Skocz do zawartości

PALIWO


olorol
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio w programie 5 bieg (Fifth Gear) na Discovery robili test: co sie stanie gdy zaleja V-Power do silnikow aut klasy Renault Clio i Subaru Imprezy WRX.

Rezultat byl taki, ze w clio nie bylo zadnej roznicy a subarakowi przybylo 10 koni... ale czy odczujemy te 10 koni w takim aucie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paliwo o mniejszej liczbie oktanowej jest mniej kaloryczne, stąd mniejsza moc.

Liczba oktanowa nie mówi nic o mocy, ona określa odporność benzyny na spalanie stukowe. Im wyższa wartość tym mieszanka wolniej się spala, ale pozwala uzyskać wyższe stopnie sprężania. Po zmianie benzyny na taką o innej liczbie oktanowej teoretycznie należy również zmienić punkt zapłonu.

Dla przykładu podam że mój VN lubi benzynę 98, wpływu na osiągi nie ma żadnego, ale lepiej pracuje przy niskich prędkościach obrotowych, a ifa im mniej ma oktanów tym lepiej, ma niski stopień sprężania i spalanie stukowe jej nie grozi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wikipedia podaje:

Liczba oktanowa - liczba określająca jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym. Parametr ten określa odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon i spalanie stukowe....

...Istotne jest, aby zapłon nastąpił w wyniku iskry od świecy zapłonowej. Jeśli (dla danego silnika) liczba oktanowa paliwa będzie za mała, to nastąpią lokalne jej samozapłony przed właściwym momentem początku spalania. Te lokalne samozapłony powodują powstanie przyrostów ciśnienia i generują powstawanie fal dźwiękowych, określanych jako stuki.

...Stukanie jest spowodowane zbyt gwałtownym (detonacyjnym) spalaniem paliwa i może prowadzić do uszkodzenia silnika, szczególnie panewek na główce i stopie korbowodu i samego łożyskowania wału korbowego. W mniejszym stopniu niekorzystnie działa na zawory, tłoki, korbowód. Proces spalania zależy od jego warunków, które zależą od konstrukcji silnika, ale jest też zależny od składu chemicznego paliwa.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lanie paliwa o liczbie oktanowej takiej jak zaleca producent jest bardzo dobrym rozwiązanie pod warunkiem że mieszkamy w japoni Niemczech itp . Niestety w polsce NAJCZĘŚCIEJ paliwo o oznaczeniu 98 ma około 95 więc jest akurat :) :) . Ja wiem że nalanie paliwa 95 do mojej CBR powoduje jej gorsze osiągi i większe zużycie paliwa . Dlatego leje 98 bo to w moim przypadku się bardziej opłaca . Nie miałem nigdy ZXR 400 ale najlepiej jak kilka razy sprawdzisz na jakim paliwie jest lepiej i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno w AutoSwiecie robili test paru puszek na roznym paliwie- byla verva98, vpower, zwykle 95 i inne wynalazki. Test byl dosc wszechstronny i wiarygodny; badali zuzycie, osiagi i wlasne wrazenia. Okazalo sie, ze lepsze osiagi przy wyzszej liczbie oktanowej to G*WNOPRAWDA, co wiecej, bywalo, ze fura lepiej sie sprawowala na 95 :icon_mrgreen: Natomiast kiedys, dawno dawno widzialem dlugodystansowy test puszek na 95 i chyba shell optimax99- z rozbieraniem silnika wlacznie- i wyszlo, ze niektore lepsze paliwa (ze wzgledu na rozne dodatki i ulepszacze) maja bardzo pozytywny wplyw na stan silnika (z tym, ze w perspektywie zrobienia kilkudziesieciu tys na takim paliwie- watpie, czy sie to oplaca :icon_mrgreen: )Silnik po optimaxie byl czystszy, a zuzycie elementow mniejsze. Jak kogos stac, to niech leje vpower, ultimate czy supreme- gorzej nie bedzie (byc moze lepiej tez nie :biggrin: ). Natomiast na pewno nie mozna zejsc nizej zalecanej liczby oktanowej. Mysle, ze na markowych stacjach nawet u nas mozna spokojnie lac 95. PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja z własnego doświadczenia zauważam tyle: (wszystko z jednej, zaufanej stacji shella)

95... jedzie normalnie, ale czasami nieco dłużej na rozruszniku muszę przytrzymać, wolne obroty ok 1200 i nieco się wachają..

 

98.. to samo, ale bez wachania się obrotów

 

v-power.. zwykła 98 :icon_mrgreen:

v-power racing 100oktan.. obroty wolne ok 1300-1400, i równe.. czyli jednak coś robią oktany :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak trochę nie do tematu (ale po co 2 zakładać :biggrin: )

Ostatnio mój motor strasznie mulił, nie chciał wejść na obroty jak by miał przestawiony zapłon albo zużytą świecę, Dzisiaj ten problem sam się rozwiązał gdy pojechałem zatankować. :icon_mrgreen: Jako że miałem po drodze

postanowiłem zatankować na stacji "shell" a nie jak zazwyczaj "orlen" Gdy tylko zatankowałem i ruszyłem czuć było różnice moto lepiej się wkręca na obroty i wo gule :buttrock: efekt jest taki ze teraz moto nie muli :crossy: :biggrin: > (olej lałem ten sam i tyle co zwykle :icon_mrgreen:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W necie macie wszystko na ten temat.

 

http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf

http://www.plikus.pl/zobacz_plik-Test_benzyn-19138.html

Tak wiec jesli masz silnik wysilony z mocno zaawansowanay system zasilania paliwowego i jezdzisz po torze to tankuj super wysokooktanowe paliwo.

Jesli nie to:

W sprawnych, niewyeskloatowanych autach przystosowanych do zasilania benzyną o liczbie oktanowej 95 nie można jednak liczyć na podniesienie osiągów przez stosowanie paliw o podwyższonych parametrach. Zwykla benzyna 95 z pewnego źródła sprawdzi się tak samo dobrze

 

Mysl, ze to rozwialo wszelkie watpliwosci co lac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niektórych autach i motorkach jest róznica po zalaniu wyższego oktanu ponieważ posiadają czujnik detonacyjny. Jest to takie małe urządzonko któe informuje moduł zapłonowy o tym czy już jest spalanie stukowe czy nie dzięki czemu moduł "wie" jak bardzo może przyspieszyć zapłon bądź go opóźnić. a jak wiadomo ma to wpływ na osiągi silnika :biggrin:

 

Pozdrówka :flesje:

Edytowane przez Jackuzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak mówili koledzy, przy wyższym stopniu sprzeżania potrzebujesz większej liczby oktanowej aby nie było spalania stukowego. Na argumenty, że jakość paliwa jest taka jaka jest i 98 na przykład 95 oktanów, należy pójść dalej tą drogą i zapytać ile w takim układzie na 95 oktanów? może 92?:buttrock: Co do cudów typu 10% więcej mocy czy niższe spalanie przy wipałerach czy innych nie trafia to do mnie. Faktem jest jednak że do mojej starej KZ leję już tylko 98oktanów. dlaczego? bo ładniej pracuje zimny na ssaniu, ma stabilniejsze wolne obroty, generalnie silnik pracuje o wiele bardziej elegancko niż na 95 oktanowej benzynce.

Także kwestię co lać pozostaje chyba w każdym przypadku sprawdzić organolepytcznie. zalej 95 pojeździj, wybadaj, wypal prawie do zera, później 98 itd....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Faktem jest jednak że do mojej starej KZ leję już tylko 98oktanów. dlaczego? bo ładniej pracuje zimny na ssaniu, ma stabilniejsze wolne obroty, generalnie silnik pracuje o wiele bardziej elegancko niż na 95 oktanowej benzynce.

I to chyba jedyne agrumenty ba korzysc 98 jesli producent nie zalecil lania 98.

 

Ps Zupelnie inna sprawa jest to czy 95 ma te 95 oktanow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moja XJ-tka właśnie na 98 nie lubi pracować.

Silnik chodzi bardziej szorstko, obroty czasami niestabilne i osiągi chyba słabsze.

 

Virago 750 zaś bardzo lubiła na 98 smigać - pracowała wyraźnie płynniej i była bardziej elastyczna.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pod koniec zeszłego roku, zalałem 94 czy cos podobnego ze stacji białoruskiej. Silnik zaczał bardzo miękkko pracowac, ciszej, troszke lepiej się wkręcał na obroty, na jałowych pracował równomierniej. Wcześniej lałem 95 z BP, Orlenu, Shela :icon_question:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to teraz ja....

wychodze z zalozenia ze 98 w PL to tak naprawde 95....i roznice w aucie zauwazylem... po laniu do auta 95 na Neste, kiedy w zbiorniku opary byly zalalem 98 z BP.... mialem wrazenie ze auto naprawde dostalo kopa.... a jak ktos powiedzial w normalnym uzytkowaniu roznica nie powinna byc odczuwalna - a jednak

 

kiedys moto niechcacy zalalem ropa (3l ropy reszta benzyna /20l zbiornik)... nie chac ryzykowac po przejechaniu ok 180 (bylem w trasie) zalalem na shellu 100oktanow.... rezultat byl taki ze nie poczulem kopa...ale za to w koncowym rozliczeniu moto zaczelo mi palic 5l/100km.... wczesniej mialem problem poniewaz kiedy moto glaskalem po baku palil 6,2/100km (najnizsze spalanie jakie zanotowalem od zakupu) a kiedy troszke dzidowalem to potrafil dojsc do 7l/100. od tamtego czasu tankuje na shellu albo 98 albo 100 (o dziwo nie nakazdej stacji shella mozna dostac 100oktanow) i spalanie utrzymuje mi sie od 1000km w okolicy 5-5.5l /100km przy czym wiekszosc jazdy robie po miescie....

 

jak dla mnie jest to wystarczajacy powod aby omijac dystybutory z 95 tak samo jak dystrybutor z ropa :D

 

wszystkimktorzy nie odczuwaja przyrostu mocy polecam zalac bak do pelna 98 i sprawdzic spalanie....byc moze okaze sie ze jednak lanie 98 jest "tansze" od 95

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...