Skocz do zawartości

Czysto teoretyczne pytanie odnośnie GPX/ZL/GPZ 600


PROC
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Ostatnio trochę przeglądałem stare ŚM i porównywałem w nich oposy ZL 600, GPZ 600 oraz GPX600 wszystkie te motocykle mają praktycznie identyczne silniki. ZL ma zdławiony o 1 KM silnik GPZ a GPX ma odrobinę zmodyfikowany silnik GPZ – modyfikacje te obejmowały tłoki, korbowody, głowice (kanały), rozrząd. Podobno GPX jest bardziej trwały niż GPZ gdyż ma lepsze tłoki i gniazda zaworów, dzięki czemu usunięto problemy z braniem oleju i wypalaniem gniazd.

Jeszcze jedno, GPX miał 85 KM a nie 75 jak GPZ, charakterystyka GPX była też bardziej przyjemna, większy moment przy niższych obrotach itd.

Teraz moje pytanie:

Czy da się zrobić przeszczep góry silnika z GPX do GPZ a dokładniej do ZL?? Słyszał ktoś o takim patencie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modyfikacje GPZ w stosunku do GPX wymienione przez cibie powyżej i nazwane "odrobiną", nie są tak mało istotne moim zdaniem.

 

Co do przeszczepów. Skoro tłoki są modyfikowane, to prawdopodobvnie mają inny kształt, więc i komora spalania jest inna. Ponadto jeśli tloki i korbowody mają inną masę, to i przeciwagi na wale są zupełnie inne, gdyż wał musi być dobrze wyważony. Niezdziwił bym się też, gdyby lekko inaczej były ustawione kroćce ssące, możesz mieć problem z zamontowaniem gaźników.

 

Nie jest tak łątwo robić przeszczepy, ponadto zapewne zmienione sa fazy rozrządu i niewykluczone, że inne mapy zapłonów, więc i przydala by się wymiana modułu.

 

Jeśli planujesz wymiane, to musiał byś najpierw wszystko pomierzyć, a najlepiej przełożyć, cały wał, cylindry i głowice. Czyli kompletny ukłat tłokowo korbowy + głowica i cylindry.

 

Teraz zadaj sobie pytanie czy warto się w to bawić? No ale najważniejszym pytaniem jest w jakim stanie jest silnik z ZL?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem się dzisiaj w serwisie Kawasaki o tego typu zabieg ale tam nie wiedzieli co mi powiedzieć: " chyba się da, powinno, nie wiem, da rade..."

na zdjęciach i schematach gaźniki są w takim samym położeniu co w moim ZL ogólnie wszystko wygląda identycznie (z wyglądu)

O wale też myślałem i zgadzam się z Tobą Idaho jak by miało dość do takiej przeróbki to wał też będzie przemieniany ogólnie wszystkie wymienione elementy (wał, tłoki, głowice, wałki...).

Jeśli dojedzie do czegoś takiego to dopiero na jesień na razie zbieram informacje

Co do modułu słyszałem że gpz gpx chodzą na tych samych, ale czy to prawda??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proc po kiego czorta chcesz się bawić w takie przeróbki. Kup silnik od GPX'a i włóż go do swojej ramy. Jedyny problem ( chyba jedyny )8) to numery silnika bo bloki są te same. W ZL'u masz trochę inne przełożenie ale które włożysz to twój wybór. Z przeróbkami zawsze jest tak że niby wszystko gra a potem nic do siebie nie chce pasować:roll:

Pozdrawiam

Chcesz porozmawiać z fachowcami, zamiast mitomanami..?

www.kolyaska.fora.pl

Obecnie: K-750, Ural M-67, ZX-9R C2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proc, przeróbki zawsze przynosza nieoczekiwane problemy.

 

Dla przykladu podam ci moją starą XJ. Miała zarżnięta głowicę. Głowica była z systemem kanalików podciśnieniowych YICS. Niestety niemoglem dostać nigdzie takiej głowicy, wiec kupiłem z ebay całą głowicę, cylindry z tłokami od starszego modelu bez YICS. Wszystko było by ok. ale był jeden mały szkopuł. Nie pasowały kroćce ssące. W końcu jakoś doszedłem z nimi do ładu, ale założę się, że ujmowały silnikowi z 10KM, gdyż żle pasowaly na kanały ssące i powstawały kryzy.

Dodam jeszcze, że przed tą operacją konsultowalem się z kolesiami z grupy o XJ, mieli racja dało się to zrobić, ale nie brali pod uwagę tego, że niemiec nie przyśle mi oryginalnych krućców i będe musial założyć od nowszego modelu.

 

PS. Proc dziękuj bopgu za kardana....to jest istne cudo! Ja też mam...nie chwaląc się :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no Kardan jest super i się z niego bardzo ciesze.

no jeszcze do patentu dochodzą gaźniki bo ZL ma 2 min mniejszy gardziel

 

W sumie ten cały patent wymaga kupna dobrego silnika z gaźnikami a to łatwe nie będzie, na allegro jest za 1500zł bez gaźników podobnow "dobrym stanie" (jak wszystko :) )...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zl ma silnik dostosowany do jego `image` z momentem przesunietym w nizszy zakres obrotow ( dlatego m. in. mniejsze gazniki ).

Ladowanie do niego silnika o charakterystyce bardziej sportowej to watpliwa sprawa - wyzsza moc wystapi przy o wiele wyzszych obrotach + pogorsza sie przyspieszenia specjalnie w zakresie 0 - 100 km/h, a cala operacja moze byc dosc skomplikowana.

Podobne pytania mam na swoich listach Suzuki, gdzie ludzie chca przeszczepiac silniki od lancuchowych GSX - najczesciej 4 zaworowy 1100 do modeli kardanowych ( GS 850 / 1000 G ).

To sie po prostu nie oplaca, taniej jest sprzedac obecny motocykl i kupic nastepny.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam pisze - to się nie opłaca i ma rację ale jaka frajda po przebudowie.

Dajcie mi oba silniki ZL i GPX a poskładam z tego jeden na życzenie z kardanem lub byz kardana .

niedawno dla mojego hamburskiego przyjaciela zabudowałem silnik ZRX1200 do ramy ZL900 , w firmie KAWASAKI-BRANDT fachowcy twierdzili że się nie da a później im klapy opadły. Było kilka problemów ale drobnych i jeden poważny poza silnikem z połączeniem go do chłodnicy bo się węże pokżyżowali ale teraz to najszybszy ZL900 w helmutowie.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chodzi o frajdę :)

A teraz kilka danych

GPX600R

Moc 85KM przy 11000obr/min

Max moment obr 55Nm przy 8000

Przyśpieszenie 4.3s

GPZ600

Moc 75KM przy10500obr/min

Max moment obr.52Nm 9000

Przyśpieszenie 4.3s

ZL

Moc 74KM przy 10500obr/min

Max. moment obr. 54Nm przy 8500

Przyśpieszenie 3.9s (dzięki przełożeniu)

 

Kolejny dużym plusem jak dla mnie jest dłuższe przełożenie 6 biegu w GPX. ZL ma skróconą szóstkę i przy 100km/h kręci już 5 tyś obr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy temat. A jak by zmienic samą glowicę albo sam wałek rozrządu (i pewnie moduł)? Mniej klopotów wałem i resztą (teoretycznie). Adam M. ma rację, że taka przeróbka to spory koszt (pewnie większy niż kupienie ZL 1000). Ale frajda jest. Mieć najszybszy ZL 600 w Polsce :)

 

A moja sugestia byla by taka: założyć wydech 4 w 1, stożkowe filtry powietrza, przeregulować gaźniki i powinienłes dodać parę KM i Nm. A jak zmienisz glowicę czy nawet całą górę to i tak te przeróbki Ci zostają i mas zjeszce więcej mocy 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to u mnie mowia `when cost is no object` - wszystko mozna zrobic.

Jednak dalej uwazam ze zakladanie bardziej sportowej szescsetki do ZL 600 jest mija sie z celem - roznica w osiagach bedzie niewielka, a roboty i pieniedzy mase.

To juz lepiej zapolowac na Ebay na silnik ZL 1000 i sprobowac wpasowac go w rame 600. Mysle ze to powinno byc latwiejsze i tansze.

Poza tym nie mozna podzespolow do takich przerobek kupowac na Allegro, a raczej na amerykanskim EBay.com - wowczas jest pewnosc ze taki silnik bedzie mial niewielki przebieg i bedzie w dobrym stanie tech.

Prawdziwie wdzieczne do takich kombinacji sa motocykle Suzuki GS - wszystko pasuje prawie bez przerobek. Ludzie zaczynaja od GS750, do ktorego wkladaja silnik od 1150 i zawieszenia, kola i hamulce od GSXR. jak kogos ciekawi to podam linka do takiego potworka.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to materiał wyjściowy już mam :)

hamulce z gsx-r-a -popieram, ale np. już koło przód ja bym zostawił-dużo pewniej się czuje na 19stce

 

a z przekładaniem silnika to tutaj gościu nie miał żadnego problemu bo gs75x to prawie to samo co gs11x- różnią się właśnie tylko pojemnością ( w tym moto z gs11x blok silnika i głowica)

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to materiał wyjściowy już mam :D

hamulce z gsx-r-a -popieram' date=' ale np. już koło przód ja bym zostawił-dużo pewniej się czuje na 19stce

 

a z przekładaniem silnika to tutaj gościu nie miał żadnego problemu bo gs75x to prawie to samo co gs11x- różnią się właśnie tylko pojemnością ( w tym moto z gs11x blok silnika i głowica)[/quote']

 

no jeśli mam być szczery to upsy od GSXR mi się marzą i 2 tarcze :D

Koło przednie ZL ma 18 cali ale na potrzeby upsa z GSXR trzeba by kupic inne przystosowane do 2 tarczy (np od ZL1000)

Co do ZL1000 to podobno awaryjny strasznie:/

a wracając do tych elementów od GPX600R to podobno mają lepszą wytrzymałośc (nie ma kłopotów z gniazdami i braniem oleju)

na stronie www.eliminator.org jest wiele pięknych maszyn :)

a to mój faworyt http://www.eliminator.org/images/bv/keesgr...roenendaal2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...