kuba_195 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 czy wie ktoś jaką metodą utwardza się metal i czy to da się zrobić samemu???Pzdr(mam na myśli sprężyny) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kubaDR600 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 To zalezy jaki metal i o jakie spręzyny ci chodzi.I co tak naprawdę chcesz zrobić. Skoro pytanie na stronie motocyklowej to pewnie chodzi ci jakieś sprężyny do motocykla. Wszelkie spręzyny uzywane w motoryzacji wykonuje się ze specjalnej stali (sprężynowej) taka stal jest najpierw obrabiana machanicznie kuta i walcowana - potem formuje się z niej spreżynę a następnie poddaje obróbce cieplnej ( hartuje i odpuszcza)Jezeli planujesz zrobić sprężynę to sam tego nie zrobisz (jezeli ma działać). Jezeli chodzi ci o zmianę charakterystyki istniejącej sprężyny - Charakterystyka sprezyny zależy od jej rozmiarów - średnicy drutu, średnicy nawinięcia i ilości zwojów. Żeby usztywnić spezynę można ją skrócić - odcinając zwoje (ale wtedy będzie krótsza) albo blokując zwoje stosując np. specjalne przekładki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madras30 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 Oj chyba wywalą Cię do innego działu ale może zdążę :D tak jak kolega wyzej mówi- albo skrócenie albo obróbka ciepla ja próbowałem jeszcze kapieli w roztworze soli do utwardzenia sprężyn sprzegłowych w WSK125 - (podobno stosują to w działach sprężynowych zamiast kosztownej obróbki cieplnej czy chemicznej o ile jest to ostateczność)czy cos dało sam nie wiem ale chyba nie bo 1 nie byłem w stanie zastosowac odpowiedniej temperatury i nie znam prawidłowej2 nie znam odpowiedniego stężenia roztworu soli załatw nowe czymniej używane to chyba najprostrze wyjscie :mrgreen: mirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 Zanim cokolwiek zrobię z tematem niech autor odpowie o co mu tak naprawdę chodzi. Bo pytanie jest zadanei tak ogólnie jak "jak się naprawia silnik".Podaj informacje, to będzie łatwiej. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DiboS60 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 a kiedys hartowalo sie chyba za pomocą grafitu albo gotowania w oleju czy coś do konca nie iwem ;]Wiem ze jest tak ze coś co jest hartowane nie jest odporne na wyginanie i peka(np wiertla) wszystko zalezy od ilosci pierwiastku wegla i krzemu w slkadzie stopu:) im mniej wegla ty bardziej podatne na deformacje i na odwrot;]pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba_195 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 chodziło mi o to, czy mogę coś zrobić ze sprężynami od sprzęgła, żeby były twardsze,ponieważ takowych(twardszych ) nie mogę nigdzie dostać. myślałem o chartowaniu ale nie iwem czy to dobry pomysł, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miaziu Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 a macie jakiś pomysł żeby sprężyne ''osłabić'' :D ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba_195 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 jakby ją troche stoczyć??ja bym sprubował...na węższą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herflik Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 czeee Jak stoczyc ? Moze ja mało widzialem .. z toczeniem sprezyn to jeszcze sie nie spotkalem :roll: Moze zwyczajnie odpuscic ? pozdrawiam herflik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miaziu Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 herflik odpuścić ? A co to takiego ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba_195 Opublikowano 30 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 ja coś takiego kiedyś rtobiłem facetowi na warsztatach szkolnych, sprężynę nałożyłem na odpowiednio ciasny pręt i tokarką stoczyłem ale to tam takie piepszeie w bambus... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 30 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2006 kiedys slyszalem o stronie na necie ( jakiejs firmy) gdzie sobie mozesz wymyslec (zaprojektowac) sprezyne tzn jej dlugosc, grubosc drutu, srednice sprezyny, jej charakterystyke i skladasz zamowienie. Za jakis czas masz gotowe sprezyny. Akurat ta firma miala wyjatkowo tanie uslugi, a w innych bylo znacznie drozej. Ale tej strony nigdy nie widzialem na oczy tylko slyszalem z opowiesci. Poszukaj moze cos znajdziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba_195 Opublikowano 31 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2006 ciężka sprawa znaleźć ale będe szukał pzdr!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
..:maniek:.. Opublikowano 31 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2006 moj kumpel ma firme co robi sprezyny :D srednice drutów z jakich moga robic to od <1mm do max 13mm, dlugosc sprezyny do max ok.1m(bo takie maja dlugie piece do odpuszczania), cena jest zalezna od ..no od wszystkiego..wiec najlepiej sie bezpozrednio z nim dogadacPS.za kpl.sprezyn do przedniego zawieszenia do moto robionego wg.wzoru chca ok.100zl..jakby kto chcial namiar to sluze :PPS.2. sprezyny sprzegla najlepiej utwardzic dokladajac pod sprezyne podkladke->wtedy do nacisniecia trzeba uzyc wiekszej sily! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kubaDR600 Opublikowano 31 Stycznia 2006 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2006 a kiedys hartowalo sie chyba za pomocą grafitu albo gotowania w oleju czy coś do konca nie iwem ;]Wiem ze jest tak ze coś co jest hartowane nie jest odporne na wyginanie i peka(np wiertla) wszystko zalezy od ilosci pierwiastku wegla i krzemu w slkadzie stopu:) im mniej wegla ty bardziej podatne na deformacje i na odwrot;]pzdr Prawdopodobnie słyszałeś o nawęglaniu powierzchownym, potem coś takiego się hartuje i mamy twrde na wierzchu i miekkie w środku- takie zabiegi stosuje się dla stali niskowęglowych w sutuacji gdzy element musi być odporny na scieranie, naciski powierzchniowe i jednocześnie mieć dużą odporność udarową i z tego względu nie nadaje się do obróbki sprężyn bo sprężyna pracuje całym przekrojem drutu z którego jest wykonana.Sprężyny wykonuje się ze stali stopowej o specjalnym składzie dla sprężyn - stali spręzynowych w polskich normach jest raptem kilka o ile pamiętam podczas gdy wszystkich stali dających się hartować są setki rodzajów. Najważniejsze - raz wykonana sprężyna nigdy już nie bedzie lepsza - ponowne hartowanie wiąże się z rozrostem ziarna struktury krystalicznej co negatywnie wpływa na pozim hartowania i w efekcie drugi raz hartowane spręzyny szybko "siadają"Żeby jeszcze raz z tego samego materiału wykonac dobra sprezynę trzeba by było poddac go ponownie obróbce mechanicznej i dopiero po niej obróbce cieplnej. Na koniec ciekawostka wzrór opisujący charakterystykę sprężyny zawiera tylko średnice drutu, średnicę nawiniecia i ilość zwojów - nie ma żadnego wsólczynnika zaleznego od rodzaju stali i jej obróbki - tak więc obróbka cieplna nie ma wpływu na paramtry sprężyny - ma natomiast ogromny wpływ na jej trwałość. Sprężyna ma charakterystyke liniową czyli długość maleje proporcjonalnie do nacisku - jeżeli w trakcie eksploatacji sprezyna "siada" to spada napięcie wstępne (np. w sprzęgle) i stąd konieczność jej wymiany. Zeby uzyskać sprężynę o charakterystyce progresywnej końcowe zwoje nawinięte są bliżej siebie dzieki temu przy penym obciązeniu opierają się o siebie i spada liczba zwojów pracujących co przekłada się na usztywnienie sprezyny. p.s.Hartowanie polega na podgrzaniu stali do temperatury przemiany wewnetrznej (stal w zależności od temperatury posiada dwa układy siatki krystalicznej) a następnie gwałtownym schłodzeniu - dla różncyh stali wymagana jes różna prędkośc chłodzenia - przy pewnej szybkości chłodzenia atomy pierwiastków nie zdąrzą powócic do pierwotnego układu krystlicznej i powstaje cos co nazywa się martenzytem - kryształ o dużej twrdości ale kruchy - im więcej martenzytu tym większa twardość i kruchość materiału. Dla obniżenia kruchości zahartowanego materiału stosuje się odpuszczanie czyli wygrzewanie w ściśle ustalonych temperaturach dla zlikwidowania niekorzystnych naprężeń wewnętrznych. To wszystko w bardzo dużym uproszczeniu. Wiedzy o stali jest na wiele miesięcy lub nawet lat nauki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.