Skocz do zawartości

azot zamiast powietrza


Rekomendowane odpowiedzi

Daje satysfakcję, że jesteś "trendy" :lol: :lol:

 

Teoretycznie guma sie wolniej starzeje bez obecności tlenu to raz a dwa ktoś kiedyś dowodził że przy wysokich temperaturach może się tworzyć wewnątrz opony mieszanina wybuchowa z oparów gumy i powietrza.

Ale ja bym to między bajki włożył :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też mam azot w oponach, tak na oko około 75%, reszta to tlen, dwutlenek węgla, mała domieszka gazów szlachetnych ...

Tak poza tym pic na wodę i fotomontaż. Sposób by od jeleni wyciągnąć parę extra groszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi przede wszystkim o zmianę ciśnienia przy zmianie temperatury, która w przypadku azotu jest mniejsza, niż w przypadku powietrza. W ten sposób w nagrzanej oponie ciśnienie jest podobne, jak w zimnej, co poprawia właściwości trakcyjne przy szybkiej jeździe.

Wynika to z równania Clapeyrona (pV=nRT), jak ktoś chce sobie dokładnie policzyć, to zapraszam do poczytania literatury o termodynamice :)

A poza tym: http://www.wulkanizacja.pl/pompowanie_azotem.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbycho oraz a!ntek, wydaje mi się, ze macie rację, w kmońcu w powietrzu jest azotu w pizdu, a pompowanie czystym gazem to tylko zwiększenie jego ilości procentowej o jakieś 2 - 3 % tak na oko

CosmoSquig, co do równania Clapeyrona, to mi nie musisz nic pisać, bo miałem termodynamikę w szkole i na uczelni i aż mi się chciało żygać przez to :( jednak to co w teorii, nijak ma się często z praktyką, dlatego pytam tutaj, bo wiem, ze są tu ludziska o tęgich głowach w życiowych sprawach motocyklizmu :mrgreen:

dzięki wielkie za odpowiedź, leję na ten azot :-D

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj kudłaty chyba nie uważałeś na wykładach. Pompowanie azotem jest od dawna stosowane w sporcie wyczynowym. Największą zaletą jest stabilność ciśnienia w oponach bez względu na temperaturę otoczenia.

A w czasie pompowania koła azotem po wymianie opony w środku nie pozostaje powietrze tylko azot bo w trakcie wskakiwania opony na felgę azot wypiera powietrze.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dla Was musi być powietrze w kołach i nieistotne jakie jest ciśnienie to faktycznie szkoda pieniędzy. Motocykl ma dla przykładu z przodu 2.5 atm. to po kilku godzinach w ostry słońcu ciśnienie wzrasta do 3.2 atm.

Po napełnieniu azotem normalnym manometrem nie można pomierzyć różnicy. Osobiście też nie używam azotu ale ciśnienie sprawdzam b. często.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dla Was musi być powietrze w kołach i nieistotne jakie jest ciśnienie to faktycznie szkoda pieniędzy. Motocykl ma dla przykładu z przodu 2.5 atm. to po kilku godzinach w ostry słońcu ciśnienie wzrasta do 3.2 atm.

Po napełnieniu azotem normalnym manometrem nie można pomierzyć różnicy. Osobiście też nie używam azotu ale ciśnienie sprawdzam b. często.

 

I jak sądzę konstruktorzy opon i motocykli przewidzieli te zjawisko i widocznie tak ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak sądzę konstruktorzy opon i motocykli przewidzieli te zjawisko i widocznie tak ma być.

zbycho a ja sądzę że nie zrozumiałeś sensu dyskusji i problemów z ciśnieniem powietrza w oponach.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedno co mnie zastanawia to fakt, że w normalnym powietrzu mamy 78% azotu a reszta (21%to tlen pozostałe gazy i pierwiastki to raptem 1%). W oponie nałożonej na felgę jest 1atmosfera więc zaczynamy juz z zawartością 22% mieszanki gazowej głównie z tlenu. Do tego dobijamy np 2,5bar czystego azotu. W oponie mamy więc nadal mieszankę gazową z tlenem i innymi gazami. nikt bowiem nie odsysa z opony/dętki powietrza przed dopompowaniem azotu!

Nadal nie mamy wiec opony napełnionej czystym azotem! stężenie innych gazów spada nam do około 1/3,5x22%=6,3% a nie do 0% mam rację?

PZDR!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...