Skocz do zawartości

EXUP - regulacja


jacek1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Czy ktoś może wie jak fachowo ustawić EXUP. Jest to dokładnie opisane w http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html tylko, że ja nie bardzo czaję angielski, a nie chce mi się grzebać po słownikach. Z tego co rozumię EXUP należy zblokować np. imbusem i wtedy regulować. Tylko czy w tym czasie ma być włączony zapłon? Niech ktoś mi to w skrócie przetłumaczy na chłopski rozum :biggrin: , może ktoś już ustawiał.

Z góry dzięki.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie pomogę, jednak brutalnie mówiąc wolałbym nie tłumaczyć całości, a jedynie odszukać fragment, w którym pojawia się niejasność. Jeśli możesz powiedz gdzie leży problem, a ja w miarę swoich możliwości spróbuję pomóc. Oukej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o ogólne przetłumaczenie tekstu, czyli podstawowe czynności, które przeprowadza się przy regulacji. Tak jak pisałem wyżej nie wiem, czy robi to się przy włączonym zapłonie, bo jest różnica w położeniu EXAPU i czy należy go zblokować do regulacji? Jeżeli dobrze rozumię, linki powinny mieć 1,5 mm luzu. Temat był, tylko jasno nie wytłumaczony. Pomocy, bo wczoraj wsadziłem łapy i nie wiem czy dobrze ustawiłem :biggrin: , a dzisiaj jeszcze ostatn dzień ładnej pogody :D

 

Z góry dzięki. Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra...próbuję :biggrin:

 

Na początku jest opis miejsca gdzie jest zawór i jak zdjąć pokrywkę. Domyślam się, że to wiesz...i kawałeczek dalej faktycznie piszą o 1,5 mm luzu. Ma być to luz bez nacisku, czy ciśnienia - słowo pressure rozumiem tutaj dwojako.

 

Dalej jest mowa o położeniu "widelca rolki" czyli tych dwóch widełek, które mają się pokrywać z dziurą - prawdopodobnie wiesz o czym mowa. Teraz jest o zapłonie. Jeśli widełki (ich wewnętrzna część) nie pokrywają się z dziurą, trzeba zapłon włączyć, a następnie wyłączyć. Na mój rozum nastąpi jakieś automatyczne ustawienie tej "rolki"...czyli tego całego ustrojstwa, które poruszane jest linkami. Po włączeniu i wyłączeniu zapłonu widełki powinny znaleźć się równo z dziurą - tak pisze facet.

 

Jeśli widełki nie pokrywają się z dziurą, należy poluzować linki i ręcznie ustawić "rolkę" tak, by wnętrze widełek znalazło się równo z dziurą. Należy powtórzyć procedurę z zapłonem WŁĄCZYĆ - WYŁĄCZYĆ, żeby sprawdzić, czy silniczek - servo jest dobrze wyzerowany. Jeśli jest wyzerowany (chodzi o pozycję) można następnie ustalić napięcie linek, by było te 1,5mm.

 

Żeby ustawić linki, trzeba "rolkę" unieruchomić wkładając coś we wcześniej wspomnianą dziurę. Autor strony proponuje klucz imbusowy 4mm (na zdjęciu trzecim od góry).

 

Po drugiej stronie motocykla pod bakiem, nad gaźnikami znajdują się dwa kable (linki) zaworu z regulacyjnymi "nakrętkami". Należy poluzować nakrętki i następnie naciągnąć linki tulejkami regulacyjnymi tak, by w ogóle nie miały luzu. Na zdjęciu poniżej pokazane są tulejki regulacyjne i te kontrujące nakrętki. Kręcać zgodnie ze wskazówkami zegara (pokazuje się więcej gwintu) zacieśniami linki, przeciwnie - luzujemy. Należy naprężyć linki aż do stanu "bezluzowego", a następnie obydwie linki poluzować o pół obrotu.

 

http://www.cartestsoftware.com/fz1/images/...tingnuts2tn.jpg

 

Facet pisze, że w jego motocyklu tulejka ze srebrnym gwintem odpowiadała górnej lince, a z czarnym dolnej - patrząc na "rolkę" przy zaworze EXUP. Moment odpowiedniego naprężenia linek jest dobrze wyczuwalny. Pomiędzy stanem mocnego naprężenia linek a niemożliwością dalszego przekręcenia tulejek regulacyjnych występuje bardzo mała różnica, dlatego (wg. faceta) jest to łatwo wyczuć. Poluzowanie o pół obrotu (wcześniej wspomniane) powinno dać wymagane 1,5mm luzu na linkach przy zaworze. Dla pewności luz należy sprawdzić. Jeśli jest ok, należy zablokować regulacyjne tulejki, tulejkami kontrującymi.

 

Następnie należy z powrotem założyć pokrywkę zaworu i dokręcić trzy śruby momentem 10Nm...lub jak autor strony do lekkiego oporu, na oko.

 

Przy odpalaniu motocykla kod "7000 obrotów" oznaczający kłopot z zaworem EXUP nie powinien się pojawić, a jeśli jednak będzie oznacza to najprawdopodobniej, że linki naciągnięte są zbyt mocno i silnik-servo nie daje rady ruszyć zaworu. Pomimo błędu można jeździć, gdyż elektronika odetnie zasilanie silniczka, co zapobiegnie jego spaleniu. Po poluzowaniu linek kod "7000 obrotów" nie powinien się już pojawiać.

 

 

Na dole strony jest jeszcze opis jak to zrobić z rozłożeniem zaworu na części składowe, ale chodziło zdaje się o samą regulację? Autor drugiej części oprócz regulacji zaleca również nasmarowanie elementów EXUPa ze względu na ciężkie warunki, w jakich pracuje zawór. Mam nadzieję, że moje "tłumaczenie" będzie pomocne. Powodzenia :D

Edytowane przez embe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a w jakim celu ustawiales? byla jakias awaria ? zacial sie?

 

Miałem urwaną linkę od EXAPU i po zmianie chciałem go dokładnie ustawić. Moto nie ciągnęło z dołu, dopiero od ok. 4 tys.obr. coś się działo. Podstawy wiedziałem, ale chciałem być pewny co i jak ( jeszcze raz dzięki embe za dokładne tłumaczenie i zrastaj się chłopie :bigrazz: ). EXUP warto dokładnie ustawić, bo dużo daje w dolnym zakresie obrotów.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako ze pojawil sie ten temat i zostal konkretnie opisany postanowilem zajrzec do swojej dziwki, okazalo sie ze mialem gorna czesc widelek ustawiona dokladnie na otworze, wyregulowalem tak, ze dolna czesc wystaje jakis milimetr do gory zakrywajac delikatnie otwor.

dzisiaj zrobilem, mala przejazdzke i powiem ze jest roznica sprzet ciagnie mocniej od nizszych obrotow.

 

i jeszcze jedna sprawa pisalem juz kiedys o tym ze mialem problem ze stukami na wolnych obrotach, dzwiek byl bardzo specyficzny dochodzacy wlasnie z okolicy exupu, byl slyszalny najmocniej jak sprzet chodzil na luzie.

bardzo lekki stuk lecz glosny, cos jak sprzegielko kolowrotka wedkarskiego- mniej wiecej.

 

jak zdjalem pokrywke od exupu to mial luz poprzeczny, latwo wyczuwalny, i dziwny traf ale po tej regulacji nic nie stuka :)

 

i tak sie domyslam ze moze bylo tam jakies zjawisko cyrkulacji spalin, i to powodowalo porusznie sie elementu zaworu poosiowo a z tego ten charakterystyczny stukot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że wtrącam się tak między wódke, a zakryche, ale czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć sens i zasadę działania EXUP? Mniej wiecej wiem o co chodzi, ale wiecie.. Głód wiedzy :)

Exup to zawór w miejscu gdzie 4 kolektory "schodzą" się w jedną puszkę, wykorzystuje on zjawiska falowe

powstające w wydechu dla poprawienia charakterystyki silnika (zwłasza jego elastyczności)

w niskich i średnioniskich obrotach. Jest on kształtu przeciętego walca na pół, obracany przez silnik za pomocą linek maksymalnie o kąt 90 stopni proporcjonalnie do obrotów silnika.

A najlepsze jest to że Yamaha jako pierwsza stosowała tego typu rozwiązanie już na początku lat 90, dopiero po dłuuugich latach inni producenci dostrzegli zalety takiego urządzenia.

Edytowane przez bread
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jak u was jest rozwiązana obudowa Exup?

U mnie do pokrywy przychodzi blaszka która trzyma linki i żeby naciągnąc linki musi być założona pokrywa, żeby zablokować wkładam śrubkę, stalowa linka naciąga się, że czuć opór, w czarnej kończy się regulacja, jednocześnie nie ma jak sprawdzić przy exup czy linka jest dobrze naciągnięta bo założona jest pokrywa.

Jak to wyregulować?

Notoryczny kłamca :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...