kudlaty_bytom Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 słyszałem o tym, ze zamiast powietrza do kół pompuje się azot, chciałem się zapytać czy ktoś już próbował taki eksperyment, bo u mnie w mieście jest warsztat, co to proponujeco w ogóle daje azot w kołach :?: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lunch Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 ja mam azot w kolach, ale co daje to nie wiem. :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kubaDR600 Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 Daje satysfakcję, że jesteś "trendy" :lol: :lol: Teoretycznie guma sie wolniej starzeje bez obecności tlenu to raz a dwa ktoś kiedyś dowodził że przy wysokich temperaturach może się tworzyć wewnątrz opony mieszanina wybuchowa z oparów gumy i powietrza.Ale ja bym to między bajki włożył :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SuperCube Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 z tego co ja słyszałem, to:*pod wpływem roznic temp., cisnienie ulega mniejszym wahaniom niz w przypadku powietrza*cząsteczki azotu są większe, dlatego azot dłuzej zostaje na swoim miejscu (w kole) :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Zbycho Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 Ja też mam azot w oponach, tak na oko około 75%, reszta to tlen, dwutlenek węgla, mała domieszka gazów szlachetnych ...Tak poza tym pic na wodę i fotomontaż. Sposób by od jeleni wyciągnąć parę extra groszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CosmoSquig Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 Chodzi przede wszystkim o zmianę ciśnienia przy zmianie temperatury, która w przypadku azotu jest mniejsza, niż w przypadku powietrza. W ten sposób w nagrzanej oponie ciśnienie jest podobne, jak w zimnej, co poprawia właściwości trakcyjne przy szybkiej jeździe.Wynika to z równania Clapeyrona (pV=nRT), jak ktoś chce sobie dokładnie policzyć, to zapraszam do poczytania literatury o termodynamice :)A poza tym: http://www.wulkanizacja.pl/pompowanie_azotem.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a!ntek Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 Pompowanie azotem to lipa. Chyba, że wulkanizator najpierw próżniowo opróżni zawartość opony z powietrza atmosferycznego i dopiero zapoda azot. Inaczej ilość azotu w oponie będzie podobna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kudlaty_bytom Opublikowano 27 Czerwca 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 zbycho oraz a!ntek, wydaje mi się, ze macie rację, w kmońcu w powietrzu jest azotu w pizdu, a pompowanie czystym gazem to tylko zwiększenie jego ilości procentowej o jakieś 2 - 3 % tak na okoCosmoSquig, co do równania Clapeyrona, to mi nie musisz nic pisać, bo miałem termodynamikę w szkole i na uczelni i aż mi się chciało żygać przez to :( jednak to co w teorii, nijak ma się często z praktyką, dlatego pytam tutaj, bo wiem, ze są tu ludziska o tęgich głowach w życiowych sprawach motocyklizmu :mrgreen: dzięki wielkie za odpowiedź, leję na ten azot :-D :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
moratar Opublikowano 27 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2005 Można pompować wodorem :)Moto mniej waży przez co ma lepsze osiągi!Chodź w sumie można splunać i na to samo wyjdzie. PozdroB6 W-wa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 Oj kudłaty chyba nie uważałeś na wykładach. Pompowanie azotem jest od dawna stosowane w sporcie wyczynowym. Największą zaletą jest stabilność ciśnienia w oponach bez względu na temperaturę otoczenia.A w czasie pompowania koła azotem po wymianie opony w środku nie pozostaje powietrze tylko azot bo w trakcie wskakiwania opony na felgę azot wypiera powietrze. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pompka Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 Może w sporcie wyczynowym ma to jakieś znaczenie ale w normalnej (szeroko pojętej :) ) eksploatacji to chyba strata pieniędzy :roll: . Jak napisał Zbycho mi wystarczy 75% azotu w kołach :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 Jeżeli dla Was musi być powietrze w kołach i nieistotne jakie jest ciśnienie to faktycznie szkoda pieniędzy. Motocykl ma dla przykładu z przodu 2.5 atm. to po kilku godzinach w ostry słońcu ciśnienie wzrasta do 3.2 atm.Po napełnieniu azotem normalnym manometrem nie można pomierzyć różnicy. Osobiście też nie używam azotu ale ciśnienie sprawdzam b. często. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Zbycho Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 Jeżeli dla Was musi być powietrze w kołach i nieistotne jakie jest ciśnienie to faktycznie szkoda pieniędzy. Motocykl ma dla przykładu z przodu 2.5 atm. to po kilku godzinach w ostry słońcu ciśnienie wzrasta do 3.2 atm.Po napełnieniu azotem normalnym manometrem nie można pomierzyć różnicy. Osobiście też nie używam azotu ale ciśnienie sprawdzam b. często. I jak sądzę konstruktorzy opon i motocykli przewidzieli te zjawisko i widocznie tak ma być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 I jak sądzę konstruktorzy opon i motocykli przewidzieli te zjawisko i widocznie tak ma być.zbycho a ja sądzę że nie zrozumiałeś sensu dyskusji i problemów z ciśnieniem powietrza w oponach. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hiszpan Opublikowano 28 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2005 jedno co mnie zastanawia to fakt, że w normalnym powietrzu mamy 78% azotu a reszta (21%to tlen pozostałe gazy i pierwiastki to raptem 1%). W oponie nałożonej na felgę jest 1atmosfera więc zaczynamy juz z zawartością 22% mieszanki gazowej głównie z tlenu. Do tego dobijamy np 2,5bar czystego azotu. W oponie mamy więc nadal mieszankę gazową z tlenem i innymi gazami. nikt bowiem nie odsysa z opony/dętki powietrza przed dopompowaniem azotu! Nadal nie mamy wiec opony napełnionej czystym azotem! stężenie innych gazów spada nam do około 1/3,5x22%=6,3% a nie do 0% mam rację? PZDR! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.