Skocz do zawartości

Hamowanie awaryjne bez ABS'u


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Maestro napisał:

Jeśli interesują Cię zapisy matematyczne o stabilności pojazdu a ciśnienie w oponach, ich wpływu to poszukaj sobie w artykułach np. na researchgate.net.

Jeśli mało to wyciągniesz też wnioski z książki profesora Pacejki - Tyre and Vehicle Dynamics.

Przyjemnej lektury. 🙂

P.S.:

Fizyka kłania się w ten sposób, jeśli chcesz coś zrozumieć, to fizyka przyjdzie z pomocą i da Ci odpowiedź. Fakt, że czasem jest bardzo trudna, skomplikowana, lecz nie jest to jej wina, to tylko nasza.

Cytat z jednego z artykułów z tej strony co podajesz

"The results show that the tire blowout of the front wheel on the same side as the turning direction has a great influence on the instability and yaw of the vehicle."
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@IZO, oczywiście, że podany przez Ciebie cytat jest prawdziwy. Dotyczy cytat to akurat samochodu, a nie motocykla. Niezmiennie, że każde "blowout" wpłynie na stabilizacje pojazdu (samochód, motocykl) mniej czy bardziej w zależności od warunków (danej sytuacji). 

Stąd m.in. wprowadzili obowiązek czujników ciśnienia w oponach, na razie w samochodach. Zobaczymy co przyniesie w przyszłości w kwestii motocykli.

@IZO szukaj głębiej 🙂

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.01.2025 o 12:06, Maestro napisał:

Jeśli mowa o zwykłym kapciu (utracie powietrza), to czy motocykl, czy samochód, to stabilniej pojazd zachowuje się, gdy zdarzy się z przodu.

 

no to jak w końcu z tym samochodem jest ?

W necie nie ma żadnego artykułu który by to w ogóle rozprawiał. No chyba że masz coś to się podziel bo tak to tylko rzucanie gołymi hasłami 😉

 

i teraz wyobraźmy sobie wystrzał z przodu przy takiej prędkości, i jak wtedy zapanoiwac nad motocyklem gdy na flaku to nawet podczas przepychania ściąga opone z felgi i płuży cały przód bez sterowności.


A tutaj przykład jak wystrzał z prozdu nie wpływa na stabilność samochodu 😉
 



A tu przykład wystrzału tyłu
 



I wystrzał przodu na motocyklu

 



Jeszcze sporo takich przykładów jest które udowadniają że wystrzał z przodu wcale nie lepszy od wystrzału z tyłu.

Edytowane przez IZO
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Maestroale będziesz klepał non stop "fizyka, fizyka, fizyka" czy rozwiniesz temat? na razie wiemy, że potrafisz napisać słowo "fizyka". tyle i nic więcej.

Edytowane przez konrad1f

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest trudne zagadnienie, przeczytajcie książkę, są artykuły.

Pierwszy filmik -  od razu zorientowałem się, że to tył.

Nie mówmy o wystrzale, bo wiele trzeba mieć szczęścia i składa się więcej czynników na zachowanie pojazdu,np. w tym nagła utrata przyczepności (goła felga). Blow out jest rozumiane do zera... gdy kierownik za późno zorientuje i zbyt duża prędkość to problem.
Kontra  do Twoich przód:

Sami możecie poeksperymentować, zejście do 1,5atm, tudzież 1 atm. Raz przód, raz tył i sami doświadczycie jak zachowuje się pojazd.

Ja doświadczyłem, co już wspomniałem. A kolega nawet wrócił na flaku z przodu (1,1atm) do domu z Austrii (1200km).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się nie znam, ale u mnie jest bardzo prosto. Utrata ciśnienia z przodu to niechęć do skręcania, zwłaszcza z heblem jedzie prosto, nie da się nie zauważyć. Z tyłu znowu dziwna miękkość przy starcie i brak kontroli w zakręcie. Piszę o niewielkich spadkach ciśnienia, nigdy nie latałem na flakach bo się nie da jechać dużo wcześniej.
Wystrzałów nie komentuje bo nie miałem i mam nadzieję że tak zostanie.
Hamowania bez ABS mnie uczyli, miałem hamować do granicy utraty przyczepności i odpuścić, łatwo powiedzieć, ale coś tam niby czasem wychodziło, głównie stoppie. Z zablokowanym tyłem da się sporo przejechać z zablokowanym przodem nie.
Jakieś tam odruchy można wyrobić i raczej warto je mieć niż nie mieć.

--
"Everything the State says is a lie, and everything it has, it has stolen".
(F Nietzsche)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.01.2025 o 08:32, Maestro napisał:

ami możecie poeksperymentować, zejście do 1,5atm, tudzież 1 atm. Raz przód, raz tył i sami doświadczycie jak zachowuje się pojazd.

Ja doświadczyłem, co już wspomniałem. A kolega nawet wrócił na flaku z przodu (1,1atm) do domu z Austrii (1200km).

No tak, jak jest mało powietrza to ogólnie bardzo ciężko się skręca - motocykl chce się prostować ciągle.

Jak z tyłu jest mało to dodatkowo dupie brakuje stabilności, buja/ślizga się na zakrętach.

Kilka razy zdarzyło mi się na sflaczałych oponach przewieźć (jazdy próbne) - od razu czuć, że się sprzęt nie prowadzi.

Jakbym miał jechać 1200 km na flaku, to bym Panie ocipiał.

 

Edytowane przez Damian85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...