Skocz do zawartości

Yamaha YZF R125 modyfikacje podnoszące moc


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, temat który chciałem poruszyć będzie bardziej sugestią czy idę w dobrą stronę. Mianowicie pacjent to Yamaha YZF R125 z roku 2009 zaraz po zakupie wprowadziłem kilka modyfikacji. Głównie chciałem poprawić przepływ powietrza w silniku więc wymieniłem filtr powietrza z papierowego na filtr K&N który nie generuje takiego oporu jak papierowy. Następnie zmieniłem kolektor wydechowy na taki z większą średnicą, pozbywając się katalizatora i pompki powietrza, na sam koniec założyłem przelotową replikę Akrapovica.

Efekt jaki uzyskałem to lepsze przyspieszenie lecz mniejszą prędkość maksymalną (z 128km/h na 113km/h). Charakterystyka silnika zmieniła się ponieważ dużo szybciej wstaje i w środkowym zakresie obrotów bardzo ładnie oddaje moc, jednak wysokie partie obrotów wypadają dość słabo (widać to po wykresie gdzie na fabrycznym wydechu wykres jest gładki, a na zmodyfikowanym są górki i dołki). Rośnie wtedy AFR ponieważ wtryskiwacz przestaje już wyrabiać. 

W tym momencie pojawia się pytanie jaką ścieżkę dalszą obrać ponieważ sądzę że da się jeszcze wycisnąć odrobinę z tego motocykla. 

1.Wymienić wtryskiwacz na taki z większą wydajnością, tylko pytanie z czego aby to pasowało P&P 

2.Wstawić regulator ciśnienia paliwa który zwiększy ciśnienie panujące w układzie z 2.5bar do 3 lub nawet 3.5 bar. Na mój rozum czas wtrysku ustalony przez komputer będzie ten sam jednak mieszanki dostanie się więcej ze względu na zwiększone ciśnienie. Ogólnie to ten pomysł najbardziej do mnie przemawia ale może ktoś rzuci światło na inny sposób, co prawda AFR spadnie ale wolę mieć AFR na poziomie 12-13 niż 15-16. 

3. Wystroić to tak jak jest zmieniając czas wtrysku poprzez wgranie mapy, jeśli tak to prosiłbym o wskazanie dobrego tunnera w zachodniopomorskim najlepiej w Szczecinie. 

 

PS1. Nie zależy mi aż tak bardzo na prędkości maksymalnej co przyspieszeniu i zachowaniem prawidłowego AFR ponieważ dłuższa jazda z nieprawidłowym AFR odbije się później na zaworach i tłoku. 

PS2. Przepraszam jeśli umieściłem w złym dziale ponieważ wahałem się między mechaniką, a ogólnym dziale poświęconym motocyklom Yamaha.  

pomiarforum.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zajmowałem się nigdy wtryskiem, ani taką pojemnością, ale parę opisanych zmian wydaje mi się nietrafionych...

Zwiększeniu przepływu powietrza powinna towarzyszyć zmiana ilości podawanego paliwa. Zastosowanie większej średnicy kolektora wydechowego to obniżenie podciśnienia w układzie, a zmiana tłumika (aczkolwiek nie wiemy co było, a co jest teraz - mam na myśli jego konstrukcję) prawdopodobnie zmieniła zjawiska falowe i rezonansowe układu.

Może się mylę, ale mam wrażenie, że zmiany wprowadzane "z sufitu".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy komputer wylicza dawkę z otwarcia przepustnicy czy z czujnika podciśnienia .

Ale jeśli rzeczywiście z przepustnicy to zakładając jakiś "tjuningowy" 🙂 filtr powietrza dostarczyłeś mu więcej powietrza bez odpowiedniej dawki paliwa

więc już masz trochę za ubogo

W dniu 2.01.2022 o 14:54, Fidek napisał:

W tym momencie pojawia się pytanie jaką ścieżkę dalszą obrać ponieważ sądzę że da się jeszcze wycisnąć odrobinę z tego motocykla. 

sprzedać to co masz i kupić mocniejszy

Bo tuningowanie tego silnika przy takim poziomie wiedzy jaki odnoszę wrażenie że masz nie przyniesie żadnych spektakularnych efektów

A osiągnięcie jakiegokolwiek widocznego efektu będzie kosztowało worek pieniędzy których nigdy nie odzyskasz

Dodatkowo tuningując sam silnik dalej masz moto z zawieszeniem ramą i hamulcami od 125 czyli nazwijmy to dyplomatycznie "niezbyt dobrymi"

Edytowane przez kiler
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, kiler napisał:

Nie wiem czy komputer wylicza dawkę z otwarcia przepustnicy czy z czujnika podciśnienia .

Ale jeśli rzeczywiście z przepustnicy to zakładając jakiś "tjuningowy" 🙂 filtr powietrza dostarczyłeś mu więcej powietrza bez odpowiedniej dawki paliwa

więc już masz trochę za ubogo

 

Muszę bardziej przyjrzeć się TPS ma 5 pinów więc może faktycznie któryś z nich odpowiada za MAP sensor, więc wychodzi na to, że jest adaptacyjny, wtedy większe ciśnienie w układzie paliwowym miałoby sens. Postaram się sprawdzić to jeśli temperatury na zewnątrz utrzymają się poziomie 10°C. 

Nie wiem czy to jest aż tak droga zabawa skoro taki czujnik ciśnienia to koszt 150-200zł. Wiadomo cudów tu nie będzie jeśli chodzi o osiągi więc o "resztę" się nie martwię bardziej chodzi mi żeby sprzętu nie przegrzać przez zbyt wysoki AFR i EGT. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka wskazówka ogólna - bez dobrej orientacji w temacie, będzie łatwiej wprowadzać zmiany stopniowo, a nie kilka jednocześnie. Można wtedy realnie ocenić ich rezultaty.

Spadek prędkości maksymalnej zapewne jest konsekwencją zmian w obrębie wydechu (jak pisałem). I co więcej - wynikiem będzie też przegrzewanie/wypalanie gniazda i zaworu wydechowego. Jeżeli dodatkowo przez zmianę filtra powietrza zaburzyłeś proporcje mieszanki to będzie to postępowało dość szybko. Prostym sposobem oceny 😎  jest obejrzenie świecy...

W ogóle ten spadek prędkości wyraźnie wskazuje na regres w Twoim tuningu - niezależnie od tego, że tłumaczysz, że bardziej zależy Ci na dynamice etc. Jeżeli możesz "poświęcić" prędkość maksymalną to masz jeszcze pole do popisu w zmianie przełożeń i np.wzmocnieniu sprzęgła.

 

Edytowane przez F.I.P. Berek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem bez nowej mapy nic nie zrobisz. Moto jest już dużo wolniejsze czyli KM już uciekły. Zbiera się lepiej? O ile masz lepszy wynik? Zmierzyłeś to czy to tylko odczucia z "dupohamowni" bo wydech głośniejszy? Zmiana filtra i wydechu może tak zmienić parametry, że sterownik już sobie z tym nie poradzi. Przerabiałem to kiedyś na swoim moto.

ETZ 251 x2 1993-1996,XL600R 1996-1998,DR800 1998-2005,RF900R 2005-2007,FMX650 2007-2009,SV650S 2008-2010,SV1000N 2010-2015, XR600R 2011-2016, CMX250 2014-2015, MT-07 2015-2018, DR-Z400SM 2016-2019,CBR650F 2018-2022, CRF 250Rally 2019-2022, Tracer7 2022-...,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Judas napisał:

Moim zdaniem bez nowej mapy nic nie zrobisz. Moto jest już dużo wolniejsze czyli KM już uciekły. Zbiera się lepiej? O ile masz lepszy wynik? Zmierzyłeś to czy to tylko odczucia z "dupohamowni" bo wydech głośniejszy? Zmiana filtra i wydechu może tak zmienić parametry, że sterownik już sobie z tym nie poradzi. Przerabiałem to kiedyś na swoim moto.

Dupohamownia podparta prostą aplikacją do mierzenia prędkości, jest dość dokładna jak na darmowe narzędzie. pomiarforum.png

@kiler Faktycznie jest TPS, MAP i czujnik temperatury jest to zintegrowane w jeden czujnik stąd pomyślałem że to TPS ze względu na fizyczne połączenie z przepustnicą. To dobry znak, dlatego odczułem "dupohamownią" 🤣 oraz apką przyrost w postaci lepszego dołu silnika już tylko po wymianie filtra. Postaram się wykorzystać szerokopasmówkę z samochodu do sprawdzenia AFR przy różnych regulatorach ciśnienia paliwa. (więc ewentualnie dostanę warna za odkop tematu, poczekam aż zrobi się odrobinę cieplej) 

Edytowane przez Fidek
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie. 🙂

ETZ 251 x2 1993-1996,XL600R 1996-1998,DR800 1998-2005,RF900R 2005-2007,FMX650 2007-2009,SV650S 2008-2010,SV1000N 2010-2015, XR600R 2011-2016, CMX250 2014-2015, MT-07 2015-2018, DR-Z400SM 2016-2019,CBR650F 2018-2022, CRF 250Rally 2019-2022, Tracer7 2022-...,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Adam M. napisał:

Wieksza srednica wydechu to blad, wroc do oryginalu. Chodzi o szybkosc gazow przechodzacych przez wydech, a wieksza srednca je zwalnia.

To by tłumaczyło czemu dół tak ożył, czyli to mnie nic nie kosztuje to sprawdzę jak zachowa się na oryginalnym kolektorze ze zmienionym końcowym tłumikiem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć z racji plusowej temperatury powietrza oraz granego garażu kontynuuje modyfikacje w R125. Zwiększona dawka paliwa AFR przy WOT 11.9 😋  Średnie bardzo blisko trzyma się 14.5.

Tutaj pomiar, motocykl dużo lepiej jedzie i uprzedzając marudy bo przecież hamulce i zawias jest z 125 to prędkość maksymalna nie zwiększyła się znacznie zmieniło się jej osiąganie oraz droga w jakim ta prędkość została osiągnięta. (na oko 100m różnicy) 

PS. Pamiętajcie lepiej sprzedać 125 i kupić 600 bo przecież podniesienie mocy w 125 nie daje żadnej satysfakcji, znudzi się po tygodniu i w ogóle kto to widział żeby dokonywać modyfikacji podkreślam MODYFIKACJI W MOTORZE xD nara marudy i niszczyciele uśmiechów 😘 

forum.jpg

Edytowane przez Fidek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...