Skocz do zawartości

Czy na zębatce zdawczej powinien być luz?


rzerzuch
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich serdecznie.

 

Zębatka wchodzi na wałek zdawczy elegancko. Wewnętrzne rowki na zębatce są ok, jest nowa. Rowki/zęby czy jak je nazwać na wałku zdawczym też są ok. W ruchu obrotowym do przodu do tyłu, między zębatką i wałkiem nie ma luzu. Lecz po założeniu podkładki (tej która blokuje zębatke i uniemozliwia jej zsunięcie) i dokręceniu 2 śrub, wyczuwam luz poprzeczny, jest dość spory, około 0,5cm. Zastanawiam sie czy tak powinno być?

Motocykl to GPz550, ale wydaje mi sie że we wszystkich motorach pędzonych łańcuchem powinno byc tak samo. Albo ma być ten luz albo nie.

 

Luz- poprostu gdy dosiskam zębatkę zdawczą np. palcem w jakimś miejscu na jej obwodzie w strone motocykla, ona się przesuwa o kilka mm, a przeciwległy punkt na obwodzie zębatki wysuwa sie w moją stronę.

 

To moje pierwsze moto proszę o wyrozumiałość i dziękuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam.

 

PS

mam nadzieje że zabardzo nie namotałem w mym pytaniu :buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To normalny luz i nie musisz się nim martwić.

Do końca lat sześćdziesiątych konstruktorzy nie potrafili sobie poradzić z b.szybko zużywającymi się zębatkami łańcucha na bokach i samym łańcuchem w którym szybko wycierały się wewnętrzne lamele.

Dopiero skośnookie na stanowisku doświadczalnym zauważyli mocne biczowanie łańcucha napędowego przy dużych szybkościach i zmiennym obciążeniu. Zaprojektowany układ przeniesienia napędu z dużym luzem na małej zębatce oraz duży absorber gumowy na tylnej wyeiminował podcinanie zębatki na bokach.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej musisz - tylna zebatka jest na sztywno montowana do uchwytu, ktory przez amortyzator gumowy przenosi naped na kolo i tam zadnego luzu na srubach byc nie moze. To ci grozi co najmniej szybszym zuzyciem lancucha.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czesci motocykli zebatka zdawcza mocowana jest na sztywno ( Suzuki, Kawasaki ), ale tez zalezy to od modelu - w starych modelach Hondy luzno ( tylko pierscien zabezpieczajacy ), w nowych nie sprawdzalem :biggrin:

Ogolnie jak masz tam srube skrecajaca zebatke z zabezpieczeniem to nie moze byc na niej luzu, bo ci sfrunie z zebatka z walu ( kolega z precli to przezyl ), jak jest tylko pierscien segera z luzna zebatka to znaczy ze jest to mocowanie z luzem i tez jest dobrze. Taki pierscien raz zdjety trzeba wymienic na nowy.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zamotalem ???

Napisalem tylko ze trzeba rozrozniac rodzaje mocowania i stosowac sie do tego co fma w danym modelu zaprojektowala.

Marucha - ta nakretka gdy jest nowa to powinna miec klej na gwincie, a jesli nie ma to Loctite niebieski napewno jej nie zaszkodzi.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich serdecznie.

 

Zębatka wchodzi na wałek zdawczy elegancko. Wewnętrzne rowki na zębatce są ok, jest nowa. Rowki/zęby czy jak je nazwać na wałku zdawczym też są ok. W ruchu obrotowym do przodu do tyłu, między zębatką i wałkiem nie ma luzu. Lecz po założeniu podkładki (tej która blokuje zębatke i uniemozliwia jej zsunięcie) i dokręceniu 2 śrub, wyczuwam luz poprzeczny, jest dość spory, około 0,5cm. Zastanawiam sie czy tak powinno być?

Motocykl to GPz550, ale wydaje mi sie że we wszystkich motorach pędzonych łańcuchem powinno byc tak samo. Albo ma być ten luz albo nie.

 

Luz- poprostu gdy dosiskam zębatkę zdawczą np. palcem w jakimś miejscu na jej obwodzie w strone motocykla, ona się przesuwa o kilka mm, a przeciwległy punkt na obwodzie zębatki wysuwa sie w moją stronę.

 

To moje pierwsze moto proszę o wyrozumiałość i dziękuję za odpowiedzi.

Pozdrawiam.

 

PS

mam nadzieje że zabardzo nie namotałem w mym pytaniu :lalag:

 

nie musisz sie tym tak zbytnio przejmować akurat ta zębatka zdawcza to moze mieć tam taki niewielki luz bo przecież coś musi sie zawsze lekko poddawać troche łańcuch i troche zebatka na wałku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje Koledzy za Wasze opinie i rady.

 

Mam jeszcze jeden dylemat, który pozwole sobie przedstawić w tym temacie. Wymieniłem na nowy zestaw napędowy. Jednak luz na łańcuchu w niektórych miejscach jest ok, a jak obróce tylne koło, w innym połozeniu łańcuch staje sie za bardzo napiety (różnica luzu na łańcuchu kilka cm. jak w zużytym łańcuchu) Tylne koło zdaje sie być ustawione dobrze. Śruby regulacyjne napięcia łańcucha ustawiałem z suwmiarką w ręce. Jak zapne bieg na stopce centralnej i obserwuje kęcące się koło i łańcuch z tyłu, widać że łąńcuch raz ucieka na lewo raz na prawo.

Czy niewyważone tylne koło może coś takiego powodować? Czy przyczyny szukać zgoła gdzie indziej?

 

PS

 

Ja zamotalem ???

Adam M. poprostu źle zrozumiałem Twoją wypowiedź.

Edytowane przez rzerzuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz trochę niespójnie bo nie wiadomo czy ta różnica była zaraz po założeniu nowego czy dużo później.

Jakiej firmy łańcuch?

I czy łożysko podpierające tylną zębatkę w zabieraku jest nowe czy rozwalone?

Jak wygląda guma absorbera tylnej zębatki?

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...