konrad1f Opublikowano 6 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2003 ja choć jeździłem trochę czasu cezetką to i tak używałem sprzęgławłaściwie tylko gdy mój wujek dał mi pojeźdxić ktm-em exc300 to od razu mi powiedział że sprzęgło to tylko do ruszania Cytuj Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100 https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cooler Opublikowano 6 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2003 Czesc! Wrzucanie biegow bez uzycia sptrzegla jest mozliwe, tylko pytanie po co? WŁAŚNIE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 6 Marca 2003 Administrator Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2003 Czesc! Wrzucanie biegow bez uzycia sptrzegla jest mozliwe, tylko pytanie po co? WŁAŚNIEJuż tłumaczyłem, dlaczego zmieniam bez sprzęgła - bo jazda enduro tego po prostu wymaga. Chcesz jechać wydajniej i bez gleb - musisz czasami zapomnieć o sprzęgle. Na szosie to nieco inna sytuacja, choć jeszcze kilka dni temu rozmawiałem o tej sprawie z Heniem Wróblewskim (wieloletni uczestnik zawodów motocyklowych) i powiedział mi, że podczas wyścigów na swojej R6 sprzęgło wykorzystuje do zupełnie czego innego niż zmiany biegów - tylko do startu oraz operowania prędkością w zakrętach. Biegi zmienia w obie strony praktycznie bez stosowania sprzęgła. Ale to wyczyn, tak jak i porządna jazda enduro w trudnym terenie. W normalnej ulicznej jeździe również jestem zwolennikiem używania sprzęgła zgodnie z jego przeznaczeniem. PS - Heniu zakończył karierę. W tym sezonie już nie jeździ. Szkoda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sidewinder Opublikowano 6 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2003 NIE WCISKALI SPRZĘGŁA PRZY ZMIANIE BIEGU NA WYŻSZY - UŻYWALI NATOMIAST PRZY REDUKCJACH - JAK TO JEST?? Na motocyklu nie ma problemu sam raz musiałem biegi ręką zmieniać i sprzęgła nie używałem. Samochodem natomiast- coż był służbowy to go z kumplem nauczyliśmi jeździć bez sprzęgła. EFEKT: trzy pierwsze biegi do wymiany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bauer Opublikowano 6 Marca 2003 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2003 No Sidewinder - żeby to twój szef przeczytał :lol: :lol: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sidewinder Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 No Sidewinder - żeby to twój szef przeczytał :lol: :lol: Najszczeście już tam nie pracowałem - to znajomy który tam nadal pracuje, opie*dol dostał, po tym jak samochód znalazł się w warsztacie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
darek7316 Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 Witam wszystkich.Po przeczytaniu niektórych wygłoszonych powyżej opinii chcąc nie chcąc muszę dorzucić swoje zdanie. Wypowiadałem się już na temat „no hands wheelingu” Dominika i chyba się na mnie obraził. (sorry), oraz w temacie jazdy na kole (jestem przekonany że moje kilka zdań nikomu nie zaszkodzi a bardziej dociekliwym pozwoli na lepsze zrozumienie tego elementu jazdy). Podobnie jest w temacie zmiany biegu bez sprzęgła i w ogóle jego używania. Niestety musze się nie zgodzić z moimi przedmówcami którzy uważają że w wyczynowej jeździe(i nie tylko) sprzęgło to jest tylko do ruszania a potem to już szkoda na jego użycie czasu. Otóż używanie sprzęgła tylko podczas redukcji nie jest konieczne! Inaczej wygląda sprawa przy zmianie biegu na wyższy. W tym przypadku użycie sprzęgła jest konieczne. Jest to spowodowane tym że przy zmianie biegu na wyższy siła przekazywanego momentu obrotowego na przekładnie jest znaczna i zrezygnowanie z użycia sprzęgła mogło by spowodować uszkodzenie skrzyni biegów. Zupełnie na odwrót wygląda sytuacja przy redukowaniu. Panujące wtedy przeciążenia są niewielkie dlatego użycie sprzęgła nie jest konieczne. Dodatkowo niektórzy niedoświadczeni kierowcy używają sprzęgła podczas hamowania co nie pozwala na wykorzystanie wewnętrznego oporu silnika i sprawia że hamowanie nie jest płynne i pewne. Jeżeli komuś obsługa sprzęgła przeszkadza w np. szybkiej jeździe w terenie to powinien popracować nad prawidłowym trzymaniem kierownicy i operowaniem dzwigniami. Tak więc reasumując – w dół TAK w górę NIE. Oprócz tego sprzęgło ma jeszcze kilka innych zastosowań jak choćby kontrole nad przekazywaniem mocy na tylne koło w odpowiednim momencie czy wprowadzanie silnika na wymagane obroty bez zbędnego oczekiwania aż sam to zrobi ale to nieco wybiega poza temat zmiany biegów. To tyle z mojej strony. Pozdrawiam i do usłyszenia .Darek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 7 Marca 2003 Administrator Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 Wypowiadałem się już na temat „no hands wheelingu” Dominika i chyba się na mnie obraził. (sorry), Darek.Absolutnie się nie obraziłem. Co do jazdy bez sprzęgła - naprawdę wyciągam wnioski z dośiadczeń, a nie lektury podręczników. O ile w podręczniku może jest i napisane, że zmiana w górę nie, a dół tak, o tyle w praktyce lepiej wychodzi odwrotnie. Nie wyobrażam sobuie redukcji w dół w Ducati, bo dźwięk dochodzący ze skrzyni chyba by mnie zabił. Z wbiciem biegu w górę nie ma za to większych problemów. Tak jak napisałem wcześniej - w normalnej jeździe szosowej preferuję używanie sprzęgła - dla dobra swojego i motocykla. Ale w ternie, gdy trzeba działać błyskawicznie, naprawdę używanie sprzęgła jest często zbyteczne (o statystyce pisałem wcześniej). Zresztą, co tu dużo gadać - wystarczy przyjżeć się o0bojętnie jakim zawodom w supercrossie lub motocrossie by zobaczyć, jak chłopaki mieszają biegami. Co prawda oni wymieniają silniki co każdą rundę zawodów, no ale przecież nikt z nas nie jeździ tak ekstremalnie jak oni. W związku z czym podtrzymuję opinię, że dla bardziej użytecznej i skutecznej jazdy w enduro, a także w szosówkach podczas zawodów uzywanie sprzęgła może zostać wyeliminowane. A że skrzynia się mocniej eksploatuje, to jest jasne i wcześniej o tym wyraźnie pisałem. Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
darek7316 Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 To co napisałem w poprzednim poscie to nie jest cytat z podręcznika tylko moja opinia oparta na własnych spostrzeżeniach( wyszedłem z założenia że to jest forum tu się dyskutuje a nie uprawia plagiatu). Może faktycznie powinienem wtrącić parę razy k***a albo ja pie****e to moja wypowiedz byłaby bardziej swojska a mniej literacka. Co do naszego zagadnienia to tak jak już wcześniej wspomniałem zmiana biegów w górę bez sprzęgła jest nie tylko nie prawidłowa ale nawet bezsensowna ponieważ żeby wyższy bieg wszedł czysto należy w czasie jego wbijania na chwile odjąć gazu, a ponieważ naszym zadaniem w tym momencie jest maksymalne przyspieszanie, jakiekolwiek odejmowanie gazu z innego powodu niż wymaga tego sytuacja w której się znajdujemy jest nie wskazane. Co do redukcji to odbywa się ona przeważnie w momencie kiedy zwalniamy a wiec nie dodajemy gazu i wtedy biegi wchodzą jak w masełko a my nie musimy zajmować się nie potrzebnie „sprzęgłowaniem”. Odwołując się do przykładu supercrossu nie masz racji – wystarczy przyjrzeć się dokładnie jak podczas jazdy praktycznie przez cały czas trzymają na dzwigni sprzęgła jeden palec i uwierz mi używają go za każdym razem przy zmianie biegu na wyższy. Ponadto nie rozumiem w czym może przeszkadzać użycie sprzęgła podczas jazdy np. enduro, a już całkiem nie jestem w stanie wyobrazić sobie po co zmieniać biegi w gorę bez sprzęgła skoro to tylko spowalnia cały manewr. No cóż nie będę już więcej pisał na ten temat bo to co napisałem chyba wystarczy. Pozdrowienia dla wszystkich hard core’owych jeźdźców – i pamiętajcie wasza skrzynia biegów nie jest waszym wrogiem. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szramer Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 ten swoje i ten swoje i tak w koło Macieju...może lepiej przytoczyć wypowiesz experta np Franaca kiningardner(ssry jak bład) albo Colina Edwardsa ,a nie sprzeczać sie w koło?? Cytuj WERA#111 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dyzio Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 Nie wyobrażam sobuie redukcji w dół w Ducati, bo dźwięk dochodzący ze skrzyni chyba by mnie zabił. Z wbiciem biegu w górę nie ma za to większych problemów. Jezuuuuuuuuuuuuuuu!Dominik to znaczy, że w górę to robisz?Muszę to usłyszeć :lol: :lol: :lol: :lol: Pozdrowienia dla twojej skrzynki :( :D Dyzio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 7 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2003 sprzeglo jest po to by je uzywac !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jannikiel Opublikowano 9 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 9 Marca 2003 Czesc! Jeszcze moje trzy grosze . Jak ogladalem wyscig WSBK to widzialem dokladnie ze przed wchodzeniem w zakret kierowcy redukowali biegi z u ż y c i e m sprzegla, niestety podczas przelaczania w gore nic nie widzialem. Jedno jest pewne w sporcie co innego a w normalnej jezdzie co innego. Własnie rozbieralismy skrzynke moto w ktorym chlopcy jezdzili "sportowo" - efekt wyskakiwanie 2 i czasami 3 biegu, ale da sie zrobic. A chlopaki sa takie madre ze przywiezli nam silnik rozbebeszony, bez cylindrow i glowicy i caly w PIACHU i resztek krowiego lajna!!!!! Kurde trzeba silik myc w srodku(sie piasku nasypalo w czasie transportu). Pozdrawiam.Janek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 9 Marca 2003 Administrator Udostępnij Opublikowano 9 Marca 2003 ten swoje i ten swoje i tak w koło Macieju...może lepiej przytoczyć wypowiesz experta np Franaca kiningardner(ssry jak bład) albo Colina Edwardsa ,a nie sprzeczać sie w koło??Spoko Szramer - nie kłócimy się, przynajmniej ja, tylko debatujemy - takie "Noce Polaków rozmowy", heheh. Darek - z całym szacunkiem, ale obstaję przy swoim. Nie wiem czy uważnie czytasz moje posty, więc powiem to jeszcze raz - używam sprzęgło najczęściej jak to możliwe - np podczas spokojnej jazdy wbijanie i redukcja bez sprzęgła byłyby debilizmem. Natomiast np na bardzo stromym podjeździe, gdy muszę naprawdę mocno trzymac kierownicę, żeby mi nie uciekła z rąk, czasem nawet przełożenie palców na klamkę sprzęgła powoduje zakłócenie równowagi i w rezultacie glebę - wtedy zmieniam biegi bez sprzęgła. Albo na bardzo szybkim zakręcie czy nawrocie po bandzie na torze - tam redukuje się i wbija w górę bardzo często bez sprzęgła. Albo gdy jadę stówką i napotykam kłodę lub dużą dziurę.. Co wtedy? Nie ma czasu na sprzegło - odejmuje lekko gaz, redukcja w dół i manetka do oporu - koło przednie się podnosi i przeskakuje moto przez przeszkodę. Niejedan razy już w ten sposób uratowałem swój tyłek. A swoją skrzynię naprawdę lubię, bez obaw. Tyle ża czasem ważniejszy jest dla mnie stan mojego zdrowia, niż jej. Zresztą - Szramer ma rację, zadzwońmy do Rossiego, a potem do Carmichaela :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dyzio Opublikowano 9 Marca 2003 Udostępnij Opublikowano 9 Marca 2003 Hej!Oczywiście Dominik rozumiem, że w KTM podczas ostrej jazdy terenowej to robisz i w sytuacjach, które opisywałeś jest to jak najbardziej uzasadnione. Nie mogę sobie tylko wyobrazić, że robisz to w DUCATI (chyba , że to nie w tym pięknym, które wczoraj widziałem :D 8O ).PozdrawiamDyzioP.s. poza tym w jeździe terenowej można powiedzieć, że uślizg tylnego koła jest rodzajem "sprzęgła" i pewno skrzynia mocno nie "dostaje" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.