Jump to content

suzuki gsx1100g odbudowa


grizzli
 Share

Recommended Posts

Suzuki gsx1100g, rocznik 1995, motocykl równie wyjątkowy, co jego historia u nas. Ze względu na klasyczny wygląd, sentyment do tego egzemplarza i miłość do olejaków suzuki jest u nas gruntownie odbudowywany. Został rozebrany na atomy i po odnowieniu każdej części i śrubki jest obecnie składany. Tak wyglądał w momencie, gdy ponownie do nas trafił. 008.thumb.jpg.dd9f91f522068f431d4f937c871c1f9f.jpg

Sprawny technicznie, ale wymagający kosmetyki po kilkuletnim postoju w blaszanym garażu. Teraz będzie miał ciepło. Postaram się krok po kroku opisać jego przygodę z nami i okrasić to fotografiami. Może ta historia kogoś zainteresuje, albo nawet zmotywuje do ratowania klasycznej motoryzacji.

Ten model suzuki nigdy nie zdobył wielkiej popularności wśród motocyklistów. W Polsce jest rzadkością, znacznie bardziej popularny w Niemczech, gdzie są nawet jego fankluby. Choć cena była atrakcyjna. Dzisiaj można go kupić stosunkowo tanio, ale ze względu na parę jego słabych punktów odradzam pochopne decyzje o zakupie egzemplarza, którego nie znamy lub nie mamy możliwości rozebrania pewnych elementów celem sprawdzenia ich kondycji, bo można się utopić. Dostępność do kluczowych części jest mizerna. Do tego moto jest bardzo wymagające, jeśli chodzi o prowadzenie. Wali się w zakręty przy małych prędkościach i ciężko się nim z tego powodu manewruje. Wymaga silnego i doświadczonego kierowcy. Inaczej jazda kończy się paciakiem, bo potrafi niemile zaskoczyć. Jest motocyklem silnym i bezkompromisowym, to wrażenie potęgują krótkie przełożenia skrzyni biegów. Takie moto ani do turystyki, ani do miasta.

Zwróćcie uwagę na kąt główki ramy. Gsx jest motocyklem wyjątkowo długim i ciężkim. Dłuższym o pół koła od bandziora 1200, do tego jakieś 270 kilo wagi. Może też dlatego przednie kolo ma nietypową średnicę 18 cali.

Ma parę poważnych wad. Pierwsza to napęd wałem. Teoretycznie powinien być niezniszczalny, w praktyce zaniedbanie jego obsługi prowadzi do zniszczenia. Trzeba go co jakiś czas smarować, a o tym nikt nie pamięta. Znalezienie sprawnego w używce graniczy z cudem. Z samego kardana zdarzają się wycieki, a złe zdystansowanie przekładni przy silniku też prowadzi do katastrofy. Ale prawidłowo serwisowany potrafi długo służyć.

Inna wada to gazniki. Wycierające się iglice, które w skrajnym wypadku potrafią wjechać do silnika. Takie info znalezliśmy na niemieckich forach. Uszkodzone gazniki nie powodują nierównej pracy silnika, tylko znacznie zwiększone zużycie paliwa. Nasz egzemplarz ma zalożone gazniki od b12, oryginalne leżą na półce, może kiedyś będą poddane regeneracji.

Motocykl został kupiony dla syna w bodajże 2010 rok, po przesiadce z yamahy xj600 51j, poprzedniczki diversion. Ściągnęliśmy go z Iławy. Do dzisiaj nie kumam, jak on dawał sobie na nim radę. Ale, o ile dobrze pamiętam, paciaka na nim nie zaliczył. Nie miał jeszcze wtedy 20 lat. Po czterech latach jazdy przymierzył się do niego mój kolega i po jezdzie próbnej nie pozostało mu nic innego, jak go kupić. Choć straty były niewielkie. Odkupiliśmy go od niego w tym roku wiosną i zaczęliśmy odbudowę. Zdecydowaliśmy się na to tylko dlatego, ponieważ znaliśmy jego stan techniczny, bo w końcu 11 lat go serwisowaliśmy. Inaczej na taki krok byśmy się nie zdecydowali.

Dziś motocykl ma na blacie prawie sto tysięcy km i jest technicznie i silnikowo sprawny. Ma lekkie ślady zużycia na jednym z wałków rozrządu, ale tu akurat podchodzi góra od b12. Na razie jednak nie ma jeszcze potrzeby ingerencji.

047.jpg

Na pierwszy ogień po rozbiórce poszła rama. Została wypiaskowana i wymalowana w zaprzyjaznionej malarni proszkowej. Chłopaki wiedzą, co robią, bo nie jest ona ich pierwszą w lakierni. Zostały profesjonalnie zabezpieczone numery ramy i oryginalne naklejki na główce ramy. Zależy mi na jak największym powrocie do oryginału. Tabliczkę znamionową najpierw odnitowałem, po pomalowaniu przynitowałem ponownie.

Wszystkie gwinty w ramie zabezpieczyłem śrubami, co ułatwia potem życie i skraca czas montażu.

  • Thanks! 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, F.I.P. Berek napisał:

A co z tym kątem główki ? Ile stopni ?

 

Nie wiem, ile stopni, nigdy nie szukałem. Natomiast jest określany jako "czoperowaty", i stąd takie, a nie inne nieprecyzyjne prowadzenie motocykla. Podobnie było bodajże z suzuki vx800, który miał ramę spokrewnioną z intruderem.

046.jpg

Tutaj rama i pozostałe elementy, które były w oryginale wylakierowane. Nawet te, które po zmontowaniu motocykla w całość nie będą widoczne. Żadnej ściemy, łatwizny i półśrodków. Wszystko na grubasie.

081.jpg

Pierwszym krokiem był montaż tylnego zawiasu i lag oraz półek. Półka była najpierw wyszkiełkowana, a potem lakierowana u lakiernika z pozostałymi elementami. Podobnie jak lagi. Oczywiście z nowymi uszczelniaczami i olejem.

072.jpg

061.jpg

I korki przed i po odnowieniu. Czyli dbałość o szczegóły.

035.jpg

Śruby i nakrętki, które nie są kluczowe dla motocykla, są pozakładane z polerowanej nierdzewki. Czyli tam, gdzie nie ma wymagań odnośnie twardości.

Link to comment
Share on other sites

Ładnie.

Ponieważ napisałeś, żeby zwrócić uwagę na kąt główki, stąd moje szczegółowe pytanie. Interesuje mnie temat geometrii przedniego zawieszenia - jeżeli będzie możliwość zmierzenia kąta na późniejszym etapie to chętnie się dowiem ( na razie nie znalazłem w internecie)... Odległość linii rur widelca od sztycy półek jest niewielka, co generalnie przeciwdziała "waleniu" się zawieszenia...

 

Link to comment
Share on other sites

094.jpg

W końcu stanął na kołach. Felgi zostały wymalowane przez lakiernika na kolor odpowiadający oryginałowi. Kierunki założyłem na wzór fabryczny. Przód i tył. Tarcze hamulcowe zostały wylakierowane lakierem odpornym na temperaturę. A airbox farbą strukturalną, podobnie, jak wszystkie pozostałe elementy plastykowe. Po latach zrobiły się brzydkie. Łożysko główki ramy wjechało nowe. Gruntownie wyczyszczone zostały zbiorniczki od hamulca i sprzęgła i wyglądają zaskakująco dobrze. Klamki w oryginale wypolerowane na wysoki połysk.

122.jpg

091.jpg

Zaciski hamulcowe zostały rozebrane i przygotowane do proszku. Na zdjęciu jest jeden więcej(tył). Po prostu kupiliśmy go ze względu na oplot. Zostal też wymalowany i poszedł na półkę.

Cylinderki przed montażem zostały wypolerowane. Na szczęście nie mają żadnych wżerów. Stary, dobry chrom.

112.jpg

114.jpg

A tu już po montażu.

Wszystkie oryginalne śruby były chromowane, tylko zarośnięte brudem. Po polerce na filcowej tarczy blask powrócił. Jest to czasochłonne, ale efektowne. Podobnie jak polerowane sety.

103.jpg

095.jpg

119.jpg

Chłodnica-element, którego bardzo się obawiałem. Okazało się, że nie taki diabeł straszny. Kratka wymalowana proszkiem, boczne ozdobne osłony żaroodpornym lakierem do zacisków, do malowania odnitowane, po wymalowaniu skręcone śrubkami M3. Całość, moim zdaniem, wyszła dobrze. Lakier był wcześniej przetestowany na innym motocyklu i doskonale przez parę lat dawał radę.

Wracając do tylnego zawiasa. Wszystkie łożyska igiełkowe zostały wymienione na nowe. Tuleje-bieżnie łożysk dorabiałem, bo w sprzedaży są w zasadzie niedostępne. Choć niektóre nadawały się jeszcze do powtórnego montażu. To elementy wymagające szczególnej dbałości, bo zabawa tania nie jest. W moich bandziorach zawias rozbieram i myję oraz smaruję łożyska przy każdej wymianie napędu. Tutaj, przy kardanie, trzeba ustalić sobie interwał np. co  20 000 km. Wtedy nie będzie problemu.

125.jpg

Tutaj widać wypolerowane węże olejowe od chłodnicy. Ta robota akurat wstawiła mi w dupę, bo była czasochłonna. Ale efekt jest ok.

Naklejki wykonywała firma w ploterze na zamówienie. Na zbiorniku poszły pod klar, na owiewkach na lakier. Są przyzwoitej jakości, na folii oracal. Choć nie tak dobrej, jak oryginał. Na zbiorniku podczas lakierowania wstępnie klarem w dwóch miejscach się podniosła, bo napis "suzuki" jest w obrysie i bez tła. Lakiernik o tym uprzedzał, że może się tak stać, choć nie musi i trochę żałowałem, że nie zdecydowałem się na oryginalne, choć koszmarnie drogie. Ale jest to w zasadzie niewidoczne, więc ok. Owiewki są wszystkie kupione w używkach. Stare miały pourywane bolce i gdzieniegdzie pęknięcia. Udało się znalezc na rynku bez żadnych uszkodzeń, tylko nie w kolorze, co nie miało znaczenia, bo i tak miały iść do lakieru.

124.jpg

A tu jeszcze jeden z odnowionych olejowych węży.

083.jpg

099.jpg

121.jpg

I dbałość o szczegóły.

Teraz szykuję silnik do włożenia. Parę gwintów od pokrywy zaworów do naprawy, regulacja zaworów, nowe uszczelki i jazda. Jak wyląduje w ramie, wrzucę zdjęcia.

128.jpg

Na razie przygotowana do montażu pokrywa zaworów.

Kubki zegarów poszły do lakiernika na kolor srebrny. Chromowanie ich miało kosztować ok 1200 złotych, a finalnie i tak nie chcieli się tego podjąć. Ale będą wylakierowane i pójdą na półkę. Te już założone, dwa duże, są nowe chińskie zaskakująca dobrze wykonane, kupione za 200 złotych, środkowy od paliwa używka, bo chińczycy ich nie robią. Są produkowane do popularnych nakedów, a tu pasują od bandziora. To taka ciekawostka.

Mam nadzieję, że nie przynudziłem i relacja się podoba. Takie zajęcie jest dla mnie bardzo odstresowujące. Myślę, że na wiosnę suzuki będzie jezdzić, a na przyszłą zimę chce wziąć na warsztat b12 nakeda pierwszej generacji bądz dużą inazumę. Zobaczymy, co się trafi. A w międzyczasie czekam na gsx1400, pewnie też mu będzie trzeba kosmetykę zrobić. Tak jak moim bandziorom jakiś czas temu. 😀

Bo potem wystarczy już dbać.

  • Like it! 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, F.I.P. Berek napisał:

👍

 

Z ciekawości - gdzie tak wycenili chromowanie (na 1200 zł) ?

W Poznaniu. Jest firma, która nakłada powłoki na plastik. Ale po rozmowie z technologiem okazało się, że temat jest nie do ugryzienia. Problemem jest usunięcia starej powłoki lakierniczej. Gdyby kubki były pokryte starą powłoką galwaniczną, wtedy się ją chemicznie zdejmuje i kładzie nową. Z farbą już tak rady nie da, czego nie do końca kumam. Ale nie jestem galwanizerem. Cena za jeden element to 400 złotych. Razy trzy robi się 1200. W cenę wliczają wykonanie przyrządu-zawieszki do kubków. Może dlatego tak drogo. Gdyby mieli taką zawieszkę, bo zostałaby po poprzedniej usłudze, byłoby taniej, ale nie wiem, o ile. Usługa jest uważana za niestandardową, bo robią masówkę, np. grille do aut. Do tego cena jest pewnie zaporowa, bo to babranie się w gównie i czasami coś nie wyjdzie, i wtedy trzeba powtarzać zabawę. Co mnie, jako usługodawcę w innej branży, wcale nie dziwi.

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Adam M. napisał:

Wyszedl swietnie, ale z drugiej srony to prawie nowy motocykl, sam pamietam jak czytalem artykul o nim gdy Suzuki wprowadzalo go na rynek, a przeciez bylo to jak 2 tygodnie temu? 🙂

Dzięki. Takie są moje klimaty. Choć gsx mógłby już być rejestrowany w Polsce jako zabytek. Nie ukrywam też, że pasję usiłuję pogodzić ze względami praktycznymi, czyli dostępem do części. Poza tym lubię olejaki suzuki. Niezawodność i toporność konstrukcji jest dla mnie plusem, choć dla innych będzie mankamentem. Zawsze lubiłem w motoryzacji i mechanice rzeczy proste, ale skuteczne. Takie, gdzie konstruktor dobrze odrobił lekcję. 😂

No i jest nietuzinkowy, wyróżnia się w tłumie.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.12.2021 o 14:22, przemek96 napisał:

Temat fajny, tylko grizzly przy następnym projekcie dawkuj nam opisy co dzień, dwa..

Podliczałeś koszty? 

Ale ja się dopiero rozkręcam 😂

Kosztów nie podliczałem, ale szacuję, że razem z zakupem motocykla, nie licząc własnej pracy, będą oscylować w granicach 9 000-10 000 zł. Zakup moto, części w używce, części nowych, usługi lakiernicze i takie tam.

Generalnie temat dla własnej satysfakcji i zabawy.

013.jpg

010.jpg

011.jpg

012.jpg

009.jpg

To elementy napędu na wale, kole i kardanie, te, o które należy dbać. Ich uszkodzenie spowodowane brakiem smarowania i korozją jest bardzo kosztowne, a znalezienie tych części sprawnych w używce graniczy już z cudem.

Smarowane co jakiś czas okazują się być w zasadzie wieczne.

Link to comment
Share on other sites

076.jpg

Przednie zawieszenie-nic o prostszej konstrukcji w zasadzie nie można sobie we współczesnych motocyklach wyobrazić. Jest prymitywne do bólu. Absolutnie żadnej regulacji. Generalnie jest zbyt miękkie, jak na ten motocykl. Radziliśmy sobie w ten sposób, że laliśmy gęstszy olej od zalecanego. Tu lagi zostały wylakierowane przez lakiernika i założone nowe uszczelniacze olejowe i przeciwpyłkowe.

Na chromie na szczęście nie ma żadnych uszkodzeń, panewki po tak dużym przebiegu też wyglądały dobrze, więc obyło się bez remontu i dodatkowych kosztów.

Prostota tego zawieszenia pokazuje, że był to jednak motocykl w założeniu mocno budżetowy.

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, jonaszko napisał:

Co do zawieszenia, to można spróbować że sprężynami progresywnymi
Szału nie będzie ale może ciut lepiej.

Wysłane z mojego SM-G991B przy użyciu Tapatalka
 

Są założone. Nie wiem tylko, czy takie były w serii, czy ktoś zmieniał. Ogólnie moto nie prowadzi się jak okręt na wzburzonym morzu, ale wyjazd nim na tor to zdecydowanie kiepski pomysł.

Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, grizzli napisał:

Ale ja się dopiero rozkręcam 😂

Kosztów nie podliczałem, ale szacuję, że razem z zakupem motocykla, nie licząc własnej pracy, będą oscylować w granicach 9 000-10 000 tysi. Zakup moto, części w używce, części nowych, usługi lakiernicze i takie tam.

Generalnie temat dla własnej satysfakcji i zabawy.

 

Wow to bardzo tanio. Spodziewałem się podwójnej kwoty za tak pieczołowitą odbudowę. 

Grzesiu to następny może taki:

 

 

pobrane (1).jpeg

Audi Sport

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Tommo napisał:

Wow to bardzo tanio. Spodziewałem się podwójnej kwoty za tak pieczołowitą odbudowę. 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
LIVE
 
An error occurred. Please try again later
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tap to unmute
Learn more
 
 
Advertisement
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Usługa zewnętrzna to tylko powłoki lakiernicze. Reszta to własna robota, łącznie z polerką i kosmetyką. Baza też droga nie była. Do tego trochę części w używce, ktore diabła nie kosztowały. Więc finalnie dramatu nie będzie.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mala przeróbka i poprawienie fabryki. Zamiast śrub z napędem imbusowym zastosowałem szpilki z nierdzewki. Flansze mocujące kolektory wydechowe również zostały wycięte ze stali nierdzewnej w miejsce starych, chromowanych, mocno pokorodowanych. Całość skręcają kryte nakrętki, również z nierdzewki. Całość polerowana. Przeróbka powoduje, że unikamy przy rozbiórce wykręcania śrub z aluminiowej głowicy i minimalizujemy ryzyko uszkodzenia gwintu. A jego naprawa, gdy silnik jest w ramie, bywa czasami niemożliwa ze względu na brak dojścia.

003.jpg

004.jpg

Plusem przeróbki jest też to, że wykorzystuję całość gwintu w głowicy, co pozwala na pewniejsze i mocniejsze połączenie.

A kryte nakrętki, oprócz efektu wizualnego, zapewniają brak zabrudzeń na wystającej części gwintu.

Co powoduje, że przy ewentualnym demontażu nakrętka nie pociągnie za sobą szpilki.

Link to comment
Share on other sites

Misku,

 

fajne opisy i jeszcze fajniejsza robota !

 

Pogratulowac !

W dniu 27.12.2021 o 14:17, Tommo napisał:

Wow to bardzo tanio. Spodziewałem się podwójnej kwoty za tak pieczołowitą odbudowę. 

Grzesiu to następny może taki:

 

 

pobrane (1).jpeg

Juz cena zakupu doprowadza do stanu przedzaqalowego !  MAm znajomka ktory takimm jezdzi od lat !

 

🙂

  • Thanks! 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...