Skocz do zawartości

Luz zaworów


sorier
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Chodzi o silniki górnozaworowe z wałkami rozrządu nad zaworami ( DOHC ) i szklankowymi popychaczami.

Czy ustawienie zbyt małego luzu zaworu na zimno grozi podwieszeniem go po zagrzaniu silnika? Czy wręcz przeciwnie, ustawiając luz na ciepłym silniku ryzykujemy podwieszeniem po ostygnięciu?

Z tego co czytam na różnych forach to zdania są skrajnie podzielone. Czekam na opinie wszystkich znających się na rzeczy, w teorii i praktyce.

Jeżeli podobny temat już był proszę wkleić linka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktycznie odpowiadziałes sobie na te pytania. Luz reguluje sie na zimnym silniku, z racji tendencji metali do rozszerzania sie pod wpływem temperatury, a zbyt mały moze doprowadzic do podwieszenia sie zaworu. To chyba nie ulega wątpliwosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam ze szkoły to zwiększa się, rozszerzalność termiczna głowicy jest większa niż rozszerzalność termiczna zaworu i gniazd zaworowych oraz wałka rozrządu, stąd zwiększa się luz zaworowy. Za to w momencie kiedy silnik stygnie luz zmniejsza się.

 

W czasie pracy silnika gniazda zaworowe oraz przylgnia zużywa się i luz powinien się zmniejszać, aczkolwiek krzywki wałka rozrządu i szklanki popychaczy oraz podkładki regulacyjne zużywają się i luz powinien się zwiększać. Czyli w czasie eksploatacji zależnie od użytych materiałów luz zaworowy zmniejsza się albo zwiększa (w Kawasaki przeważnie zmniejsza się ze względu na materiały z jakich są wykonane zawory i gniazda zaworowe)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po rozgrzaniu się silnika luzy zaworowe się zmniejszają , zawory zaczynają się nie domykać następuje spadek mocy . W skrajnym przypadku można wypalić gniazdo zaworu wydechowego .

 

A co rozumiesz pod pojęciem "popychacze szklankowe" ? Takie jak ma np Junak ? Zamiast łańcuszka długie popychacze ?

Edytowane przez kogutnatrajce
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kogutnatrajce, popychacze szklankowe stosowane sa w silnikach gornozaworowych DOHC, walek rozrzadu naciska na zawor poprzez plytke regulacyjna i popychacz w ksztalcie szklanki odwroconej do gory dnem. Co do tego co powiedziales to wlasnie po to ustawia sie luzy zaworowe zeby do takiej sytuacji nie doszlo.

Sorier, luzy ustawia sie na zimnym silniku. Zmniejszaja sie w czasie pracy.

Temat zostal wyczerpany wiec chyba powinno sie go zamknac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i sami widzicie, 3 posty i 2 skrajne teorie.

Raczek_6 jest zdania że luzy się powiększają, a Toowdie i Kogutnatrajce że się zmniejszają. Wiec jak to jest?

 

PS. Szklankowy popychacz to jest element rozrządu znajdujący się pomiędzy trzonkiem zaworu a krzywką wałka rozrządu. Na szklance, albo pod nią znajduje się płytka regulująca luz.

 

Edit:

Widzisz Cyborg78 jednak temat się nie wyczerpał bo każdy ma inne zdanie na ten temat. Oczywiście luzy ustawia się na zimno, ale nie o to pytałem. Co więcej spotkałem się z silnikami w których producent podaje większe luzy gdy zajdzie konieczność ustawiania ich na ciepłym silniku. Wynika z tego że luzy sie powiększają wraz ze wzrostem temperatury.

Edytowane przez sorier
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i sami widzicie, 3 posty i 2 skrajne teorie.

Raczek_6 jest zdania że luzy się powiększają, a Toowdie i Kogutnatrajce że się zmniejszają. Wiec jak to jest?

 

PS. Szklankowy popychacz to jest element rozrządu znajdujący się pomiędzy trzonkiem zaworu a krzywką wałka rozrządu. Na szklance, albo pod nią znajduje się płytka regulująca luz.

 

Edit:

Widzisz Cyborg78 jednak temat się nie wyczerpał bo każdy ma inne zdanie na ten temat. Oczywiście luzy ustawia się na zimno, ale nie o to pytałem. Co więcej spotkałem się z silnikami w których producent podaje większe luzy gdy zajdzie konieczność ustawiania ich na ciepłym silniku. Wynika z tego że luzy sie powiększają wraz ze wzrostem temperatury.

 

Witam raczej zmniejszaja sie stad problem z odpaleniem goracego silnika przy zbyt malym luzie zaworowym poprzez podparcie zaworu, ale niewykluczone ze rozne motocykle roznie sie zachowuja bo w niejednym zawory zaczynaja dzwonic po silnym rozgrzaniu silnika. Stad racje pewnie beda podzielone bo i sytuacje moga byc rozne, producent dazy do tego aby zarowno material zaworow jak i glowicy mial jednakowa rozszerzalnosc ciepla ale moze byc minimalny odchyl tych wlasciwosci na korzysc zaworow badz glowicy i stad te dywagacje

pozdrawiam

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem luz wzgledem temperatury zależy od konstrukcji rozrzadu i materiałów do niego użytych. Np Junak miał luz zaworowy 0,05mm. To jest bardzo mało.Teoretycznie luz przy nagrzanym powiniwn sie powiększać. Kolega pytał o rozrząd DOHC. I moim zdaniem luz zaworowy na ciepłym silniku przy takim rozrzadzie sie zmniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze swej praktyki wiem, że problem zmiany luzów zaworowych po nagrzaniu silnika nie jest taki prosty i jednoznaczny. Myślę, że zależy to od wielu czynników, np. rodzaju silnika, sposobu chłodzenia, konstrukcji układu rozrządu oraz użytych do budowy tegoż materiałów. W swoim BMW R80RT z archaicznym już, ale jednak dalej stosowanym układem OHV, luzy ewidentnie się powiększają po nagrzaniu silnika. Z kolei w silnikach chłodzonych cieczą z rozrządem OHC lub DOHC luzy będą się raczej zmniejszać, bo cały blok silnika i głowica mają w miarę równą temperaturę, i tylko zawory "dostają w kość". Dla tego tak częste podpieranie się zaworów w tego typu jednostkach. Myślę więc, że po prostu należy robić dokładnie to co zaleca producent konkretnego typu jednośladu bez sugerowania się, że coś tak komuś się dzieje to pewnie i u mnie będzie tak samo. Naprawdę na te zagadnienie nie ma reguły. :notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HD1940 masz racje, producenci dążą do tego by ich produkty były możliwie bezobsługowe. Moim zdaniem jeżeli istnieje techniczna możliwość skonstruowania aluminiowej głowicy tak żeby nie "wyprzedzała" w rozszerzaniu się trzonków zaworowych, to najprawdopodobniej każdy producent wyprodukuje taką. Z drugiej strony, jeżeli nie da się wyprodukować takiej głowicy, to chyba każdy skonstruował by ja tak żeby w czasie eksploatacji luz się powiększał. Więc logiczne byłoby żeby luz powiększał się wraz ze wzrostem temperatury, to zminimalizowałoby ryzyko podwieszania zaworów.

 

PS. Spotkałem się już z przypadkiem podwieszenia zaworów na zimno. Zimny silnik dziwnie zachowywał się na zimno, zwłaszcza na wolnych obrotach, a po zagrzaniu wszystko wracało do normy. Po regulacji zaworów objawy ustąpiły.

 

Edit:

Może ktoś podobnie jak HD1940 doświadczalnie sprawdził czy w jego motocyklu/samochodzie luz się powiększa czy zmniejsza w rozrządzie (najlepiej DOHC). Ja przy najbliższej okazji przedstawię efekty moich doświadczeń.

Edytowane przez sorier
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[Edit:

Może ktoś podobnie jak HD1940 doświadczalnie sprawdził czy w jego motocyklu/samochodzie luz się powiększa czy zmniejsza w rozrządzie (najlepiej DOHC). Ja przy najbliższej okazji przedstawię efekty moich doświadczeń.

 

Jasne - U mnie ZA KAŻDYM RAZEM ewidentnie luz zaworowy się zmniejsza po rozgrzaniu - jak zwyczaj nakazuje.

 

HD1940 - to może w takim wypadku należny luzy na zimnym silniku ustawiać na zero? To dlaczego ŻADEN producent tego nie zaleca?

 

Oczywiście pytanie co dyskutujemy - ogólną zasadę, czy zachowanie się każdego motocykla z osobna?

Bo wydaje mi się, że ogólna zasada nie podlega dyskusji - LUZY się ustawia po to, żeby się skasowały po rozgrzaniu silnika. Bo jeżeli nie, to po co się luz ustawia na zimnym? Proszę o wyjaśnienie.

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jeżeli nie, to po co się luz ustawia na zimnym? Proszę o wyjaśnienie.

po to zeby miec punkt odniesienia i niezaleznie czy sie luz powiekszy czy zmniejszy to w oparciu o jakies standardy. moglbys go ustawiac na goracym silniku i fabryka moglaby nawet ustalic standardy ale zanim bys przeszedl z pierwszego cylindra na ostatni to ostatni ustawiany by byl na zimno wiec kazdy zawor ustawiony bylby w innej temperaturze...

pozdr

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo wydaje mi się, że ogólna zasada nie podlega dyskusji - LUZY się ustawia po to, żeby się skasowały po rozgrzaniu silnika. Bo jeżeli nie, to po co się luz ustawia na zimnym? Proszę o wyjaśnienie.

Prpblem pewnie w tym, że w technice nie ma nic na zero, zawsze są jakieś odchyłki i trzeba założyć jakąś tolerancję by podczas pracy nie doszło do podwieszenia zaworu.

Nawet jak by się ustawiło luzy zaworowe tak by po rozgrzaniu były bliskie zero to przecież podczas eksploatacji elementy się zużywają i ustawienioe zero by się długo nie utrzymało. Zatem jakaś tolerancja bezpieczeństwa w ustawianiu luzów musi być, jak i okres ich kontroli.

 

A ustawianie na zimnym jest jakimś punktem odniesienia a ciepły może być bardziej lub mniej albo w trakcie wystygnie.

Edytowane przez Luca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...