Fidek Opublikowano 2 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2022 Witam, temat który chciałem poruszyć będzie bardziej sugestią czy idę w dobrą stronę. Mianowicie pacjent to Yamaha YZF R125 z roku 2009 zaraz po zakupie wprowadziłem kilka modyfikacji. Głównie chciałem poprawić przepływ powietrza w silniku więc wymieniłem filtr powietrza z papierowego na filtr K&N który nie generuje takiego oporu jak papierowy. Następnie zmieniłem kolektor wydechowy na taki z większą średnicą, pozbywając się katalizatora i pompki powietrza, na sam koniec założyłem przelotową replikę Akrapovica. Efekt jaki uzyskałem to lepsze przyspieszenie lecz mniejszą prędkość maksymalną (z 128km/h na 113km/h). Charakterystyka silnika zmieniła się ponieważ dużo szybciej wstaje i w środkowym zakresie obrotów bardzo ładnie oddaje moc, jednak wysokie partie obrotów wypadają dość słabo (widać to po wykresie gdzie na fabrycznym wydechu wykres jest gładki, a na zmodyfikowanym są górki i dołki). Rośnie wtedy AFR ponieważ wtryskiwacz przestaje już wyrabiać. W tym momencie pojawia się pytanie jaką ścieżkę dalszą obrać ponieważ sądzę że da się jeszcze wycisnąć odrobinę z tego motocykla. 1.Wymienić wtryskiwacz na taki z większą wydajnością, tylko pytanie z czego aby to pasowało P&P 2.Wstawić regulator ciśnienia paliwa który zwiększy ciśnienie panujące w układzie z 2.5bar do 3 lub nawet 3.5 bar. Na mój rozum czas wtrysku ustalony przez komputer będzie ten sam jednak mieszanki dostanie się więcej ze względu na zwiększone ciśnienie. Ogólnie to ten pomysł najbardziej do mnie przemawia ale może ktoś rzuci światło na inny sposób, co prawda AFR spadnie ale wolę mieć AFR na poziomie 12-13 niż 15-16. 3. Wystroić to tak jak jest zmieniając czas wtrysku poprzez wgranie mapy, jeśli tak to prosiłbym o wskazanie dobrego tunnera w zachodniopomorskim najlepiej w Szczecinie. PS1. Nie zależy mi aż tak bardzo na prędkości maksymalnej co przyspieszeniu i zachowaniem prawidłowego AFR ponieważ dłuższa jazda z nieprawidłowym AFR odbije się później na zaworach i tłoku. PS2. Przepraszam jeśli umieściłem w złym dziale ponieważ wahałem się między mechaniką, a ogólnym dziale poświęconym motocyklom Yamaha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
F.I.P. Berek Opublikowano 2 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2022 Nie zajmowałem się nigdy wtryskiem, ani taką pojemnością, ale parę opisanych zmian wydaje mi się nietrafionych... Zwiększeniu przepływu powietrza powinna towarzyszyć zmiana ilości podawanego paliwa. Zastosowanie większej średnicy kolektora wydechowego to obniżenie podciśnienia w układzie, a zmiana tłumika (aczkolwiek nie wiemy co było, a co jest teraz - mam na myśli jego konstrukcję) prawdopodobnie zmieniła zjawiska falowe i rezonansowe układu. Może się mylę, ale mam wrażenie, że zmiany wprowadzane "z sufitu". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fidek Opublikowano 2 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2022 Komputer wylicza dawkę na podstawie otwarcia przepustnicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kiler Opublikowano 3 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2022 (edytowane) Nie wiem czy komputer wylicza dawkę z otwarcia przepustnicy czy z czujnika podciśnienia . Ale jeśli rzeczywiście z przepustnicy to zakładając jakiś "tjuningowy" 🙂 filtr powietrza dostarczyłeś mu więcej powietrza bez odpowiedniej dawki paliwa więc już masz trochę za ubogo W dniu 2.01.2022 o 14:54, Fidek napisał: W tym momencie pojawia się pytanie jaką ścieżkę dalszą obrać ponieważ sądzę że da się jeszcze wycisnąć odrobinę z tego motocykla. sprzedać to co masz i kupić mocniejszy Bo tuningowanie tego silnika przy takim poziomie wiedzy jaki odnoszę wrażenie że masz nie przyniesie żadnych spektakularnych efektów A osiągnięcie jakiegokolwiek widocznego efektu będzie kosztowało worek pieniędzy których nigdy nie odzyskasz Dodatkowo tuningując sam silnik dalej masz moto z zawieszeniem ramą i hamulcami od 125 czyli nazwijmy to dyplomatycznie "niezbyt dobrymi" Edytowane 3 Stycznia 2022 przez kiler 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fidek Opublikowano 3 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2022 31 minut temu, kiler napisał: Nie wiem czy komputer wylicza dawkę z otwarcia przepustnicy czy z czujnika podciśnienia . Ale jeśli rzeczywiście z przepustnicy to zakładając jakiś "tjuningowy" 🙂 filtr powietrza dostarczyłeś mu więcej powietrza bez odpowiedniej dawki paliwa więc już masz trochę za ubogo Muszę bardziej przyjrzeć się TPS ma 5 pinów więc może faktycznie któryś z nich odpowiada za MAP sensor, więc wychodzi na to, że jest adaptacyjny, wtedy większe ciśnienie w układzie paliwowym miałoby sens. Postaram się sprawdzić to jeśli temperatury na zewnątrz utrzymają się poziomie 10°C. Nie wiem czy to jest aż tak droga zabawa skoro taki czujnik ciśnienia to koszt 150-200zł. Wiadomo cudów tu nie będzie jeśli chodzi o osiągi więc o "resztę" się nie martwię bardziej chodzi mi żeby sprzętu nie przegrzać przez zbyt wysoki AFR i EGT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
F.I.P. Berek Opublikowano 3 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2022 (edytowane) Taka wskazówka ogólna - bez dobrej orientacji w temacie, będzie łatwiej wprowadzać zmiany stopniowo, a nie kilka jednocześnie. Można wtedy realnie ocenić ich rezultaty. Spadek prędkości maksymalnej zapewne jest konsekwencją zmian w obrębie wydechu (jak pisałem). I co więcej - wynikiem będzie też przegrzewanie/wypalanie gniazda i zaworu wydechowego. Jeżeli dodatkowo przez zmianę filtra powietrza zaburzyłeś proporcje mieszanki to będzie to postępowało dość szybko. Prostym sposobem oceny 😎 jest obejrzenie świecy... W ogóle ten spadek prędkości wyraźnie wskazuje na regres w Twoim tuningu - niezależnie od tego, że tłumaczysz, że bardziej zależy Ci na dynamice etc. Jeżeli możesz "poświęcić" prędkość maksymalną to masz jeszcze pole do popisu w zmianie przełożeń i np.wzmocnieniu sprzęgła. Edytowane 3 Stycznia 2022 przez F.I.P. Berek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Judas Opublikowano 3 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2022 Moim zdaniem bez nowej mapy nic nie zrobisz. Moto jest już dużo wolniejsze czyli KM już uciekły. Zbiera się lepiej? O ile masz lepszy wynik? Zmierzyłeś to czy to tylko odczucia z "dupohamowni" bo wydech głośniejszy? Zmiana filtra i wydechu może tak zmienić parametry, że sterownik już sobie z tym nie poradzi. Przerabiałem to kiedyś na swoim moto. Cytuj ETZ 251 x2 1993-1996,XL600R 1996-1998,DR800 1998-2005,RF900R 2005-2007,FMX650 2007-2009,SV650S 2008-2010,SV1000N 2010-2015, XR600R 2011-2016, CMX250 2014-2015, MT-07 2015-2018, DR-Z400SM 2016-2019,CBR650F 2018-2022, CRF 250Rally 2019-2022, Tracer7 2022-..., DR650RSE 2023-..., Big-1 2024-..., Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fidek Opublikowano 3 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2022 (edytowane) 30 minut temu, Judas napisał: Moim zdaniem bez nowej mapy nic nie zrobisz. Moto jest już dużo wolniejsze czyli KM już uciekły. Zbiera się lepiej? O ile masz lepszy wynik? Zmierzyłeś to czy to tylko odczucia z "dupohamowni" bo wydech głośniejszy? Zmiana filtra i wydechu może tak zmienić parametry, że sterownik już sobie z tym nie poradzi. Przerabiałem to kiedyś na swoim moto. Dupohamownia podparta prostą aplikacją do mierzenia prędkości, jest dość dokładna jak na darmowe narzędzie. @kiler Faktycznie jest TPS, MAP i czujnik temperatury jest to zintegrowane w jeden czujnik stąd pomyślałem że to TPS ze względu na fizyczne połączenie z przepustnicą. To dobry znak, dlatego odczułem "dupohamownią" 🤣 oraz apką przyrost w postaci lepszego dołu silnika już tylko po wymianie filtra. Postaram się wykorzystać szerokopasmówkę z samochodu do sprawdzenia AFR przy różnych regulatorach ciśnienia paliwa. (więc ewentualnie dostanę warna za odkop tematu, poczekam aż zrobi się odrobinę cieplej) Edytowane 3 Stycznia 2022 przez Fidek 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Judas Opublikowano 6 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2022 Ładnie. 🙂 Cytuj ETZ 251 x2 1993-1996,XL600R 1996-1998,DR800 1998-2005,RF900R 2005-2007,FMX650 2007-2009,SV650S 2008-2010,SV1000N 2010-2015, XR600R 2011-2016, CMX250 2014-2015, MT-07 2015-2018, DR-Z400SM 2016-2019,CBR650F 2018-2022, CRF 250Rally 2019-2022, Tracer7 2022-..., DR650RSE 2023-..., Big-1 2024-..., Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 6 Stycznia 2022 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2022 Wieksza srednica wydechu to blad, wroc do oryginalu. Chodzi o szybkosc gazow przechodzacych przez wydech, a wieksza srednca je zwalnia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fidek Opublikowano 7 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2022 17 godzin temu, Adam M. napisał: Wieksza srednica wydechu to blad, wroc do oryginalu. Chodzi o szybkosc gazow przechodzacych przez wydech, a wieksza srednca je zwalnia. To by tłumaczyło czemu dół tak ożył, czyli to mnie nic nie kosztuje to sprawdzę jak zachowa się na oryginalnym kolektorze ze zmienionym końcowym tłumikiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fidek Opublikowano 8 Lutego 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lutego 2022 (edytowane) Cześć z racji plusowej temperatury powietrza oraz granego garażu kontynuuje modyfikacje w R125. Zwiększona dawka paliwa AFR przy WOT 11.9 😋 Średnie bardzo blisko trzyma się 14.5. Tutaj pomiar, motocykl dużo lepiej jedzie i uprzedzając marudy bo przecież hamulce i zawias jest z 125 to prędkość maksymalna nie zwiększyła się znacznie zmieniło się jej osiąganie oraz droga w jakim ta prędkość została osiągnięta. (na oko 100m różnicy) PS. Pamiętajcie lepiej sprzedać 125 i kupić 600 bo przecież podniesienie mocy w 125 nie daje żadnej satysfakcji, znudzi się po tygodniu i w ogóle kto to widział żeby dokonywać modyfikacji podkreślam MODYFIKACJI W MOTORZE xD nara marudy i niszczyciele uśmiechów 😘 Edytowane 8 Lutego 2022 przez Fidek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioter1 Opublikowano 15 Listopada 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2023 Jaka to aplikacja do pomiarów i jaki program do mapowania używasz lub gdzie znalazłeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.