SebJaw Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Witajcie Chwilę się zbierałem z zadaniem tego pytania ale nie mogę sam znależć odpowiedzi na nie.(dla niektórych będzie to pewnie najgłupsze pytanie roku)Nie jestem mechanikiem. Mam motocykl o pojemności 500 cm (0.5 l.) - Kawasaki GPZ 500 S ...a dokładnie to co to znaczy..?Gdzie ta pojemność jest ? Czy jeśli wykręce świece i wleję do cylindrów benzyny to "wejdzie" właśnie 0.5 litra ? - wątpię. Czy za każdym obrotem wału spala 0.5 l. benzyny ? też wątpie. Więc gdzie fizycznie jest te 500 cm sześciennych ? i gdzie mogę to sprawdzić. Pozdrawiam.SebastianJaw :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SuperCube Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 powiem jedno: google i wiki :) http://pl.wikipedia.org/wiki/Pojemność_skokowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SebJaw Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 powiem jedno: google i wiki http://pl.wikipedia.org/wiki/Pojemność_skokowa Czy to znaczy że za każdym "skokiem" cylindry wypełniają sie 0.5 litra benzyny. Wtedy motocykl paliłby chyba 1000000 litrów na 100 km. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miro_N Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 SebJaw, sądząc po stażu trudno Cię podejrzewać o prowokację :P , a w takim razie musisz być mocno zdeterminowany ;) Czy jeśli wykręce świece i wleję do cylindrów benzyny to "wejdzie" właśnie 0.5 litra ? - wątpię. I słusznie, że wątpisz, choć jest to podejrzenie bliskie prawdy :) , pod warunkiem, że wszystkie tłoki naraz byłyby w dolnym położeniu, co raczej nie jest naturalną ich pozycją w silniku wielocylindrowym trzeba jeszcze odjąć objętość komór spalania.Pojemność skokowa to przestrzeń, którą określają ścianki cylindra i denko tłoka (między jego skrajnym górnym i dolnym położeniem). W silnikach wielocylindrowych sumuje się pojemności cylindrów. Czy za każdym obrotem wału spala 0.5 l. benzyny ? też wątpie. Tak jednak myślę, że to prowokacja :mrgreen: :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciejdubis Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Czy to znaczy że za każdym "skokiem" cylindry wypełniają sie 0.5 litra benzyny. Wtedy motocykl paliłby chyba 1000000 litrów na 100 km.Sam sobie odpowiedziałeś że nie. Jest to pół litra mieszanki paliwowo - powietrznej.Poza tym może nie przy każdym skoku, ale każdy z cylindrów w suwie ssania zasysa powiedzmy 250ccm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sobekkk Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Czy za każdym obrotem wału spala 0.5 l. benzyny ? też wątpie. :-D :-D :-D :-D :-D pomysl 0.5l na kazdy obrot walu... 10 000 obr na min czyli 5 000 litorow na minute :-D :-D :-D na baku mieszczacym 15lirow silnik pracowal by jakies 3 sec :) Czy jeśli wykręce świece i wleję do cylindrów benzyny to "wejdzie" właśnie 0.5 litra ? - wątpię. "pojemosc 500ccm" czyli pojemnosc skokowa liczy sie z pi*srednica do kwadratu*skok * ilosc tlokowczyli dla Twpjej gpztki 3,14 * 3,7 do kwadratu * 5,8 *2 = 498,64456 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SebJaw Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Więc kto mi powie jaka ilość paliwa (płynu) dostaje się do cylindra podczas jednego skoku tłoka ? Na wolnych obrotach, tak ok. 1000 obrotów/min - jakaś ilośc paliwa jest spalana 1000 razy w minutę. Gdy przekręcę manetkę gazu tak do 3000 obr./min. to spalam 3 razy więcej niż przy 1000 obrotów. Gdy jadę na 6 biegu i mam 6000 obrotów na minutę (mam wtedy prędkość 120 km/h) to spalam 6 razy więcej niż na wolnych obrotach (1000 o./min) gdy stoję ? Tak ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
redline Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 pojemosc 500ccm" czyli pojemnosc skokowa liczy sie z pi*srednica do kwadratu*skok * ilosc tlokow Chyba chciałes napisać: pi*promień (czyli 1/2 średnicy) do kwadratu*skok * ilość tłoków Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wieczny student Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 SebJaw, powiem ci tak odnośnie tego:Czy to znaczy że za każdym "skokiem" cylindry wypełniają sie 0.5 litra benzyny. Wtedy motocykl paliłby chyba 1000000 litrów na 100 km.optymalny skład mieszanki to 2 jednostki benzyny na 39 jednostek powietrza. zatem na objetość jednego cylindra przypada 5% benzynki.z resztą to pytanie było proste :-). jak sie spytasz co to moment obrotowy, to dopiero bedzie tłumaczenie :-). pozdrawiam! PS: tylko nie wiem czy to optymalny skład dla wolnych obrotów, czy do przyspieszania... tu ci nie powiem :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Witam,zacznijmy od tego, że idealna mieszanina paliwowo - powietrzna to 14,7 kg powietrza na 1 kilogram paliwa. W GPZ 500S masz 2 cylindry po 250 ccm. Bez wdawania się w rachunki, ile może ważyć 250 ccm powietrza? Niewiele. A paliwa jest 14,7 raza mniej - bedą to miligramowe wartości. pozdrawiam Filip Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wieczny student Opublikowano 30 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2005 14,7 kg powietrza na 1 kilogram paliwa:-). no to kto ma racje :-)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kudlaty_bytom Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Filip ma racjędo spalenia 1 kg benzyny potrzeba 14,7 kg suchego powietrza, bo 1,3 kg to 1 m3 powietrza.Pomyśl sobie, ze moto spala 6l/100km, to będzie jakieś 5 kg bezyny, czyli w tym czasie poleciało 73,5 kg powietrza. Za każde dwa obroty wału idzie 0,5l powietrza (0,65 kg), a silnik kręci dość szybko, musisz jeszcze przyjać, ze w cylindrze zostają znikome ilości spalin, no i oczywiście para wodna. Sama benzyna jest w postaci odparowanej - cholernie małe kropelki. Jedna iskra i wszystko się pali :twisted: więc z tego 0,5l objętości znika troszkę (straty), ale moto jedzie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
guziq Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2005 jak sie spytasz co to moment obrotowy, to dopiero bedzie tłumaczenie proponuje rozpocząć debate na ten temat :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ozzy369 Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Więc kto mi powie jaka ilość paliwa (płynu) dostaje się do cylindra podczas jednego skoku tłoka ? Naprawdę - musisz być szczęśliwym człowiekiem że nie masz większych zmartwień.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wieczny student Opublikowano 31 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 31 Sierpnia 2005 proponuje rozpocząć debate na ten temat moment obrotowy = siła*ramię.siła bierze sie z eksplozji w suwie pracy. tłok idzie w dół.ramię to... zdaje sie wykorbienie na wale. dlatego wysokoobrotowe małoskokowe silniki r4 mają mały moment, a boxery i v'ki mają moment sporawy (bo maja duży skok cylindra, zatem większą wartośc wykorbienia). ok, ok, spytacie sie : jak to możliwe, ze ducati kręcą sie powyżel 8tys RPM. odpowiedź prosta - nie wiem :-). najwyraźniej to co ja tu napisałęm o tym całym momencie niekoniecznie ma sens :-), albo sekret drzemie w ultralekkich materiałach na korbowody...kudlaty_bytom, yyy... nie do końca łapie ten tok rozumowania (nie czepiam sie). napisałem tyle bo mi tak doktor profesor magister rehabilitowany z insytutu silników spalinowych na moim wydziale powiedział. ale nie tłumaczył nic. tak po prostu przyjąłem do wiadomości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.