wujek Opublikowano 23 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2007 W związku z chorobowym i chwilką czasu oraz przedsezonowym dylematem „co wlać” postanowiłem zebrać do kupy parametry olejów dla motocyklistów, miłej lektury :banghead: Troszkę teorii :flesje: OLEJ SILNIKOWY Konstrukcyjny element silnika, spełniający cały szereg funkcji, takich jak:- zmniejszenie tarcia- zmniejszenie zużycia silnika- utrzymanie silnika w czystości- ochrona przed korozją- odprowadzenie ciepła- doszczelnianie komory spalania- inne PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW Własność Charakterystyka:- lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika- wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury- lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika- temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu- temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju- odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika- liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH Według klasyfikacji API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje dzieją się na dwie grupy: - oznaczone symbolem "S" przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym - oznaczona symbolem "C" przeznaczona dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych) Grupa olejów silnikowych z zapłonem iskrowym obejmuje następujące kategorie: Silniki benzynowe: SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM. Najwyższą jakość mają oleje kategorii SJ, SL i SM, które stosuje się w najnowocześniejszych i najbardziej obciążonych silników. DOBÓR OLEJÓW SILNIKOWYCH Jeżeli chcemy zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:- o tej samej klasie lepkości- o tej samej klasie jakościowej W przypadku braku zaleceń wg ACEA/CCMC może być wystarczająca klasyfikacja wg API z tym jednak zastrzeżeniem, że klasyfikacja europejska jest ostrzejsza i w większym stopniu uwzględnia europejskie konstrukcje silników. Olej niższej klasy jakościowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie. Krótki przegląd olejów syntetycznych oraz semisyntetycznych do motocykli dostępnych na rynku polskim: Agip Tec 4T 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 128,0Lepkość 100oC [mm/s] 17,6Wsk. Lepkości 150Temp. zapłonu [oC] 230Temp. płynięcia[oC] -33API SJ; ACEA A3; CCMC G4 Agip Racing 4T 10W60 Lepkość 40oC [mm/s] 160,0Lepkość 100oC [mm/s] 23,5Wsk. Lepkości 177Temp. zapłonu [oC] 220Temp. płynięcia[oC] -36Specyfikacja:API SG; CCMC G5, PD2 JASO MA MOTUL 300V 4T Factory Line 5W40 Lepkość 40oC [mm/s] 73,5Lepkość 100oC [mm/s] 13,6Wsk. Lepkości 196Temp. zapłonu [oC] 220Temp. płynięcia[oC] < - 36TBN [mgKOH/g] 11,4Specyfikacja:API SG; CCMC G4 - JASO T904 MOTUL 300V 4T COMPETITION 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 127Lepkość 100oC [mm/s] 17,5Wsk. Lepkości 155Temp. zapłonu [oC] 220Temp. płynięcia[oC] < - 36TBN [mgKOH/g] 9,8Specyfikacja:API SG; CCMC G4 - JASO T904 MOTUL 5100 ESTER 4T 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 131,5Lepkość 100oC [mm/s] 17,5Wsk. Lepkości 147Temp. zapłonu [oC] 228Temp. płynięcia[oC] < - 33TBN [mgKOH/g] 8,7Specyfikacja:API SG; CCMC G4; JASO MA Mobil Extra 4T 10W40 Lepkość 40oC [mm/s] 98Lepkość 100oC [mm/s] 14,4Wsk. Lepkości 157Temp. zapłonu [oC] ?Temp. płynięcia[oC] -30TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SJ; JASO MA Mobil 1 Racing 4T 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 152Lepkość 100oC [mm/s] 20,7Wsk. Lepkości 159Temp. zapłonu [oC] 230Temp. płynięcia[oC] -45TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SH; JASO MA PLATINUM MOTO 4T 10W50 Lepkość 40oC [mm/s] ?Lepkość 100oC [mm/s] 17,0Wsk. Lepkości 162Temp. zapłonu [oC] 250Temp. płynięcia[oC] -50TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SJ; JASO MA Shell Advance Ultra 4 10W40 Lepkość 40oC [mm/s] 82Lepkość 100oC [mm/s] 14,3Wsk. Lepkości 186Temp. zapłonu [oC] 202Temp. płynięcia[oC] -30TBN [mgKOH/g] 10,3Specyfikacja:API SG Shell Advance Ultra 4 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 115Lepkość 100oC [mm/s] 17,5Wsk. Lepkości 168Temp. zapłonu [oC] 206Temp. płynięcia[oC] -27TBN [mgKOH/g] 10,3Specyfikacja:API SG Shell Advance VSX 10W40 Lepkość 40oC [mm/s] 94,2Lepkość 100oC [mm/s] 14,46Wsk. Lepkości 159Temp. zapłonu [oC] 228Temp. płynięcia[oC] -33TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SG; JASO MA Shell Advance VSX 15W50 Lepkość 40oC [mm/s] 115Lepkość 100oC [mm/s] 19,5Wsk. Lepkości 157Temp. zapłonu [oC] 218Temp. płynięcia[oC] -27TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SG; JASO MA Liqui Moly Racing 4T 10W40 Lepkość 40oC [mm/s] 88,5Lepkość 100oC [mm/s] 14,2Wsk. Lepkości 135Temp. zapłonu [oC] 224Temp. płynięcia[oC] -41TBN [mgKOH/g] 9,0Specyfikacja:API SG/SH; JASO MA Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50 Lepkość 40oC [mm/s] 118Lepkość 100oC [mm/s] 18,0Wsk. Lepkości 165Temp. zapłonu [oC] 236Temp. płynięcia[oC] -45TBN [mgKOH/g] 9,0Specyfikacja:API SH; JASO MA Castrol GPS 4T 10W40 Lepkość 40oC [mm/s] 108Lepkość 100oC [mm/s] 15,3Wsk. Lepkości 154Temp. zapłonu [oC] 210Temp. płynięcia[oC] -27TBN [mgKOH/g] 5,8Specyfikacja:API SG; JASO MA Castrol R4 Superbike 10W50 Lepkość 40oC [mm/s] 120Lepkość 100oC [mm/s] 17,7Wsk. Lepkości 165Temp. zapłonu [oC] ?Temp. płynięcia[oC] ?TBN [mgKOH/g] ?Specyfikacja:API SG; JASO MA UWAGA :biggrin: ! Nie biorę odpowiedzialności za poprawność danych, do których dotarłem (nieraz producent oleju podaje na różne rynki sprzeczne informacje. Często parametry oleju podawane na stronach www są marketingowe i mogą różnić się od tych zawartych w „technical product data sheets” ). Jeśli się gdzieś pomyliłem proszę o uwagi :biggrin: Źródło: www.techem.com.pl, www.liqui-moly.hu, www.castrol.com, www.barbotti.com, www.mobil.pl, www.orlen.pl, www.shell.com, www.forumsamochodowe.pl/oleje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MariuszJ Opublikowano 23 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2007 ja do swojego leje Castrol GPS 4T 10W40 w serwisowce jaka kupilem na allegroradza lac 20W40 lub 10W30 ja leje jw poniewaz poprzedni wlascicieltez taki lal i nie chce zmieniac pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOTOWARIAT Opublikowano 23 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2007 Midland Motorcycle 10w40 Lepkość cSt przy 40 oC 110Lepkość cSt przy 100 oC 16Wsk. lepkości 155Temp.krzepnięcia -31Temp.zapłonu 228Specyfikacje API SH/SG JASO MA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pack84 Opublikowano 23 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2007 Midland 10w50 synthcp 3400/-20 stopnilepkość 40 - 125,66lepkosc 100 - 17,77ideks 157temp krzepn. -36 stopnizapłon 244ciezar własciwy 0,848 Midland 20w50 mineralcp 4500/-10lepkość 40 - 178,47lepkosć 100 - 20,57Indeks 135Temp. krzepn. -26 stopni ciezar wlasciwy 0,88 wszystkie mają normy API SH/SG JASO MAdodam jeszcze ze OLEJ MIDLAND 10w40 który podał Motowariat jest półsyntetykiem - sam takiego zalałem a wczesniej dzwonilem do importera z tym pytaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domel Opublikowano 24 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2007 Midland 10w50 synthcp 3400/-20 stopnilepkość 40 - 125,66lepkosc 100 - 17,77ideks 157temp krzepn. -36 stopnizapłon 244ciezar własciwy 0,848 TBN 7,8mg KOH/g oleju Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek8104 Opublikowano 24 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2007 Mobil1 5W50 Synthetic Specyfikacje Mobil 1 5W-50 spełnia wymagania poniższych specyfikacji: ACEA A3,B3,B4API SM,SL,SJ,CF Mobil 1 5W-50 posiada następujące dopuszczenia producentów: Daimler Chrysler 229.3 / 229.1Porsche ZaaprobowanyVolkswagen 505.00 Typowa charakterystyka fizykochemiczna Mobil 1 5W-50 Klasa lepkości SAE 5W-50Lepkość kin., ASTM D 445 [cSt] w 40ºC 104.9[cSt] w 100ºC 17.5Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 184Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.2Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 4.21Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -54Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 236Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.859 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bulamoto Opublikowano 24 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2007 Prosze o pomoc w dobraniu oleju do silnika 4-sowowego.Mam Yamaszke z 90lat i chcialbym w niej wymienic olej.Pytanie tylko na jaki?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panas Opublikowano 24 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2007 Ja w swoim mam zalany Castrol R4 SuperBike!! Dokładnych parametrów niestety nie znam!! :banghead: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domel Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 (edytowane) Dodam kolejny olej bo udalo mi się dowiedzieć jego parametry : Aral Superenergy 10W50Lepkość 40oC [mm/s] 117Lepkość 100oC [mm/s] 16,5TBN-9,4 Edytowane 6 Lutego 2008 przez Domel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Buber Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 Żeście mnie sprowokowali. Będzie troszkę :icon_eek: , na temat olejów syntetycznych. Sorki ze only inglisz, ale nie maiłem czasu przełożyć. Może jutro.. Beware of synthetic oil, it can do terrible things to you and your beloved motorcycle. It will not only leak out of your engine faster than you can put it in, but it will also cause your oil filter to clog and implode, dumping debris and dirt into your lubrication system. It also will make every part of your bike permanently slippery because of its linear molecular chain dispersion action. Then it will leak onto your kickstand causing it to retract automatically, dropping your bike on the ground! But that's not all... Synthetic oil will round off your gears and spin your bearings. It will also splatter onto your seat causing your girlfriend to fall off in the apex of a turn and she'll never ride with you again. Synthetic oil coats your sight window and your timing window with a whitish pro-emulsification additive that is both non-removable and highly corrosive. Synthetic oil will completely leak onto the ground overnight and your dog will drink it and die. Synthetic oil will wear out your tires and make your battery leak. It will give you the desperate need to urinate after you put your full leathers on and then jam your zippers shut. It will contaminate your gasoline causing your bike to stall on railroad tracks and accelerate uncontrollably near police cars. It will make it rain during rallies and on weekends. It will lubricate your timing belts causing them to jump teeth and break your valves to bits. Synthetic oil chemically weakens desmodromic valves and causes the clearances to change every six miles. Then it melts the black soles of your riding boots right before you walk across your new carpeting. While riding past groups of attractive women it will cause both of your handlebar grips to slip off at the same time so you smash your windscreen with the bridge of your nose. It also causes your swingarm to crack, your studs to break, and your rotors to warp, and then it voids your warranty by changing your odometer reading to 55,555. It also dries out your wetclutch and wets your dryclutch. It makes your clutch slave cylinder seal fail in the heaviest traffic on the hottest day of the year while putting an angry wasp in your helmet for good measure. Synthetic oil hides your 13mm socket and puts superglue on your earplugs. Synthetic oil will scratch your faceshield and make your gloves shrink two sizes night before trackday. Synthetic oil stole your neutral and sold it to the Chinese for $1.25. Synthetic oil will make you grow a tail. Synthetic oil will write long crazy e-mails to your Internet friends and then sign your name at the bottom! Cytuj Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tra Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 (edytowane) czytałem trochę o olejak jako że niedługo bede posiadaczem new bike. do motocykli sportowych z przenaczeniem do jazdy między innymi na torze ale również po ulicy zalecam 10W60. I w tym przypadku od Agipa lepszy jest Shell Helix Ultra Racing 10W-60Lepkość 40oC [mm/s] 163Lepkość 100oC [mm/s] 24,6Temp zapłonu 218 (Agip 220)Wskaźnik lepkości bardzo ważny parametr shell -183 (Agip 10w60 177)Shell API SL Agip API SGPozdrawiam Edytowane 6 Lutego 2008 przez tra Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tajnos Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 po przeczytaniu tych postow jestem w matrixe , skoro tak juz sie znacie to podpowiedzcie mi co zalac do 750 gsxr K1 dodam ze nie mam pojecia co tam jest wlane. Bede wdzieczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 Cokolwiek, jak jasno wynika z postow wyzej.Ma miec oznaczenie conajmniej SAE 10W40 i w zaleznosci od zasobnosci twojej kieszeni byc mineralem, polsyntetykiem, lub syntetykiem. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tajnos Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 Cokolwiek, jak jasno wynika z postow wyzej.Ma miec oznaczenie conajmniej SAE 10W40 i w zaleznosci od zasobnosci twojej kieszeni byc mineralem, polsyntetykiem, lub syntetykiem. Adam M. znaczy sie bez roznicy czy wleje ful synt. czy pol synt.?kasa nie gra roli. moze jakis konkretny przyklad oleju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotre Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 znaczy sie bez roznicy czy wleje ful synt. czy pol synt.?kasa nie gra roli. moze jakis konkretny przyklad oleju.Syntetyki najlepiej smarują. Dodam jeszcze, że czytałem że jeżeli mamy mocno zasyfiony silnik to nie powinniśmy stosować olejów mocno czyszczących, bo gwałtowne odklejenie się brudu od pewnych powierzchni może uszkodzić elementy silnika (np. odklejenie się osadzonego nagaru zatrze silnik). Czy jest jakaś różnica między olejem do przekładni w 4T i w 2T? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.