Skocz do zawartości

Skład mieszanki paliwo-powietrze a "temperatura spalania" - Teoretycznie


IZO
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

EDIT:

Dobra, przyznaję się do błędu, pomerdało mi się ze sprawnością, nie idę w zaparte:

 

 

Mieszanka stechiomeryczna jest przy ok 0,068.

Niżej wykres prędkości spalania i mocy względem mieszanki:

afr.jpg

Edytowane przez toowdie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten wykres nie dotyczy przypadkiem silników doładowanych? AFR 11:1 dla wolnossaka to zdecydowanie za bogato, dla turbo ok.

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można powiedzieć że uboższa daje więcej mocy, bo właściwie uboższa od czego? albo wyższa temp spalania daje większą moc bo wzrasta ciśnienie- droga donikąd. Moc bierze się z ciśnienia owszem, ale to bierze się z OBJĘTOŚCI (masy) gazów powstałych w procesie spalania, ich temp. jest o tyle ważna by nie była wyższa niż 900stC By mieć dużą objętość musimy spalić jak najwięcej paliwa czyli bogato, ale spalić je efektywnie (AFR ~ 13.5) czyli nie za bogato.

:notworthy:

 

Cytuję z samego początku artykułu

 

"Mieszanka uboga to mieszanka ,w której jest mniej paliwa w stosunku do powietrza - mieszanka uboga w silniku spala się

szybciej, silnik osiąga większą moc i jest bardzo dynamiczny, ale spala się z większą temperaturą..."

 

Chyba nie ma sensu tego czytać...

 

Za drugi link :notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie wspominał, że ostateczna temperatura silnika nie zależy tylko od temperatury spalania ale od całkowitego bilansu cieplnego.

 

Im bogatsza mieszanka tym więcej paliw trafia do cylindra. Paliwa o temp 20stC. i to w postaci płynnej - proces parowania zabiera sporo ciepła z cylindra.

 

Mieszanka stechiometryczna (czyli idealna jeżeli chodzi o proporcje cząsteczek paliwa i tlenu) to 1:14.7 AFR (albo 0.068 FAR jak na wykresie powyżej).

 

Maksymalna moc jest przy lekko bogatszej mieszance (1:12- 1:11) ponieważ rozprężające się pary niespalonego paliwa powodują zwiększony efekt 'pchania' tłoka.

 

(Nie jestem teoretykiem, to tylko wiedza z różnych źródeł - jeżeli ktoś wie lepiej to niech mnie poprawi)

Edytowane przez SebC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie wspominał, że ostateczna temperatura silnika nie zależy tylko od temperatury spalania ale od całkowitego bilansu cieplnego.

 

Im bogatsza mieszanka tym więcej paliw trafia do cylindra. Paliwa o temp 20stC. i to w postaci płynnej - proces parowania zabiera sporo ciepła z cylindra.

 

 

O tym udało mi się znaleźć informacje, i o ile dobrze czaję dlatego doładowane silniki pracują na bogatszej mieszance. To o czym pisał Baba_zanetti 3 posty wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Podepnę się do tematu, ale trochę z innym problemem.

 

Czy ktoś wie jaki jest skład spalin mieszanki stechiometrycznej, a jaki jest uznawany za zadowalający w pozostałych przypadkach (mieszanka wzbogacona i zubożona) procentowo?

Edytowane przez Kamel-JG

Acticam Motocykle Jelenia Góra -> www.acticam.com.pl

 

Komar 2352 -> S51 Enduro -> MBX80 -> AY50WR -> Mito125 -> GPZ600R -> RF600R -> ZX-12R -> GS500E + FZR600 + VTR 1000 SP-1, GSX-R600K3 Track, Versys 650 Ninja 300 + RS125 Track

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lambda jest to współczynnik określający zawartość tlenu w wydalanych przez silnik spalinach.

 

No zaraz, czyli przy AFR 14,7, spaliny to w 100% tlen, a powyżej tego AFR to jak :) ?

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już do tego doszedłem. Dzięki Madafaka za wykres, ale nie o to mi chodziło ;)

 

Więc ze spalinami jest tak:

 

Mieszanka stechiometryczna - H2O + CO2

Mieszanka bogata - H2O + CO

Mieszanka jeszcze bogatsza - H2O + C (sadza z wydechu)

Mieszanka uboga - H2O + CO2 + Nx - tu zależy z czym przyreaguje azot, taki będzie koniec łańcucha wiązań chemicznych

 

O to mi chodziło, ale zaczerpnąłem już wiedzy gdzie indziej ;)

A przyda się nam to np. do pomiarów analizatorem spalin i regulacji mieszanek.

 

 

Edit: Pamiętajcie, że zakres palności mieszanki paliwowo-powietrznej jest bardzo wąski i to co widać na wykresie Madafaki interesuje nas w zakresie zielonego pola. Wszystko co jest poza tym zakresem zwyczajnie będzie niepalne.

Edytowane przez Kamel-JG

Acticam Motocykle Jelenia Góra -> www.acticam.com.pl

 

Komar 2352 -> S51 Enduro -> MBX80 -> AY50WR -> Mito125 -> GPZ600R -> RF600R -> ZX-12R -> GS500E + FZR600 + VTR 1000 SP-1, GSX-R600K3 Track, Versys 650 Ninja 300 + RS125 Track

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...