Skocz do zawartości

ROZPIEPRZENIE MOTOCYKLA


Sidewinder
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Do jazdy po asfalcie robione są sprzęty, w których z przodu mamy wielkie heble, z tyłu o wiele mniejsze. Tak więc nie ma o czym dyskutować. Jakby tylne były zbędne, to by ich nie było (tarcza, szczeny - to kosztuje, waży). Jakby tył był ważniejszy, to by był większy i mocniejszy niż przód.

Zawsze droga hamowania będzie najkrótsza przy wykorzystaniu wszystkich hamulców na raz (aerodynamika, biegi, silnik, przedni hebel i tylny hebel ... można jeszcze szorować nogami uważając na nierówności). Generalnie tył jest na ogół trudniejszy do dozowania, więc w łuku, na śliskim, na piachu itd. się go unika. Przód się trudniej uślizgiwywuje ( 8) ), więc jest bezpieczniejszy w niesprzyjających warunkach.

 

Motocykle, które przede wszystkim mają wyglądać i ładnie brzmieć, a ich własności jezdne są na dalszym planie (ogólnie mówiąc rututnie, choppery, cruisery itd.) mają ten porządek zakłócony. W skrajnych przypadkach - z długim przodem w ogóle nie ma często przedniego hebla, lub jest mały bębenek, bo konstrukcja mogłaby się połamać.

 

O ile wiem (tylko ze słuchu i czytu) w terenowej jeździe tylne heble mają dużo ważniejszą rolę, niż w szosowej.

 

.... a w samochodach ... z tyłu są bębny tylko w tanich, wyższej klasy wózki mają zawsze wszystkie tarczówki, które są lepsze od bębnów i dlatego wyparły hamulce bębnowe z prawie wszystkich motocykli. Nie rozumiem tylko dlaczego bębny są tańsze w produkcji od tarcz.

 

 

Sorki za przydługie wynurzenie.

 

pozdro 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niezupełnie bębny są tańsze w produkcji, jeśli porówna się hamulce stosowane zazwyczaj na tył o małej średnicy tarczy do tego nie wentylowanej i 1-tłoczkowym zacisku to podobnej skuteczności bęben będzie droższy w produkcji. Ceny raczej wymusza tu sytuacja rynkowa, a dokładnie nie wypada by coś montowane w wyższej klasie pojazdów było tańsze niż to co montowane w klasie niższej. Jeśli chodzi o skomplikowane układy hamulcowe stosowane np. z przodu motocykli sportowych to sytuacja jest inna, tarcze są wykonane ze stopów o wysokiej odporności na przegrzewanie i ścieranie do tego dochodzi skomplikowany układ 4-ro lub 6-tłoczkowy, tutaj bęben nie ma żadnego porówniania i koszt jego produkcji wypada bardzo nisko. Jaką średnicę musiałby mieć bęben hamulcowy by dorównać skutecznością dwóm tarczom o średnicy ponad 300 mm i dwóch 6-tłoczkowych zaciskach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz gdzieś wyżej o tym wspominałem, bębny z tyłu są tańsze głównie z powodu komplikacji związanej z hamulcem ręcznym. Próbując dać z tyłu tarcze powstają czasem takie potworki jak hamulce np w Polonezie. Wiadomo było że się spieprzy i to raczej szybko (jakieś nakrętki samohamowne, trzpienie wkręcające i inne cuda). W samochodach droższych hamulce tylne są dublowane tzn. tarcze jako zasadniczy i obok małe bębny jako ręczny. Poza tym założenia przy projektowaniu niedrogiego, niezbyt szybkiego samochodu niższej lub średniej klasy są inne niż motocykla. Tym sie po prostu jeździ inaczej.

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzyzyk - oczywiścia masz rację :(

 

Jeśli chodzi o hamulce, to nie wiem czy ktoś z was wie, że bębny są teoretycznie skutechniejszo od tarcz !!! Powierzchnia cierna jest większa, więc wydaje się że powinno być lepiej. Bęben o średncy 300 mm byłby skuteczniejszy od tarczy ale...

Po pierwsze masa - taki układ by ważył kilkanaście kg.

Po drugie - ciepło - tarcza jest lepsza bo się skutecznie chłodzi

Po trzecie - tracza ma lepsze właściwości oczyszczania z resztek okładziny.

 

Pozdrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Przyjacielu ja moją dziewczyna straciłem również przez to, że jestem motocyklistą, ale to była taka głupia p***a! Wieżę że twoja zrozumie twoje nie hobby, nie pasje, lecz całe twoje życie!!! Bo mam nadziweje, że motocykl to twoja najważniejsza rzecz w życiu!!!

Pozdrawiam MICHAŁ

P.S.Do zobaczenia na wspaniałych równych polskich drogach (i koniecznie zabierz ją na przejażczkę)!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mi wyjechała ciężarówka z bocznej (podporządkowanej) drogi. Na szczęście nie jechałem szybko.

-pisk tylnego koła, położyłem sprzęta, ale jeszcze zawadziłem tyłem o przód ciężarówki, a potem na przemian ziemia, powietrze ziemia……

Co jest najdziwniejsze że nic nie połamałem, ale kurtka wyglądała jak by ją ktoś potraktował papierem ściernym, ( na łokciu prawie się przetarła!)

O sprzęcie nie wspomnę.

Gościu miał szczęście że ledwo chodziłem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...