak, jakby do nakrętka była zbyt mała w stosunku do tej płytki zabezpieczającej. Przy ustawieniu innym czyli obróconym o 90 stopni, pasuje wszystko jak trzeba - luz jest minimalny. Śruby mocujące trzymały płytkę dobrze, skąd zatem to wybicie strony prawej?

Sprawa trzecia

Z serwisówki wynika, że nakrętka zabezpieczająca ma z jednej strony kołnierz, który przy montażu należy należy zwrócić w stronę silnika, a stronę gładką na zewnątrz. Może wzrok mi niedomaga, ale ten kołnierz jest zwrócony na zewnątrz a wychodzi na to, że strona gładka jest zwrócona do wewnątrz - czyli na odwrót. Być może to ma jakiś wpływ - nie wiem, może też źle przetłumaczyłem manuala. Próbowałem dziś to odkręcić ale kicha z wodą. Zrobiona przeze mnie blokada okazała się do niczego, kolega, który mi trochę pomagał stwierdził. że jedynie tu pomoże klucz pneumatyczny a jedyne co możemy to zniszczyć pulleya i będzie po zawodach. W kość dał nam też ziąb i po kilku próbach odpuściłem a przyrządu fachowego do blokowania pulleya nie mam i raczej nie będę miał prędko.

Jeśli przesadzam - wybaczcie zawracanie głowy. Jeśli macie jakieś rady - chętnie poczytam a tak czy siak dzięki za sugestie.

Edit

Pas jest w stanie nienajgorszym - przynajmniej na razie

Edytowane przez LordElrond

1. Nigdy nie kłóć się z głupcem. Ludzie mogą nie dostrzec różnicy

2. Jeśli podejmiemy walkę, możemy przegrać. Jeśli jej nie podejmiemy - już przegraliśmy. Leonidas - król Spartan

3. "Czasem wygrywasz, czasem przegrywasz, ale zwycięstwa nie mogą być powodem do wywyższania się a porażki powodem do załamywania, bo wygrywać i przegrywać trzeba umieć z klasą"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód spokojnie, wiem - trochę się nimi turlam, ale z puszką ciut inna bajka, w końcu pasem toto napędzane nie jest :) , wał Cardana ma luz też spory na obwodzie a nie ma tragedii. Co do przebiegu Sporciaka - nie mam pojęcia ile ma przejechane - miał wymieniany prędkościomierz i jest po przeróbkach ale albo był po jakimś remoncie (bo luzów na łożyskach w silniku czy w kołach nie ma raczej, klocki hamulcowe dość sporych rozmiarów też są) ale stawiam, że przebieg miał na pewno duży. Domniemuję też, że stał nieużytkowany długo w jakichś krzakach i pokrzywach bo jak go zobaczyłem (pod względem wyglądu) to mi ręce opadły. Teraz już bardziej przypomina motóra ale mat ściernych, papierów wodnych rozmiarów wszelakich i pasty polerskiej trochę poszło. Kapy silnika i golenie przednie to mogłyby robić w reklamie skupu metali nieżelaznych a cylindry to na okładkę książki "Jak nie malować ameliniuma :banghead: " Zresztą - motór z 1993 ma przejechane na pewno bo musi mieć - ja tam ostrożnie podchodzę do informacji, że jeździł nim dziadek do kościoła tylko albo od lekarza i to slepego w dodatku pochodzi - ma rok to i ma przebieg na pewno choć w trasie nie narzekam - daje radę:-)

Edytowane przez LordElrond

1. Nigdy nie kłóć się z głupcem. Ludzie mogą nie dostrzec różnicy

2. Jeśli podejmiemy walkę, możemy przegrać. Jeśli jej nie podejmiemy - już przegraliśmy. Leonidas - król Spartan

3. "Czasem wygrywasz, czasem przegrywasz, ale zwycięstwa nie mogą być powodem do wywyższania się a porażki powodem do załamywania, bo wygrywać i przegrywać trzeba umieć z klasą"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... co prawda to Sport ale... niech tam...

Ten Twój pomiar kata - daruj to sobie - nic tak nie ustalisz... odpusć, zapomnij - wykasuj ten "problem" z głowy...

Ale to co piszesz później to juz ma sens.

Otóż - jesli Ci ta płytka naciska na nakrętke a tej nakretki odkrecic nie mozesz - to masz NAJPRAWDOPODOBNIEJ luz na wielowypuscie walka zdawczego piatego piegu i siedzacym na nim pulleyu.

Ja takie cos "naprawiam" wymieniajac pulley na nowy i w odpowiedni sposób montując go na wałku.

Wazny jest sposób montazu i moment dokrecenia tej nakretki - który niekoniecznie jest zgodny z manualem danego rocznika.

Chodzi o błedy jakie sa w manualach (lub jak kto woli - informacje podane w manualu sa niewłasciwe do wiedzy obecnej + jakigos tam doswaidczenia uzytkowego w czasie - co najczęsciej przekłada sie na poprawki w rocznikach nastepnych. Zatem aby wiedzieć jak to zmontowac trzeba znac calutka historie zmian dla swojego modelu - w tym przypadku dla Sporta. Inaczej nic nie poprawisz a mozesz spie**olic.

Przykładowo - w BT w roku 1990 - jesli to zmontujesz jak w manualu - to załatawisz sobie i pulleya i wałek..)

Ale jesli zrobisz konwersje na rok 2006 to wszystko bedzie ganiac cacy... natomiast konwersja na rok 1999 - spowoduje, ze tez wszystko bedzie ganiac cacy - ale ustrój bedzie demontowalny w trasie - w razie jakby co... gdzies daleko od domu...

Generalnie - ustrój z 2006 tez mozna zrobic w trasie... ale potrzeba już wtedy fachowego warsztatu, a nie jak w przypadku dla rocznika 1999 - klucza i deski.

Stąd właśnie potrzebna wiedza- i swiadomosć co sie robi i dla kogo.

Jesli wałek już troche dostał - (jak podejrzewam w Twoim przypadku) - musisz ocenic straty - i podjać decyzje o tym co TRZEBA wymienic a co jeszcze pochodzi... jednak zarówno w jednym jak i w drugim przypadku w tym akurat miejscu - najwazniejszy jest właściwy montaż właściwych części...

P.S.

Sam widzisz ze nie mozesz odkrecic nakretki. A powinno sie dac (rok 1993).

Cos tam ewidentnie jest nie tak. Szczególnie, ze płytka gniecie o nakretke... kicha z woda - jak piszesz... :wink:

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia.''

Autoryzowany dealer S&S Cycle

site-logo-badge.png

https://harley-parts.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FIS - dziękuję za obszerną informację - od Ciebie i kilku innych Kolegów na tym forum firmowi macherzy H-D mogliby się wiele nauczyć a kilku innych firmowców Hadeka to może Wam buty czyścić - bez kadzenia i dupowawłażenia bo nie o to chodzi. Teraz to tak czy siak nic nie zrobię bo raz że mróz za duży, dwa, że moja wiedza jest zbyt mała, zwłaszcza jak manual może kłamać.

Moja wiedza i warsztat nie powalają, zaczekam po prostu na wiosnę i pewnikiem gdzieś tego motóra zawiozę... Majzlem, młotem i kilkoma kluczami calowymi tego nie zrobię przecież ale przynajmniej wiem, co może być. Wcześniej to tylko coś czułem, że nie gra a teraz to bardziej realnych kształtów zaczyna nabierać. Co czas przyniesie - nie wiem, ale myślę, że warto spróbować to naprawić, może z częściami nie będzie tak źle - ale jak piszesz - diabeł tkwi w szczegółach. Zobaczymy, może jakoś ogarnę a jak nie to motór wróci tam, skąd przyszedł - czyli do krzaków i pokrzyw (taka gorzka ironia z mojej strony :sad: ), mam nadzieję, że jeszcze gdzieś nim skoknę ale na pewno nie parę setek km, bo strach - po prostu i zwyczajnie po ludzku... Zrobię to gdzieś - będzie jazda, nie zrobię - mam problem.

Dzięki za pomoc i cenne sugestie - wszystkiego dobrego Wam życzę na nadchodzący Nowy Rok - a czy się zobaczymy na trasie to nie wiem - czas pokaże :) Pozdrawiam wszystkich użytkowników dwóch kółek.

1. Nigdy nie kłóć się z głupcem. Ludzie mogą nie dostrzec różnicy

2. Jeśli podejmiemy walkę, możemy przegrać. Jeśli jej nie podejmiemy - już przegraliśmy. Leonidas - król Spartan

3. "Czasem wygrywasz, czasem przegrywasz, ale zwycięstwa nie mogą być powodem do wywyższania się a porażki powodem do załamywania, bo wygrywać i przegrywać trzeba umieć z klasą"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kręć na niebieski,czyli średni.

2008Chorwacja 4530km 2009Chorwacja Czarnogóra 4480km 2010Czarnogóra Chorwacja 4550km 2010Czarnogóra Grecja 5100km

2012Macedonia Albania 4600km 2013Włochy Sycylia 6000km 2014Czarnogóra Albania 4490km 2015 Rumunia Bułgaria.4750km 2016Serbia Czarnogóra 4550km2017 Dagestan 8500km2018 Toskania 4500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...